• شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9004-06269
  • خبرنگار : 71038

رييس‌جمهور: هرجا كساني براي خود حقوق فراقانوني قائل شدند اين نقطه فساد است هيچ وزارتخانه‌اي حق ندارد اسكله و مرزي خارج از نظارت گمرك داشته باشد

رييس‌جمهور:
هرجا كساني براي خود حقوق فراقانوني قائل شدند اين نقطه فساد است
هيچ وزارتخانه‌اي حق ندارد اسكله و مرزي خارج از نظارت گمرك داشته باشد

رئيس جمهور تاكيد كرد:هيچ وزارتخانه‌اي حق ندارد اسكله و مرزي خارج از نظارت گمرك داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد كه در همايش تخصصي راهبردهاي نوين در پيشگيري و مبارزه با قاچاق كالا و ارز سخن مي‌گفت، در ابتداي سخنانش با اشاره به گزارشي كه سعيدمرتضوي، رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ارائه داد، گفت: قاچاق براي شما پديده‌ي شناخته شده است و آثار جابجايي غير قانوني كالا از بيرون به داخل بسيار گسترده است و يكي از آثار آن ضربه به توليد است. البته جايي كه ما اصرار داريم توليد در وهله‌ي اول در داخل كشور مصرف شود، اما اگر توليد ما بازار جهاني داشته باشد و در حد ظرفيت كشور كالا توليد شود، ورودي كالا جاي نگراني ندارد.

احمدي‌نژاد يكي ديگر از آثار جا به جايي غيرقانوني كالا را ضربه به درآمدهاي دولت عنوان كرد و گفت:‌وقتي كالا از مسير نادرست وارد مي‌شود، اين موضوع به درآمد ملي ضربه وارد مي‌كند و در واقع كسي كه كالا را از راه غير قانوني وارد مي‌كند، يعني مبلغي از پول بيت‌المال را برداشته است.

وي تاثير ديگر قاچاق كالا را كاهش قدرت كنترل دولت و مردم در كالاهاي ورودي دانست و ادامه داد: بسياري از كالاهايي كه غير قانوني وارد مي‌شود، فاقد استانداردهاي لازم بهداشتي هستند و به سلامت مردم آسيب مي‌زنند و در واقع استانداردهاي لازم را براي مصرف بهينه ندارند و اين مشكلاتي را براي كشور ايجاد مي‌كند.

احمدي‌نژاد ادامه داد: تاثير ديگر قاچاق كالا مثل هر سوء استفاده‌ي اقتصادي ديگر توسعه‌ي شكاف اقتصادي و بي‌عدالتي است.

رييس جمهور در ادامه تاكيد كرد ‌كه كسي كه حقوق بيت‌المال را نمي‌پردازد در واقع به بي‌عدالتي دامن مي‌زند و فاصله‌ها را زياد مي‌كند.

وي با بيان اين كه يكي ديگر از آثار قاچاق كالا ترويج قانون گريزي است، ادامه داد: وقتي عبور از قانون تكرار و سهل شود و به ظاهر منافعي نيز به همراه داشته باشد، مي‌تواند اين امر به بخش‌هاي ديگر وارد شود و آسيب وارد كند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه در اين قضيه بدتر از همه آسيب اخلاقي است، گفت: كسي كه مال آلوده را وارد جامعه و زندگي خود مي‌كند، از اين فرد و مجموعه كساني كه از اين مال آلوده بهره مي‌برند، نبايد انتظار داشت كه كارهاي شايسته‌يي بروز پيدا كند.

احمدي‌نژاد گفت: طبيعي است وقتي مال شبه حرام به جامعه تزريق شود، الودگي اخلاقي ايجاد مي‌شود و به همين نسبت فراموش كردن خدا و ارزش‌هاي اخلاقي اتفاق مي‌افتد.

احمدي‌نژاد ادامه داد:‌قاچاق كالا يك امر جزئي، مقطعي و محدود به يك جغرافياي خاص نيست، مسابقه‌ سنگين ميلي‌متري اقتصادي در دنيا باعث شده تا عده‌اي تلاش كنند به هر قيمتي بازار را فتح كنند و مي‌بينيد به موازات جابجايي قانوني كالا شبكه‌هاي گسترده‌ غير قانوني و پيچيده براي قاچاق كالا و ارز فعاليت مي‌كند و شكل گرفته‌ است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: ترويج مصرف گرايي براي حفظ توليد كارخانجات و رساندن كالا به نازلترين قيمت به مصرف كننده موجب شده حد و مرز انسانيت توسط عده‌اي زير پا گذاشته شود.

رئيس جمهور همچنين خاطرنشان كرد: ‌نمي‌خواهم بگويم سهم قاچاق كالا معادل حجم قانوني جابجايي كالا است، ولي نمي‌توان گفت خيلي كمتر از آن است. بخشي از كالاهاي قاچاق از مرزهاي غير مجاز وارد مي‌شود و بخش‌هايي از آن از مرزهاي رسمي وارد مي‌شود.

احمدي‌نژاد ادامه داد: سرمايه‌داران بي‌فرهنگ همه‌ي ارزش‌هاي اخلاقي را زير پا گذاشته‌اند و به دنبال كسب ثروت به هر طريق از طريق جنگ يا غير جنگ هستند.كسي كه كالاهاي غير بهداشتي را در سطح جهاني وارد مي‌كند، سلامت انسان‌ها را به خطر مي‌اندازد.

احمدي‌نژاد در ادامه به موضوع انگيزه‌هاي شخصي در اتباط با قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: انسان‌هاي حريص، خودخواه و بي اخلاق به هر قيمتي مي‌خواهند ببرند و منافع كسب كنند.

وي يكي ديگر از دلايل قاچاق كالا را ضعف قوانين و مستندات عنوان كرد و ادامه داد: يكي ديگر از علت‌هاي قاچاق كالا كنترل‌هاي ناقص است. هر كالايي كه در بازار توليد مي‌شود و وارد آن مي‌شود، بايد هويت و كد داشته باشد و اين كه قابل كنترل و راستي‌آزمايي باشد ، وقتي اين گونه نيست، فرصت براي قاچاق كالا هم فراهم مي ‌شود.

احمدي‌نژاد ضعف مبارزه عالمانه را يكي ديگر از علت‌هاي قاچاق كالا عنوان كرد و گفت: در بحث مبارزه با قاچاق اگر مبارزه منحصر به برخورد فيزيكي شود، حتما راه به جايي نمي‌برد، آن كسي كه با شبكه‌هاي بين‌المللي قاچاق كار مي‌كند، حاضر است كه با ايجاد نوسان در قيمت‌ها، كالاهاي استاندارد را از ميدان به در كند كه يكي از آنها قاچاق سيگار است.

احمدي‌نژاد ادامه داد: شبكه‌هاي قاچاق كه اطراف مرزهاي ملت‌ها نشسته‌اند، تمام هزينه‌ها را متحمل مي‌شوند، مي‌گويند محموله را ببريد و وقتي فروختيد هزينه‌ را بپردازيد. در واقع بعد از آن هزينه را دريافت مي‌كنند.

رئيس جمهور با بيان اين‌كه حجم كالاهاي مكشوفه از قاچاق كالا بيش از 30 درصد نيست، ادامه داد: اگر ما در برخورد با قاچاق كالا فقط به مقابله فيزيكي اكتفا كنيم، راه به جايي نمي‌بريم.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌كه يكي از علت‌هاي ديگر قاچاق، اتصال شبكه‌هاي قاچاق به بخش‌هايي از صاحبان قدرت ونفوذ است، گفت:اين امر را در همه جاي دنيا مي‌بينيد، از آمريكا گرفته تا كوچكترين كشورهاي دنيا، برخي از آنها را شنيده‌ايد در اين مورد چه بايد كرد؟

احمدي‌نژاد درادامه به لايحه مبارزه با قاچاق كالا و ارز كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح است، اشاره كرد و افزود: انشاءالله اين لايحه هرچه زودتر در مجلس تصويب شود و لوازم كار به لحاظ حقوقي در اختيار ستاد قرار بگيرد.

احمدي‌نژاد همچنين يكي ديگر از كارها در راستاي مبارزه با قاچاق را اصلاحات گسترده گمركي عنوان كرد و گفت: بايد مسوولان وزارت اقتصاد و گمرك كشور به سرعت اين موضوع را نظم دهند.

وي در ادامه به مشكل كم اظهاري در گمرك اشاره كرد و گفت: نمي‌توان اين موضوع را پنهان كرد، وقتي ضرب و تقسيم مي‌كنيم، ميزان كالاهاي صادر شده از كشور اعم از نفتي و غيرنفتي و بعد ميزان ارزي كه در حساب بانك ها ذخيره شده است، تفاوتي را مي بينيم كه كم نيست و همه اين تفاوت‌ها به خاطر ورود كالا از مرزهاي غيررسمي نيست كه وارد كشور شده است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه شبكه گمرك در تمام كشور بايد به هم پيوسته باشد، ادامه داد: مرزهاي غيرقانوني نيز بايد بسته شود و هيچ‌كس نبايد مصونيت داشته باشد، اگر كالايي دفاعي ، امنيتي و اطلاعاتي است، اشكال ندارد از مرز قانوني وارد شود، هيچ وزارتخانه‌اي حق ندارد اسكله و مرزي داشته باشد، خارج از نظارت گمرك. ممكن است كالايي از پرداختن گمرك معاف باشد، ولي معنايش اين نيست كه نبايد ثبت شود. هرجا كساني براي خود حقوق فراقانوني قائل شدند اين نقطه فساد است. مهم نيست نسبت چه كسي باشد و چه نيتي داشته باشد .

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه 1800 تا 2000 ميلياردتومان مصرف سيگار دركشور است، ادامه داد:‌اين امر قاچاقچيان دنيا را به طمع مي‌اندازد، چه برسد به كساني كه در داخل كشور اين كار را مي‌كنند.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه وزارت بازرگاني بايد طرح كددار كردن كالاها را به اتمام برساند، گفت:‌در سال 72 اين طرح ملي مطرح شد كه كالاها كددار شوند و روي اين قضيه بحث زيادي مطرح شد و به عنوان يك طرح بزرگ از آن نام برده شد، ولي هنوز تمام نشده است. 18 سال گذشته است، ولي هنوز تمام نشده يك دفعه اين كار را تمام كنيد و كدها را بچسبانيد راهي جز اين نيز نيست.

رييس‌جمهور همچنين به اهميت ساماندهي و تربيت ماموران متخلف در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز اشاره كرد و گفت: ماموري كه براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در اين مسووليت قرار مي گيرد، بايد قرص و محكم باشد، بايد پشتيباني اقتصادي و امنيتي شود و بايد جان و مال و امنيت آنها حفظ شود . خود آنها نيز افرادي محكم و سفت باشند.

احمدي‌نژاد در ادامه به اهميت ترانزيت كالا اشاره كرد و گفت: بايد ترانزيت كالا را نيز ساماندهي كنيم، بخشي از قاچاق كالا از طريق ترانزيت است، كشور ما در چهارراه ارتباطي قرار گرفته و بايد حتما آن را تقويت كنيم.

احمدي نژاد ادامه داد: يكي از ابزارهاي اصلي براي ارتباطات و تقويت امنيت ملي توسعه ترانزيت است و ما بهترين موقعيت را براي جابجايي كالاهاي بين‌المللي داريم. البته در اين زمينه بايد كار سريع،‌ با دقت و با نظارت انجام شود.

احمدي‌نژاد با اشاره به اين‌كه بايد سطح برخورد را در بحث مبارزه با قاچاق تنظيم كنيم، گفت: البته در بحث قاچاق كالا بايد تمركز اصلي بر روي كارهاي درشت باشد و شما در نظر بگيرد كه شما در حال يك جنگ و مبارزه مستمر هستيد، همانطور كه شما براي مبارزه با قاچاق كالا اينجا نشسته‌ايد و تصميم مي‌گيريد قاچاقچيان نيز راه‌هاي دور زدن را پيدا مي‌كنند.

رييس‌جمهور با بيان اين كه برخورد با تخلفات پيچيده كه منافع بي‌حد و حصري در آن است كار سختي است، ادامه داد: مبارزه با كساني‌كه فكر مي كنند همه چيز را با پول مي‌توان حل كرد، كار سختي است و در واقع كساني كه در اين عرصه حضور پيدا مي‌كنند، بايد اشراف كامل و حضور انديشمندانه‌اي داشته باشند و من از كساني كه در اين عرصه تلاش مي‌كنند، تشكر و قدرداني مي كنم.

رييس‌جمهور در ادامه جملاتي را خطاب به متخلفان گفت و ادامه داد: اگر كسي فكر مي‌كند از طريق خلاف به جايي مي‌رسد، اشتباه مي‌كند، نردبان خلاف نردبان يك طرفه سرازيري است، هيچ كس با پول حرام به نقطه سعادت نرسيده است؛ چرا يك نفر بايد انقدر سقوط كند كه به خاطر منافع‌ شخصي‌اش به فرهنگ اقتصاد كشور و منافع ملي آسيب وارد كند.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه ايران الهام‌بخش انسانيت و پاكي براي دنيا و تاريخ است، گفت: چقدر زشت است كساني پيدا شوند كه بخواهند اين چهره پاك را مخدوش كنند.

احمدي نژاد خطاب به مردم نيز گفت: هر كاري تضمين قطعي پيدا مي‌كند كه نظارت عمومي كشور برآن باشد، اگر نظارت عمومي كشور شكل بگيرد اين مسائل متوقف مي‌شود همه بايد نظارت كنند.

احمدي‌نژاد ادامه داد:وقتي مراقبت عمومي در كشور شكل بگيرد، مطمئن باشيد بخش مهمي از اين پديده زشت برطرف مي‌شود و حاصل تلاش تلاش‌گران ملت ما به طور كامل در خزانه ملي قرارمي‌گيرد.

پيش از صحبت‌هاي رييس‌جمهور مرتضوي رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز به ايراد سخنراني پرداخت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha