• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۸۹ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8906-02214
  • خبرنگار : 71133

درپي عرضه‌ي «سنتوري» در شبكه نمايش خانگي علم‌الهدي: چرا سينما روز به روز در حال تحقير شدن است؟

درپي عرضه‌ي «سنتوري» در شبكه نمايش خانگي
علم‌الهدي: چرا سينما روز به روز در حال تحقير شدن است؟

اميرحسين علم‌الهدي كارشناس امور سينمايي همزمان با عرضه فيلم «سنتوري» در شبكه نمايش خانگي يادداشتي را منتشر كرد.

او در اين يادداشت كه آن‌را در اختيار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) قرار داده آورده است:«بالاخره فيلم تحسين شده داريوش مهرجويي پس از 4 سال توقيف نه در سينما بلکه در شبکه نمايش خانگي مجازعرضه گرديد! اين فيلم که به قول وزير وقت ارشاد (فيلم «سنتوري» به احترام سينما، هنرمندان،‌ اعتقادات مردم و فرهنگ عمومي ما هرگز نمايش داده نمي‌شود.) قرار بر عدم اکران براي هميشه داشت، حالا در تيراژ ميليوني در خانه‌هاي مردم به‌نمايش درآمده است و لابد متوليان امر حالا براي احترام به سينما، هنرمندان،‌ اعتقادات مردم و فرهنگ عمومي ما اجازه نمايش فيلم را صادر فرموده‌اند!»

علم‌الهدي در ادامه نقطه‌نظراتش را مطرح كرده است:«بحثي بر سر مجوز نمايش خانگي اين فيلم نداريم و اينکه چطور مي‌شود طي 4 سال با 1 فيلم اينگونه مي‌توان برخورد نمود! بحث ما بر سر وهن سينما در شرايط موجود با اين تصميم است! چرا سينما روز به روز در حال تحقير شدن است؟ چرا فيلم‌هاي بنجل مي‌توانند در سينما مجوز نمايش بگيرند و فيلم يکي از مفاخر سينمايي ايران بدون نمايش سينمايي وارد شبکه نمايش خانگي مي‌گردد؟چرا مدام به تماشاگران سينما و مردم آدرس غلط مي‌دهيم؟مگر غير از اين است که سينما به فيلم خوب زنده است؟ مگر غير از اين است که فيلمي که کارگردان شاخصي دارد و داراي پروانه نمايش است ( تصوير پروانه نمايش را از مرحوم فرازمند چند روز قبل از فوتش گرفتم) را ابتدا در سينما بايد نمايش دهيم و بگذاريم مردم انتخاب نمايند که ببيند يا نبينند؟ با اين رويکرد پيش رو همان بهتر که سينماهاي موجود نيز همانند 300 سينماي تعطيل شده؛ تعطيل گردند! همان بهتر که يکي از شاخص‌هاي توسعه فرهنگي را براي هميشه محو نماييم! نمي‌شود 1 بام و چندصد نوع هوا! سينما ادبيات خاص خود رادارد و نمي‌توانيم سينما را دوباره اختراع نماييم! در حاليکه با بحران مخاطب هر روز مواجهيم با اين تصميمات سينما را بيشتر دچار مشكل مي‌کنيم. داريم آدرس اشتباه مي‌دهيم! شکي در دلسوزي مسئولان نظارتي سينمايي نداريم؛ اما اين نحوه برخورد با سينماگران و سينماداران زيبنده ساحت فرهنگ و هنر نمي‌باشد. با حرف و شعار سينما درست نمي‌شود بلکه با تصميم‌گيري‌هاي صحيح و منطقي است که مي‌توان اعتماد را به سينماگران و مردم برگرداند. اين تصميم شما در رابطه با عدم نمايش سينمايي «سنتوري» همانقدر اشتباه بود

( حالا که وارد شبکه نمايش خانگي گرديده است ) که سخنان وزير وقت ارشاد اشتباه بود!»

به گزارش ايسنا، «سنتوري» ساخته‌ي داريوش مهرجويي در سال 85 توليد شد و در جشنواره‌ي فجر همان سال بصورت محدود به نمايش درآمد و چند ماه بعدتر براي اكران عمومي دچار مشكل شد و سرانجام در اواخر سال 86 نسخه‌ي غيرمجاز فيلم به بساط دستفروش‌ها آمد.

اين روزها در شهريور ماه 89 پس از بيش از سه سال عرضه‌ي غيرمجاز فيلم،فيلم در سه سي‌دي توسط موسسه «هنر هشتم» به شبكه نمايش خانگي آمده است.

بر روي جلد سي‌دي عرضه شده‌ي «سنتوري» نوشته شده است:«اگر كپي اين فيلم را قبلا ديده‌ايد با خريد يك نسخه فيلم اصلي، ضمن اداي دين به صاحبان اثر شاهد مجموعه كاملي از پشت صحنه و موسيقي متن باشيد.»

و در بخش ديگري از طرح روي جلد فيلم آمده است:«اين فيلم توليد سال 85 است و با مدت زمان 100 دقيقه با درجه كيفي ب با پروانه نمايش به تاريخ 23 اسفند ماه 88 به همراه كليپ موسيقي و پشت صحنه فيلم و با صداي محسن چاووشي با قيمت 1500 عرضه شده است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha