• شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9001-05087

رصدخانه ملي ايران در دست‌اندازهاي مالي اداري؛ احداث جاده دسترسي به قله گركش به دليل نبود بودجه متوقف شد!

رصدخانه ملي ايران در دست‌اندازهاي مالي اداري؛
احداث جاده دسترسي به قله گركش به دليل نبود بودجه متوقف شد!

در حالي كه مسوولان طرح رصدخانه ملي ايران از تكميل شدن جاده دسترسي به نوك قله گرگش محل نصب نخستين تلسكوپ ملي ايران تا اوايل بهار امسال خبر داده و بارها از احتمال اينكه اين عمليات به تعويق بيفتد اظهار نگراني كرده بودند، معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان از توقف اين عمليات به دليل نبود بودجه خبر داد.

به گزارش خبرنگار علمي ايسنا،‌ رصدخانه ملي ايران پس از سالها تلاش محققان در مكان يابي آن قرار است در قله سه هزار و 300متري «گرگش» در حوالي روستاي كاموي كاشان احداث شود.

در اين راستا، عمليات ساخت جاده براي دسترسي به نوك قله از چند ماه پيش توسط متخصصان راهسازي وزارت راه و ترابري با كمك استانداري اصفهان و فرمانداري كاشان آغاز شده تا به راحتي بتوان به نوك قله دسترسي پيدا كرد.

دكتر منصوري، مجري طرح رصدخانه ملي ايران سه ماه پيش در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين كه حدود سه كيلومتر از جاده آسفالتي كه از قمصر به روستاي كامون مي‌رود به سمت نوك قله كشيده است، اعلام كرده بود: تا اوايل بهار، عمليات احداث جاده تكميل شده و از تابستان كارهاي مطالعات ساختماني آغاز خواهد شد.

وي با بيان اين كه با توجه به حمل تجهيزات سنگين و حساس رصدخانه از اين جاده، شيب و پيچ اين جاده بايد بسيار مناسب باشد؛ در عين حال نسبت به تاثيرات منفي هرگونه وقفه در انجام عمليات احداث اين جاده در زمان مقرر اظهار نگراني كرده بود.

با گذشت نزديك به سه هفته از آغاز سال جاري پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا از فرمانداري كاشان نشان مي‌دهد كه پروژه ايجاد راه دسترسي به نوك قله گرگش محل نصب نخستين تلسكوپ ملي ايران تنها با پيشرفت چهار كيلومتر از 11 كيلومتري متوقف مانده است.

حسينعلي‌ حاجي در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا با بيان اينكه در سال 89، 50 ميليون تومان از سوي فرمانداري كاشان جهت عمليات اجرايي راه دسترسي به نوك قله گرگش اختصاص يافت، اظهار كرد: جاده دسترسي به نوك قله حدود 11 كيلومتر است كه با اعتبار اختصاص يافته سال گذشته، تنها چهار كيلومتر آماده شده است. ادامه عمليات احداث اين جاده مستلزم تخصيص اعتبارات لازم است.

دكتر منصوري نيز در گفت‌و‌گو با ايسنا با تاكيد بر اين كه اجازه استفاده از اعتبار رصدخانه ملي ايران جهت تكميل راه دسترسي به نوك قله گركش وجود ندارد، اظهار كرد: امكان استفاده از اعتبار تخصيص يافته از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري جهت راه اندازي رصدخانه ملي ايران در احداث راه دسترسي به قله وجود ندارد و از ابتدا نيز قرار بر اين بوده كه راه دسترسي را استانداري اصفهان با كمك دولت ايجاد كند.

وي افزود: با توجه به توقف عمليات راهسازي با احداث تنها چهار كيلومتر از 11 كيلومتر راه دسترسي به نوك قله گركش و ضرورت تكميل هر چه سريعتر جاده، پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي به عنوان مجري طرح رصدخانه ملي در پي تامين اعتباري 160 ميليون توماني است تا لااقل بتواند راه دسترسي بدون آسفالت براي رسيدن به نوك قله را ايجاد كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha