• شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8906-13109

ناگفته‌هاي اردوان كامكار از «سنتوري»: حاضر نيستم من ساز بزنم و چاووشي بخواند در تركيه يك موسيقي پنج دقيقه‌اي ساختم و به اندازه كل بودجه «سنتوري» دستمزد گرفتم

ناگفته‌هاي اردوان كامكار از «سنتوري»:
حاضر نيستم من ساز بزنم و چاووشي بخواند 
در تركيه يك موسيقي پنج دقيقه‌اي ساختم و به اندازه كل بودجه «سنتوري» دستمزد گرفتم

اردوان كامكار كه كار اجراي موسيقي ساز سنتور فيلم سينمايي «سنتوري» را بر عهده داشته است، بيان كرد: پخش بدون مجوز موسيقي فيلم «سنتوري» ضربه‌ي بزرگي به من زد و قصد دارم كه به زودي آلبوم موسيقي اين فيلم را منتشر كنم.

عضو گروه موسيقي «كامكارها» در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش موسيقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) همزمان با انتشار نسخه‌ي مجوزدار فيلم «سنتوري»،يادآور شد: من تحت هيچ شرايطي قبول نمي‌كردم موسيقي اين فيلم را بنويسم و شايد آقاي داريوش مهرجويي يك سال در اين باره با من صحبت مي‌كرد و من تمايلي نداشتم. در اين ميان، تعدادي از شاگردان خودم را به او معرفي كردم و حتي از اساتيد آن زمان «پرويز مشكاتيان» را براي اجراي سنتور اين فيلم پيشنهاد كردم؛ اما باز كه او براي تحقيق رفت، به نتيجه نرسيد و تمايل داشت كه من موسيقي فيلم را بنويسم و من هم چون سال‌ها با او دوست بودم، قبول كردم كه اين كار را انجام بدهم.

كامكار توضيح داد: اجراي موسيقي فيلم « سنتوري» كار بسيار غيرعادي در موسيقي فيلم به شمارمي‌رود، چون من بايد در تمام صحنه‌ها حضور داشتم و اين كار بسيار وقت مي‌گرفت و مشكلات بسياري را به همراه داشت. البته در برخي از صحنه‌ها من فقط نظارت داشتم، ولي با اين وجود اين كار هم، زمان‌بر بود.

اين نوازنده‌ي سنتور درباره‌ي روند كار در اجراي موسيقي فيلم «سنتوري» بيان كرد: در ابتداي تصويربرداري قرار بود كه من فقط به هنرپيشه (بهران رادان) ياد بدهم كه چگونه اين قطعات را بنوازد كه اصلا امكان‌پذير نبود و بعد تصميم گرفتيم كه فقط فيگورهاي نوازندگي را به او بياموزم كه اين هم كاري سخت و زمان‌بر بود. بنابراين قرار شد كه نماهاي نزديك را خود بنوازم و باز مجبور شدم كه وقت بيشتري را بر روي تصويربرداري اين فيلم بگذارم.

عضو گروه موسيقي «كامكارها» درباره آواز «محسن چاووشي» به عنوان خواننده قطعات فيلم «سنتوري» گفت: من در انتخاب خواننده نقشي نداشتم و اين انتخاب خودشان بود. البته محسن چاووشي خواننده نازنيني است ولي من تحت هيچ شرايطي حاضر نيستم كه روزي من ساز بزنم و او بخواند. جزء محالات است. من فقط به خاطر شخص داريوش مهرجويي اين كار را انجام دادم چون اساسا سبك كار ما دو نفر با يكديگر متفاوت است.

اردوان كامكار درباره آهنگسازي براي اين فيلم تصريح كرد:من بايد رابطه‌اي بين موسيقي پيشرفته سنتي ايران و موسيقي درجه سه پاپ پيدا مي‌كردم. به عبارتي بايد اين فيلم موسيقي عامه‌پسندي داشت ولي در عين حال كاري خارق العاده بود.

وي ادامه داد: اين نوع آهنگسازي را سناريوي فيلم «سنتوري» نياز داشت. به عبارتي هنرپيشه‌ي نقش اول اين فيلم، به خاطر نوازندگي فوق‌العاده‌اش در سنتور معروف بود و او اصلا خواننده نبود. بلكه براي پول درآوردن در هنگام نوازندگي سنتور، آواز مي‌خواند.

اين هنرمند تصريح كرد:من مي‌خواستم اين كار به نحو احسن انجام شود و بنابراين به مهرجويي فرصت دادم كه در اين‌باره تحقيق كند. چون نخواستم حق نوازنده سنتور ديگري را ضايع كنم و سبك كار من هم به گونه‌اي نيست كه بخواهم موسيقي پاپ درجه سه يا چهار كار كنم.

اين نوازنده سنتور با اشاره به اينكه موسيقي فيلم «سنتوري» به صورت غيرمجاز در بازار پخش شد به ايسنا گفت: اين كار ضربه بزرگي به حق و حقوق من زد. در حالي كه هرگز چنين ضربه‌اي به حق و حقوق كارگردان و يا تهيه‌كننده اين فيلم وارد نشد و من هنوز نمي‌دانم كه چه كسي اين آلبوم را وارد بازار كرد. چون مستر اين موسيقي فقط پيش من و تهيه‌كننده‌ي فيلم (زنده ياد فرازمند) بود و هيچ كس ديگري مستر اين موسيقي را نداشت و مطمئنا من كه كار خودم را خراب نمي‌كنم و زحمتم را به باد بدهم. نمي‌دانم چگونه اين موسيقي وارد بازار شد و نمي‌خواهم هم به دنبال مقصر بگردم.

عضو گروه موسيقي كامكارها ادامه داد: به هر حال، اين كار ضربه بزرگي به من زد. چون من در فيلم «سنتوري» دستمزد درخور شخصيتم نگرفتم و صاحب امتياز اثر نيز خودم هستم و قصد داشتم كه بعد از اخذ مجوز فيلم، آن را به صورت آلبوم منتشر كنم.

اردوان كامكار ادامه داد: البته مجوز انتشار اين آلبوم را دريافت كردم و تا 10 روز ديگر موسيقي اين فيلم وارد بازار موسيقي مي‌شود اما به اعتقاد من تا حدودي جذابيت اوليه‌اش را از دست داده است، چون كار لو رفته و فقط قاچاقچي از اين كار سود برد و اتفاق مخوفي بود.

او در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره‌ي مدت زمان فيلمبرداري فيلم «سنتوري» يادآور شد: كار از اول زمستان شروع شد و اول بهار نيز به پايان رسيد و من هم به غير از برخي صحنه‌هاي كوچك، براي فيلمبرداري تمام صحنه‌ها مي‌رفتم. البته وقتي مخاطب، فيلم را نگاه مي‌كند به ريزه‌كاري‌هايش توجه نمي‌كند ولي واقعيت اينگونه بود كه هيچ يك از بازيگران اين فيلم كه موسيقي مي‌نواختند، با اين كار آشنا نبودند و موسيقي كار بايد به دو صورت زنده و ضبط شده در صحنه اجرا مي‌شد.

كامكار درباره نوازندگي بهرام رادان در فيلم «سنتوري» نيز گفت: رادان نوازندگي سنتور را بلد نبود، ولي بازيگر بااستعدادي بود و توانست فيگورها را ياد بگيرد، البته آن هم صد در صد نشد و در برخي از صحنه‌ها معلوم است.

اين هنرمند درباره وضعيت موسيقي فيلم در ايران گفت: موسيقي فيلم در ايران درسطح فاجعه است؛ البته شايد شرايط اين شكل را حاكم كرده است. گاه بر حسب نياز و جبر زماني، كم و كاست‌هايي در موسيقي فيلم ديده مي‌شود براي مثال در هنگام ساخت موسيقي فيلم، گاه مجبور مي‌شويم كه از نرم‌افزارهاي كامپيوتري استفاده كنيم، اما اينكه به يك موسيقي نازل، آسماني بگوييم فاجعه است.

او افزود: دليل اينكه كمپاني‌هاي سينمايي بزرگ و هاليوود در كارشان موفق هستند، اين است كه به كارهاي موسيقي فيلم بسيار اهميت مي‌دهند. من چندي پيش براي يك فيلم در كشور تركيه يك موسيقي پنج دقيقه‌اي ساختم كه به اندازه كل بودجه فيلم «سنتوري»، دستمزد گرفتم و تمام تلاشم را كردم كه بهترين كارم را ارائه دهم.

اردوان كامكار درباره اينكه آيا حاضر است يكبار ديگر براي فيلم‌هايي موسيقي بسازد و در سينماي ايران فعاليت كند، گفت: اگر فيلمي به لحاظ هنري براي من نكته‌ي مثبتي داشته باشد و يا براي من پول و معروفيت بياورد، قبول مي‌كنم وگرنه هرگز حاضر نيستم كه به سينما بروم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha