• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۸۹ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 8908-01311

برنامه‌هاي همايش «روز جهاني فلسفه» تشريح شد

برنامه‌هاي همايش «روز جهاني فلسفه» تشريح شد

نشست خبري همايش «روز جهاني فلسفه» صبح امروز (يكشنبه، دوم آبان‌ماه) در مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامعلي حداد عادل - رييس همايش «روز جهاني فلسفه» - در اين نشست با اشاره به راه‌اندازي مناسبت روز جهاني فلسفه در 21 نوامبر از سوي سازمان يونسكو، عنوان كرد: درخواست ايران براي ميزباني روز جهاني فلسفه دو سال پيش به سازمان جهاني يونسكو تسليم شد و پس از اعلام موافقت يونسكو، مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه كه معاونت فرهنگي همايش را برعهده دارد، پي‌گير كار شد و سرانجام پس از دو سال فعاليت، سي‌ام آبان‌ماه، اين همايش جهاني در تهران افتتاح خواهد شد و در روزهاي اول و دوم آذرماه نيز ادامه خواهد داشت.

او هدف از برپايي همايش روز جهاني فلسفه در تهران را ارتقاي سطح فلسفه در ايران و همچنين آشنايي اهل فلسفه‌ي ايراني با جريان‌هاي فلسفي مهم روز دنيا دانست و گفت: از سويي برپايي همايش روز جهاني فلسفه در تهران امكاني را براي انديشمندان، متفكران و فيلسوفان جهان فراهم مي‌آورد كه از وضعيت و جايگاه فلسفه و تفكر در ايران اطلاع پيدا كنند. درواقع، كشور ما از ديرباز در جهان به تفكر عقلي شناخته شده و در دوران اسلامي، ايران كانون فلسفه و تفكر عقلي در جهان اسلام بوده است. بسياري از فيلسوفان بزرگ تاريخ اسلام از سرزمين ما برخاسته‌اند و چراغ فلسفه در ايران خاموش نشده است. تحقيق و تلاش فلسفي در ايران در حوزه‌ي فلسفه‌ي اسلامي ريشه و سنتي هزارودويست‌ساله دارد و حلقه اين زنجير را مي‌شود تا قرن سوم هجري پي گرفت. همچنين در يكصد و پنجاه سال اخير كه فلسفه‌ي غرب وارد ايران شده، با توجه به زمينه‌هاي فلسفه‌ي اسلامي بوده است كه توانسته در سرزمين ما حضور داشته باشد.

حداد عادل افزود: هم‌اكنون در دانشگاه‌ها و مراكز علمي - پژوهشي ما هزاران دانشجو و صدها استاد در حوزه‌ي فلسفه‌ي اسلامي و غرب مشغول به تحقيق و فعاليت هستند و همچنين در حوزه‌هاي علميه، حكمت اسلامي سرفصلي جدي در مباحث و درس‌هاست. از سويي در سفر اخير مقام معظم رهبري به قم، ايشان هم چند بار در سخنراني‌هاي عمومي‌اي كه داشتند، بر اهميت جايگاه فلسفه تأكيد كردند و طي اين سفر چند بار به طور رسمي خواستار توجه و اهتمام جدي به فلسفه شدند. قوت گرفتن فلسفه طي 30 سال اخير انقلاب اسلامي زمينه‌ي اين امر را فراهم آورد كه ايران ميزبان روز جهاني فلسفه در دنيا باشد.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس در ادامه با بيان اين مطلب كه موضوع همايش روز جهاني فلسفه در تهران، فلسفه؛ نظر و عمل است، از برپايي نشست‌هايي در 13 موضوع در ارتباط با فلسفه شامل تاريخ فلسفه، اخلاق، تفاوت فرهنگ‌ها، فرهنگ صلح، دين و معنويت، سياست، علم و فناوري، زندگي روزمره، قلمرو عمومي، خانواده، كودك و نوجوان، هنر و ادبيات، محيط زيست و فلسفه‌ي آينده خبر داد و افزود: تعداد قابل توجهي مقاله به دبيرخانه همايش رسيده است و چندده نفر از متفكران اقصا نقاط دنيا خواستار شركت در اين همايش بودند. مقالات دريافتي پس از بررسي هيأت علمي همايش تأييد مي‌شوند و برخي از آن‌ها در روزهاي برپايي همايش ارائه خواهند شد. همچنين ما در اين همايش، سرفصلي مستقل را به فلسفه‌ي اسلامي اختصاص داده و مديريت اين بخش را به مجمع حكمت اسلامي واقع در قم داده‌ايم.

او در ادامه متذكر شد: طي برپايي روزهاي همايش، توانمندي‌هاي فلسفي در جمهوري اسلامي ايران با نمايش نسخ خطي فلسفه‌ي اسلامي و همچنين برپايي نمايشگاهي از آثار توليد‌شده در حوزه‌ي فلسفه طي 30 سال اخير ارائه مي‌شود. ما در اين نمايشگاه، 30 نسخه خطي فلسفه‌ را عرضه مي‌كنيم و همچنين كتاب‌هايي را كه در پنج سال گذشته در حوزه‌ي فلسفه توليد شده است، در معرض نمايش مي‌گذاريم. از سويي 600 پايان‌نامه در مقطع دكتري و كارشناسي ارشد در معرض نمايش عمومي قرار مي‌گيرد. همچنين در اين نمايشگاه نسخه‌هايي از كتاب‌شناسي 6000 عنوان اثر فرهنگي در 30 سال انقلاب اسلامي را ارائه خواهيم كرد. در كنار اين آثار، كتاب‌شناسي 10هزار مقاله‌ي فلسفي طي 30 سال اخير ارائه مي‌شود و 50 عنوان مجله فلسفي كه در ايران منتشر مي‌شود، معرفي خواهد شد.

در ادامه نشست، غلامرضا اعواني - رييس مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و معاون علمي همايش روز جهاني فلسفه - با مروري بر برنامه‌هايي كه طي چند سال گذشته به مناسبت روز جهاني فلسفه در مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه‌ي ايران برپا شده است، به طرح‌هايي كه براي برپايي همايش روز جهاني فلسفه در ايران اجرا شده است، اشاره كرد و گفت: ما طي اين مدت، طرح 30 سال فلسفه در ايران را اجرا كرده‌ايم و با همكاري گروه‌هاي آموزشي فلسفي در دانشگاه‌ها، آمار دقيقي از وضعيت محققان و پژوهشگران فلسفي و همچنين آثار توليدي در اين حوزه درآورده‌ايم. از سويي طرح بررسي انتقادي تمامي پايان‌نامه‌هايي كه با موضوع فلسفه تأليف شده است، از ديگر برنامه‌هايي بود كه انجام شده و همچنين سه عنوان كتاب در ارتباط با همايش روز جهاني فلسفه تأليف شده است كه عبارت‌اند از: فلسفه و فرهنگ، اخلاق زيست‌محيطي، فلسفه و حوزه‌ي عمومي. همچنين قرار است پنج مجله فرهنگي كه قريب به 200هزار نسخه تيراژ دارند، يك شماره را به روز جهاني فلسفه اختصاص دهند. از سوي ديگر، قرار است زنگ فلسفه هم‌زمان با روز جهاني فلسفه در تمام مدارس كشور به صدا درآيد.

او در توضيحي درباره‌ي نمايشگاه توانمندي‌هاي علمي مراكز علمي - پژوهشي ايران در حوزه‌ي فلسفه عنوان كرد: ما نمايشگاه بزرگي از آثار فلسفي را برگزار مي‌كنيم كه در اين نمايشگاه آثار به صورت موضوعي تقسيم‌بندي شده است و همين نمايشگاه گوياي رشد فلسفه در ايران خواهد بود.

اعواني در ادامه ياد‌آور شد: ما به محققان و پژوهشگران حوزه‌ي علميه در قم سفارش يكصد مقاله را داده‌ايم و در تهران و ساير شهرهاي كشور نيز سفارش يكصد و چهل مقاله داده شده است.

او با بيان اين‌ نكته كه ايران اولين كشور آسيايي است كه ميزبان همايش روز جهاني فلسفه خواهد بود، ابراز اميدواري كرد، با همدلي و سعي و كوشش، كنگره آبرومندي در ايران برپا شود.

محمدحسين ايماني‌ خوشخو - دبير اجرايي همايش روز جهاني فلسفه - نيز بر اهميت برپايي اين كنگره تأكيد كرد و افزود: اين كنگره از چند جهت قابل توجه و اهميت است؛ از سويي ما شاهد حضور انديشمندان و متفكراني از كشور‌ها و قاره‌هاي مختلف جهان هستيم و بسياري از پژوهشگران و انديشمندان متقاضي و علاقه‌مند به شركت در اين همايش بودند و با توجه به حجم زياد درخواست‌ها، بر حسب استاندارد‌هاي علمي، مقالات را بررسي مي‌كنيم و به يكصد نفر از استادان و پژوهشگران فلسفي جهان براي حضور در همايش پاسخ مثبت مي‌دهيم.

او سپس از برپايي همايش روز جهاني فلسفه در تهران به عنوان بزرگ‌ترين اتفاق بين‌المللي در حوزه‌ي فلسفه و انديشه ياد كرد و از همكاري 200 نهاد و مؤسسه‌ي علمي - پژوهشي در اين همايش خبر داد و افزود: محل برگزاري همايش در كتابخانه‌ي ملي جمهوري اسلامي خواهد بود. نمايشگاهي از توانمندي‌هاي فلسفي ايران برپا خواهد شد، همچنين مهمانان مدعو همايش سفري را به اصفهان خواهند داشت. از سويي در اين مراسم، آيت‌الله مصباح يزدي، آيت‌الله جوادي آملي و آيت‌الله سبحاني حضور خواهند داشت. همايش ساعت 8:30 سي‌ام آبان‌ماه در كتابخانه‌ي ملي افتتاح خواهد شد.

در ادامه، غلامرضا اعواني در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مراسم افتتاحيه رييس‌جمهور حضور خواهد داشت يا خير، اظهار كرد: هنوز درباره‌ي جزييات مراسم افتتاحيه به نتيجه‌ي نهايي نرسيده‌ايم. در اين همايش از چهره‌هاي مطرح جهاني در حوزه‌هاي فلسفي دعوت به عمل آمده و من به عنوان يكي از اعضاي اتحاديه‌ي بين‌المللي انجمن‌هاي فلسفي دنيا، تمام اعضاي اين اتحاديه را براي حضور در همايش دعوت كرده‌ام. همچنين از چهره‌هاي سرشناس اعضاي انجمن‌هاي بين‌المللي فلسفه دعوت به عمل آمده است.

او سپس در پاسخ به اين سؤال كه آيا سيدحسين نصر نيز در اين همايش حضور خواهد داشت يا خير، گفت: به اين دليل كه به ايشان نزديك‌ام، از ايشان خواستم...؛ اما در بين صحبت‌هاي اعواني، حداد عادل توضيح داد: بعيد است ايشان در همايش شركت كند و با توجه به اين‌كه همايش روز جهاني فلسفه در ايران برپا مي‌شود، سعي كرديم از استادان فلسفه در كشورهاي اسلامي دعوت شود و تفاوتي كه همايش روز جهاني فلسفه در ايران با ساير كشور‌ها دارد، از اين حيث است كه استادان فلسفه‌ي اسلامي در سطح جهان دعوت مي‌شوند و از سويي ما اصرار داشتيم خانم‌هايي كه به فلسفه اشتغال دارند، در اين مراسم حضور چشم‌گيري داشته باشند.

حداد عادل همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر واكنش‌هاي برخي از رسانه‌ها‌ و محافل فلسفي نسبت به ميزباني تهران براي همايش روز جهاني فلسفه، تصريح كرد: برخي‌ كه با انقلاب اسلامي موافق نيستند و با نظام جمهوري اسلامي از آغاز مشكل داشتند و جزو مخالفان اسلام هستند، در خارج از ايران سعي كردند يك‌سري اقدامات انجام دهند براي اين‌كه همايش روز جهاني فلسفه در ايران زير سؤال برود و مطالبي را گفتند كه اصلا صحت ندارد و بنده ديدم جايي نوشته‌اند كه در ايران تعداد فيلسوفاني كه زنداني هستند، بيش‌تر از فيلسوفاني است كه آزادند؛ در حالي كه نام يك فيلسوف را كه در ايران زنداني باشد، نبرده بودند. از اين‌ نوع تحريكات صورت گرفته است و يك عده‌ در پي عقده‌گشايي بوده‌اند؛ اما اين مسائل تأثيري بر روي برپايي برنامه نداشته است. ضمن اين‌كه يونسكو نيز تصميمش را مبني بر برپايي همايش روز جهاني فلسفه در ايران به طور قطعي اعلام كرده است. اين نوع اقدامات از سوي معاندان طبيعي است و هرجا اتفاقي باشد كه حكايت از قدرت انقلاب اسلامي داشته باشد و اصالت انقلاب را تبيين كند، از سوي عده‌اي با مخالفت روبه‌رو مي‌شود و كساني در اين‌باره خبرسازي مي‌كنند.

غلامرضا اعواني نيز در پاسخ به اين گفته ‌كه فقط به پژوهشگراني از قم سفارش مقاله داده شده است، اظهار كرد: اين‌طور نيست؛ ما فقط به قم سفارش مقاله نداده‌ايم. ما به بسياري از مراكز علمي و دانشگاهي و شهرها سفارش مقاله داده‌ايم.

در ادامه، حداد عادل عنوان كرد: چندصد مقاله به دبيرخانه همايش رسيده است و قاعدتا همه مقالاتي كه به دست ما مي‌رسد، در همايش عرضه نمي‌شود؛ زيرا مجال ما اين امكان را نمي‌دهد. ضمن اين‌كه قم در برپايي اين همايش به ما كمك كرده و نقش مديريتي ايفا كرده است؛ به اين معني كه طلاب حوزه‌هاي علميه‌ي مشهد، اصفهان و ساير شهرهاي ديگر مقالات‌شان را در حوزه‌ي فلسفه‌ي اسلامي به قم مي‌فرستند و پس از ارزيابي و بررسي از سوي كارشناسان فلسفه‌ي اسلامي در قم، آن مقالات براي ما ارسال مي‌شود.

او در پايان گفت: دعوت براي حضور در همايش روز جهاني فلسفه عمومي است و امكان شركت براي همه علما و پژوهشگران فراهم است و اين‌طور نيست كه منع كرده باشيم كه مثلا اگر كسي مشربي تحليلي در فلسفه دارد، امكان حضور در همايش را نداشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha