• جمعه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9002-03133

/اولويتي به نام سريال طنز/ يك كارگردان: اميدوارم سخت‌گيري‌ها براي ساخت سريال طنز كم شود

/اولويتي به نام سريال طنز/
يك كارگردان: 
اميدوارم سخت‌گيري‌ها براي ساخت سريال طنز كم شود

يك كارگردان در راستاي تاكيد معاون سيما بر پرداختن به سريال‌هاي طنز گفت: سريال طنز به عنوان يك مقوله‌ي جدي و اجتماعي بايد مدنظر قرار گيرد و زمان و برنامه‌ريزي كافي براي آن فراهم شود.

حميدرضا صلاحمند در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ بيان كرد: ‌طنز زمينه‌هاي كامل اجتماعي دارد و هيچ حرفي نمي‌تواند جدي‌تر از يك فيلم يا كتاب طنز باشد؛ همين قدر كه به طنز توجه شود باعث مي‌شود كه سريال از يكنواختي خارج شود.

وي ادامه داد: وقتي زمان كافي براي توليد سريال طنز فراهم شود تجربه‌هاي نو در آن وارد شده و خود را در نوع كار، انتخاب بازيگر و ارائه طنز نشان مي‌دهد.

صلاحمند تصريح كرد: عليرغم اينكه تلويزيون ساليان است در زمينه طنز فعاليت مي‌كند، به دليل بررسي و وارد شدن در تجربه‌هاي نو هنوز در قدم‌هاي اول است.

اين كارگردان همچنين درباره پخش سريال‌هاي طنز قبل از پايان كامل مراحل توليد گفت:‌ يك سريال طنز قرار است براي مخاطب ميليوني نمايش داده شود، اگر زمان زيادي از نگارش فيلمنامه آن گذشته باشد دچار كهنگي مي‌شود.

وي تاكيد كرد كه طنز يك مقوله اجتماعي است و موافق نيست كه از زمان نگارش فيلمنامه تا پخش، مدت زيادي گذشته باشد؛ به ويژه در سريال‌هاي مناسبتي كه بايد حال و هواي آن زمان به سريال تزريق شود.

حميدرضا صلاحمند به خبرنگار ايسنا گفت: اگر بعد از پايان نگارش فيلمنامه تصويربرداري شروع شود و اين امكان را داشته باشيم كه در حين تصويربرداري درصد ناچيزي فيلمنامه را تغيير دهيم و آن را به‌روزتر كنيم بايد نتيجه بهتري حاصل شود.

وي در ادامه عنوان كرد: ‌وقتي همزمان با پخش يك سريال مراحل فني آن انجام مي‌شود كارگردان از زمينه‌هاي فني بعد از تصويربرداري دور مي‌شود؛ چرا كه بايد به فيلمنامه، تصويربرداري و مراحل فني بعد از تصويربرداري توجه داشته باشد كه اين سه با هم ممكن نيست و طبيعتا يكي از اين سه را از دست مي‌دهد و كار دچار شتابزدگي مي‌شود.

اين كارگردان درباره رقابت سريال‌هاي طنز تلويزيوني با «قهوه تلخ» و ايجاد شبكه نمايش خانگي به عنوان يك منبع جديد براي ارائه آثار طنز، اظهار كرد: اين رقابت در لحظه، نابرابر است چون برنامه‌هاي تلويزيون در ابعاد مختلف و در ين اقشار مختلف اجتماعي مورد تحليل قرار مي‌گيرد، اما سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي آنچنان از طريق نهادهاي مختلف زير ذره‌بين قرار نمي‌گيرند؛ بنابراين آزادي بيشتري در ارائه متن، كارگرداني و بازي‌هاي خود دارند.

وي همچنين افزود: از طرف ديگر تعداد تماشاگران تلويزيون ميليوني است، در صورتي كه شبكه نمايش خانگي اين تعداد مخاطب را ندارد و مخاطبانش بايد براي خريد سي‌دي‌هاي آنها مبلغي را بپردازند؛ بنابراين تعداد مخاطبان امكان ويژه‌اي است كه تلويزيون دارد.

حميدرضا صلاحمند خاطرنشان كرد: با اين وجود اين، رقابت خود به خود بوجود مي‌آ‌يد و مسؤولان تلويزيون نمي‌توانند اين سريال‌هاي خانگي را ناديده بگيرند؛ من تاثير توزيع اين سريال‌ها در سوپر ماركت‌ها را بر روي تلويزيون مثبت مي‌بينم.

اين كارگردان سينما و تلويزيون اظهار كرد: اميدوارم ديدگاه مسؤولين نسبت به توليد سريال‌هاي طنز در تلويزيون تغيير كند و از سخت‌گيري‌ها كم شود؛ زيرا اغلب افرادي كه اين سريال‌هاي خانگي را مي‌سازند از چهره‌هاي محبوب تلويزيون استفاده مي‌كنند و تلويزيون بايد بتواند به آنها امكانات دهد تا آنها اين سريال‌ها را براي خود تلويزيون توليد كنند.

وي افزود: متاسفانه فيلم‌سازان هنگامي كه در برخوردهاي اداري به نتيجه نمي‌رسند وارد اين نوع سريال‌سازي (نمايش خانگي) مي‌شوند كه اگر با سريال‌هاي تلويزيون مقايسه كنيم مي‌بينيم كه فضاي بازتري دارند.

صلاحمند به خبرنگار ايسنا گفت: پايه هر فيلم و سريالي فيلمنامه كامل آن است؛ همان چيزي كه در سينما و تلويزيون زياد به آن توجه نمي‌شود و تفاوت‌ ما با سينماي جهان نيز همين است.

وي خاطرنشان كرد: ‌اگر ما به عنوان پايه‌ي كار به فيلمنامه نگاه كنيم مطمئنا تمام برنامه‌هاي تلويزيوني و فيلم‌هاي سينمايي ما جلوتر خواهند رفت؛ اميدواريم طنز جاي خودش را در برنامه‌ريزي‌هاي تلويزيون پيدا كند.

حميدرضا صلاحمند در پايان عنوان كرد: در طنز يك محدوده بسته وجود ندارد؛ ما ملت طنازي داريم و طنز در ادبيات، گفته‌ها و زندگي روزمره‌مان جايگاه ويژه‌اي دارد. ‌ما اكنون به طور كلي طنز كاملا جدي و صاحب هويت در تلويزيون و سينما نمي‌بينيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha