• دوشنبه / ۲۷ دی ۱۳۸۹ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8910-18557
  • منبع : مطبوعات

هشدار دکتر شيخ الاسلام: کاهش توزيع شيراستريل درمدارس مخاطرات بهداشتي را به همراه دارد مسئوليت توزيع شير نبايد با قسمت خدمات مالي و اداري آموزش و پرورش باشد

، مدير بهسايت ايران با هشدار در مورد کاهش نسبت توزيع شير استريل به شير پاستوريزه که با هدف کاهش هزينه هاي اجراي طرح شير مدرسه صورت گرفته گفت: اين امر براي دانش آموزان مخاطرات بهداشتي و سلامت به همراه دارد. به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر ربابه شيخ الاسلام افزود: کاهش نسبت توزيع شير استريل به شير پاستوريزه و به مناقصه گذاشتن اجراي اين طرح در بين واحدهاي توليدي در کنار توزيع شير به صورت مدرسه محور (تهيه شير از مراکز عرضه مواد غذايي با نظر مدير آموزشگاه ) و طرح هاي اين چنين، هر چند ممکن است تا حدودي هزينه هاي اجراي اين طرح را کاهش دهد، اما سلامت دانش آموزان را تهديد مي کند. صنعت شير کشور در اين سال‌ها گسترش بسيار خوبي داشته و امکان توليد شير با کيفيت بالا و به صورت استرليزه را که نيازي به زنجيره سرد ندارد، مهيا کرده است و شرکت هاي معتبر مي توانند با حمايت از اين برنامه ملي به کمک دولت آمده، محصول با کيفيت را با حداقل قيمت عرضه کنند. نتايج ارزيابي طرح شير مدرسه ايران (شما) در سال 1385 نشان مي دهد 56 درصد مدارس زير پوشش طرح شير مدرسه فاقد يخچال بوده اند. شيخ الاسلام، توزيع نامناسب و نداشتن زنجيره سرد براي ارسال شير به مدارس دور افتاده را از موانعي مي داند که به جاي علاقه مندي کودکان به خوردن شير، آنان را به دليل تغيير طعم شير زده مي کند. وي خواستار جايگزين کردن شير استريل به جاي شير پاستوريزه شد. از سوي ديگر کارخانه هاي توليد کننده، معمولا شير هاي خام باکيفيت بالا را براي تهيه شير استريليزه مصرف مي کنند. اگر با برنامه ريزي بتوان به تدريج شير استريليزه را در برنامه شير مدرسه به جاي شير هاي فعلي جايگزين کرد، هم کودکان به طعم واقعي شير علاقه مند مي شوند و هم نگراني هايي که در حال حاضر به دليل توزيع نامناسب اين ماده غذايي ارزشمند پيش آمده از بين خواهد رفت . از همه مهم تر کودکان کشور از محصولي با کيفيت بالا که سلامتشان را تضمين مي کند، بهره خواهند برد. شيخ الاسلام همچنين گفت: به غير از بحث کيفيت شير مدرسه که اجراي مناقصه به آن لطمه مي زند، موضوع کميت توزيع شيرمدرسه نيز جاي تامل دارد. براي مثال امسال شير مدرسه با تاخير سه ماهه و از دي ماه در مدارس سراسر کشور توزيع شد. پرسش اينجاست که تاخير در اجراي طرح شير مدرسه که در بهترين حالت سه واحد از 21 واحد شير مورد نياز دانش آموزان در هفته به مدت شش ماه از سال را تامين مي کند و در طي سال تنها هفت درصد از نياز دانش آموزان به شير و فرآورده هاي شيري از طريق شير مدرسه تامين مي شود، براستي صرفه جويي است؟ مدير موسسه تغذيه و توسعه سلامت با انتقاد از برپايي مناقصه براي تهيه شير مدرسه خاطر نشان كرد: در مناقصه معيار کيفيت نيست، بلکه قيمت پايين تر محصولات توليدي مد نظر است و اين مساله باعث مي شود شيرهاي توليد شده با کيفيت پايين تر خريداري شود که مسلما روي طعم و کيفيت شير اثرمي گذارد و اين عاملي براي تنفر بچه ها از اين ماده غذايي شده و بسياري از دانش آموزان اين شيرها را مصرف نمي کنند. وي با انتقاد از اين مساله ياد آور شد:‌ تهيه شير براي برنامه مهم و ملي شير مدرسه از طريق مناقصه صرفه جويي نيست، بلکه موجب ضرر است؛ چون باعث به خطر افتادن سلامت بچه ها شده و اين فرهنگ سازي تبديل به ضد فرهنگ و موجب تنفر بچه ها از شير مي‏شود و ما در آينده بيماراني خواهيم داشت که بايد بودجه هاي بيشتري را صرف سلامت و درمان آنها کنيم. وي ادامه داد: ‌مسئوليت توزيع شير نبايد با قسمت خدمات مالي و اداري وزارت آموزش و پرورش باشد، چرا که ارزان تر بودن قيمت شيرها مد نظر اين ادارات خواهد بود و لذا بايستي اداره کل بهداشت مدارس و کميته شير مدرسه بر اين امر مهم نظارت داشته باشند. وي گفت: در حال حاضر پوشش بيش از 12 ميليون دانش آموز، ايران را بعنوان يکي از بزرگترين کشورهاي مجري طرح شير مدرسه در بين بيش از 60 کشور که طرح شير مدرسه در آنها اجرا مي شود، معرفي مي کند. به اعتقاد کارشناسان صنعت شير، طرح توزيع شير رايگان در مدارس ازجمله فعاليت هاي موثر فرهنگ سازي براي افزايش سرانه مصرف شير و ارتقاي شاخص سلامت در جامعه به شمار مي رود. به عبارتي، ميزان شير توزيع شده در قالب اين طرح، بيش از آنکه ارزش تغذيه اي داشته باشد، ارزش فرهنگسازي داشته، رسالت اصلي آن آشتي دادن کودکان و نوجوانان اين مرز و بوم با شير است. از سوي ديگر، کودکان به عنوان مهم ترين گروه مخاطب در زمينه اصلاح الگوي مصرف شير به شمار مي‏روند. طرح توزيع شير مدرسه، نزديک به يک دهه است که در کشور اجرا مي شود و وقت آن است که آثار اجراي طرح بررسي و اثر بخشي آن ارزيابي و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.