• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۸۹ / ۰۸:۱۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8909-12678
  • خبرنگار : 71219

عضو كميسيون فرهنگي مجلس درگفت‌وگوباايسنا: رويكرد مناسبي براي معرفي آثار تاريخي وجود ندارد تسهيلاتي بايد به مالكان خانه‌هاي تاريخي براي مرمت آثار داده شود

عضو كميسيون فرهنگي مجلس درگفت‌وگوباايسنا:
رويكرد مناسبي براي معرفي آثار تاريخي وجود ندارد
تسهيلاتي بايد به مالكان خانه‌هاي تاريخي براي مرمت آثار داده شود

يك عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درباره‌ي خروج تعدادي اثر تاريخي از فهرست آثار ملي و اقداماتي كه براي جلوگيري از اين روند مي‌توان انجام داد، گفت: امروز يك رويكرد مناسب در سطح مديريت ميراث فرهنگي و گردشگري براي معرفي آثار تاريخي وجود ندارد تا ميراثي را كه در خانه‌هاي فرهنگي و تاريخي يا در دل زمين است، در شبكه‌هاي داخلي و خارجي معرفي و تبليغ كند.

حجت‌الاسلام سيدعلي حسيني ـ نماينده‌ي مردم نيشابور در مجلس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه ايران از نظر ميراث تاريخي شايستگي‌هاي زيادي دارد و در نقاط مختلف كشور، بويژه برخي نقاط خاص، قدمتي چندهزار ساله نهفته است، اين پرسش را مطرح كرد كه با وجود چنين شرايطي چه كاري بايد انجام داد؟

او در ادامه اظهار كرد: بسياري از اماكن تاريخي در زمين‌ها و املاك مردم قرار دارند و پس از چندصد سال به چند ورثه رسيده‌اند. هم‌چنين خانه‌هاي تاريخي زيادي هستند كه به خان‌ها يا افراد ديگر تعلق داشتند و امروز ارزش ميراثي دارند. ممكن است برخي از اين بناها موقعيت خوبي داشته باشند و مالكان آن‌ها بخواهند استفاده‌ي مناسب مسكوني يا تجاري از آن‌ها ببرند. در اين شرايط، دولت يا بايد سرمايه‌گذاري كند و اين‌ها را به‌عنوان آثار ملي بخرد و حمايت كند يا اين‌كه به مالكان اجازه دهد اقداماتي را كه مي‌خواهند، انجام دهند.

وي گفت: در وهله‌ي نخست، دولت (سازمان ميراث فرهنگي) بايد بناها و زمين‌هايي را كه شايسته‌ و داراي ارزش تاريخي هستند، خريداري كند، به‌طوري كه در زندگي صاحبان آن‌ها اخلالي ايجاد نشود. هم‌چنين آثاري در فضاهاي تاريخي ديگري وجود دارند كه دولت از صاحبان آن‌ها مي‌تواند حمايت كند.

حسيني در اين‌باره توضيح داد: ممكن است صاحب يك ملك با گرفتن وام، مكان ديگري را براي زندگي خود بتواند بخرد و سپس آن ملك تاريخي را با حفظ مالكيت خود، مرمت و براي بازديد مردم آماده كند و اجازه‌ي بليت‌فروشي و استفاده از خانه‌ي تاريخي خود را زير نظر سازمان ميراث فرهنگي داشته باشد.

وي با اشاره به اين‌كه چنين رويكردي خيلي كم در كشور به‌چشم مي‌خورد، بيان كرد: خانه‌هاي تاريخي بسياري در شهرهاي مختلف مانند كاشان و نطنز وجود دارند كه دولت آن‌ها را خريده است و مديريت و مرمت آن‌ها را برعهده دارد. البته اين اقدامات هزينه‌ي زيادي مي‌خواهد و سازمان ميراث فرهنگي تمام اين بناها و خانه‌ها را نمي‌تواند بخرد. پس بايد اجازه داد كه مالكان در جايي به‌جز اين بناها ساكن شوند و تسهيلات ويژه‌اي مانند وام و مسكن مهر در اختيارشان قرار گيرد تا خانه‌هاي تاريخي خود را بتوانند مرمت كنند و طبق استانداردهاي ميراث فرهنگي آن‌ها را در معرض ديد گردشگران قرار دهند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي درباره‌ي تسهيلاتي كه سازمان ميراث فرهنگي با عنوان پرداخت 50 درصد هزينه‌هاي مرمت، قول پرداخت آن‌ها را داده است، اظهار كرد: اين تسهيلات بايد اجرايي شود، يعني به‌آساني به‌دست مصرف‌كننده برسد.

حسيني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اين موضوع كه رونق گردشگري ميراثي در اشتغال‌زايي و ارزآوري و رونق بازار گردشگري كشور مي‌تواند مفيد باشد، مغفول مانده است و ما خيلي آسان از آن عبور مي‌كنيم. درحالي‌كه با معرفي و تبليغ اين ميراث، مردم نيز اطلاعات كاملي را از تاريخ فرهنگ و قدمت ميراث فرهنگي اين كشور مي‌توانند كسب كنند.

او با بيان اين‌كه بسياري از باستان‌شناسان جهان آرزوي ديدن مناطق باستاني و ميراث تاريخي ما را دارند، اضافه كرد: ما بايد علاوه بر نگاه فرهنگي به اين موضوع‌ها، نگاه اقتصادي نيز داشته باشيم. اگر نگاه ما در سطح كلان و مديريت جامعه نسبت به ميراث فرهنگي و گردشگري مثبت و طبق استانداردهاي جهاني باشد، بدون اتكا به نفت و گاز، از گردشگري نهايت استفاده را مي‌توانيم ببريم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha