• دوشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9003-05637

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/ حسين قندي: رسانه‌ها با تكيه بر رفتار حرفه‌يي در حوزه اطلاع‌رساني قدم بگذارند

/تهذيب خبري و اخلاق رسانه‌يي/ 
حسين قندي: 
رسانه‌ها با تكيه بر رفتار حرفه‌يي در حوزه اطلاع‌رساني قدم بگذارند

روزنامه‌نگاران با رعايت اصول اوليه روزنامه‌نگاري مي‌توانند موجب ارتقاي اخلاق روزنامه‌نگاري و جايگاه رسانه‌هاي حال حاضر شوند.

دكتر حسين قندي در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره اخلاق و رفتار رسانه‌يي اظهار كرد: شخصي كه وارد حرفه روزنامه‌نگاري مي‌شود، خود به خود پايبند اصول و قواعدي مي‌شود كه به اتكاي آن اخلاق كاري براي فرد قابل تعريف خواهد بود.

وي عنوان كرد: در شغل روزنامه‌نگاري و مطبوعات افراد بايد با اصول كاري آشنا باشند و با پذيرفتن آن اصول، پا به اين عرصه بگذارند.

اين روزنامه‌نگار گفت: اصول روزنامه‌نگاري و نگارش سبك‌هاي مختلف آن از قبيل مقاله و گزارش است كه رفتار و اخلاق رسانه‌يي را شكل مي‌دهد اما در برخي مواقع مطبوعات و رسانه‌هايي وجود دارند كه اين رفتار را با بازتعريفي مجدد توسط علايق و خواسته‌هاي خود، تغيير مي‌دهند و درنهايت شاهد نقض اخلاق رسانه‌يي هستيم كه به واسطه آن در پاره‌اي از اوقات حرمت افراد نيز زير سوال مي‌رود.

او درباره ارتباط حفظ حرمت افراد و اخلاق رسانه‌يي ابراز كرد: رسانه‌ها مي‌توانند با تكيه بر رفتار حرفه‌يي در حوزه آگاهي و اطلاع‌رساني قدم بگذارند، در حالي كه مي‌توانند با رفتن به حاشيه و دوري از متن اصلي موجب ناراحتي افراد و يا بخشي از جامعه شوند كه اصولا اين شيوه فعاليت به دور از اخلاق حرفه‌يي كار رسانه است.

قندي اضافه كرد: ‌نگارش‌كنندگان روزنامه‌نگاري مستقيما با حرمت افراد در ارتباط هستند و حفظ حرمت به نوع نگارش روزنامه‌نگاران بستگي دارد و در اين حوزه بايد از آگاهي روزنامه‌نگاران نسبت به اصول حرفه‌يي روزنامه‌نگاري مطلع شد زيرا روزنامه‌نگاري كه با اصول آشنا باشد، هيچ گاه خدايي ناكرده شخصي را مورد اتهام قرار نمي‌دهد.

وي آموختن اصول اوليه را براي ورود به عرصه روزنامه‌نگاري الزامي عنوان و تصريح كرد: در گذشته شيوه‌هاي آموزشي به گونه‌اي بود كه مثلا فرد آن را به‌صورت تجربي آموزش مي‌ديد و با قرار گرفتن در كنار دست روزنامه‌نگاران مشغول در نشريات و يا روزنامه‌ها، شيوه كار كردن را مي‌آموخت اما در حال حاضر تمام افرادي كه به اين شيوه در گذشته آموزش ديده‌اند با برگزاري كلاس‌هاي درس، آموخته‌هاي خود را در اختيار دانشجويانشان قرار مي‌دهند و به همين ترتيب اصول و حرفه روزنامه‌نگاري كه اخلاق در آن را شكل مي‌دهد، نسل به نسل منتقل مي‌شود.

قندي درباره وضعيت اخلاق رسانه‌يي كشور در حال حاضر اذعان كرد: رسانه‌ها و مطبوعات با تغييرات زيادي روبه‌رو شده‌اند به گونه‌اي كه برخي از آن‌ها ديگر منتشر نمي‌شوند و برخي ديگر هم كه در حال انتشار هستند، شيوه‌هاي كار حرفه‌يي را بلد نيستند و به عنوان مثال شاهديم كه برخي روزنامه‌ها در ارتباط با يك موضوع خوب سوژه‌پردازي نمي‌كنند و مطالب را خوب انعكاس نمي‌دهند؛ در اين راستا مي‌توان گفت كساني كه از عرصه خارج شده‌اند، شيوه كار حرفه‌يي را نياموخته‌ و به اصول اخلاق رسانه‌يي پايبند نبودند.

او در بيان ارتباط انتقاد با اصول حرفه‌يي روزنامه‌نگاري تصريح كرد: نقدنويسي در روزنامه‌نگاري يك حرفه است و كسي كه مي‌خواهد وارد اين حوزه شود، بايد آموخته باشد كه شيوه بيان انتقاد چگونه است تا موجب بداخلاقي و تخريب نشود.

قندي ادامه داد: در حال حاضر انتقاد چندان همسو با اصول و اخلاق رسانه‌يي نيست يعني چندان فرهنگ نقد جا نيفتاده است و از نقد به عنوان حرمت‌شكني افراد ياد مي‌كنند.

او درباره ادبيات نقد اذعان كرد: در اين حوزه كتب و مقالات بسياري به نگارش درآمده و خود من هم سه كتاب دارم كه در ارتباط با نقد و ادبيات نقد است و اصولا رعايت اين حوزه نيز به رعايت صرفه كار خبر و روزنامه‌نگاري بستگي دارد.

وي در پايان اخلاق‌مداري كه از ملزومات رعايت شان افراد است را از شيوه‌هاي حرفه‌يي‌ شدن دانست و بيان كرد: روزنامه‌نگاران و فعالان اين حوزه با رعايت اصولي كه از الزامات ورود به اين حوزه است، مي‌توانند با رعايت اخلاق‌مداري موجب ارتقاي جايگاه مطبوعه و رسانه مورد نظر خود در جامعه حال حاضر شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha