• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۰ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 9008-10951
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

شناسايي 30 گونه کوسه ماهي در خطر انقراض در خليج‌فارس مدير کل محيط زيست هرمزگان: تا كنون هيچ اقدام عملي براي نجات نسل كوسه‌ماهيان انجام نشده است

30 گونه کوسه ماهي در خطر انقراض در خليج فارس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محبي، معاون صيد و بنادر ماهيگيري اداره کل شيلات هرمزگان افزود:‌ بيش از سي گونه کوسه ماهي متعلق به 10 خانواده در آبهاي خليج فارس و درياي عمان زندگي مي کنند، کوسه درنده ، کوسه گربه ماهيان ، نهنگ کوسه ها يا کوسه کر ، سرچکشي ، کوسه ماهيان شکاري و کوسه ماهيان گور خري از جمله اين کوسه ماهيان هستند.

وي اظهار کرد: سالانه حدود چهار هزار و 800 تن كوسه ماهي از گونه هاي چانه سفيد ، باله سياه ، گربه اي ، وحشي و سرچكشي به عنوان صيد غير هدف درخليج فارس و درياي عمان صيد مي شوند كه علاوه بر گوشت از باله آنها در پزشكي و از جگر برخي از گونه ها نيز در بخش صنعتي و پزشكي استفاده مي شود . صيد بي رويه ، استفاده از روش هاي نامناسب صيد و از بين رفتن زيستگاههاي کوسه ماهيان از عوامل نابودي کوسه ماهيان در خليج فارس است .

محبي با اشاره به اينکه مرجان ها و دلفين ها از ديگر گونه هاي آبزي خليج فارس هستند که به علت آلودگي و تخريب زيستگاهها در معرض خطر نابودي قرار دارند، تصريح کرد: کوسه ماهيان زنده زا هستند و در زمان زاد و ولد به سوي آبهاي با عمق کمتر با دماي مناسب مهاجرت مي کند و به همين علت خطرات مختلفي آنهارا تهديد مي کند .

وي ادامه داد: صيد کوسه ماهيان براي مصارف خوراکي و صادرات به خارج از کشور مناسب است و مناسب ترين روش صيد کوسه ها به روش لانگ لاين است .

معاون صيد بنادر ماهيگيري شيلات هرمزگان گفت : از حدود هفت سال قبل همگام با توصيه هاي جهاني و مصوبه جلسه كميته مديريت صيد استان هرمزگان ، صيد كوسه ماهيان در خليج فارس ممنوع اعلام شده و در صورت صيد شدن و ضربه نديدن ، مجددا به دريا بازگردانده مي شوند .

محبي در پايان گفت: در اين روش که به صورت رشته‌هاي طنابي است ، طناب ها به صورت مجزا در آب رها مي شوند و بر سر هر کدام قلابي وصل شده است که طمعه بر سر آن قرار گرفته ، در اين روش کوسه ها به شکل موردي و دانه اي صيد مي شوند.

مجيد وفادار، مدير کل محيط زيست هرمزگان نيز در اين باره گفت: با توجه به اينکه براي رشد و زاد آوري هر کوسه ماهي بيش از بيست سال زمان نياز است تاکنون هيچ گونه فعاليت عملي براي حفظ نسل کوسه ماهيان در کشور صورت نگرفته است .

وي با بيان اينکه کاهش جمعيت کوسه ماهيان اثرات جبران نشدني بر چرخه حيات درياها مي گذارد، اظهار کرد: کوسه ها يکي از حياتي ترين حلقه هاي زنجيره غذايي درياها را تشکيل مي دهند .

وي تصريح کرد: وي ورود مواد شميايي به آبها به علت خاصيت سمي و شيميايي را خطر جدي براي حيات اين گونه از ماهي ها دانست و عنوان کرد: مواد شميايي در بدن اين آبزي رسوب مي کند و سبب افزايش آمار مرگ و مير اين شکارچي دريا مي شود؛ ورود مواد شيميايي و فاضلابهاي تصفيه نشده به آبهاي خليج فارس دو سال پيش باعث مرگ بيش از 35 تن ماهي و بروز پديده کشند قرمز شد .

وفادار در پايان گفت: بيش از270 دلفين در سال هاي گذشته به علت نامعلومي درآبهاي ساحلي شهرستان جاسک تلف شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha