• جمعه / ۱۰ تیر ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 9004-05507
  • منبع : مطبوعات

تصويب تشكيل سازمان سينمايي گزارشي از مصوبات جديدترين جلسه‌ي شوراي عالي سينما

تصويب تشكيل سازمان سينمايي 
گزارشي از مصوبات جديدترين جلسه‌ي شوراي عالي سينما

شوراي عالي سينما با حضور رييس‌جمهور به عنوان رييس شورا، اولين جلسه‌اش را 9 دي ماه 89 برگزار كرد و دومين جلسه‌ي آن ـ 12 بهمن ماه ـ 89، تقريبا يك ماه پس از اولين جلسه برگزار شد و پس از برگزاري اين دو جلسه، ـ بدون احتساب جلسات كميته‌هاي تخصصي شوراي عالي ـ بيش از چهار ماه تشكيل جلسه نداد تا چند روز قبل سه‌شنبه ـ 7 تير ماه ـ سومين جلسه‌اش را تشكيل داد.

به گزارش بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در سومين جلسه شوراي‌عالي سينما، تشكيل سازمان سينمايي كشور به تصويب رسيد و مقرر شد مصوبه آن طي روزهاي آينده با امضاي رييس‌جمهور ابلاغ شود.

سومين جلسه شوراي‌عالي سينما شامگاه (سه‌شنبه 7 تير ماه) به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد برگزار شد و پس از بحث و تبادل نظر تشكيل سازمان نظام صنفي سينمايي به تصويب رسيد.

در اين جلسه همچنين مقرر شد ماليات مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده فعاليت‌هاي سينمايي و هنري طبق قوانين سازمان نظام مالياتي كشور از سوي سينماگران و تهيه‌كنندگان پرداخت شود و در مقابل از محل يارانه‌هاي اختصاص يافته به حوزه سينما در بودجه سال 90 از ساخت و نمايش آثار هنري حمايت شود.

تشكيل صندوق بيمه فرهنگ و هنر كه سرمايه اوليه آن قرار است از سوي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور تامين شود از ديگر مصوبات سومين جلسه شورايعالي سينما بود. همچنين اعضا تصويب كردند قوانين حوزه سينما و تئاتر را بازنگري شده و با ساماندهي دوباره در قالب يك لايحه از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد شود.

در سومين جلسه شوراي‌عالي سينما ساخت پرديس سينمايي تهران با هدف احداث كاخ جشنواره‌هاي سينمايي به تصويب رسيد و قرار شد بودجه آن در سال 90 تامين شود.

همچنين شوراي‌عالي سينما تصويب كرد كميسيون تخصصي اين شورا آيين‌نامه‌اي تدوين كند تا بر اساس آن 15 درصد ظرفيت صندلي‌هاي سينماهاي نمايش دهنده هر فيلم سينمايي با اختصاص يارانه به صورت رايگان در اختيار افراد قرار گيرد.

در اين جلسه بر اتخاذ تدابيري به منظور گسترده‌تر شدن دايره معافيت‌هاي گمركي حوزه سينما تاكيد شد.

تعدادي از اعضاي شوراي‌عالي سينما در اين جلسه طي سخناني برخورد دكتر احمدي‌نژاد با سينما را برخوردي شريف و ارزشمند توصيف كرده و اظهار داشتند: سعه صدر و ديد شامل و جهاني رييس جمهور در مواجهه با حوزه سينما را بايد غنيمت شمرد و اين زاويه نگاه را به الگويي در برخورد با سينماي كشور تبديل كرد.

همچنين در خبر ديگر روابط عمومي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام اعلام كرد:در سومين جلسه شوراي عالي سينما كه به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور، برگزار شد، تشكيل آكادمي علوم، فنون و تجربه و هنر سينما به تصويب رسيد.

اهداف اين آكادمي، ارتقاي توانايي‌هاي فني و تكنيكي، افزايش دانش بصري و محتوايي و رشد نظريه‌پردازي، ثبت تجربه‌ها و حمايت از نگره‌هاي جديد و قالب‌هاي نوين، همچنين دستيابي به ارزش‌هاي هنري و زيبايي‌شناسي متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي است.

تشكيل كرسي‌هاي نظريه‌پردازي، تدوين و تأليف كتاب‌هاي آموزشي و سينمايي، ارتباط و همكاري با انجمن و باشگاه‌هاي سينمايي در عرصه‌ي بين‌المللي و برگزاري جشن سالانه و تشويق فيلم‌هاي برتر به نمايش درآمده در هر سال و معرفي، تشويق و حمايت از شخصيت‌هاي برتر سينمايي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين آكادمي عنوان شده است.

در ادامه‌ي اعلام مصوبات شوراي عالي سينما؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پي تصويب تشكيل سازمان سينمايي كشور، توضيحاتي را در خصوص اين سازمان و همچنين مصوبات جديد شوراي عالي سينما كه با حضور رييس جمهور تشكيل شده بود، ارائه داد.

به گزارش ايسنا، سيدمحمد حسيني گفت: با حضور رييس‌جمهور، بحث شهرك سينمايي و افزايش پرديس‌هاي سينمايي و همچنين افزايش بودجه‌ سينما از سوي رييس‌جمهور در شوراي عالي سينما مطرح شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه خبر داد: تشكيل صندوق بيمه فرهنگ و هنر در شوراي عالي سينما به تصويب رسيد كه سرمايه‌ي آن قرار است با دستور رييس‌جمهور تأمين شود.

او همچنين گفت: حمايت جدي‌تر از اهالي سينما در شوراي عالي سينما مطرح شد. همچنين بحث حمايت از اكران هم مطرح شد كه درصدي از بليت‌هاي سينما در اختيار افراد قرار گيرد؛ مثل كاري كه در حوزه كتاب انجام مي‌شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در بخش خبري سيما سخن مي‌گفت، همچنين درباره يارانه‌ها و معافيت‌هاي مالياتي براي سينماداران توضيح داد: يك بحث استهلاك ديون معوقه‌ي سينماداران است كه قرار شد در سال 90 و 91 حمايت جدي‌تري در اين مورد صورت گيرد. بحث ديگر، معافيت و سود گمركي براي ورود كالا و خدمات سينمايي بود كه در جلسه شوراي عالي سينما با حضور رييس‌جمهور مطرح شد.

حسيني همچنين اعلام كرد: موضوع ديگر، پيش‌بيني بودجه استرداد ماليات بر ارزش افزوده است كه از سينماگران اخذ مي‌شود و از اين طريق، مالياتي كه از آن‌ها گرفته شده، جبران خواهد شد.

او در پايان به بحث نظام صنفي سينمايي اشاره كرد و گفت: بازنگري قوانين مربوط به سينما در كميسيون تخصصي شوراي عالي سينما مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha