• شنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 90122002323
  • خبرنگار : 71410

نهمين تصوير سال در قاب دوربين ثبت شد

عكس يادگاري نهمين جشن «تصوير سال» در قاب دوربين ساسان توكلي فارساني نقش بست و تصويرسالي ديگر، شامگاه گذشته ـ 19 اسفند ماه ـ با معرفي برگزيدگان در خانه هنرمندان به كار خود پايان داد.

عكس يادگاري نهمين جشن «تصوير سال» در قاب دوربين ساسان توكلي فارساني نقش بست و تصويرسالي ديگر، شامگاه گذشته ـ 19 اسفند ماه ـ با معرفي برگزيدگان در خانه هنرمندان به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اجراي مراسمي را كه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ايران برگزار شد و از تلويزيون‌هاي بيرون سالن پخش مي‌شد، حبيب رضايي ـ بازيگر سينما و تئاتر ـ بر عهده داشت.

رضايي در سخناني گفت: سيف‌الله صمديان هر سال مجري مراسم اختتاميه تصوير سال را تغيير مي‌دهد و با عرض شرمندگي امسال من مجري مراسم هستم. در اين اختتاميه نيز تعدادي از دوستان جايزه مي‌گيرند و براي بعضي ديگر اتفاقي نمي‌افتد اما آنچه مهم است تصوير امروز بيست سالگي‌اش را مي‌گذراند و در مملكت ما اين اتفاق مباركي است.

وي همچنين به بازگشت اصغر فرهادي به ايران اشاره كرد.

در ادامه اين مراسم، سيف الله صمديان ـ دبير جشن تصوير سال ـ در سخناني يادآور شد: ياد شبي افتادم كه محمود كلاري جايزه قورباغه نقره‌اي را از لهستان با خود به ايران آورده بود، در آن زمان با جمعي از دوستان شبانه به فرودگاه رفتيم تا از او استقبال كنيم. اين در حالي بود كه هيچ كس به استقبال كلاري نيامده بود و او فروتنانه با موي سپيدش از پله‌هاي فرودگاه پايين آمد.

وي يادآور شد: ماجراي تصوير سال از 20 سال پيش شروع شد كه حتي شنيدن 20 سالگي يك نشريه چيز عجيبي است. 20 سال پيش با مرتضي مميز و محمود كلاري فكر كرديم كه چگونه مي‌توان از امتياز عكاسي بنده استفاده كرد، بدين ترتيب به تصوير رسيديم.

اين هنرمند عكاس ادامه داد: با گذشت زمان ماهنامه تصوير منتشر شد اما امروز بيشتر شكل فصلنامه را به خود گرفته است تا پل ارتباطي بين هنرهاي تصويري باشد تا اينكه شرايط به گونه‌اي نباشد كه براي نمونه يك هنرمند عكاس چيزي از گرافيك نداند.

صمديان خاطرنشان كرد: دنياي امروز، دنياي تصوير است كه خوشبختانه جوانان امروز اين دنيا را به سرعت طي مي‌كنند. تصوير بيست سال در قالب ماهنامه فعاليت كرد و اكنون هشت سال است كه در جايگاه عزيزي به نام خانه هنرمندان ايران كه فضايي امن و دور از سياست‌زدگي است به كار خود ادامه مي‌دهد.

دبير جشن تصوير سال افزود: از زمان بهروز غريب‌پور خانه هنرمندان ميزبان تصوير سال بود و اكنون مجيد سرسنگي اين جشن را هدايت مي‌كند و همه ما بايد كمك كنيم تا خانه هنرمندان پابرجا بماند تا مبادا مشكلي كه براي خانه سينما پيش آمد گريبانگير خانه هنرمندان هم شود.

صمديان با اشاره به تولد جشن تصوير سال بيان كرد: جشن تصوير سال با 120 هنرمند كار خود را آغاز كرد و امسال با دو هزار و 750 هنرمند كار خود را ادامه مي‌دهد؛ البته در جشن تصويرسال رقم معنايي ندارد، بخش فيلم امسال از ويژگي‌هاي خوبي برخوردار بود و بخش عكس و كاريكاتور نيز بسيار عالي بود.

اين هنرمند عكاس همچنين اظهار اميدواري كرد تا خبر اين جشنواره در كشورهاي ديگر نيز منتشر شود تا نگرش‌هاي غلط و معكوسي كه نسبت به فرهنگ و هنر ايران وجود دارد، شكسته شود.

او در همين رابطه گفت: مجموعه‌هاي هنري كه در اين چند سال جمع‌آوري شده بود با ارزش‌ترين چيزي است كه در اين 20 سال به دست آوردم.

صمديان در ادامه سخنانش توضيح داد: قرار است در جشن تصوير سال از هنرمندان عكاسي كه عكس‌هايي از خارج از كشور جمع آوري كرده‌ و به كشورهاي مثل ليبي، سومالي و ... سفر كرده‌اند، تقدير كنيم.

در اين مراسم عكس‌هايي از آلفرد يعقوب‌زاده، مجيد سعيدي، مهدي قاسمي(عكاس ايسنا)، پويان طباطبايي و صمد قربان‌زاده نمايش داده شد كه از كشورهاي ليبي و سومالي گرفته شده بود و اين عكاسان در نهمين جشن تصوير سال مورد تقدير قرار گرفتند.

در بخش ديگري از اين مراسم، مجيد سرسنگي ـ مدير عامل خانه هنرمندان ايران ـ در سخناني مطرح كرد: متاسفانه در آخرين روزهاي 90 خبر تاسف باري جامعه ادبي ايران را اندوهگين كرد. سيمين دانشور اديب، يار و ياور جلال آل احمد به ديار باقي شتافت و اين داغ را بر سينه فرهنگ ايران باقي گذاشتند.

مدير خانه هنرمندان همچنين به نهمين جشن تصوير سال اشاره كرد و افزود: به صمديان و همكارانش تبريك مي‌گوييم، چرا كه هشتمين جشن تصوير سال بسيار باشكوه و با حضور تعداد زيادي از هنرمندان برگزار شد؛ در اين بيست روزي كه ارتباط نزديكي با اهالي تصوير سال داشتيم روزهاي شادي را سپري كرديم و اميدواريم اين جشن سال‌هاي بعد نيز با قوت بيشتري برگزار شود.

او اضافه كرد: در جشن امسال بخش ويژه «شهر تهران» به همت معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران به تصوير سال اضافه شد.

سرسنگي در بخش ديگري از سخنانش به افتخار «اصغر فرهادي» در اسكار اشاره كرد و گفت: اميدوارم پس از بازگشت ايشان به ايران برنامه‌اي كه شايسته فرهنگ ايران باشد برگزار كرده و قدرداني خانه هنرمندان را به او نشان دهيم.

مدير عامل خانه هنرمندان ايران همچنين اعلام كرد: انجمن عكاسان به عضويت شوراي عالي خانه هنرمندان در آمد، چرا كه جاي عكاسان در شوراي عالي خانه هنرمندان خالي بود و بسيار خوشحالم كه عكاسان به اين شورا راه پيدا كردند.

به گزارش ايسنا، حسين پاكدل ـ كارگردان تئاتر ـ نيز در اين مراسم حضور داشت و در سخنان كوتاهي گفت: سيف الله صمديان به تنهايي به اندازه يك وزارتخانه فعاليت‌هاي هنري انجام مي‌دهد و بايد قدرداني زيادي از ايشان شود. بخش پاياني اين مراسم نيز به اهداي جوايز برگزيدگان اختصاص داشت.

در بخش کاريکاتور جوانان زير 25 سال از محمد سامان صولي،رامين غلامي برجي،امير ارسلان احمدي‌نژاد،محمد حبيبي،پاشاکلايي و داود صفري تقدير شد و ديپلم افتخار اين بخش به مجيد داوودي و شاهين کلانتري اهدا شد.

همچنين تنديس جايزه جوانان زير 25 سال به «فرزانه وزيري‌تبار» رسيد.

در بخش گرافيک جوانان زير 25 سال ديپلم افتخار به اکتاي نيک سرشت و علي سرواني اهدا شد و «محمد ابراهيم پوستين‌چي» تنديس جايزه جوانان زير 25 سال را از آن خود كرد.

در بخش عکس نيز جوايز برگزيدگان به شرح زير اهدا شد:

در بخش «عکس‌هاي مستند اجتماعي» از صادق ذباح و عباس نخلبند تقدير به عمل آمد و ديپلم افتخار اين بخش به نرجس ضياءالملکي و حامد بارچيان اهدا شد. تنديس جايزه جوانان زير 25 سال نيز به سعيد گلي رسيد.

در بخش عکس‌هاي «خبري» ديپلم افتخار به پوريا پاکيزه و محسن رضايي رسيد و «ميثم ملکي» تنديس اين بخش را از آن خود كرد.

در بخش عکس‌هاي «ورزشي» نيز ديپلم افتخار به امير حسيني و تنديس جايزه جوانان زير 25 سال به حسين حيدرپور اهدا شد.

هيات داوران نهمين تصوير سال در بخش عکس‌هاي «نگاهي ديگر»، ديپلم افتخار را به بهزاد اشکر و نوشين مقدم‌نيا اهدا كرد و تنديس جايزه جوانان زير 25 سال به آذين حقيقي رسيد.

در بخش عکس‌هاي «هنر و هنرمندان» نيز از اميرحسين شجاعي تقدير و ديپلم افتخار به آوا کيايي و فاطمه محمدي مالکواني اهدا شد. تنديس جايزه جوانان زير 25 سال نيز در اين بخش به «عاطفه آراني» رسيد.

برگزيدگان بخش فيلم جوانان زير 25 سال نيز به شرح زير معرفي شدند:

در بخش فيلم‌هاي زير 15 دقيقه از «سه، چهار روز پيش» به کارگرداني درناز حاجيها و «بوي نا» به کارگرداني ساسان جوادنيا تقدير و ديپلم افتخار به «انار ميوه‌ي بهشت است» به کارگرداني تيمور قادري و «روسري گلدار» به کارگرداني اکبر تراب‌پور اهدا شد. تنديس جايزه جوانان زير 25 سال نيز به «شهر مرزي» به کارگرداني امين بيگي رسيد.

در بخش فيلم‌هاي بالاي 15 دقيقه از «چند دقيقه صبح» به کارگرداني مهدي تيموري تقدير شد. تقدير ويژه براي تحقيق نيز به «نقش نهان» به کارگرداني محمد معماريان رسيد و ديپلم افتخار «بي بي تولدت مبارک» به کارگرداني سيد حامد نوبري و «دَم کُت» به کارگرداني احسان عميديان اهدا شد. تنديس جايزه جوانان زير 25 سال اين بخش به «شنبه» به کارگرداني سعيد روستايي رسيد.

در بخش گرافيک «ويژه تهران» ( زير 33 سال) از رضا اسماعيلي تقدير و ديپلم افتخار به مهدي فاتحي و مرتضي رحمتي اهدا شد. تنديس ويژه «شهر تهران» نيز به سيدعباس عمادحقي رسيد.

در بخش کاريکاتور «ويژه تهران» ( زير 33 سال) از شاهين کلانتري تقدير و ديپلم افتخار عليرضا پاکدل و محسن اسدي اهدا شد. تنديس ويژه شهر تهران نيز به «سلمان طاهري» و «علي ميرايي» اهدا شد.

در بخش «عکس تهران» از محمدرضا سلطاني و بهنام صديقي تقدير و ديپلم افتخار به مختار حسين‌زاده و ستاره سنجري اهدا شد. تنديس ويژه شهر تهران نيز به «محسن رضايي» و «مازيار اسدي» اهدا شد.

در بخش فيلم‌هاي «شهر تهران» ( زير 33 سال) از فيلم‌هاي مستند «طهران سراي روشن» ساخته محسن حسيني تقدير به عمل آمد و ديپلم افتخار به «پارک مارک» ساخته بکتاش آبتين و «سلاطين خيابان‌ها» ساخته پاليزخوشدل و زينب تبريزي رسيد.

تنديس ويژه شهر تهران به «پير پسر» ساخته مهدي باقري و «ناخوانده در تهران» ساخته مينا کشاورز اهدا شد.

در بخش فيلم‌هاي داستاني نيز از «روشنايي‌هاي شهر» ساخته آيدا پناهنده تقدير و ديپلم افتخار به‌متامورفوسيس ساخته سينا آذين اهدا شد.

تنديس ويژه شهر تهران به «آي لاو تهران» ساخته سهند صمديان،«رها» ساخته امير پارسا مهر و پيمان نعيمي و «تولدت مبارک» ساخته فرشته پرنيان رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha