• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۰ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9008-17063.186550
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

ثبت خطاهاي پزشکي در کشور بسيار ضعيف است رييس بيمارستان قلب شهيد رجايي: بي اعتمادي و سست نظري نسبت به پزشکان در جامعه افزايش يافته است

ثبت خطاهاي پزشکي در کشور بسيار ضعيف است
رييس بيمارستان قلب شهيد رجايي:
بي اعتمادي و سست نظري نسبت به پزشکان در جامعه افزايش يافته است

رييس بيمارستان قلب شهيد رجايي تهران با بيان اينکه ساختار پزشکي کشور ما داراي ضعف هاي جدي است گفت: ايجاد نظام ارجاعي بيمار در سيستم پزشکي ، تشکيل پزشک خانواده و به روز کردن تجهيزات درماني بيمارستان ها از مهم ترين راهکارهاي اصلاح ساختار پزشکي کشور است.

دکتر عليرضا جلالي فراهاني، رييس بيمارستان قلب شهيد رجايي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، سخن گفتن، معالجه کردن و معاينه بيمار بدون شواهد علمي را خطاي پزشکي تعريف کرد و افزود: 80 درصد اقدامات درماني پزشکان در آمريکا به دليل اينکه بر اساس تجربه صورت مي گيرد به خطاي پزشکي منتهي مي شود.

وي در ادامه عدم ارتباط صحيح بين بيمار و پزشک را از مهم ترين علل خطاي پزشکان عنوان کرد و گفت : ايجاد ارتباط عاطفي با بيمار جهت دريافت اطلاعات صحيح به منظور تشخيص و درمان موفق، از اصلي ترين وظايف پزشکان است که متاسفانه در کشور ما اين ارتباط به شکل درست و قابل قبول صورت نمي گيرد.

بي مهارتي پزشکان در برقراري ارتباط با بيمار ناشي از ضعف آموزشي است

دکتر جلالي در ادامه بي مهارتي پزشکان در برقراري ارتباط با بيمار را ناشي از ضعف آموزشي آناني در دوران دانشگاهي برشمرد و تصريح کرد: 50 درصد مطالب آموزش دانشجويان پزشکي در کشور ما به بحث هاي باليني اختصاص داده مي شود و در صورتي که آشنايي با مسائل انساني، عاطفي و فرهمگي بيمار از ضروريات آموزش پزشکي به شمار مي رود.

رييس بيمارستان شهيد رجايي تهران در ادامه با تاکيد بر اينکه نبايد با قضاوت يک جانبه سازمان هاي بيمه را در ضعف ارتباطي پزشکان و بيمار مقصر بدانيم اظهار کرد: با توجه به ناهمسان بودن بودجه هاي بهداشتي با پيشرفت هاي پزشکي در دنيا، اين بودجه ها بايد طوري برنامه ريزي شود که سطح توقعات و استانداردهاي بالاي پزشکي را پوشش دهد که متاسفانه در کشور ما در سطح کلان کارهايي صورت مي گيرد که مانع رسيدن بيمه به اهداف خود در زمينه سياست هاي بهداشتي و درماني جامعه مي شود.

جلالي همچنين، با اشاره به ضعف ساختار پزشکي در کشور، بسياري از اقدامات درماني پزشکان را غير ضروري عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسياري پزشکان به جاي گرفتن شرح حال و معاينه بيمار، آنان را وادار به انجام آزمايشات غير ضروري و عکسبرداري هاي پرهزينه مي کنند در اين ميان سازمان هاي بيمه متحمل فشارهاي سنگين پرداختي مي شوند.

وي با تاکيد بر نقش موثر مراکز بيمه ها در اصلاح ساختار پزشکي کشور، پايه گذاري نظام ارجاع بيمار درمراجعات درماني را، بهترين راهکار جهت اصلاح ساختار پزشکي کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس اين طرح بيمه‌ها مي توانند با الزام کردن بيماران به رعايت نظام سطح بندي پزشکي درمراجعات درماني خود ( پزشک عمومي، متخصص ، و فوق تخصص ) علاوه بر کاهش هزينه هاي درماني، درصد زيادي از خطاهاي پزشکي را کاهش دهند.

جلالي در ادامه با بيان اينکه پزشکان عمومي توانايي درمان بيش از 70 درصد بيماري ها را دارد ، تصريح کرد: متاسفانه بساري از بيماران سلسله مراحل مراجعه به پزشکان را رعايت نمي کنند به جاي مراجعه و اعتماد به پزشک عمومي در درمان جزيي ترين بيماريهاي خود، متخصص و فوق تخصص را ترجيح مي دهند درصورتي که متخصصان بايد با پذيرش 25 درصد و فوق تخصصان 5 درصد بيماران، فرصت هاي خود را صرف پژوهش هاي علمي کنند.

رييس بيمارستان قلب شهيد رجايي همچنين تشکيل پزشک خانواده در کشور و رعايت اخلاقيات توسط پزشکان در ملزم کردن بيماران جهت رعايت نظام سطح بندي ارجاع را از ديگر راهکارهاي اساسي در برطرف شدن مشکلات ساختاري پزشک برشمرد و افزود: بسياري از کشورهاي غربي با تشکيل پزشک خانواده براي هر 800 تا 1000 نفر در هر محله، بسياري از بيماري‌هاي جزيي را که بيشترين علت مراجعات مردم به مراکز درماني است را کنترل مي کنند.

وي همچنين يادآورشد: بسياري از پزشکان مي توانند با الزام مراجعان خود به رعايت نظام سطح بندي ارجاع بسياري هزينه‌هاي درماني را کاهش دهند اما به دليل ضرر مالي خود روي اين فرهنگ غلط دامن مي زنند.

اين فوق تخصص بيهوشي قلب، با تاکيد بر اينکه اصلاح ساختار پزشکي در کشور نيازمند عزم و اراده ملي است، گفت: وزارت بهداشت و درمان به تنهايي قادر به حل مشکلات ساختار پزشکي و اصلاح آن در کشور نيست اين مسئله يک پروژه ملي محسوب مي شود و همکاري تمامي اقشار جامعه و مسئولان را مي طلبد.

بي اعتمادي و سست نظري نسبت به پزشکان در جامعه افزايش يافته است

بيشترين خطاهاي پزشکي در مرحله تشخيص اتفاق مي افتد

ثبت خطاهاي پزشکي در کشور بسيار ضعيف است

جلالي در ادامه به ناچيز بودن ميزان خطاهاي پزشکي در کشور، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 150 هزار پزشک در کشور مشغول به فعاليت هستند پزشکاني که در کارشان خطا مي کنند و يا از مردم پولي دريافت مي کنند بسيار اندک هستند با اين وجود بي اعتمادي و سست نظري از پزشکان را بين مردم رواج داده مي شود.

رييس بيمارستان قلب شهيد رجايي در ادامه ريشه بسياري از خطاهاي پزشکان را در مرحله تشخيص دانست و تصريح کرد: اگر پزشکي بيماري را درست و با دقت تشخيص ندهد در تمام مراحل بعدي بيمار دچار خطا خواهد شد.

وي همچنين در خصوص عدم وجود آماري رسمي از ميزان خطاهاي پزشکي ، اظهار کرد: در کشورهاي پيشرفته غربي مثل آمريکا که به عنوان سنبل کشور آمار شناخته شده است براي ثبت خطاهاي پزشکي خود جايزه تعيين کرده‌اند در صورتي که کشور ما در ثبت وقايع و اتفاقات پزشکي بسيارضعيف است.

وي خاطرنشان کرد: بيمارستان قلب شهيد رجايي براي ثبت ميزان خطاهاي پزشکي در بيمارستان جوايزي در نظر گرفته است که متاسفانه به دليل ضعف فرهنگي در افشاي اين موارد هنوز گزارشي اعلام نشده است.

جلالي در ادامه از تشکيل دو کميته مرگ و مير و عارضه در بيمارستان به منظور رسيدگي به خطاي پزشکي صورت گرفته در اين بيمارستان خبر داد و اظهار کرد: اين کميته جلساتي را با حضور اساتيد درجه يک علمي پرونده هاي بيماران فوت شده يا آسيب ديده را با بحث‌هاي مختلف علمي، حقوقي بررسي مي کند و در صورتي که پزشکي مقصر شناخته شود تنبيه هاي لازم در خصوص وي انجام خواهد شد.

پزشکان بيمارستان داراي کارنامه باليني مي شوند

وي در ادامه تشکيل کارنامه باليني پزشکان را از مهمترين برنامه هاي آتي اين بيمارستان به منظور کاهش ميزان خطاهاي پزشکي اين مرکز عنوان کرد گفت: اين کارنامه به صورت محرمانه پزشکان را در بيمارستان رتبه بندي علمي مي کند که بر اساس آن درون پزشک بر اساس حس برتري طلبي تحريک مي شود و دقت بيشتري در کار خود اعمال مي کند.

جلالي در پايان دامن زدن به موضوع خطاهاي پزشکي توسط رسانه ها در شرايط فعلي نامساعد خواند افزود: مطرح کردن اين مسائل توسط رسانه ها بي اعتمادي مردم را نسبت به پزشکان افزايش مي دهد طوري که مردم براي کار درماني سراغ طب سنتي غير علمي موجود در بازار مي روند و اين آسيب جدي را به بيماران وارد مي کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha