• شنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8905-18112
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش كامل ايسنا ازآغازانتقال سوخت به نيروگاه بوشهر/ صالحي: نيروگاه بوشهر نمادي از پايداري ملت ايران است كرينكو: شمارش معكوس راه‌اندازي نيروگاه آغاز شده است

/گزارش كامل ايسنا ازآغازانتقال سوخت به نيروگاه بوشهر/
صالحي: نيروگاه بوشهر نمادي از پايداري ملت ايران است
كرينكو: شمارش معكوس راه‌اندازي نيروگاه آغاز شده است

عمليات انتقال سوخت اتمي نيروگاه بوشهر به داخل ساختمان رآكتور، صبح امروز(شنبه) با حضور علي‌اكبر صالحي، رييس‌ سازمان انرژي اتمي كشورمان و سرگئي كرينكو، رييس آژانس اتمي روسيه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سوخت نيروگاه اتمي بوشهر براي اولين بارگذاري شامل ‌163 مجتمع سوخت است كه پس از استقرار در ساختمان رآكتور و انجام بازرسي‌هاي لازم به داخل قلب رآكتور منتقل مي‌شود.

سوخت نيروگاه اتمي بوشهر طي پاييز و زمستان ‌1386 به نيروگاه حمل شد و تا كنون در محفظه‌ويژه در انبار تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نگهداري مي‌شده است.

پس از انتقال سوخت به داخل ساختمان رآكتور به منظور فراهم كردن امكان بازرسي فني سوخت از داخل محفظه‌هاي ويژه خارج و در استخر جنب محفظه رآكتور قرار مي‌گيرد.

پس از اين مرحله كه حدود ‌10 روز به طول مي‌انجامد مجتمع‌هاي سوخت از داخل استخر در داخل ساختمان رآكتور به داخل قلب رآكتور (محفظه تحت فشار) منتقل مي‌شود كه پس از استقرار كامل مجتمع‌هاي سوخت در داخل قلب رآكتور مراحل راه‌اندازي رآكتور آغاز خواهد شد.

مرحله انتقال مجتمع‌هاي سوخت به داخل قلب رآكتور نيز حدود ‌10 روز به طول مي‌انجامد.

به گزارش ايسنا، با تكميل انتقال سوخت نيروگاه اتمي بوشهر به داخل قلب رآكتور اولين نيروگاه اتمي در ايران، منطقه و خاورميانه راه‌اندازي مي‌شود.

نيروگاه اتمي بوشهر در حدود ‌37 سال قدمت و ارزشي حدود ‌5/4 ميليارد دلار دارد.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي شركت آلماني پيمانكار نيروگاه بوشهر از ادامه كار براي ساخت نيروگاه بوشهر سر باز زد و پس از آن در سال ‌1373 قرارداد تكميل نيروگاه بوشهر ميان ايران و روسيه امضا شد. به موجب اين قرارداد روسيه متعهد شد نيروگاه اتمي بوشهر را تا پايان سال ‌2000 به ايران تحويل دهد، اما روسيه در سال‌هاي ‌2003 ،‌2006 ، ‌2008 ، ‌2009 تعهدات خود را زيرپا گذاشت و اكنون بالاخره در آگوست ‌2010 اقدام به آغاز سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر كرده است.

حدود ‌200 خبرنگار ايراني و خارجي مرحله آغاز سوخت‌گذاري نيروگاه اتمي بوشهر را پوشش دادند.

صالحي و كرينكو پيش از آغاز عمليات انتقال سوخت، نشست كاري را با حضور مديران و كاركنان بخش‌هاي مختلف نيروگاه انجام دادند.

به گزارش ايسنا همچنين پيش از آغاز انتقال سوخت به نيروگاه بوشهر مذاكرات مقامات انرژي اتمي ايران و روسيه آغاز شد.

كرينكو: راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر يك واقعيت مهم است

صالحي: امروز شاهد انتقال سوخت به راكتور هستيم

رييس آژانس انرژي اتمي روسيه گفت: راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه اتمي بوشهر يك واقعيت مهم محسوب مي‌شود و روسيه توانسته تا به امروز به تعهدات خود عمل كند.

به گزارش خبرنگار اعزامي سرويس انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بوشهر، سرگئي كرينكو، رييس روس اتم در سخنراني در مذاكرات كاري‌اش با علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي گفت: امروز براي ايران و روسيه روز مهمي است و ما شاهد آغاز مرحله راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه اتمي بوشهر هستيم.

وي گفت: نيروگاه بوشهر نيروگاهي ويژه است كه مشابه آن در دنيا نيست. ساخت اين نيروگاه از 1974 تاكنون به طول انجاميده است كه زمان زيادي از آن مي‌گذرد. كارشناسان روسي توانسته‌اند تجهيزات اين نيروگاه را بر روي سازه‌هايي كه از قبل وجود داشته است، بنا كنند.

به گزارش ايسنا، همچنين رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اين كه از همكاران روسي و ايراني خود تشكر مي‌كنم، اظهار كرد: امروز شاهد انتقال سوخت به راكتور نيروگاه اتمي بوشهر خواهيم بود.

وي خاطرنشان كرد: امروز روزي به ياد ماندني در تاريخ روابط ايران و روسيه است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، گفته مي‌شود انتقال سوخت به ساختمان راكتور از روز گذشته آغاز شده است و تا كنون چهار مجتمع سوخت به ساختمان راكتور منتقل شده است و امروز با حضور مقامات انرژي اتمي ايران و روسيه به طور رسمي آغاز روند سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر افتتاح مي‌شود.

صالحي و كرينكو همچنين با حضور در يك نشست خبري به سوالات خبرنگاران نيز پاسخ دادند. در نشست خبري مقامات ايراني و روسي همچنين نماينده ولي فقيه در بوشهر و استاندار بوشهر نيز حضور داشتند.

صالحي در نشست خبري:

براي مكان‌يابي ‌10 سايت غني‌سازي عجله‌اي نداريم

تا جايي غني‌سازي را ادامه مي‌دهيم كه نيازمان تامين شود

نيروگاه بوشهر نمادي از پايداري ملت ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش است

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اين كه نيروگاه بوشهر نمادي از صبر، مقاومت و پايداري ملت ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش است گفت: يقين دارم بعد از محقق شدن اين مورد مهم همكاري ميان دو ملت بزرگ ايران و روسيه راه براي آينده‌اي درخشان در همكاري‌هاي بين دوكشور هموار و هموارتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي اكبر صالحي صبح شنبه در مراسم سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با سرگئي كرينكو ـ رييس شركت روس اتم ـ با ارائه گزارشي از فعاليت‌هاي ايران براي راه‌اندازي نيروگاه بوشهر خاطرنشان كرد: با پيروزي انقلاب اسلامي ادامه ساخت اين نيروگاه با وقفه مواجهه و با شروع جنگ تحميلي متوقف شد. در آبان سال 1366 نيروگاه بوشهر مورد تهاجم هوايي واقع شد و ضمن صدمات شديد به نيروگاه تعدادي از بهترين همكاران ما شهيد شدند. با پايان يافتن جنگ تحميلي و با وجود اعلام رژيم سرنگون شده‌ي صدام به عنوان آغازگر و متجاوز در اين جنگ، تلاش‌ها براي متقاعد كردن همكار آ‌لماني به ايفاي تعهدات خود و ادامه‌ي كار نيروگاه بوشهر به جايي نرسيد و به ناچار از اوايل دهه‌ي هفتاد جمهوري اسلامي ايران براي پيگيري، راه‌هاي ديگري براي ادامه‌ي كار نيروگاه در دستور كار خود قرار داد.

وي گفت: در سال 1371 دولت‌هاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه تفاهم‌نامه‌ي همكاري‌هاي مشترك در حوزه‌ي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي را امضا‌ كردند و به اين ترتيب فصل جديدي در همكاري‌هاي دو كشور آغاز شد.

صالحي گفت: به دنبال آن قراردادي در دي‌ماه 1373 ميان سازمان انرژي اتمي ايران و وزارت انرژي روسيه براي اتمام واحد يكم نيروگاه بوشهر امضاء و در سال بعد عملياتي شد.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان اضافه كرد: پس از انجام مطالعات لازم در مورد وضعيت تاسيسات به جا مانده از طرح آلماني‌ها با اصلاح قراردادهاي ياد شده در سال 78 عملا بررسي‌هاي دقيق فني و عمليات اجرايي براي تكميل اين واحد كه در نوع خود در بين نيروگاه هاي هسته‌يي جهان به دليل تلفيق فن‌آوري و تجهيزات غربي با فن‌آوري و تجهيزات روسي منحصر به فرد است، آغاز شد.

او گفت: نيروگاه هسته‌يي بوشهر نمادي از صبر، مقاومت و پايداري ملت قهرمان ايران براي دستيابي به آرمان‌هايش به شمار مي‌آيد. در اين راستا تمامي دولت‌هاي قبل به سهم خود از اين پروژه ملي حمايت كرده‌اند و جا دارد از تمامي آن‌ها و به خصوص رييسان و مديران و مجريان اين پروژه بزرگ در اين مناسبت تشكر و قدرداني كنم. به ويژه لازم است از حمايت هاي بي‌دريغ و مستمر دكتر احمدي‌نژاد ـ رييس‌جمهور ـ شجاع و محبوب سپاسگذاري كنم. بدون حمايت‌ها‌ي ارزنده ايشان از سازمان انرژي اتمي در سال‌هاي گذشته محقق شدن اين پروژه بزرگ مشكل مي‌نمود. تمامي اين دستاوردها در سايه نظام ولايت در اين نظام مقدس جمهوري اسلامي حاصل شده است. هدايت‌هاي حكيمانه و رهنمودهاي اميدبخش مقام معظم رهبري در دوران پر فراز و نشيب برنامه هسته‌يي ايران پشتوانه همه مسوولان اجرايي بود. كه جا دارد از نقش معظم له به سهم خود سپاسگذاري و خدا را بر اين نعمت بزرگ شاكر باشم.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان ادامه داد: در پايان جا دارد از ملت بزرگ و دولت روسيه به خطر نقش آفريني بسيار موثري كه در راه‌اندازي اين نيروگاه داشتند صميمانه تشكر و قدرداني كنم. يقين دارم بعد از محقق شدن اين مورد مهم همكاري ميان دو ملت بزرگ ايران و روسيه راه براي آينده‌اي درخشان در همكاري‌هاي بين دوكشور هموار و هموارتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به بوشهر علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي در  ادامه كنفرانس خبري با همتاي روسي‌اش پس از بازديد از آغاز روند سوخت‌گذاري راكتور نيروگاه بوشهر در جمع خبرنگاران در خصوص مكان يابي و ساخت 10 سايت غني‌سازي، گفت: شناسايي 10 سايت ادامه دارد، اما ما در اين مسئله عجله‌اي نداريم. احتمال دارد سال آينده چنانچه رييس‌جمهور دستور بدهند ساخت يكي از اين سايت‌ها را آغاز كنيم اما اين مسئله نيز هنوز قطعي نشده است. همه چيز به نظر دولت و شخص رييس‌جمهور بستگي دارد؛ ما به آرامي در اين مسئله حركت مي‌كنيم و عجله‌ زيادي نداريم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره‌ي وضعيت ساكنان اطراف نيروگاه بوشهر، خاطر نشان كرد: در ارتباط با روستاي هليله و بندرگاه ان‌شاءالله سعي داريم نظر اين عزيزان را تامين كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي، گفت: جا دارد از شوراي تامين استان و كميته‌ هسته‌يي كه در ارتباط با شوراي عالي امنيت ملي است و اين موضوع را پيگيري مي‌كند تشكر كنم. اميدوارم در سفر آتي رييس‌جمهور به بوشهر اين موضوع بطور نهايي حل و فصل شود. البته استاندار بوشهر هم با تلاش زياد موضوع را پيگيري مي‌كنند.

صالحي در پاسخ به سوالي ديگر درباره‌ي اينكه شما درباره‌ي تامين سوخت نيروگاه بوشهر نگراني داريد. در اين صورت برنامه‌ي غني‌سازي‌تان چيست؟ گفت: ما تجربه‌ي خوبي در خصوص تامين سوخت نيروگاه‌هاي اتمي و تاسيسات هسته‌يي‌مان از سوي كشورهاي خارجي نداريم و به خاطر همين شك و ترديد است كه به سراغ غني‌سازي در داخل رفتيم اما اين كار ما تضادي با توافقنامه‌ي ما با روس‌ها براي تامين سوخت نيروگاه بوشهر ندارد. ما در مورد طرف روسي اطمينان داريم كه به تعهدات‌شان پايبندند. اما در كنار تامين سوخت نيروگاه توسط روس‌ها و با توجه به طول عمر نيروگاه بين 40 تا 60 سال و برنامه‌هاي ديگر براي ساخت نيروگاه‌هاي ديگر بايد نسبت به تامين سوخت نيز اقدام كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي، در پاسخ به اين سوال كه ايران تحت چه شرايطي دست از غني‌سازي 20 درصد برمي‌دارد؟ گفت: ما در نظر نداريم همه‌ي سوخت‌مان را خودمان توليد كنيم چرا كه ذخاير‌مان محدود است. ما درخواست داده‌ايم به آژانس تا سوخت راكتور تهران را تهيه كنند اما جواب آنها همراه با شرايط بود و شرايط آنها ما را مجبور كرد خودمان به سمت غني‌سازي برويم. ما تا جايي غني‌سازي را ادامه مي‌دهيم كه نيازمان تامين شود.

نماينده ولي فقيه در بوشهر:

اميدواريم نخبگان ايراني مرجع علمي در انرژي هسته‌يي شوند

‌آيت‌ الله صفايي اظهار اميدواري كرد كه همكاري روزافزون روسيه و ايران موجب شود كه نخبگان ايراني با خودكفايي علمي و توليد علم به مرجعيت علمي در عرصه انرژي هسته‌يي دست يابند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌آيت‌ الله صفايي ـ نماينده ولي فقيه در بوشهر ـ صبح شنبه در نشست خبري نيروگاه بوشهر با تشكر از هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و تلاش رييس‌جمهور، تلاش‌گران، ‌نخبگان و مهندسان روسي و ايراني در اين پروژه گفت: مردم استان بوشهر در كنار نيروگاه اتمي بوشهر مرزبانان و ‌مقاومت‌گران اين عرصه هستند و ان‌شاءالله آيينه‌اي براي حفظ اين نيروگاه بوده و خواهند بود.

استاندار بوشهر:

سي‌ام مرداد روز عزت، اقتدار و شكرگزاري است

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين نشست خبري محمدحسين جهانبخش ـ استاندار بوشهر ـ با تشكر از حضور رييس سازمان انرژي اتمي كشور و رييس شركت روس اتم و اصحاب رسانه گفت: روز سي‌ام مرداد روز عزت، ‌اقتدار و شكرگزاري براي ملت ايران است. روز تجلي همكاري بين نخبگان و دانشجويان دو كشور ايران و روسيه است.

وي ادامه داد: هم‌چنين امروز در عرصه بين‌المللي روز موفقيت براي اين دو كشور و تجلي وحدت و همكاري است. در واقع امروز براي ايران اسلامي روز آغاز حركت در مسير استفاده از انرژي پاك است. امروز براي مردم ولايت‌مدار و صبور بوشهر روز حركت در مسير توسعه است. امروز ياد و خاطره شهيدان و 20 شهيد نيروگاه اتمي و ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر در آستانه هفته دولت گرامي مي‌داريم. اين روز بزرگ را كه امام راحل، ‌شهيدان، ‌مقام معظم رهبري،‌ رياست‌جمهور و ملت ايران و مردم روسيه تبريك و تهنيت مي‌گوييم.

كرينكو در نشست خبري:

شمارش معكوس راه‌اندازي نيروگاه بوشهر آغاز شده است

راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر تاكيدي بر پايبندي روسيه به تعهداتش است

سرگئي كرينكو، رييس آژانس انرژي اتمي روسيه كه روز گذشته به منظور آغاز روند سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر به ايران سفر كرده است در كنفرانس خبري با علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان به سوالات خبرنگاران حاضر در نيروگاه بوشهر پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بوشهر، كرينكو درباره‌ آمادگي روسيه براي ساخت نيروگاه‌هاي ديگر در ايران، گفت: موضع روسيه در اين خصوص سال‌هاست كه مشخص است. كشورهاي مختلف در هر جاي دنيا اين حق را دارند تا از انرژي هسته‌يي در راستاي مصارف صلح‌آميز استفاده كنند. تنها نكته مهم رعايت كليه‌ي مسائل موجود ايمني و شرايط بين‌المللي است و البته نكته مهم ديگر همكاري روشن با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي گفت: درباره‌ي نيروگاه بوشهر اين نكات رعايت شدند و خواهند شد. فكر نمي‌كنم براي كسي شك و ترديد باقي مانده باشد كه مسائل ايمني در نيروگاه اتمي بوشهر رعايت نشده است. ما بر اين اساس با ايران و كشورهاي ديگر همكاري مي‌كنيم.

رييس روس اتم، خاطر نشان كرد: فعلا بحثي درباره‌ ساخت نيروگاه جديد در ايران وجود ندارد.

وي ادامه داد: ما امروز مرحله‌ي مهمي را در نيروگاه بوشهر شاهديم و آن راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه است، اما حكايت همچنان باقي است. ما تا پايان سال بايد به راه‌اندازي انرژيك برسيم و بعد نيروگاه را تحويل دهيم.

كرينكو گفت: در اين خصوص امروز پروتكلي را با طرف ايراني امضا كرديم كه بهره‌برداري مشترك توسط روسيه و ايران را شامل مي‌شود.

وي در پاسخ به سوالي ديگر، گفت: توافقنامه‌ مفيدي درباره‌ي شركت مشترك بهره‌برداري نيروگاه بوشهر امضا شده است. با توجه به اينكه اولويت در بوشهر ايمني بوده است ما تجهيزات را سه بار كنترل كرديم؛ يكبار توسط نظام ايمني ايران. بار ديگر توسط نظام ايمني روسيه و همچنين نظارت آژانس وجود داشته است.

رييس روس اتم خاطر نشان كرد: در حال حاضر پرسنل ايراني آمادگي خوبي براي بهره‌برداري نيروگاه بدست آورده است و آموزش‌هاي لازم را در روسيه ديده‌اند. در حال حاضر از آنها در ايران امتحان گرفته مي‌شود و كساني كه دوره‌هاي آموزشي را مي‌گذرانند گواهينامه مي‌گيرند. اين در حالي است كه پرسنل روسي دو بار بايد گواهينامه دريافت كنند يكبار در روسيه و يكبار در ايران. ما در جهت محكم‌تر كردن رعايت مسائل ايمني تصميم گرفتيم شركت مشتركي را ايجاد كنيم. در اين شركت مشترك ابتدا سهام دو طرف 50، 50 است و همين نسبت درباره‌ي پرسنل وجود دارد. اين توافق حاصل شده است كه پرسنل روسي آرام آرام كاهش يابد و همچنين سهام روسيه.

كرينكو اظهار كرد: اين شركت پس از گذشت زمان بطور كامل بدست پرسنل ايراني مي‌افتد و پس از آن تمام سهام آن به ايران واگذار مي‌شود. ايجاد اين شركت بحث شناوري را به لحاظ ايمني براي ما به وجود آورده است كه براي دو طرف خوب است.

وي در خصوص همكاري‌هاي ايران و روسيه در زمينه‌هاي ديگر، گفت: تهيه‌ ايزوتوپ‌هاي هسته‌يي براي مصارف پزشكي و ديگر همكاري‌هاي ما با ايران خواهد بود. طرف ايراني از ما درخواست تهيه و حمل موليبدن 99 درصد و يد 131، ما ديروز تاييد كرديم با توجه به رعايت مسائل بين‌المللي اين كار را انجام خواهيم داد.

كرينكو در پاسخ به سوالي ديگر مبني بر اينكه با توجه به تاخير چند ساله‌ي روسيه در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر چه تعهدي وجود دارد كه شما در خصوص تامين سوخت نيروگاه در سال‌هاي آينده تسليم فشار بين‌المللي نشويد؟ تاكيد كرد: راه‌اندازي فيزيكي نيروگاه تاكيدي است بر پايبندي روسيه به تعهداتش و نيز به تعهدات بين‌المللي‌اش. ما همواره گفته‌ايم همه‌ي كشورها اين حق را دارند تا از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي بهره‌مند شوند. در عين حال مجامع بين‌المللي حق دارند عدم گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي را كنترل كنند. در صورت رعايت اين دو مسئله توسعه‌ي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي ميسر مي‌شود كه اين شامل نيروگاه بوشهر هم مي‌شود.

رييس روس اتم ادامه داد: درباره‌ي مسائلي كه در خصوص نگهداري سوخت مصرف شده مطرح بوده است ما توافقنامه‌اي را با ايران به امضا رسانديم تا سوخت جديد براي نيروگاه در هر سال را تمديد كنيم و سوخت استفاده شده را برگردانيم، اين كار خيلي ساده نبود و زمان زيادي برد.

كرينكو خاطر نشان كرد: ما مي‌توانستيم سوخت را همين ديروز وارد كنيم و بعد آن را به راكتور منتقل كنيم اما بيش از يكسال است اين سوخت در ايران نگهداري مي‌شود. اين تصميمي است كه از قبل اتخاذ شده بود. از لحاظ تكنولوژيك و قراردادي لازم نبود ما سوخت را مدت‌ها قبل به ايران بفرستيم اما اين كار را كرديم. فكر نمي‌كنم نيازي باشد در اين باره به كسي قولي بدهيم. ما با رفتارمان ثابت مي‌كنيم كه به تعهدات‌مان پايبنديم.

وي خاطر نشان كرد: در رابطه با تامين سوخت نيروگاه بوشهر مشكلي نداريم. ما براي تمامي نيروگاه‌هايي كه در دنيا مي‌سازيم حاضريم سوختش را تامين كنيم. ما با تركيه همسايه‌ي شما براي چهار واحد نيروگاهي قرارداد داريم و تعهد كرده‌ايم سوخت آن را تامين كنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بوشهر، سرگئي كرينكو رييس آژانس اتمي روسيه در سخناني قبل از پاسخ به سوالات خبرنگاران نيز گفت: امروز يك روز تاريخي و مهم در فرآيند ساخت نيروگاه اتمي بوشهر است. مدت‌هاي زيادي انتظار اين روز را مي‌كشيديم. نيروگاه بوشهر يك طرح ويژه با توجه به اين است كه مشابه آن در جهان وجود ندارد. چرا كه فرآيند ساخت آن 36 سال پيش شروع شده بود. در سال‌هاي 2000 شركاي ايراني و روسي تصميم گرفتند از باقيمانده‌ي ساختمان اين نيروگاه و با ادغام، اين نيروگاه را تكميل كنند. نيروگاه اتمي بوشهر پروژه‌اي بزرگ و بين‌المللي است از اين جهت كه از همان ابتدا همه‌ي كارها با نظارت و دخالت كارشناسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انجام شده است. دليل ديگر اين است كه تجهيزات نيروگاه از بيش از 10 كشور جهان تهيه شده است (اروپايي‌ها، آسيايي‌ها و بسياري كشورهاي ديگر) در فرآيند ساخت اين نيروگاه توجه اصلي به مسئله‌ي ايمني بوده است. از نظر ما هر كشوري در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حركت كند و به مسائل ايمني توجه كند براي استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌يي محق است.

وي گفت: اتمام فرآيند ساخت نيروگاه دليلي است كه روسيه هميشه به تعهدات خود و تعهدات بين‌المللي‌اش پايبند بوده است.

رييس آژانس اتمي روسيه، با قدرداني از همكاران ايراني و روسي كه با شجاعت تمام كار را به پيش مي‌برند، افزود: اگر بگويم مشابه چنين اقداماتي در جهان كم است بيراه نگفته‌ام. در شرايط جوي بوشهر ديديم كه كاركنان چگونه فعاليت مي‌كنند. ما 40 دقيقه در ساختمان‌هاي راكتور بازديد داشتيم طوري كه از عرق خيس شديم اما همكاران ما در چنين شرايطي در سه شيفت كاري فعاليت مي‌كنند و الان شمارش معكوس راه‌اندازي نيروگاه آغاز شده است.

در حاشيه عمليات سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر صورت گرفت:

امضاي 3 تفاهم‌نامه همكاري در حوزه هسته‌يي ميان ايران و روسيه

ايران و روسيه ضمن امضاء سه تفاهم‌نامه همكاري توافق كردند تشكيل يك شركت مشترك جهت همكاري در زمينه نيروگاه‌هاي هسته‌يي از جمله بهره‌برداري مطمئن طرفين از نيروگاه بوشهر را بررسي كنند.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در حاشيه انجام عمليات سوخت‌گذاري نيروگاه بوشهر سه تفاهم‌نامه همكاري ميان دكتر محمد احمديان، مديرعامل شركت توليد و توسعه انرژي اتمي و مديرعامل يك شركت اتمي روسيه امضا شد.

براساس اين گزارش تفاهم‌نامه گواهي ميان كارفرما و پيمانكار در مورد اعلام نيروگاه بوشهر به عنوان يك نيروگاه اتمي از زمان انتقال سوخت به ساختمان رآكتور و شروع راه‌اندازي امضا شد.

همچنين تصميم به بررسي براي تشكيل يك شركت مشترك جهت همكاري در زمينه نيروگاه‌هاي هسته‌يي از جمله بهره‌برداري مطمئن طرفين از نيروگاه بوشهر تفاهم‌نامه دومي بود كه صبح امروز ميان شركت‌هاي ايران و روس امضا شد.

تفاهم در مورد برخي اقداماتي كه تا زمان راه‌اندازي نيروگاه بايد صورت بگيرد توافقنامه ديگري بودكه مورد امضاي طرفين قرار گرفت.

اين تفاهم نامه‌ها با حضور علي‌اكبر صالحي و سرگئي كرينكو امضا شد.

رييس نظام ايمني هسته‌يي روسيه:

 نظام ايمني ايران ساختار لازم خود را دارد

ولاديمير كوتين، رييس نظام ايمني هسته‌يي روسيه در سخناني در حاشيه‌ي كنفرانس خبري روساي انرژي اتمي ايران و روسيه در مورد ايمني نيروگاه بوشهر، گفت: نظام ايمني ايران ساختار لازم خود را دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بوشهر، وي با بيان اين كه موافقتنامه‌اي را در سال 1997 به امضا رسانديم كه بر جاي خود باقي است، افزود: ما وظيفه داريم كليه مسائل ايمني در روند ساخت و نگهداري را رعايت كنيم. اقداماتي كه تاكنون انجام گرفته است از طراحي، حمل تجهيزات و نصب قطعات مورد كنترل قرار گرفته‌اند و همچنين تمام اين روندها مورد بازرسي و كنترل قرار گرفته است. نتايج اين بازرسي‌ها نشان‌دهنده‌ي آن است كه مي‌توانيم به عرصه‌ي بعدي وارد شويم و اين عدم انتشار تشعشعات در فضاي نيروگاه است.

وي گفت: نظر ما اين است كه كارشناسان ايراني در زمينه‌ي ايمني داراي توانايي والايي هستند تا كليه‌ي موارد ديكته شده را اجرا مي‌كنند و استانداردها براي صدور مدارك كار را رعايت مي‌كنند.

رييس نظام ايمني هسته‌يي يران:

نيروگاه بوشهر در شرايط بسيار ايمني راه‌اندازي مي‌شود

به گزارش ايسنا، ناصر راست‌خواه رييس نظام ايمني هسته‌يي ايران نيز در سخناني خاطر نشان كرد: گر چه روسيه تمام تلاش خود را براي طراحي و ساخت نيروگاه انجام داده است اما نظام ايمني و صدور پروانه برعهده‌ي مركز ايمني هسته‌يي كشور بوده است.

وي ادامه داد: مركز نظام ايمني هسته‌يي كشور كارشناساني با بيش از 30 سال سابقه درباره‌ي ايمني نيروگاه از زمان طراحي و ساخت و راه‌اندازي داشته است و كنترل‌هاي لازم را انجام داده است. با توجه به همكاري‌هاي فني مشترك نظام ايمني هسته‌يي ايران و روسيه ما از كارشناسان روسي نيز استفاده كرده‌ايم.

راست‌خواه گفت: در مارس 2010 از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي وضعيت نظام ايمني براي صدور پروانه‌هاي لازم براي راه‌اندازي نيروگاه بررسي و تمامي موارد تاييد شد. از اينرو اطمينان مي‌دهم در شرايط بسيار ايمني نيروگاه راه‌اندازي خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha