• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: بین الملل2
  • کد خبر: 9005-08116
  • منبع : نمایندگی زنجان

يك روان‌شناس: استرس شغلي، باعث افسردگي مي‌شود

يك روان‌شناس:
استرس شغلي، باعث افسردگي مي‌شود

يك روان‌شناس، گفت: استرس موجود در محل كار، باعث ايجاد افسردگي مي‌شود.

رضا علايي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا - منطقه زنجان، افزود: ارتباط فضاي محيط کار با جنبه‌هاي مختلف سلامت جسماني و رواني کارمند که مي‌توان آن را به طور کلي "سلامت شغلي" ناميد، موضوعي است که از سال‌ها قبل ذهن متخصصان بهداشتي و نيز مديران اقتصادي را به خود مشغول کرده است.

وي به عوامل خطرزا در محيط کار اشاره کرد و افزود: عوامل شيميايي، فيزيکي، رواني و اجتماعي، نه تنها سلامت جسمي و رواني فرد را مي‌توانند مختل کنند، بلکه بر روي ميزان بهره‌وري کارمند و نهايتاً سودآوري و کارآيي آن شغل نيز تأثير مستقيم و اساسي خواهند گذاشت.

اين روان‌شناس خاطرنشان کرد: متخصصان در تلاش هستند با بررسي مشاغل گوناگون و محيط‌هايي که هر کارمند آن را تجربه مي‌کند، به نتايجي برسند که با عمل به آنها بتوان اميدوار بود که ميزان عوامل زيان‌آور محيط کار به حداقل برسد، حتي اگر تنها استرس‌هاي محيط کار را در نظر بگيريم، متوجه حجم عظيمي از بيماري‌هايي مي‌شويم که تحقيقات نشان داده‌اند با اين استرس مکرر و طولاني‌مدت، رابطه دارند.

علايي به نقش استرس‌هاي شغلي در بيماري‌هاي جسمي اشاره و اظهار کرد: در يک مطالعه، مشخص شد که خستگي مفرط شغلي مي‌تواند با افزايش عوامل خطري مانند افزايش شاخص توده بدني، کشيدن سيگار و فقدان تحرک بدني، زمينه را براي ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت و قلبي فراهم کند.

وي يادآور شد: در هر شغلي که باشيد، استرس را تجربه خواهيد کرد، اگر با صفي بي‌پايان از مشتري مواجه باشيد يا تقاضاي لازم‌الاجرا، استرس را لمس خواهيد کرد و اين تنها بخشي از زندگي روزمره است و طبق گفته انستيتو ملي سلامت و امنيت شغلي، استرس شغلي از مواردي نشأت مي‌گيرد که اهم آنها ساعت کاري طولاني و بدون وقفه، کارکردن بدون دخالت در روند تصميم‌گيري‌ها، عدم امنيت شغلي و تغييرات متناوب و نيز خطر جسمي در محل کار مي‌باشد.

اين روان‌شناس به راهکارهايي براي کاهش استرس اشاره و تأکيد کرد: از وقت‌هاي استراحتي كه در اختيارتان قرار مي‌دهند استفاده كنيد، بيشتر مردم حتي در زمان استراحت نيز مشغول به كارند، گويي كه كارشان تمامي ‌ندارد، لازم به ذکر است اين روند در آينده برايشان عواقب خواهد داشت، لذا به ياد داشته باشيد كه شما انسانيد نه ماشين.

وي خطاب به افرادي که در محل کار خود از استرس رنج مي‌برند، گفت: تا آنجايي كه امكان دارد سعي كنيد كه نور و هواي تازه وارد محيط كارتان شود، در محيط اطرافتان از گل‌هاي زيبا و روح‌نواز كه اثر مثبت بر مغز دارند استفاده كنيد، چرا که تحقيقات نشان داده است كساني كه در كنار ترتيبي از گل‌هاي رنگارنگ قرار مي‌گيرند، بيشتر از كساني كه فقط از برگ‌هاي سبز استفاده مي‌كنند در آرامش به سر مي‌برند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha