• یکشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-19262.186755

*با استادان علوم ارتباطات* حميد مولانا؛ استاد روابط بين‌الملل

*با استادان علوم ارتباطات* 
حميد مولانا؛ استاد روابط بين‌الملل

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

هشتم آبان روز «سيدحميد مولانا»؛

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدحميد مولانا ششم اسفندماه 1315 در تبريز و در يك خانواده روحاني متولد شد.

او كلاس اول تا سوم ابتدايى را در دبستان سعدى در تبريز، كلاس چهارم را در دبيرستان رضوى تهران و پنجم ابتدايى تا هشتم متوسطه را در ‏دبستان و دبيرستان تعليمات اسلامى جعفرى در تهران خواند.

با گرفتن مدرك سيكل، رشته طبيعى آن زمان را انتخاب كرد و وارد دبيرستان مروى ‏تهران شد و پس از پايان تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه يافت و در رشته اقتصاد مشغول به تحصيل شد.

شش ماه بعد از فوت ‏والدين، توانست در سال 1337 از دانشگاه «نورت وسترن» شيكاگو  آمريكا، بورس تحصيلى ‏دريافت كند.

مولانا مدرك ليسانس و فوق ليسانس را در رشته روزنامه‌نگارى و با گرايش‌هاى اقتصاد و سياست از دانشكده ‏روزنامه‌نگارى نورت وسترن موسوم به مديل دريافت كرد و با اين كه امكان تحصيل در مقطع دكتري در «برنامه مطالعات خاورميانه» دانشگاه هاروارد برايش ‏فراهم شد، به خواست استادانش در نورت وسترن با اعطاى بورس بهترى، دكترى خود را در رشته‌هاى علوم سياسى و بين‌المللى و اقتصاد و ‏ارتباطات از اين دانشگاه دريافت كرد.

او مي‌گويد: اين يكى از بزرگ‌ترين تصميمات من و مؤثرترين عامل تدريس و تحقيق من در رشته روابط بين‌المللى و ‏ارتباطات جهانى بود.

مولانا پس از پايان تحصيلات و با اخذ پروفسورى از دانشگاه نورت وسترن در آذرماه 1342 به ايران ‏آمد. بدين ترتيب او اولين دكتراي اين رشته را در ايران و نخستين دانشجوي خارجي درآمريكا بود كه دوره دكتري اين رشته را درآن كشور به پايان رسانيده است.

مولانا اكنون عضو هيأت علمى دانشگاه امريكن واشنگتن است و در رشته ارتباطات تنها ايرانى با بالاترين درجه آكادميك اين رشته محسوب مي‌شود و سال‌هاست در رسانه‌ها و اخبار حوزه ارتباطات او را با ‏پيشوند و پسوند پروفسور معرفى مى‌كنند.‏

به گفته خودش از دوران كودكى حمله متفقين را به عنوان يك خاطره فراموش نشدنى به خاطر دارد؛ زيرا پدرش در اين دوران به طور موقت بازداشت مى‌شود و با اين اتفاق بود كه ‏خانواده‌اش تصميم به مهاجرت به تهران گرفت.‏

اما آغاز فعاليت‌هاى مطبوعاتى حميد مولانا در دبيرستان مروي تهران در سن 17 سالگي و در دوران تحصيل وي شروع شد كه كار در نشريه «دانش‌آموزان» كه براى محصلان دبيرستانهاى آن ‏زمان منتشر مى‌شد، بود.

در ايام تحصيل در دانشگاه تهران هم از كيهان پيشنهاد سردبيرى نشريه «كيهان فرهنگى» را كه در آن زمان ‏تازه تأسيس شده بود دريافت كرد و يك سال نيز اين مسووليت را برعهده داشت، مدت كوتاهي هم در سال 42سردبيرى روزنامه كيهان را برعهده داشت اما بعد به آمريكا بازگشت كه به گفته خودش اين آغاز تدريس و استادى‌اش در آنجا بود.‏

او هم‌چنين رييس دانشكده روابط بين‌الملل، رييس كنگره بين المللى ارتباطات نوين آمريكا، همچنين رييس انجمن بين‌المللي پژوهش در علوم ارتباطات و رسانه‌ها بوده و آثار بسياري را عرضه كرده است.

در اين سال‌ها وي ارتباطات خود را با فضاى داخلى ايران قطع نكرده و بويژه بعد از انقلاب اسلامى، حضور پررنگ‌ترى ‏در ايران داشته است و در بسيارى از كنفرانس‌هاى داخلى مرتبط با حوزه كارى‌اش يعنى ارتباطات، حضور فعال داشته است.‏

او اما درباره واژه ارتباطات ديدگاه جالبى دارد و معتقد است: ترجمه فارسى اين واژه به صورت «ارتباط» يا «ارتباطات» معنى اصلى و مفهوم كلى ‏آن را در زبان مقصد در برندارد، زيرا مفهوم ريشه لاتينى اين واژه دربردارنده نقاط اشتراك دو نفر يا دو شىء است، حال آن كه مفهوم واژه «ارتباط» ‏در فارسى حاوى اين بعد اشتراكى نيست.

مولانا درباره نگاه پيوند خورده‌اش در علم ارتباطات با مبناى معرفت دينى هم داراى تئورى‌هاى بسيار ‏تأمل برانگيز است.

در فروردين ماه 1381 بزرگداشتي براي تجليل از خدمات سيدحميد مولانا در شيرنئواورلئان درآمريكا تشكيل شد و درحضور بيش از دو هزار نفر، از خدمات علمي وي تقدير به عمل آمد.

هم‌چنين در كنفرانسى كه به مناسبت بزرگداشت علمى او در دانشگاه آمريكن در واشنگتن تشكيل ‏شد، آثار نيم قرنش مورد نقد و بحث قرار گرفت و از خدمات فرهنگى و آكادميك وى تجليل به عمل آمد. ‏

برخي آثار او شامل نگارش مقالات بسيار در حوزه ارتباطات نوين، رسانه و مطبوعات در نشريات معتبر جهانى، تأليف كتب بسيار مرجع در حوزه مطالعات عالى ارتباطات جهانى و ارتباطات نوين، ترجمه چند اثر به فارسى از جمله: ‏ارتباطات جهانى در حال گذر: پايان چند گونگى»، انتشارات سروش 1385 و الگوى مطبوعات و رسانه‌هاى اجتماعى، انتشارات پژوهشكده ‏فرهنگ و انديشه اسلامى 1382 است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha