• پنجشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 9001-01610
  • خبرنگار : 71191

بقايي: موزه ملي ايران مامور بازگرداندن الواح هخامنشي به ايران شد

بقايي:
موزه ملي ايران مامور بازگرداندن الواح هخامنشي به ايران شد

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از ماموريت موزه‌ي ملي ايران براي تشكيل كميته فني با هدف پيگيري و بازگرداندن الواح هخامنشي شيكاگو به ايران بعد از هفتاد سال خبر داد.

حميد بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين زمينه توضيح داد: چند سال بود قضيه‌ي پرونده‌ي الواح شيكاگو را به صورت جدي پيگيري مي‌كرديم، تا كنون نيز سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري حدود 500 تا 600 هزار دلار هزينه‌ي مستقيم به وكلايي كه اين قضيه را پيگيري مي‌كردند، پرداخت كرده است.وكيل مجرب اين پرونده در سفر به ايران نيز توجيه شد و اسناد و مدارك لازم براي پيگيري به آن داديم و به وي اعلام كرديم كه اگر بخواهد اين پرونده را بر اساس قوانين و مصالح حقوقي پيگيري كند دادگاه‌هاي آمريكا بايد به نفع ايران راي دهند ولي اگر بخواهد با اين پرونده سياسي برخورد كند تحت تاثير لابي صهيونيست است، كه اين قضيه نيز طبيعتا از دايره عدالت خارج مي‌شود.

او همچنين با اشاره به بهره‌گيري از ايرانيان مقيم آمريكا و تشويق آنها براي وارد شدن و فشار دراين قضيه ادامه‌داد: موفق شديم نامه‌اي از وزارت دادگستري آمريكا بگيريم كه در آن تصريح شده بود اموال فرهنگي جزو اموالي نيست كه بتوانند توقيف شوند، كه اين قانون شامل حال اموال ايران نيز مي‌شود.

وي با تاكيد بر مورد تائيد بودن اين كنوانسيون توسط آمريكا گفت: تفسيري كه آنها از قانون دارند درباره‌ي اين قضيه صحت دارد. بر همين اساس اين قانون شاخص قرار داده شد و با پيگيري در دادگاه به صورت جدي، خوشبختانه سه‌شنبه دادگاه ناچار به دادن راي براي اين پرونده شد. در واقع آن دادگاه نمي‌توانست رايي مخالف راي كنوني خود صادر كند. اين قضيه يك معضل براي آمريكايي‌ها بود و نمي‌توانستند راي به توقيف الواح شيكاگو بدهند چون كاملا مشخص بود اشياء و الواح جزو آثار فرهنگي، تاريخي ايران هستند. اكنون نيز با اين حكم راه الواح براي بازگشت به ايران باز شد.

بقايي تاكيد كرد: اكنون موزه ملي ايران مامور شده است كه بعد از تعطيلات نوروز با تشكيل يك كميته فني بازگشت الواح هخامنشي به ايران را بعد از هفتادسال پيگيري كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha