• چهارشنبه / ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ / ۲۱:۲۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8911-18130
  • خبرنگار : 71133

معاون سينمايي در مراسم پاياني جشنواره‌ي فيلم فجر: سينماي ايران از ناحيه‌ي دو گروه تهديد مي‌شود

در ادامه‌ي مراسم اختتاميه‌ي جشنواره‌ي فيلم فجر؛جواد شمقدري در سخناني گفت:مديريت جديد سينمايي تلاش کرد تا مانع نفوذ در روند شکل‌گيري برنامه‌ها و سياست‌هاي جديد باشد و سينماي ايران توانست آزادانه‌تر نفس بکشد.

به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح كرد:جشنواره فيلم فجر به عنوان بزرگترين رويداد فرهنگي هنري کشور از درون حرکت انقلاب اسلامي متولد شده و رشد کرده و مي‌توان آن را جشنواره انقلاب اسلامي نيز ناميد.

وي ادامه داد:جشنواره اگر چه چند گام با مرزهاي حداقلي اين هويت فاصله دارد، اما موفقيت‌هاي امسال نشان از تلاش مديران سينمايي دارد. کاري انجام داديم تا فرصتي براي بروز و شکوفا شدن اين ظرفيت‌هاي ذاتي ايجاد شود. رونق سينماي ايران و اصلاح و بهبود نسبي محتوا و درونمايه آثار ناشي از نوعي سياستگذاري است که اجازه داد سينماي ايران از فضاي گلخانه‌اي خارج شود و شايد اجراي اين سياست‌ها، آسيب‌ها و ريزش‌هايي داشته باشد اما توان رشد و شکوفايي را فراهم مي‌آورد.

شمقدري با بيان اينكه؛ سينماي ايران از ناحيه دو گروه تهديد مي‌شود، تصريح كرد:گروه‌هايي که نمي‌خواهند سينما حالش خوب باشند و مانند خودشان تب‌دار باشد و اين گروه با گروهي كه با شيوه و رويکردهاي افراطي و غيرمنصفانه تلاش مي‌کنند که سينماي ايران را به زير يوغ خود بکشند و تلاش مي‌کنند سينماي ايران را در چارچوب تنگ برداشت‌هاي خود محصور سازند،‌ مشترك هستند،اين درحالي است که انديشمندان و دلسوزان انقلاب اسلامي چنين رويکردي ندارند.

گروه دوم سال‌هاست در سينما خانه دارد و سينما را حياط خلوت خود مي‌دانند و عهد کرده‌اند اين ميراث باد آورده را از دست ندهند.

شمقدري در بخش ديگري از سخنانش در مراسم پاياني جشنواره‌ي فيلم فجر تصريح كرد:مديريت جديد سينمايي مانع نفوذ در روند شکل‌گيري برنامه‌ها و سياست‌هاي جديد شد و سينماي ايران توانست آزادانه‌تر نفس بکشد. ثمره اين حيات، رونق و شکوه جشنواره و استقبال گسترده مردم بود. امسال تا روز گذشته که 11 روز نمايش داشتيم 344 هزار و 506 نفر از جشنواره استقبال کردند که يک صد هزار نفر افزايش داشتيم. ما تلاش کرديم بين فيلمسازان و اين دو گروه افراطي حايل باشيم اگرچه از هر دو سوي بسيار متهم شديم اما چون به اين راه اعتقاد داشتيم نهراسيديم. اين مرحله هنوز به پايان نرسيده است.

معاون امور سينمايي، افزايش صبر و تحمل و استمرار و پايداري براي پيگيري مورد نظر، افزايش همدلي، مشارکت نخبگان و مسئولان، پرهيز از گفتمان‌ها و ادبيات مطلق‌نگر و قضاوت‌هاي عجولانه و يکسويه در نقد و تحليل فيلم‌ها ، آموزش به فيلمسازان در بيان نقدهاي درون گفتماني و پرهيز از نقدهاي برون گفتماني که سفارش روشني است به عنوان راهکارهاي رسيدن به سينما آرماني برشمرد.

وي همچنين با اشاره به دستاوردهاي همايش دو روزه هاليووديسم و سينما که با مشارکت سينماگران و انديشمندان سينمايي سراسر دنيا در حاشيه جشنواره فيلم فجر برگزارشد، گفت: در اين همايش تعابير و تفاسير جالبي در رسالت جريان هنري و سينمايي صورت گرفت و ايران به عنوان تنها پايگاه مبارزه با سيطره صهيونيسم بر سينما معرفي شد.

شمقدري اظهار اميدواري كرد: سينماگران ايراني با مشارکت و همکاري سينماگران مستقل و آزاده جهان با توليدات ارزشمند و فکري و معنويتي‌شان را به همه مخاطبان عرضه بدارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha