• دوشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8911-11198

آخرين خبرها از فاجعه زيست‌محيطي در بوشهر؛ حداقل 2ماه زمان براي پاكسازي مناطق آلوده نياز است فراخوان كمك مردمي براي پاكسازي سواحل نفتي ديلم

آخرين خبرها از فاجعه زيست‌محيطي در بوشهر؛
حداقل 2ماه زمان براي پاكسازي مناطق آلوده نياز است
فراخوان كمك مردمي براي پاكسازي سواحل نفتي ديلم

آخرين خبرها از آلودگي نفتي 25 كيلومتري در سواحل ديلم حاكيست كه اگر وضعيت جوي مساعد باشد حداقل دو ماه براي پاكسازي اين مناطق زمان نياز است؛ از سوي ديگر 30 هكتار از مزارع كشاورزي و بالغ بر 100 هكتار از سواحل ديلم به نفت آلوده شده است و عمليات پاكسازي ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پي پوسيدگي و تركيدگي خط لوله آغاجاري به گوره در ديلم استان بوشهر نشت نفت از اين خط لوله آغاز شد كه اين نشتي، روز بعد از حادثه با تغيير خط لوله متوقف شد. اما روز چهارشنبه هفته گذشته به دليل جاري شدن سيل، اين نفت به دريا نشت كرد كه به دليل وضعيت بد جوي و توفاني بودن دريا، نفت حدود 25 كيلومتر از ساحل منطقه ديلم را دچار آلودگي كرد.

دكتر سيد محمد باقر نبوي ـ معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ـ در خصوص آخرين وضعيت نشت نفت در منطقه با اشاره به اينكه بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد بين 300 تا 400 هكتار از زمين‌هاي منطقه به نفت آلوده شده‌اند به ايسنا گفت: اگر شرايط جوي مساعد باشد حداقل 2 ماه پاكسازي مناطق آلوده به طول مي‌انجامد.

وي با اشاره به اين كه مقداري از نفت نشت كرده كه امكان مكش داشته است، جمع شده است، افزود: در عين حال خوشبختانه نفت به دريا نرفته و به سواحل ماسه‌اي منطقه بازگشته است.

معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مسوولان شركت نفت عمليات پاكسازي ساحل را آغاز كرده‌اند اما بايد محل دپوي ضايعات نفتي به شكلي باشد كه نشتي نداشته باشد.

وي تصريح كرد: خسارات زيست‌محيطي وارده هم‌اكنون در دست بررسي است و بزودي ميزان آن اعلام مي‌شود.

مديركل مديريت بحران بوشهر:

400كاميون شن آلوده به نفت جمع‌آوري شده است

3 ماهه بتوانيم منطقه را پاكسازي كنيم خيلي خوب است

نشت نفت يك فاجعه زيست‌محيطي محسوب مي‌شود

كمبود نيروي انساني يكي از مهمترين مشكلات پاكسازي سواحل ديلم است

فراخوان كمك از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مردم‌نهاد براي پاكسازي سواحل نفتي

غلامرضا كشتكار ـ مديركل مديريت بحران بوشهر ـ نيز با با بيان اين كه يك فاجعه زيست محيطي در سواحل ديلم رخ داده است، اظهار كرد: بر اثر نشت نفت از لوله‌هاي نفت آغاجاري به گوره 25 كيلومتر از سواحل ديلم آلوده به نفت شد كه اين حادثه آلودگي 300 هكتار از مزارع كشاورزي و بالغ بر 100 هكتار از سواحل ديلم را در پي داشته است.

وي افزود: پاكسازي مناطق آلوده، عمليات بسيار سخت و زمان‌بري است به طوري كه اگر در عرض سه ماه هم بتوانيم اين مناطق را پاكسازي كنيم فكر مي‌كنم مطلوب است.

مدير كل مديريت بحران استان بوشهر با بيان اين كه نمي‌توانيم در رابطه با ميزان حجم پاكسازي شده آلودگي نفتي، درصدي را عنوان كنيم، افزود: در مجموع حدود 300 تا 400 كاميون شن و ماسه آلوده به نفت جمع‌آوري شده است.

وي درباره عمليات گشت‌زني شناورها در دريا نيز به ايسنا گفت: شناورهايي كه در اختيار داريم حداقل از پنج كيلومتري ساحل مي‌توانند تردد، اما در مجموع لكه نفتي در آب نيست.

كشتكار مشكل كمبود نيروي انساني را از جمله مشكلات موجود در عمليات پاكسازي مناطق آلوده به نفت عنوان كرد و افزود: براي پاكسازي اين مناطق نياز به نيروي انساني بيشتري است و در اين راستا از ارگان‌هاي ذيربط دعوت كرده‌ايم تا در جلسه مديريت بحران شركت كنند تا اعلام كنيم كه از نيروهاي انساني بيشتري همچون نيروهاي داوطلب، تشكل‌هاي دولتي و غيره براي ادامه عمليات پاكسازي مناطق آلوده به نفت استفاده كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha