• شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۰ / ۱۷:۵۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 9009-16517
  • خبرنگار : 71214

رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع خبر داد: امضاي قرارداد هشت طرح كلان ملي با دانشگاه‌هاي كشور

رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از امضاي قرارداد هشت طرح كلان ملي با دانشگاه‌هاي كشور به مبلغ بيش از 50 ميليارد تومان خبر داد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس سيد مجيد هدايت كه در دوازدهمين جشنواره تجليل از فناوران و پژوهشگران برتر كشور سخن مي‌گفت، اظهار كرد: چگونگي و كم و كيف تجاري سازي طرح‌ها و پروژه‌هاي پژوهشي و فناوري كشور همواره يكي از مسائل و دغدغه‌هاي كشور است كه براي حل اين مساله و برداشتن موانع پيش روي تجاري سازي ايده‌ها بايد افق پيشين را پيش‌بيني كرد تا نتايج حاصل از تجاري سازي ايده‌ها، مردم و اقتصاد كشور را بهره‌مند كند.

وي با اشاره به نرخ 11 برابري رشد توليد علم در ايران نسبت به ديگر كشورها خاطرنشان كرد: تاكنون فعاليتهاي قابل توجهي در زمينه پژوهش و نوليد علم صورت گرفته كه بايد آن را در ادامه تسريع كرد و بايد ساماندهي‌هاي جديدي در اين زمينه صورت گيرد تا حركتهاي صورت گرفته نتايج مثبتي را در پي داشته باشد.

هدايت با بيان اين كه تاكنون فعاليتهاي تحقيقاتي بسياري در زمينه‌ توليد كاتاليست، غشاء و ممبران‌ها در كشور صورت گرفته است خاطرنشان كرد: متاسفانه تاكنون يك نمونه‌ صنعتي از اين محصولات كه بتواند نياز صنعت را برآورده كند ارائه نشده است.

وي با تاكيد بر استمرار، تمركز و پيوند مراكز نياز با مراكز تحقيقاتي در زمينه‌ تجاري سازي يافته‌هاي پژوهشي به عنوان يكي از راهكارهاي پيش روي سازمان گسترش و نوسازي ادامه داد: مشاركت چند دانشگاه با يكديگر براي تعريف يك پروژه كلان و استمرار و پيگيري براي دستيابي به هدف مورد نظر يكي از برنامه‌ها و راهكارهاي پيش‌رو براي بروز توانمندي‌هاي داخلي است.

رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با اشاره به تصويب و اجراي هشت طرح كلان ملي از سال گذشته تاكنون تصريح كرد: سامانه‌هاي ارتباط هوشمند خودرو (CVT) بهينه‌سازي نمونه‌ اتوبوس هيبريدي‌، تدوين دانش فني غشاء اسمزي معكوس شده ( توليد 5 هزار مدول)، توليد ربات انسان‌نما، توليد آنزيم‌هاي مورد نياز صنايع و سلول‌هاي بنيادي (انعقاد قرارداد 80 ميليارد توماني با پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي) از جمله هشت طرح كلان ملي بود كه در دوره‌ گذشته تصويب و اجراي آن آغاز شد. همچنين انعقاد قرارداد فاز دوم هشت طرح كلان ملي از ديگر فعاليتهاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بوده است.

وي در خصوص قرارداد هشت پروژه جديد كه به مبلغ بيش از 50 ميليارد تومان با دانشگاه‌هاي كشور در حال انعقاد است عنوان كرد: دو پروژه در حوزه كاتاليست به منظور توليد 20 نوع كاتاليست و تدوين دانش فني آن با محوريت دانشگاه كاشان به مبلغ 470 ميليارد تومان و توليد كاتاليست پايه‌يي مواد با محوريت پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي به مبلغ پنج ميليارد تومان، انعقاد قرارداد سه پروژه كلان در زمينه‌ي IT ( سامانه‌ ذخيره سازي داده، موتور جست‌وجوي تصويري و سيستم جست‌وجو و ذخيره سازي اطلاعات)، انعقاد قرارداد سه پروژه توليد برق و هيدروژن از پساب‌هاي شهري براي انرژي‌هاي تجديدپذير با محوريت جهاد دانشگاهي مازندران و جهاد دانشگاهي واحد تربيت مدرس، انعقاد قرارداد طراحي پلت‌فرم جديد براي طراحي خودروهاي سواري كلاس B با محوريت‌ دانشگاه‌هاي علم و صنعت، صنعتي اميركبير و خواجه ‌نصير و انعقاد قرارداد طراحي و ساخت سامانه جدايش مغناطيسي گراديان بالا با محوريت جهاد دانشگاهي تربيت مدرس و دانشگاه كرمان به مبلغ 50 ميليارد تومان جزو هشت پروژه جديد كلان است كه با دانشگاه‌ها منعقد مي‌كنيم.

هدايت اظهار كرد: انعقاد تفاهم‌نامه صنعت با دانشگاه، توسعه مراكز كسب و كار SBDC (انعقاد قرارداد با بيش از 50 دانشگاه و مراكز تحقيقاتي و متمركز كردن آن‌ها در جهت نيازها) و طرح‌هاي حمايت از گسترش كارآفريني از جمله روش‌هاي مورد استفاده قرار گرفته در سازمان گسترش براي تجاري سازي طرح‌هاست.

وي افزود: تاكنون هزار و 351 طرح در مركز طرح‌هاي نوين وزارت صنايع خاتمه يافته و 51 طرح فعال در دست اقدام است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha