• یکشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 9005-15050
  • منبع : شورای اسلامی شهر تهران

در نامه‌اي به رييس شوراي شهر مسجد جامعي نسبت به تخريب ميراث تاريخي تهران هشدار داد

در نامه‌اي به رييس شوراي شهر 
مسجد جامعي نسبت به تخريب ميراث تاريخي تهران هشدار داد

احمد مسجدجامعي در نامه‌اي به رييس شوراي شهر تهران نسبت به تخريب گسترده‌ ميراث تاريخي شهر هشدار داد و ارائه‌ گزارشي را از سوي شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي با قيد فوريت خواست.

به گزارش سرويس «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين عضو شوراي شهر تهران در نامه خود آورده است: طبق آخرين اعلام نظر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، محدوده‌ تاريخي شهر تهران در حدود 2250 هكتار است كه در قلمرو حصار ناصري ديده شده است هرچند بافت تاريخي محدود به دارالخلافه نيست، بلكه به‌طور مشخص مناطق 12،11،10،7و20 را مي‌توان به‌عنوان مناطق تاريخي در نظر گرفت. در طرح جامع شهر تهران نيز گستره‌ وسيع‌تري به‌عنوان پهنه تاريخي شهر مشخص شده است.

در ادامه‌ي اين نامه‌ي آمده است: براساس اعلام مديريت پايگاه بافت تاريخي تهران، تعداد 2400 اثر واجد ارزش تاريخي در تهران شناسايي شده است كه از آن تعداد، تنها حدود 300 اثر به ثبت ملي رسيده است، در حالي كه اين آمار نشان از عدم كفايت اقدامات صورت‌گرفته به‌منظور زمينه‌سازي براي حفاظت از آثار تاريخي است، از ميان همين آثار واجد شرايط صدها و بنا بر برخي گزارش‌هاي غيررسمي حدود 800 اثر در سال‌هاي اخير تخريب شده است. علاوه بر اين، اخيرا شاهد موجي از تخريب در همان محدوده‌ بناهاي ثبت‌شده‌ تاريخي هستيم. سراي دلگشا، خانه‌ زند و مدرسه‌ تقوي‌پيشگان و به‌عنوان آخرين نمونه، ساختمان صداقت بوده است و مجموعه‌ اتحاديه و ساختمان سينگر نيز در معرض تخريب قرار دارند و به عبارتي، در مدتي كوتاه بيش از 30 درصد از آثار موجود از بين رفته است.

مسجدجامعي همچنين بيان كرده است: بخش عمده‌اي از آثار باقي‌مانده، ساختمان امامزاده‌ها، مساجد، حسينيه‌ها، موزه‌ها، ميادين، فضاهاي عمومي و سفارتخانه‌هاي خارجي است كه تا كنون كم و بيش از آسيب تخريب مصون مانده است.

او به مصوبه‌هاي پيشين شوراي شهر اشاره و يادآوري كرده است: به‌منظور سرعت بخشيدن به روند صيانت و حفاظت از اين آثار، در سومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران اعتباري به‌منظور كمك به سازمان ميراث فرهنگي پيش‌بيني شد تا اقدامات لازم به‌منظور ثبت ساير بناها سرعت گيرد.

اين عضو شوراي شهر در پايان نامه‌ خود با اشاره به اتفاقات تخريبي اخير در بناهاي ثبت‌شده و شاخص كه عمدتا با مجوز صورت مي‌گيرد، خواستار ارائه‌ گزارش اقدامات در جهت صيانت از آثار تاريخي و فرهنگي تهران توسط سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري تهران با قيد فوريت شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha