• سه‌شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 9005-02809
  • خبرنگار : 99999

عذرخواهي از نويسنده‌ي رمان پرفروش چاپ چهلم «دالان بهشت» نازي صفوي رونمايي شد

عذرخواهي از نويسنده‌ي رمان پرفروش
چاپ چهلم «دالان بهشت» نازي صفوي رونمايي شد

چاپ چهلم رمان «دالان بهشت» نازي صفوي با حضور نويسنده‌ي كتاب رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مراسم رونمايي اين كتاب كه عصر روز گذشته (دوشنبه، سوم مردادماه) در دفتر انتشارات ققنوس برگزار شد‌، بلقيس سليماني با ارائه توضيحاتي، گفت: ما هر وقت از اين گونه ادبي (ادبيات عامه‌پسند) صحبت مي‌كنيم، همراه با يك ذهنيت و دسته‌بندي است و حتا با عبارت‌هايي كه كاملا نشان‌گر ازرش‌گذاري‌هاي خاص است‌، روبه‌رو مي‌شويم.

اين داستان‌نويس و منتقد افزود:‌ در 45 سال اخير، ادبيات داستاني حرفه‌يي ما اين داستان‌ها را به رسميت نشناخته و گفته اين گونه ادبي ذوق خوانندگان را پايين مي‌آورد و نيز عرصه را بر ادبيات حرفه‌يي تنگ مي‌كند و نمي‌گذارد آن‌طور كه شايسته است، آثار ادبي در ميان خوانندگان جا باز كند.

سليماني افزود: به نظر مي‌رسد در اين نگاه، نويسندگان ما بيش از هر چيز ديگر، روشنفكران جامعه هم بوده‌اند و نگاه آن‌ها يك نگاه استعدادطلب بوده و هميشه خواسته‌اند جايگاه خودشان را نسبت به ديگران متفاوت بدانند و همواره آن نقش هدايتگري و سركاروان‌گري را براي خودشان داشته باشند و اين نگاه باعث شده كه خيلي‌ از نويسندگان ما به بدنه جامعه رسوخ نكنند و نتوانند قشر وسيعي را با خود همراه كنند.

او ادامه داد: اين موضوع تا جايي است كه اين نويسندگان خودشان مي‌نويسند، خودشان نقادي مي‌كنند و خودشان جشنواره راه مي‌اندازند و خودشان به خودشان جايزه مي‌دهند‌.

سليماني همچنين گفت: ما مي‌خواهيم بدانيم آيا ادبيات عامه‌پسند كه بر عنصر جذابيت‌ متكي است، عرصه را بر ادبيات حرفه‌يي تنگ مي‌كند يا نه و در اين سال‌هاي اخير چه اتفاقي افتاده است و آيا حقيقتا نويسندگان حرفه‌يي ما و يا نويسندگاني كه تازه قلم به دست گرفته‌اند، گوشه چشمي به ادبيات عامه‌پسند دارند يا نه و اين‌كه آيا آن‌ها هم دل‌شان مي‌خواهند قشر وسيعي را همراه خود كنند يا نه؟ آيا به جاي اين‌كه ادبيات عامه‌پسند خودش خودش را بالا بكشد، بهتر است به ادبيات حرفه‌يي تكنيكي نزديك شود يا نه؟

اين نويسنده و منتقد اظهار كرد: در سال‌هاي اخير، ادبيات زنان ما متوجه اين شد كه براي اين‌كه بدنه خوانندگان را به خودش جذب كند، به ادبيات عامه‌پسند گرايش داشته باشد. ادبيات عامه‌پسند بيش از هر چيز ديگري به اقتصاد نشر در هر كشور توجه مي‌كند و اين‌كه ادبيات عامه‌پسند بيش از پيش كمك مي‌كند كه كتاب سر پا بايستد.

او همچنين علت اين را ‌كه چرا در ادبيات عامه‌پسند و اين نوع ادبيات، آثار سانسوري ديده نمي‌شود، توضيح داد: علت آن است كه به نوعي ايدئولوژي حاكم را بازتوليد مي‌كند؛ مخصوصا در ايران ايدئولوژي نظام كودك‌سالار، ايدئولوژي نظام مردانه و ايدئولوژي نظامي را كه مبتني بر سنت‌هاي بسيار پايدار است، بازتوليد مي‌كند.

اين داستان‌نويس در پايان سخنانش اظهار اميدواري كرد كه ادبيات عامه‌پسند كم و بيش به ادبيات حرفه‌يي نزدك شود.

در ادامه، نازي صفوي - نويسنده كتاب «دالان بهشت» - درباره‌ي مهر مردودي خوردن بر اين كتاب توسط برخي منتقدان و خوانندگان، گفت:‌ براي من مهم نيست كه چه كسي چه برچسبي و چه عنواني را به اين كتاب مي‌دهد. آن‌چه براي من حائز اهميت است، اين است كه اين كتاب بارها و بارها چاپ شده و در سال 90 به چاپ چهلم خود رسيده است.

او در ادامه افزود:‌ من به عنوان نويسنده‌اي كه اين انتقادها را نسبت به كتابم مي‌شنوم، تلاشم بر اين است كه ديدگاه‌هايم را گسترده و وسيع كنم.

نويسنده «دالان بهشت» در پاسخ به اين‌كه چرا از كتاب «دوزخ اما بهشت» كه پس از «دالان بهشت» به چاپ رسيده است، استقبال خوبي نشد، اظهار كرد: چاپ نهم كتاب «بزرخ اما بهشت» در سال 89 بوده است و تفاوت زماني بين اين دو كتاب وجود دارد؛ اما من خودم كتاب «برزخ اما بهشت» را بيش‌تر دوست دارم و مورد توجهم است.

صفوي همچنين در پايان سخنانش با اشاره به الگوي خود براي نوشتن كتاب «دالان بهشت»، گفت:‌ تنها الگويم براي نوشتن اين كتاب، «بامداد خمار» بود.

در ادامه، يوسف عليخاني در سخناني گفت:‌ وقتي اين كتاب منتشر شد، من نخوانده، آن را رد كردم و اصلا ديد مثبت و خوبي نسبت به آن نداشتم؛ اما بعد از اين‌كه كتاب را خواندم، ديدم كاملا نسبت به آن عوض شد.

اين نويسنده سپس از نازي صفوي عذرخواهي كرد و گفت:‌ «دالان بهشت» جزو يكي از بهترين رمان‌هايي است كه خوانده‌ام و از آن لذت برده‌ام.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha