• جمعه / ۳ دی ۱۳۸۹ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8910-01141

/الگوي اسلامي؛ ايراني پيشرفت/ كارشناس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت‌وگو با ايسنا: در طراحي الگو مي‌توان از استعدادهاي نسل جوان استفاده كرد

يك كارشناس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: انقلاب اسلامي از مرحله تثبيت گذشته و به مرحله تهاجم رسيده و در يك مواجهه تمدني با غرب قرار گرفته است. حجت‌الاسلام عليرضا پيروزمند در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌ مطلب اظهار كرد: پيشرفت بار مفهومي خاصي دارد كه نسبت به واژه توسعه به مضمون اسلامي نزديك‌تر است و به معناي بالندگي‌اي است كه به سمت تعالي جامعه در ابعاد مختلف پيش مي‌رود. قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامي با بيان اين‌كه "الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بايد متضمن اهداف مطلوب فرهنگ ديني ما باشد" خاطرنشان كرد: ارتقاي معنويت با معنايي كه در اسلام مطرح است يكي از متغيرهاي مهم پيشرفت در جامعه اسلامي است. اين كارشناس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضرورت ارائه الگو را هم عيني و هم علمي دانست و گفت: ضرورت عيني آن از اين جهت است كه انقلاب اسلامي پيام‌دار جهاني سازي فرهنگ اسلام بوده و معتقد است در عصر حاضر كه عصر حاكميت ليبرال دموكراسي است مي‌تواند مبتني بر اسلام به گونه متفاوتي به تامين نيازهاي بشر بپردازد. پيروزمند افزود: انقلاب اسلامي از مرحله تثبيت گذشته و به مرحله تهاجم رسيده و در يك مواجهه تمدني با غرب قرار گرفته است. وي ادامه داد: نظام استكباري قصد دارد آرمان انقلاب را به عنوان الگويي شكست خورده مطرح كند بنابراين سعي دارد در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي انقلاب را با بحران مواجه كند، در نتيجه ارائه الگو به عنوان پشتوانه پيشرفت ايده جهاني سازي انقلاب اسلامي از بعد فرهنگي ضرورت پيدا مي‌كند. مسوول گروه فرهنگ فرهنگستان علوم اسلامي، ضرورت علمي ارائه الگو را نيز اين طور عنوان كرد كه براي تحقق ايده انقلاب منطقا محتاج الگو هستيم و اين فرهنگ براي آن‌كه بتواند شكل تمدني به خود بگيرد بايد از يك الگوي پيشرفت پيروي كرده و تحقق عيني در جامعه پيدا كند. پيروزمند در مورد استفاده از الگوهاي غربي در طراحي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت نيز گفت: بايد ديد خاستگاه اين الگوها و فرهنگ حاكم بر آن‌ها چيست و مبتني بر چه دانشي شكل گرفته‌اند. ادبيات توسعه به ويژه بعد از جنگ جهاني دوم مقاطع مختلفي را پشت سر گذاشته است؛ ابتدا رشد اقتصادي، سپس رشد اقتصادي توام با عدالت و پس از آن توسعه انساني را مطرح كردند. وي با بيان اين‌كه ارزش حاكم بر جامعه غرب رفاه و تجمل است، ‌ادامه داد: اگر غرب سخن از عدالت، توسعه انساني و معنويت به ميان آورد براي اين بود كه آن‌ها را هم تحت پوشش خود و در خدمت اقتصاد بگيرد تا مخرب حركت آن نشوند. پيروزمند در ادامه تاكيد كرد: اگر به نتايج الگوهاي غربي توجه كنيم مي‌بينيم كه اين الگوها چندان قابل اعتماد نيستند و در همان بعد اقتصادي گاهي با ناكامي مواجه شده‌اند. بايد توجه كرد كه اين توسعه اقتصادي به پرداخت چه قيمتي در فرهنگ و اجتماع رخ داده است و وضعيت نهاد خانواده، وضعيت اعتماد در جامعه و... چگونه است. عضو فرهنگستان علوم درباره استفاده از منابع اسلامي در ارائه الگو نيز اظهار كرد: اگر همانگونه كه احكام خمس و زكات... را از منابع اسلامي استخراج مي‌كنيم بخواهيم الگو را نيز استخراج كنيم اين امر امكانپذير نيست، بلكه نگرش درست اين است كه از منابع آيات و روايات استفاده كنيم و الگو را متناسب با تحولات اجتماعي طراحي و آن را از دل علوم اسلامي استخراج كنيم. پيروزمند همچنين درباره توانايي حوزه و دانشگاه در ارائه الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت گفت: ارائه اين الگو يك امر تدريجي است و مهم اين است كه ابتدا بدانيم در چه مسيري و چگونه گام برداريم. به دليل عدم تحول در علوم انساني، ‌حوزه و دانشگاه توانايي ارائه الگو در يك مدت كوتاه و به طور جامع را ندارند، اما براي اين‌كه بتوانيم حركت را آغاز كنيم اين كار شدني است. وي در پايان يادآور شد: اگر نشاط نسل جوان تحصيل كرده را جهت دهيم مي‌توانيم از استعدادها و خلاقيت‌هاي آن‌ها در اين مسير استفاده كنيم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha