• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8905-13772
  • خبرنگار : 71157

/با برگزيدگان بيست‌وهفتمين جايزه‌ي كتاب سال/ كتاب «زبان عرفان» نوشته‌ي عليرضا فولادي

/با برگزيدگان بيست‌وهفتمين جايزه‌ي كتاب سال/
كتاب «زبان عرفان» نوشته‌ي عليرضا فولادي
«زبان عرفان» نوشته‌ي عليرضا فولادي نام كتابي است كه به عنوان برگزيده‌ي نقد ادبي بيست‌وهفتمين دوره‌ي جايزه‌ي كتاب سال معرفي شد. به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتاب با سرفصل‌هايي همچون: عرفان و زبان، عرفان و ادبيات، سطح تناقضي، حساميزي، خلا‌ف‌آمد، شطح، تجسيم، مناجات، سطح محاكاتي، استعاره، تمثيل، رمز و تمثيل رمزي همراه است. نويسنده‌ي كتاب در بخشي از پيش‌گفتار آن مي‌نويسد: «هيچ ترديدي ندارم كه زبان عرفان در حوزه‌ي اسلام، گسترش زبان قرآن است. اين واقعيت نه تنها از كاربرد واژگان قرآني در مطاوي آثار عرفاني؛ بلكه همچنين از همگوني چشم‌اندازهاي ساختاري زبان عرفان و زبان قرآن برمي‌آيد. بي‌دليل نيست كه عطار درباره‌ي اوليا مي‌نويسد: «بعد از قرآن و احاديث، بهترين سخن‌ها، سخن ايشان ديدم و جمله سخن ايشان، شرح قرآن و احاديث ديدم.» بي‌گمان، مهم‌ترين عامل اين امر، يگانگي بنيان‌هاي روش‌شناختي زبان عرفان و زبان دين است. تجربه‌ي عرفاني و تجربه‌ي ديني هر دو از يك آبشخور سيراب مي‌شوند؛ آبشخور پيوند ناخودآگاه انسان با فراسوي جهان؛ با خدا. در اين‌جا زبان خودآگاه به لالي مي‌گرايد و اين لالي سرآغاز ظهور اجتناب‌ناپذير زبان ديگري است؛ زباني كه مي‌توان آن را فرازبان ناميد. به هر حال، اين پژوهش بر آن است تا چشم‌اندازهاي ساختار زبان عرفان را در نثر عرفاني فارسي بازكاود. ضمن اين‌كه قبلا براي زمينه‌چيني ناچار از كندوكاو در بنيان‌هاي روش‌شناختي اين زبان بوده است. كتاب «زبان عرفان» در 519 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و قيمت 8800 تومان از سوي انتشارات فراگفت به چاپ رسيده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.