• جمعه / ۲۸ آبان ۱۳۸۹ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8908-16901
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مبتكر خراساني، دستگاه جداسازي کلاله از گلبرگ زعفران ساخت

مبتكر خراساني، دستگاه جداسازي کلاله از گلبرگ زعفران ساخت

مخترع دستگاه جداسازي کلاله از گلبرگ زعفران گفت: راندمان بالا و مصرف انرژي مطلوب از مهمترين مزيت‌هاي اين دستگاه نسبت به ساير ماشين‌آلات است.

ابوالقاسم چاپاري در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان جنوبي، افزود: وجود مشکلات مختلف در مراحل توليد، برداشت، فرآوري و بازاررساني زعفران از مهمترين دغدغه‌هاي توليدکنندگان و فعالان اين حوزه محسوب مي‌شده که يکي از اين مشکلات در مرحله فراوري و جداسازي کلاله از گل بوده است.

وي ادامه داد: فراوري و جداسازي کلاله از گل معمولا به صورت سنتي و با صرف هزينه وقت بسيار همراه است که با طراحي و ساخت دستگاه جداکننده کلاله از گل بدون دخالت دست، اين مشکل بر طرف شده است.

سرپرست هسته فرآوري زعفران مرکز رشد واحدهاي فناوري خراسان جنوبي تصريح کرد: دستگاه فراوري زعفران، ماشيني است مکانيکي که با بهره گيري از خصوصيات فيزيکي و مرفولوژيکي گل مثل بافت، شکل ظاهري، وزن مخصوص، جرم حجمي و نقطه ثقل گل به صورت بسيار ساده کار مي‌کند.

چاپاري با اشاره به کارکرد اين دستگاه افزود: اين دستگاه، گل برداشت شده از مزرعه را از يک ورودي تحويل گرفته و پس از طي مراحلي به صورت کلاله قرمز و مخلوطي از گلبرگ‌ها و پرچم‌ها به صورت کاملا تفکيک شده تحويل مي‌دهد.

وي اظهار داشت: در نوع تکميل شده اين دستگاه قادر به خشک کردن کلاله‌ها، بسته‌بندي و سرگل کردن زعفران نيز است.

مخترع دستگاه فرآوري زعفران، سهولت برداشت زعفران از مزرعه، عدم دخالت دست و افزايش ضريب بهداشتي و کاهش بار ميکروبي محصول نهايي، کاهش نيروي انساني ماهر، کاهش قيمت تمام شده، افزايش سطح زير کشت، امکان خشک کردن و بسته بندي اصولي و بهداشتي، کاهش افت کيفي به دليل کاهش زمان جداسازي کلاله و سرعت زياد جداسازي کلاله را از مهمترين مزاياي استفاده از دستگاه فراوري زعفران دانست.

چاپاري، استفاده از تکنولوژي آسان، قابليت تنظيم سرعت دستگاه، راندمان بالا و مصرف انرژي مطلوب، امکان توسعه دستگاه با افزايش خطوط و لاين‌هاي برش و ابعاد کوچک آن را از مزاياي اين دستگاه نسبت به ماشين‌آلات مشابه بر شمرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha