• جمعه / ۱۲ آذر ۱۳۸۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8909-06567
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مديركل ميراث فرهنگي خوزستان درباره‌ي تخريب «قصر فيليه» توضيح داد «اضطرار رسيدگي به اين پرونده را اعلام كرده‌ايم»

مديركل ميراث فرهنگي خوزستان درباره‌ي تخريب «قصر فيليه» توضيح داد
«اضطرار رسيدگي به اين پرونده را اعلام كرده‌ايم»

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان گفت: پي‌گيري‌ها درباره‌ي شناسايي عاملان تخريب قصر تاريخي «فيليه» در خرمشهر در حال انجام است، البته هنوز به‌شكل علني نتيجه‌اي به ما اعلام نشده است.

پرويز پورفرخي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران ‌(ايسنا) در خوزستان، بيان كرد: ما از طريق سيستم دادستاني به‌دنبال اين قضيه هستيم. موارد قضايي اين تخريب از طريق آبادان در حال پي‌گيري است. ممكن است، مواردي براساس شواهد به‌وقوع پيوسته باشد، اما تحقيق و نتيجه‌ي آن بايد به ما اعلام شود تا ببينيم قضيه از كجا آب مي‌خورد.

او ادامه داد: براي پي‌گيري قضايي تخريب اين قصر تاريخي، رسيدگي به اين موضوع را به مسؤول حقوقي سازمان اعلام كرده و احتمال‌ها و گزينه‌هاي مختلفي را كه ممكن است به‌وجود آمده باشد، براي دادستان توضيح داده‌ايم. بايد تك‌تك افراد و گروه‌هايي كه هنگام وقوع اين تخريب در منطقه بودند، فراخوانده شوند تا پس از حضور، دلايل خود را بيان كنند.

وي گفت: بايد افرادي كه در ارتباط با اين تخريب كوتاهي يا تقصيري مرتكب شده‌اند، شناسايي و بازخواست شوند، زيرا آن‌جا فقط در اختيار سازمان است، نه در مالكيت آن؛ اما ما در برابر بناهاي تاريخي و بخصوص مرمتي مسؤوليت داريم.

پورفرخي اظهار كرد: ما در سطح محلي، شهرستاني و استاني در حال پي‌گيري تخريب قصر فيليه هستيم. البته بايد ديد رايزني نظرهاي حقوقي و تنظيمات سرحدات به چه شكل است. آن‌ها دستگاه‌هاي متولي هستند، ولي ميراث فرهنگي در آن‌جا متولي نيست، اما حقوق ميراثي اين سازمان هم بايد رعايت شود كه آن‌جا را هم در سطح كلان، سازمان وارد شده و در حال پي‌گيري مناسباتي است تا موارد مشابه تخريب قصر فيليه رخ ندهد.

وي ادامه داد: طبق قانون، موارد پي‌گيري به ترتيب در حال پيشروي است، ولي از نظر زماني، پي‌گيري‌ها را تقريبا با نيروي مضاعفي دنبال مي‌كنيم تا هرچه سريع‌تر به نتيجه برسيم. اگر دستگاهي قصور كرده يا تقصيري مرتكب شده است، بايد فوري معلوم شود. اگر به اصطلاح موضوعات سهوي چون جرم مرتكب شده باشد، باز بايد اين مسأله به اثبات برسد و اشخاص يا افراد مورد بازخواست قضايي قرار گيرند و به كارشناسان و سيستم قضايي سازمان ميراث فرهنگي پاسخ دهند.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان اضافه كرد: ما اضطرار رسيدگي به اين پرونده را به سيستم‌هاي حاكميتي و دستگاه‌هاي قضايي اعلام كرده‌ايم. از نظر ما، تمام موارد را به‌موقع و در زمان خود انجام داده‌ايم و پي‌گيري مي‌كنيم. درخواست ما اين است كه هرچه سريع‌تر، افرادي كه در منطقه بودند از سوي دستگاه قضايي فراخوان رسمي شوند و به‌صورت مشخص و اضطراري به موضوع توسط دادستاني و دادگاه به‌عنوان مرجع رسمي رسيدگي شود، زيرا در حيطه‌ي كاري ما نيست و آن‌ها بايد به‌عنوان يك مرجع رسمي رسيدگي كنند. ما نسبت به معرفي افراد به اين مراجع اقدام كرده و اطلاعات مرتبط با آن‌ها را در اختيار دادستاني قرار داده‌ايم.

درباره‌ي تخريب قصر فيليه، نماينده‌ي مردم خرمشهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار كرد: منتظر اقدام معاون رييس‌جمهور و وزير كشور براي معرفي و برخورد با عاملان تخريب بناي تاريخي قصر فيليه در خرمشهر هستيم.

مصطفي مطورزاده ادامه داد: به ضعف سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در خوزستان اذعان دارم. اين در حالي است كه حفاظت و صيانت از اماكن تاريخي مانند قصر فيليه مسؤوليت و وظيفه‌ي اين سازمان است. هم‌چنين لازم است اين سازمان با متخلفاني كه اقدام به دخل و تصرف غيرقانوني در اين اثر تاريخي كردند، برخورد كند.

او در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان تخريب دوباره‌ي اثري تاريخي در آبادان و خرمشهر وجود دارد، گفت: متأسفانه با اين روند و بي‌اعتنايي كه سازمان ميراث فرهنگي در پيش گرفته است و هم‌چنين عدم حساسيت مسؤولان، [اين امر] بعيد به‌نظر نمي‌آيد.

به گزارش ايسنا، پس از تخريب قصر تاريخي فيليه، محوطه‌ي ساساني «بندر مهروبان» نيز با هدف ايجاد راه دسترسي به اسكله‌ي در حال تأسيس بين هنديجان و بندر ديلم در استان خوزستان كه به پروژه‌ي «پل خليج فارس» مربوط است، توسط يك نهاد نظامي تخريب شد.

در اين‌باره نيز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد كه سازمان بنادر به پيمانكاري يك نهاد نظامي، بدون گرفتن استعلام از اداره كل ميراث فرهنگي استان خوزستان در حال انجام اين پروژه بود كه اين محوطه‌ي تاريخي را تخريب كرد و سازمان ميراث فرهنگي از اين نهاد نظامي به مراجع قضايي شكايت كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha