مديرگروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشهي اسلامي، تصريح كرد : در بسياري از عرصهها از جمله عرصههاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي حركات زيگزاگي داشتهايم.
حجتالاسلام احمد علي يوسفي درگفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: پس از پيروزي انقلاب در مقطعي يك دولت بازار آزاد و بخش خصوصي سرمايهداري را برنامهي اصلي خود قرار داد، در دولتي ديگر تقويت بخش دولتي و دولت ديگري توسعه سياسي در اولويت قرار گرفت، لذا بيان مقام معظم رهبري اين بود كه چون ما يك الگوي روشن نداريم، ثبات حركت كشور در معرض خطر جدي قرار دارد ، بنابراين ضرورت ارائه الگو روشن است.
يوسفي افزود: چون الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني بر اساس ثابتات اسلامي است، لذا به عنوان يك سند فرادستي حتي نسبت به چشمانداز 20 ساله محسوب ميشود؛ يعني بر اساس مكان و زمان قابل تغيير نيست.
وي ادامه داد: چون الگو از ثابتات اسلامي استنباط و استخراج ميشود، خود الگو جزء ثابتات خواهد بود، اما ممكن است اهداف مياني و عملياتي الگو همچنين روشها و ابزارهاي اجرايي و بستر تحقق آنها بر اساس تغييرات زماني و مكاني تغيير كند.
وي همچنين تبيين اصول ثابت الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني را نيازمند به تشكيل دهها جلسه و استفاده از همهي ظرفيت علمي كشور دانست.
يوسفي با بيان اينكه " بعضي وجه ايراني بودن الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني را به اين دليل ميدانند كه ظرف تحقق و اجراي آن ايران است، گفت: اين ديدگاه درست نيست، چون هر كشوري ميتواند ظرف تحقق اين الگو قرار گيرد؛ بلكه وجه ايراني بودن آن بنابر نظر مقام معظم رهبري اين است كه فكر ايراني اين الگو را استنباط و استخراج ميكند.
وي افزود: از تمام شخصيتهاي ايراني كه خارج از كشور باشند و آمادگي لازم را داشته باشند، نيز ميتوان به عنوان فكر ايراني استفاده كرد.
مدير گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشهي اسلامي در مورد الگوهاي غربي نيز گفت: " هيچ نقطه قوتي در الگوهاي غربي نميبينم، چرا كه الگوهايي كه ما به دنبال آنها هستيم، مبتني بر مباني اعتقادي و ارزشي ثابت اسلامي است، ولي مبناي الگوهاي توسعهي غربي مبتني بر سكولاريسم يعني جدايي دين از عرصههاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي است و لذا درمباني بينش با ما كاملا مخالفند.
وي افزود: در روشهاي اجرايي الگو از دانش روز استفاده ميكنيم، ولي در استخراج الگوي ثابت نميتوانيم از مباني نظام غربي استفاده كنيم و اگر نگاهمان را به آن طرف معكوس كنيم، دچار اشتباه خواهيم شد.
يوسفي خاطر نشان كرد: اگر ميگويم تفاوت ما با آنها 180 درجه است نه از روي مبالغه بلكه واقعيت اين است، چرا كه ما با نگا به دنيا و آخرت هر دو با هم الگوي پيشرفت را استنباط كنيم اما نگاه سكولاري فقط با نگاه دنيايي ميخواهد اين الگو را طراحي كند.
وي با اشاره به حديثي از پيامبر (ص) : ليس منا من ترك الدنيا للاخره و ترك الاخره لدنيا، اخذ من هذه و هذه" از ما نيست كسي كه دنيا را براي آخرت يا آخرت را براي دنيا ترك كند بلكه بايد از هر دو بهرهمند شد، گفت: نگاههاي سكولار و غربي رابطه عرصههاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي را از آخرت محو و تمام الگوهاي خود را بر اساس نگاه دنيايي تعيين كردند.
مدير گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشهي اسلامي در مورد جامعيت اسلام و توانايي آن در ارائه يك الگوي كامل و جامع اظهارداشت: در قرآن آمده است كه ما هيچ چيز را در كتاب ( قرآن) فروگذار نكرديم و هر آنچه را كه بشر نياز دارد ،در قران آوردهايم و البته راه رسيدن آمده و راهنمايي كردهاند، نه آنكه فرمول همه مسائل را ارائه دهند.
يوسفي در ادامه تاكيد كرد: اگر سه موضوع را رعايت كنيم، دچار اشتباه نميشويم و جامعيت اسلام را از دست نميدهيم، و آن اين است كه كتاب و نشر را درست بفهميم، مسائل جديد روز را درك كنيم و به درستي به كتاب و نشر ارجاع دهيم.
وي افزود : اگر كتاب و سنت و چارچوب هاي استفاده عقل را درست بشناسيم، عقلي كه مورد تاييد شرع و خداي متعال باشد، پاسخ قانع كننده، روشن و كاآمد براي مسائل دريافت خواهيم كرد.
اين كارشناس اقتصاد فرآيند رسيدن به الگو را نيز اينطور عنوان كرد كه در حال حاضر بيش از 90 درصد علوم انساني در كشور ، وارداتي است و به تعبير مقام معظم رهبري نه تنها مفيد نيستند، بلكه مضرند، لذا در قدم اول بايد الگوها را بازسازي واسلاميزه كنيم يعني آن جاهايي كه با اسلام مخالف است، را شناسايي، جراحي و بعد جايگزين كنيم.
يوسفي در ادامه توضيح داد : نميتوانيم دست روي دست بگذاريم تا همهي الگوهاي اسلامي را بر اساس مباني متقن خودمان استنباط و استخراج و بعد اجرا كنيم، بلكه بايدت ابتدا مسائل خلاف شرع و اسلام را جراحي كنيم و بعد در بلند مدت به طراحي الگوهاي ثابت نظام فرهنگي، اقتصادي، سياسي، اجتماعي، حقوقي، دفاعي و حتي عبادي بپردازيم.
وي در اين باره به ارائه مثالي پرداخت و گفت: در روش امضاء يا تاكيد در فقه، معاملاتي كه در عالم وجود دارد بررسي ميشود اگر ربوي ، اكل به باطل يا حرام خواري بود، حذف ميشود و ما بقي به امضاي دستگاه فقه ميرسد، اما اين كار گر چه از نظر شرعي درست است، ولي بانكداري و معاملات ما را اسلامي نميكند، بلكه فقط يك جراحي است، در قدم دوم به طراحي الگوي اسلامي ميپردازيم.
وي ادامه داد: در قدم دوم بايد مفاهيم را تعريف كنيم، مباني و ارزشها را مشخص نماييم و بعد ضوابط حقوقي و الگوهاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي و ... را استخراج كنيم.
يوسفي همچنين با بيان اينكه ظرقيت بالقوه در حوزه و دانشگاه ما براي طراحي الگوي پيشرفت اسلامي – ايراني وجود دارد، گفت: من معتقدم مقام معظم رهبري بعد از ديدارهاي مختلف با دانشگاهيان و حوزويان جلسه انديشهي راهبردي را تشكيل دادند؛ چرا كه به اين نتيجه رسيدند كه در حال حاضر نيروي انساني و ظرفيت لازم براي تعيين نقطه آغاز و مسير صحيح حركت وجود دارد.
انتهاي پيام


نظرات