• دوشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9001-12641

«اتـوبوس» عـسگرپور نقد شد

«اتـوبوس» عـسگرپور نقد شد
جلسه نقد و بررسي فيلم «اتوبوس» ساخته‌ي محمدمهدي عسگرپور با حضور كارگردان، يحيي منصور مويد (تهيه كننده)، جواد طوسي(منتقد) ،حبيب دهقان‌نسب، شاهرخ فروتنيان و تعدادي ديگري از بازيگران اين فيلم تلويزيوني در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد. ^^^ به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پس از نمايش فيلم تلويزيوني «اتوبوس»، محمد مهدي عسگرپور با انتقاد از كيفيت نامناسب كپي پخش شده، درباره‌ي روند ساخت اين فيلم گفت: «اتوبوس» اساسا براي تلويزيون و صدا و سيماي مركز قم ساخته شده و در عرض 23 يا 24 جلسه تصويربرداري شده است. وي ادامه داد: به طور كلي بايد بگويم كه حد و اندازه‌هايي كه براي تلويزيون رعايت مي‌شود در اين فيلم رعايت شده است و از ابتدا هم قرار بود يك تله فيلم ساخته شود كه خيلي هم پروژه بزرگي نباشد. اما وقتي كار تمام شد برخي از دوستان ما را تشويق كردند كه اين كار مي‌تواند به فرمت 35 ميليمتري تبديل شود. از آنجا بود كه وارد فاز ديگري شديم. كارگردان فيلم«اتوبوس» خاطرنشان كرد:اين فيلم قرار بود از تلويزيون پخش شود. حتي تيزرش هم روي آنتن رفت. اما از تلويزيون خواستيم اين تله فيلم را فعلا پخش نكنند و به زمان ديگري موكول كنند. عسگرپور در ادامه تاكيد كرد: براي اين فيلم هيچ اتفاق جشنواره‌اي نمي‌افتد مگر در نمايش‌هايي به اين صورت و بعد‌ها هم از تلويزيون پخش خواهد شد. ^^^ جواد طوسي منتقد سينما در نقد و بررسي فيلم «اتوبوس» به سينماي جاده‌اي اشاره كرد و گفت: اين نوع سينماي جاده‌اي تفاوت‌هاي زيادي با فيلم «اتوبوس» دارد در عين اين كه شباهت‌هايي هم بين ژانر جاده‌اي و تله فيلم «اتوبوس» مي‌بينيم. فيلم‌هايي مثل «تلما و لوئيز» يا «دوئل» نيز در اين ژانر ساخته شده كه اگر آنها را با فيلم«اتوبوس» كه در لوكيشن جاده ساخته شده است مقايسه كنيم تفاوت‌هاي محسوسي مي‌بينيم. اين منتقد در ادامه با بيان اين كه «اين فيلم از نظر نوع روايت به سينمايي‌هاي قبلي عسگرپور مثل «اقليما» يا «قدمگاه» نزديك است. گفت: اين تعمد عسگرپور است كه بر اساس نوعي نگاه ساختارشكنانه در روايت از روايت پردازي سنتي تبعيت نمي‌كند. مثل بار معنايي و مذهبي كه در «قدمگاه» وجود داشت. حتي در سريال «جراحت» كه يك كار سفارشي است اين نوع روايت ديده مي‌شود كه به اعتقاد من نكته مثبت فيلم «اتوبوس» همين مساله است. طوسي در اين بخش تاكيد كرد: «نگاه ساختارشكنانه در روايت» و «بار معنايي» دو ركن اصلي اين فيلم هستند. ^^^ حبيب دهقان نسب ـ بازيگر ـ در ادامه نشست نقد و بررسي فيلم تلويزيوني «اتوبوس» با تقدير از نمايش فيلم در فرهنگسراي ارسباران گفت: اين كار باعث مي‌شود تماشاچي خوب براي سينما ساخته شود و در كنار تربيت تماشاچي، اين فيلم‌ها باعث مي‌شوند در برخي از افراد، انگيزه‌ي ورود به حوزه سينما ايجاد شود. وي همچنين درباره بازي در تله فيلم«اتوبوس» خاطر نشان كرد: در كارهايي كه انجام مي‌دهيم در ابتدا با يك فيلمنامه مواجه هستيم كه چارچوب خاصي دارد. دكوپاژ كارگردان نيز در يك چارچوب ديگر قرار دارد و بازيگر بين اين دو چارچوب قرار مي‌گيرد. با اين حال ما بازيگران تلاش خود را انجام داديم و سعي كرديم طبق ظرفيت نقش، كار كنيم. دهقان نسب همچنين به تعامل با عسگرپور به عنوان كارگردان و اضافه شدن برخي از صحنه‌ها در طول تصويربرداري اشاره كرد. ^^^ در ادامه اين نشست تعدادي از مخاطبان حاضر در فرهنگسراي ارسباران انتقاداتي را به تله فيلم«اتوبوس» وارد كردند و آن را براي نمايش در اين فرهنگسرا مناسب ندانستند. جواد طوسي در پاسخ به اين مخاطبان يادآور شد: تله فيلم جايگاه خاص خودش را پيدا كرده است.«اتوبوس» در كنار اشكالات، جنبه‌هاي مثبتي هم دارد. بستر كشف و شهود در اين فيلم ايجاد شده و سعي شده است تا اجزا به يك هويت برسد. تلاشي كه انجام شده با توجه به ذهن كابوس گونه‌ي راوي،توانسته بار اجرايي باورپذيري پيدا كند. اين منتقد سينما افزود: حتي تعمد‌ها روي نشانه‌هاي مذهبي شكل پروپاگاندا پيدا نكرده است. اين به نگاه معنايي كارگردان كه دغدغه‌هايش در كارهاي قبلي او هم وجود داشته اشاره مي‌كند و در جاي جاي فيلم به تصوير كشيده مي‌شود كه از جنبه‌هاي مثبت فيلم است. وي سپس عنوان كرد: ايرادي كه من به فيلم مي‌گيرم اين است كه گاهي بر اثر تعمد ميان كارگردان و فيلمنامه مرز بين واقعيت و توهم گم مي‌شود و اين موجب سردرگمي مخاطب در برخي از صحنه‌ها خواهد شد.گرچه عسگرپور از فيلمنامه نويس كار دفاع مي‌كند، اما گاهي مشكل با فيلمنامه است. فيلمنامه‌نويس مي‌تواند بازي بين واقعيت و توهم را متقاعد كننده‌تر بنويسد. گرچه از ابتدا تا انتها سعي شده، فيلم به يك بيان منطقي برسد. ^^^ عسگرپور نيز در بخش ديگري از اين نشست با تاكيد بر اين كه به كشف يك اثر هنري و نه خلق آن معتقد است عنوان كرد: «اتوبوس» از معدود كارهايي بود كه در فيلمنامه آن دست نبردم و تغييرات اساسي ايجاد نكردم. هر چند در چنين كارهايي هم سعي مي‌كنم اگر اين اتفاق مي‌افتد با حضور فيلمنامه نويس صورت گيرد. وي سپس توضيحاتي در زمينه‌ي تفاوت سينماي ما و سينماي جهان ارايه داد و گفت: ما با حال خودمان فيلمسازي مي‌كنيم و يك كار جمعي در خلق اثر صورت مي‌گيرد. اين كار شامل خيلي از چيزهايي مي‌شود كه در فيلمسازي نقش دارد. اما شكل اقتصادي در يك فيلم خيلي مطرح نيست. كارگردان فيلم «اتوبوس» در ادامه تاكيد كرد: من خيلي به اين مساله فكر نمي‌كردم كه مي‌خواهم يك حركت ديني يا وظيفه‌ام را انجام بدهم. من فكر مي‌كنم زندگي مي‌كنم و فيلمسازي نيز بخشي از اين زندگي است. اما در عين حال مثل برخي از دوستان كه مي‌گويند اگر سينما نباشد مرگ من است نيز فكر نمي‌كنم. چيزي را كه در زندگي روزمره به آن اعتقاد دارم همان را مي‌سازم. در فيلم«اتوبوس» هم نمي‌خواستم فيلم 90 دقيقه‌اي بسازم اما با ديدن فيلمنامه و موضوع آن نظرم عوض شد. وي خاطرنشان كرد: فيلمنامه چيزي داشت كه براي من جذاب بود شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه كسي از آشنايانتان به كما رفته باشد و توضيحاتي در اين زمينه ارايه دهد. يكي از دوستان من هم با اين اتفاق مواجه شد كه براي من هم جذاب بود. تلويزيون نيز مستند‌هاي زيادي در اين باره پخش كرده است. انگيزه اصلي من براي فيلمنامه اين بود كه به اين عالم و پيچيدگي‌هاي آن اشاره كنم. گر چه اين عالم براي هر فرد به صورت خاصي رخ مي‌دهد وجوه مشتركي نيز دارد. عسگرپور تاكيد كرد: اين بخش براي من جذاب بود به همين دليل وقتي مي‌خواستيم در قالب راوي اين ماجرا را روايت كنيم بايد پيچيدگي‌هاي اين قالب را نيز رعايت مي‌كرديم تا بعدها با رمزگشايي متوجه شويم اين اتفاقات چگونه رخ مي‌دهد. اين در هم پيچيدگي به ما كمك مي‌كنند فضا را بهتر بشناسيم. وي در ادامه در پاسخ به يكي از مخاطبان گفت: اين كشف شهود لزوما نبايد براي كساني اتفاق بيفتد كه مراحل خاصي را از قبل طي كرده‌اند. هم من و هم نويسنده اصرار داشتيم فردي كه اين اتفاق برايش رخ مي‌دهد فرد باورپذيري در جامعه ما باشد كه در پايان سفر جديدي را شروع كند طوري كه انگار بار سنگيني روي دوشش گذاشته شده است. ^^^ يحيي منصور مويد تهيه كننده اين فيلم تلويزيوني در بخش ديگري از مراسم نقد و بررسي تله فيلم«اتوبوس» عنوان كرد: اين فيلم با تله فيلم‌هايي كه ساخته شده كمي متفاوت است چه از نظر تعدد بازيگران و يا لوكيشن‌ها چيزهايي را مي‌بينيم كه در تله فيلم‌هاي ديگر ديده نمي‌شود. شايد اگر اين فيلم با فرمت ديگري ساخته و انگ تله فيلم به آن زده نمي‌شد جور ديگري به آن نگاه مي‌شد. وي اضافه كرد: اين تله فيلم يك زندگي است در اين فيلم مثل فيلم‌هاي زندگي مدرن سعي مي‌شود گره‌هايي را ايجاد و در طول فيلم يا در انتهاي فيلم آن گره‌ها را باز كند. ^^^ همچنين شاهرخ فروتنيان يكي ديگر از بازيگران تله فيلم«اتوبوس» در صحبت‌هايي كوتاه انتقادات به اين فيلم تلويزيوني را وارد ندانست و تاكيد كرد: ابزار نقدي كه مخاطبان براي نقد«اتوبوس» استفاده كرده‌اند دقيق و فني نبوده است. ^^^^ جواد طوسي نيز در پايان با اشاره به انتقاداتي كه مخاطبان حاضر در فرهنگسراي ارسباران به فيلم وارد كردند گفت: بايد به فيلمي كه سعي مي‌كند در حد خودش به كليشه‌ها نزديك شود احترام بگذاريم. اين فيلم در ادامه فيلم‌هايي مثل «بيد مجنون»، «خيلي دور خيلي نزديك» و «باران» نوعي نگاه مكاشفه‌اي دارد و بد نيست تا در كنار روزمره‌گي با اين بهانه‌ها براي توجيه ادامه حياتمان اين فضاها را تجربه كنيم. در پايان جلسه نقد و بررسي تله فيلم«اتوبوس» كه با دومين برنامه نمايش فيلم فرهنگسراي ارسباران در سال جديد همراه بود به كارگردان، تهيه كننده و بازيگران تله فيلم«اتوبوس» هدايايي اهدا كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha