• جمعه / ۱۳ آبان ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 9008-09166
  • منبع : شهرداری تهران

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا: کاهش استفاده از CNG مي‌تواند سبب افزايش ذرات معلق در هواي شهر شود

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوا با بيان اينکه در پايتخت مشکل اساسي آلودگي هوا ، ذرات معلق است گفت: با توجه به اين که ميزان توليد ذرات معلق در خودروهاي ديزلي و بنزين سوز بيشتر از خودروهاي CNG سوز است، اگر مي توانستيم از سوخت CNG به صورت مناسب استفاده کنيم قادر بوديم در بحث کاهش آلودگي هوا موفق‌تر باشيم.

به گزارش سرويس«شهري» ايسنا، يوسف رشيدي با بيان اين مطلب اظهارکرد: در کشورهاي مختلف به پتانسيل‌هاي ذاتي خود توجه مي‌کنند. به عنوان مثال کشور برزيل که از الکل بعنوان سوخت استفاده مي‌شود و پتانسيل کشور ما نيز گاز طبيعي است.

وي افزود: ولي متاسفانه مشکلات پيش آمده در بحث خدمات‌رساني جايگاه‌هاي سوخت و اين موضوع که خودروهاي ما براي سوخت CNG طراحي نشده بودند و در واقع خودروها با موتور بنزين سوز تبديل به خودروهاي دوگانه سوز شدند، سبب شد که گازسوز شدن خودروها آن طور که بايد و شايد تاثيرات مثبت خود را به دنبال نداشته باشد.

رشيدي تصريح کرد: از سوي ديگر با افزايش قيمت سوخت CNG پس از هدفمندسازي يارانه‌ها شاهد کاهش تمايل استفاده از اين سوخت پاک بوديم که عقب گردي را در سياست‌هاي اخذ شده ايجاد کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که استفاده از سوخت CNG در خودروهايي که موتور بنزين‌سوز دارند چه مشکلاتي را ايجاد مي کند و آيا اين موضوع در ميزان توليد آلاينده‌هاي هوا نيز تاثيرگذار است، گفت: در گزارش‌هايي ميزان آلاينده‌هاي خودروهاي گازسوز بيشتر از بنزين اعلام شد اما اين موضوع به خاطر آن بود که از موتورهاي بنزين سوز که کاتاليست آنها براي بنزين طراحي و نصب شده‌اند براي سوخت گاز استفاده مي‌کنيم.

رشيدي تاکيد کرد: با اين وجود از احتراق سوخت CNG تنها هيدورکربن نسوخته‌اي که توليد مي شود متان است در حاليکه بنزين هيدروکربن‌هاي نسوخته زيادي دارد. از سوي ديگر سوخت گاز، سوختي است که ترکيبات سرطان‌زا پس از احتراق توليد نمي‌کند، اين در حالي است که احتراق سوخت ديزل و بنزين آلاينده‌هاي بسيار خطرناکي نظير بنزن، 1و3 بوتادين و بنزو آلفاپايرن را ايجاد مي کند.

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران گفت: اگر بخواهيم به روي سوخت گاز خوب هدف‌گذاري کنيم بايد از خودروهايي که موتور آنها پايه‌گازسوز است و مبدل کاتاليستي ويژه گاز دارند، استفاده کنيم. از سوي ديگر در خودروهاي سنگين نيز که اکثرا ديزل‌سوز هستند، جايگزيني سوخت CNG گزينه‌اي مناسب است، چرا که ميزان توليد ذرات معلق در سوخت ديزل بسيار بالا و بيش‌تر از سوخت گاز است.

وي تاکيد کرد: کاهش استفاده از سوخت گاز و روي آوردن بيش از پيش خودروهاي سبک و سنگين به سوخت ديزل و بنزين مي‌تواند سبب افزايش ذرات معلق و هيدروکربن‌هاي خاص در هواي تهران شود که لازم است در راستاي کاهش آلودگي هوا تمهيدات جدي در زمينه سوخت CNG و فراهم کردن زمينه استفاده مناسب از اين سوخت، اتخاذ شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha