• شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۸۹ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8909-07393
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

بررسي عوامل تهديدكننده"خليج‌فارس"نادرترين بوم‌سازگان زيست محيطي؛ عضوهيأت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان:اغلب آلودگي‌هاي آبي خليج‌فارس بعلت فعاليتهاي انساني است

بررسي عوامل تهديدكننده"خليج‌فارس"نادرترين بوم‌سازگان زيست محيطي؛
عضوهيأت علمي دانشگاه سيستان وبلوچستان:اغلب آلودگي‌هاي آبي خليج‌فارس بعلت فعاليتهاي انساني است

اگر چه خليج‌فارس به دليل تنوع ميکرواکوسيستم‌ها و تنوع جزاير و مصب‌ها و يکي از زيباترين و در عين حال نادرترين بوم سازگان از نظرزيست محيطي به شمار مي‌رود که مجموعه‌اي از موجودات زنده منحصر به فردي را در خود گرد آورده و همچون يک ECOTONE عمل کرده است ولي عوامل تهديد کننده محيط زيست دريايي آن از جمله آلودگي کشتي‌ها، نوسانات سطح آب دريا، انتقال مواد آلوده کننده صنايع و توليدات نفتي در مناطق ساحلي به دريا، مشکلات بوم شناختي، مسائل زيست شناختي، فعاليت‌هاي نفتي و صنعتي، مهمترين منابع آلاينده و تهديد کننده چرخه‌هاي زيستي و حيات در اين خليج هميشه فارس به‌شمار مي‌روند. از سويي به دليل اينکه انسان از مجموعه توليدات اين خليج به‌خصوص انواع ماهي‌ها و ميگوها و ... تغذيه مي‌کند طبق اصول اکولوژيکي انتقال مواد سمي و فلزات سنگين توسط زنجيره غذايي از آبزيان به حلقه‌هاي بالاتر و انسان امري طبيعي است.

در اين خصوص عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان و دبير كانون دانشگاهيان شعبه سيستان و بلوچستان در گفت وگوبا خبرنگار ايسنا، منطقه سيستان وبلوچستان گفت: اگر چه خليج فارس يکي از نادرترين بوم سازگان‌ها به شمار مي‌رود ولي با افزايش توليدات و حمل و نقل نفت و صنايع در سواحل آلودگي حاصل از اين فعاليت نيز بيشتر خواهد شد و خود بخود تهديدات بيش از توان پالايش طبيعي خواهد بود که نيازمند مديريت جدي در اين بخش است.

غلامرضا نوري افزود: هدف از بررسي کارکردهاي جنگلهاي مانگرو و جزيره قشم به‌عنوان بيوفيلتر در کنترل آلودگي‌هاي زيست محيطي بخصوص فلزات سنگين اين منطقه درجهت برنامه‌ريزي‌هاي صحيح محيطي است. مطالعه و آناليز شيميايي برخي عناصر سنگين از قبيل CU.CO.Mn.Cr.Fe.Zn. در منطقه مطالعاتي نشان دهنده ورود آلاينده‌ها با منشاء انساني است.

عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان بيان كرد: اين جنگل‌ها به‌عنوان زيستگاهي براي رشد و نمو آبزيان بخصوص ماهي و در نهايت تاثير گذار بر حيات آبزيان و صنعت شيلات بايد به شکل ويژه مورد توجه قرار گيرند.

وي اظهار كرد: اغلب آلودگي‌هاي آبي خليج فارس ناشي از فعاليتهاي انسان در محيط است که فعاليتهاي صنعتي، تجاري، کشاورزي، استخراج نفت، اکوتوريسم و ... از آن جمله‌اند.

وي اضافه كرد: راهکار حفاظت و احياي زيست بوم‌هاي ساحلي و دريايي بخصوص جنگل‌هاي مانگرو به‌عنوان پالايش کنندگان گياهي و طبيعي بيش از پيش بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.

نوري ادامه داد: نداشتن آمار و برآوردهاي دقيق از انواع آلودگي‌ها، نبايد ما را به اشتباه بيندازد که هيچ مشکل زيست محيطي در منطقه وجود ندارد. بنابراين پايش و ارزيابي مستمر فعاليت‌ها و اقدامات در مناطق ساحلي خليج فارس و اندازه‌گيري عناصر مضر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

نوري در پايان گفت: با توجه به نقش جهاني خليج فارس و کارکردهاي فراوان زيست محيطي ّآن عناصر استراتژيک در سه سطح محلي، منطقه‌اي و بين‌المللي براي تحکيم وتحقق مديريت جامع ساحلي بيش از پيش ضرورت دارد.

همچنين شناخت آلودگي محيط هاي دريايي و ساحلي ازنظر فلزات سنگين سمي با توجه به اثرات سوء آنها در بهداشت عمومي و جذب و ذخيره آنها در بافتهاي انساني، حيواني و گياهي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

به همين دليل جهت کنترل اين آلودگي‌ها بيوفيلترها بخصوص گياهان آبزي بسيار موثر عمل مي‌کنند. بدين منظور جنگل‌هاي حراي جزيره قشم که درشمال غربي به شکل يک توده متراکم و گسترده چند هزار هکتاري گسترده شده‌اند. مورد بررسي قرار گرفتند تا چگونگي روش پايش و کنترل آلودگي شناسايي و معرفي شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha