• چهارشنبه / ۱ تیر ۱۳۹۰ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9004-00647
  • خبرنگار : 71219

پرونده‌ي ارگ بم در يونسكو بررسي شد

پرونده‌ي ارگ بم در يونسكو بررسي شد

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از قدرداني كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو براي اقدامات انجام‌شده درباره‌ي پرونده‌ي ارگ بم خبر داد.

مسعود علويان‌صدر كه براي حضور در سي‌وپنجمين اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني در پاريس است، در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، بيان كرد: عصر روز گذشته (31 خردادماه) پرونده‌ي ارگ بم در كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو بررسي و براي فعاليت‌هاي انجام‌شده، از ايران قدرداني شد. قرار است، يك گروه فني و تخصصي از اين محل ديدن كند و گزارش آن تا اول فوريه‌ي سال 2012 ميلادي به كميته‌ي ميراث جهاني فرستاده شود.

او با اشاره به اين‌كه به اين ترتيب، امسال پرونده‌ي ارگ بم از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج نشد، يادآوري كرد: براساس اجلاس سال گذشته‌ي كميته‌ي ميراث جهاني، قرار بود گزارش جديدي از پرونده‌هاي نقش جهان اصفهان و ارگ بم براي سال 2012 آماده شود.

وي ادامه داد:‌ به‌دليل اقدامات حفاظتي و مرمتي خاصي كه در بناي خشتي ارگ بم انجام شده است و تجربه‌ي نويني در جهان محسوب مي‌شود، امسال از ايران قدرداني شد.

علويان‌صدر با اشاره به اين‌كه هنوز بررسي پرونده‌ها براي ثبت در فهرست ميراث جهاني آغاز نشده است، گفت:‌ در چند روز ابتدايي اجلاس كميته‌ي ميراث جهاني، بحث‌هاي مالي ـ اداري مطرح شدند و پس از آن، موضوع حفاظت، بويژه بحث حفاظت الكترونيكي و مونيتورينگ در سايت‌هاي جهاني مطرح شد.

به گزارش ايسنا، اجلاس سي‌و‌پنجم كميته‌ي ميراث جهاني از 29 خردادماه در پاريس آغاز شده است و تا هشتم تيرماه ادامه دارد. ابتدا قرار بود اين اجلاس به ميزباني كشور بحرين برگزار شود، اما حدود دوماه پيش و پس از انجام مذاكره‌هايي با مقامات اين كشور، به‌دليل شرايط خاص حاكم بر بحرين، مقر اصلي دفتر يونسكو در پاريس ميزباني اجلاس را به رياست نماينده‌ي كشور بحرين برعهده گرفت.

پس از آن‌كه در سال 2004 ميلادي ارگ بم به‌دليل شدت زياد تخريب در زلزله، به‌طور هم‌زمان در فهرست ميراث جهاني و ميراث جهاني در خطر قرار گرفت، فعاليت‌هاي وسيعي براي خارج كردن ارگ بم و منظر فرهنگي آن از فهرست ميراث جهاني در خطر آغاز و هر سال گزارش‌هايي به كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو فرستاده شد.

سال گذشته، كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو در سي‌وچهارمين نشست خود در برزيل از اقدامات انجام‌شده در ارگ بم تقدير كرد؛ اما اين پرونده را از فهرست ميراث جهاني در خطر خارج نكرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha