• دوشنبه / ۸ آذر ۱۳۸۹ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8909-05190
  • خبرنگار : 71219

يك باستان‌شناس پيش‌كسوت: كامبخش‌فرد دانشمندي برجسته در حوزه‌ي باستان‌شناسي بود

يك باستان‌شناس پيش‌كسوت:
كامبخش‌فرد دانشمندي برجسته در حوزه‌ي باستان‌شناسي بود

يك باستان‌شناس پيش‌كسوت گفت: كامبخش‌فرد دانشمندي برجسته در حوزه‌ي‌ باستان‌شناسي بود و خدمات زيادي را در اين حوزه داشته است.

محمدرحيم صراف در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: وقتي سيف‌الله كامبخش‌فرد در سال 1340 همراه مرحوم دكتر نگهبان، كاوش‌هاي باستان‌شناسي محوطه‌ي تاريخي «مارليك» را انجام مي‌داد، با او آشنا شدم. پس از آن، با آغاز كار در اداره كل پيشين باستان‌شناسي اين آشنايي ادامه يافت.

او ادامه داد: كامبخش‌فرد از باستان‌شناسان باتجربه و دانشمندي بود كه در چند محوطه‌ي باستاني ايران كاوش‌هايي را انجام داد كه از آن جمله به محوطه‌ي «گرمي» در اردبيل، بررسي‌هاي استان آذربايجان شرقي و محوطه‌ي «هفت‌تپه» در خوزستان همراه دكتر نگهبان مي‌توان اشاره كرد. البته پس از آن، او سرپرست كاوش‌هاي باستان‌شناسي محوطه‌ي كنگاور در چند فصل متوالي بود.

صراف با اشاره به اين‌كه برخي دانشجويان كامبخش‌فرد، باستان‌شناسان برجسته‌اي شدند، يادآوري كرد: يكي از اين دانشجويان، مرحوم مسعود آذرنوش بود كه در كنگاور همراهش فعاليت باستان‌شناسي مي‌كرد.

او توضيح داد: سيف‌الله كامبخش‌فرد مدتي به‌عنوان مديركل اداره‌ي فرهنگ و هنر استان خراسان فعاليت مي‌كرد و پس از انقلاب، فعاليت خود را به‌عنوان رييس موزه‌ي ايران باستان ادامه داد. حضور او با توجه به شرايط و كمك به سالم ماندن موزه‌ي ايران باستان و آثار موجود در آن، بسيار مهم بود.

اين باستان‌شناس اضافه كرد: كامبخش‌فرد مقاله‌ها و كتاب‌هاي زيادي را در حوزه‌ي باستان‌شناسي منتشر كرده و سخنراني‌هاي زيادي را در همايش‌هايي در ايران و خارج از كشور داشته است.

كامبخش‌فرد عصر روز گذشته (يك‌شنبه، هفتم آذرماه) در 81 سالگي پس از چند روزي بستري بودن در بيمارستان به‌دليل ناراحتي قلبي و ريوي، در خانه‌ي خود درگذشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha