• یکشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۰ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 9008-21698

از رصدخانه ملي چه خبر؟ مجري طرح رصدخانه ملي به ايسنا خبر داد: آغاز مطالعات ژئوتكنيكي قله گركش از سال ‌آينده تأخير 44 ماهه در احداث جاده دسترسي به قله

از رصدخانه ملي چه خبر؟
مجري طرح رصدخانه ملي به ايسنا خبر داد: 
آغاز مطالعات ژئوتكنيكي قله گركش از سال ‌آينده
تأخير 44 ماهه در احداث جاده دسترسي به قله

مجري طرح رصدخانه ملي ايران از آغاز مطالعات ژئوتكنيكي در قله گركش – محل احداث رصدخانه ملي – توسط يكي از شركت‌هاي دانش بنيان داخلي از ابتداي سال آينده خبر داد.

دكتر رضا منصوري، استاد فيزيك دانشگاه صنعتي شريف كه در پي بازديد هفته گذشته معاون فناوري و نوآوري و رييس مركز طرح‌هاي كلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از محل رصدخانه، با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن مي‌گفت با اشاره به روند احداث جاده خاكي دسترسي به قله گركش گفت: جاده‌اي كه توسط استانداري اصفهان كشيده شده است، جاده نهايي نيست ولي اين جاده امكان مي‌دهد كه با خودروهاي دو ديفرانسيل به بالاي قله رفت كه كمك زيادي به پيشرفت كار ساخت رصدخانه ملي ايران مي‌كند و ديگر نياز نيست كه از راه پياده‌رو يا مالرو استفاده كنيم.

وي ادامه داد: البته جاده اصلي براي رسيدن به قله تقريبا همين جاده خاكي دسترسي است كه نياز به كمي تغييرات مهندسي دارد و اميدواريم كه با پيگيري‌هاي اداري در سال جاري، كار ساخت جاده نهايي از سال آينده آغاز شود كه به دو سال زمان نياز دارد.

منصوري خاطرنشان كرد: قبل از ساخت جاده دسترسي خاكي 90 تن تجهيزات با قاطر به بالا برده شده است كه شامل چندين دكل به ارتفاع 13 تا 20 متر، ايستگاه هواشناسي، ايستگاه‌هاي الكترونيكي داده برداري و ارسال داده به كاشان و تهران، كانكس محل استقرار منجمان براي اندازه‌گيري پارامترديد، پايه تلسكوپ و تلسكوپ كوچك براي اندازه‌گيري پارامتر ديد است.

وي افزود: البته با تاخير 44 ماهه ساخت جاده دسترسي به قله گركش، مطالعات ژئوتكنيكي بالاي قله به رغم نياز جدي به اطلاعات آنها تاكنون صورت نگرفته است و با فرا رسيدن فصل سرما هيچ شركتي حاضر به انجام اين مطالعات نيست.

استاد دانشكده فيزيك دانشگاه صنعتي شريف در خصوص مطالعات ژئوتكنيك قله به ايسنا گفت: وقتي كه محفظه تلسكوپ و تلسكوپ به روي قله نصب مي‌شود، به دليل حجم زياد تلسكوپ كه حدود 100 تن وزن دارد بار سنگيني را به قله وارد مي‌كند؛ بنابراين بايد از وضعيت ژئوتكنيك و ساختار زمين زير قله تا عمق 10 تا 20 متري زير كف اطلاع داشته باشيم تا مطمئن شويم كه تحمل وزن تجهيزات را دارد كه اين امر براي طراحي مهندسي محفظه تلسكوپ و پي‌ريزي ساختان كاملا ضروري است.

وي افزود: وجود اطلاعات ژئوتكنيكي قله گركش به طراحي پايه تلسكوپ كمك مي‌كند و در حال حاضر كه مشغول اين طراحي هستيم به اين اطلاعات نياز داريم اما متاسفانه به دليل آغاز فصل سرما و عدم امكان حضور در قله، مطالعات از اوايل سال آينده آغاز مي‌شود كه توسط يك شركت دانش بنيان خصوصي صورت مي‌گيرد.

منصوري تصريح كرد: به موازات اين اقدام، ساخت ايستگاه 2 كه محل استقرار منجمان و مهندسان نگهداري تلسكوپ است آغاز مي‌شود اما چون وجود اين ساختمان در كنار تلسكوپ به رصد آسيب مي‌زند، يك و نيم كيلومتر پايين‌تر از نوك قله ساخته مي‌شود كه مكان آن پس از بررسي‌هاي كارشناسي دقيق مشخص شده است.

وي افزود: با توجه به انجام‌هاي كارهاي اداري و پژوهشي در اين ساختمان و توليد گرما و نور كه باعث تلاطم هوا و آسيب زدن به رصد مي‌شود مكان آن بسيار اهميت دارد. البته در چند ماه اخير از بين شركت‌هاي متقاضي، يك شركت انتخاب شد كه پس از بازديد چند باره به زودي طرح معماري ساختمان را خواهد داد.

به گفته منصوري، جاده دسترسي به قله گركش از محل آسفالت جاده روستاي كاموي به سمت قمصر 13 كيلومتر مسافت دارد.

مجري طرح رصدخانه ملي ايران اضافه كرد: درصدديم كه تا قبل از پايان سال، پيمانكار احداث ساختمان مشخص شود و اوايل سال آينده كارگاه پيمانكار جهت ساخت ساختمان پشتيباني تجهيز شده و كار ساخت آغاز مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شود كه اواسط سال 92 ساختمان به بهره‌برداري برسد.

وي با باين اينكه مراحل مختلف ساخت رصدخانه به موازات يكديگر انجام مي‌شود، تصريح كرد: از سال 92 كار ساخت محفظه تلسكوپ در راس قله آغاز مي‌شود و به موازات آن كار ساخت تلسكوپ و پايه و تمامي بخش‌هاي آن از اواسط سال آينده آغاز خواهد شد.

منصوري خاطرنشان كرد: مسائلي از قبيل بودجه مورد نياز، رفع آلودگي‌هاي نوري، تملك، جاده و نيازهاي رصدخانه مانند مخابرات و انتقال داده‌ها با همكاري وزارت علوم و معاونت علمي در حال بررسي است تا در نهايت جهت تصويب به دولت ارائه شود چرا كه ساخت رصدخانه به همكاري دستگاه‌هاي اجرايي مختلف نياز دارد.

وي در خصوص رفع آلودگي نوري شهر قمصر كاشان گفت: همكاران ما اولين اندازه‌گيري آلودگي نوري را حدود يك ماه پيش انجام دادند به طوري كه طي هماهنگي با شهرداري قمصر، يك شب از بالاي قله گركش وضع آلودگي نوري شهر عكس‌برداري شد و در نهايت در يك ساعت معين چراغ‌هاي پارك قمصر توسط شهرداري خاموش شد و دوباره عكسبرداري انجام شد؛ مقايسه تصاوير، آلودگي نوري را به وضوح نشان داد؛ چرا كه چراغ‌هاي پارك كه بخش عمده آنها به سمت بالا مي‌تابد، تاثير زيادي در آلودگي نوري دارد.

وي افزود: اميدواريم مسوولان بخش‌هاي مختلف شهرهاي اطراف قله گركش را كه آلودگي نوري توليد مي‌كنند متقاعد كنيم كه فرهنگ جديدي در روشنايي شهري به وجود بياورند كه در انرژي صرفه‌جويي شود. آمارها نشان مي‌دهد كه در برخي كشورها 30 تا 70 درصد از اين طريق در مصرف انرژي صرفه جويي شده است و با توجه به هدفمندي يارانه‌ها اين كار بسيار مفيد خواهد بود.

منصوري در پايان با اشاره به علاقه‌مندي شهرداري قمصر به كاهش آلودگي نوري گفت: اين موضوع به همكاري بخش خصوصي و صنعت نياز دارد تا رفركتورهاي داخل تغيير كند كه اميدواريم كه تا زمان نورگيري تلسكوپ اين كار به پايان برسد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha