• شنبه / ۷ آبان ۱۳۹۰ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-19565.186787
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*با استادان علوم ارتباطات* مهدخت بروجردي، بانويي در جمع استادان

*با استادان علوم ارتباطات* 
مهدخت بروجردي، بانويي در جمع استادان

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

هفتم آبان‌ماه؛ «مهدخت بروجردي»

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مهدخت بروجردي علوي، متولد1336 در شهر كاشان است.

دوره کارشناسي زبان و ادبيات انگليسي خود را در دانشگاه تربيت معلم سپري کرد و سپس با تاسيس مجدد رشته ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبايي به اين دانشگاه رفت و به تحصيل در رشته ارتباطات پرداخت.

دکتر بروجردي با پايان نامه‌اي تحت عنوان «مطبوعات و روشنفکران» موفق به اخذ مدرک دکتري خود از دانشگاه آزاد اسلامي شد.

او از سال 75 تدريس در رشته ارتباطات را در دانشگاه‌هاي تهران، صدا و سيما، علامه طباطبايي و آزاد، مرکز مطالعات رسانه‌ها و همچنين دانشکده خبر آغاز کرده و عضويت در هيات علمي دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي را در كارنامه خود دارد.

او تدريس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي مختلف در مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا در سراسر کشور از سال 76 تاکنون، مدير کلي روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از شهريور 81 تا شهريور 86، مشاور رسانه‌يي وزير علوم از شهريور 86 تا شهريور 88 را هم در سوابق كاري خود دارد.

تأليف و ترجمه‌هايي كه از سوي بروجردي در دسترس است، شامل تأليف کتاب «نگارش رسانه‌يي» - پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي( چاپ سوم)، ترجمه کتاب «تحليل پيامهاي رسانه‌اي» - انتشارات سروش (چاپ سوم) و همچنين ترجمه کتاب «ارتباطات رسانه‌يي در عمل» - دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها (چاپ اول، شهريور 90).

زمينه فعاليت‌هاي اين مدرس دانشگاه نيز روابط عمومي (ارتباط با رسانه‌ها، روابط عمومي عملي، اقناع و ترغيب، اخلاق حرفه‌يي) روش تحقيق: (تحليل محتوا، نشانه‌شناسي) روزنامه‌نگاري: (خبرنويسي، شيوه نگارش فارسي، ويراستاري است.

او درباره نقش رسانه‌هاي جديد در بسترسازي فرهنگ و هنر در رسانه معتقد است كه رسانه‌هاي جديد همانند اينترنت، نه تنها هنري در ارائه ندارند بلكه ما را به شدت سطحي مي‌كنند.

وي با بيان اينكه هنر در بحث رسانه‌ها و ارتباطات به نحوه و چگونگي ارائه آن برمي‌گردد، تصريح مي‌كند: هر چقدر نحوه ارائه مطالب هنرمندانه‌تر باشد، تاثيرگذاري بيش‌تر است و اگر خواهان تاثير بر مخاطب هستيم، بايد نگاه هنرمندانه‌تري به قضايا داشته باشيم.

بروجردي با اشاره به نحوه ارائه هنرمندانه اخبار مي‌افزايد: براي ارائه هنرمندانه نمي‌توان تعريف جامع و كاملي بيان كرد و قاعده خاصي ندارد زيرا بيان مسائل در سطوح مختلف و در رسانه‌هاي مختلف متفاوت است كه در اين جا مخاطب‌شناسي ورود پيدا مي‌كند.

به گفته او ديده مي‌شود كه رسانه مسائل و مشكلات امروز ما را بيان مي‌كند و تشخيص دادن اين كه امروز مردم به چه چيز بيش‌تر نياز دارند و چگونه مي‌خواهند رسانه را آيينه‌ي خودشان بدانند، يك هنر است.

عضو هيات علمي دانشكده علامه طباطبايي با بيان اينكه گاهي از اين‌كه مشكلي داريم و مي‌بينيم رسانه به آن موضوع با هنرمندي پرداخته، لذت مي‌بريم و نياز داريم كه مسائل را براي ما باز و به نوعي واكاوي كند، هنرمند را كسي مي‌داند كه درد مردم را بشناسد و بتواند اين درد را در رسانه منعكس كند و با ارائه مصاحبه‌ و گزارش‌، راه‌حلي هم ارائه كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha