• پنجشنبه / ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 90122505056
  • منبع : نمایندگی یزد

رضايت از خويشتن، مهمترين عامل رضايتمندي از زندگيست

يك روانپزشك در يزد مهمترين عامل در ايجاد رضايتمندي را رضايت از خويشتن دانست و گفت: اگر فرد احساس كند انسان مفيد و ارزشمندي است در شكل گيري عزت نفس به او كمك مي كند.

يك روانپزشك در يزد مهمترين عامل در ايجاد رضايتمندي را رضايت از خويشتن دانست و گفت: اگر فرد احساس كند انسان مفيد و ارزشمندي است در شكل گيري عزت نفس به او كمك مي كند.

دكتر اميررضا چمني در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ايسنا- منطقه يزد، گفت: همه انسانها در زندگي آرزوها، روياها و اهدافي دارند و در صورت تحقق اهداف از زندگي خود راضي هستند. ميزان رضايتمندي فرد از زندگي خود احساس دروني و برداشت ذهني است كه فرد از خود، اطرافيان و جهان پيرامون خود دارد.

وي افزود: ابعاد رضايتمندي از زندگي بسيار متنوع است به طوري كه رضايت فردي شامل شكل ظاهر، ميزان تحصيلات، شغل و وضعيت اقتصادي مي شود. از نظر ابعاد اجتماعي رضايتمندي شامل جايگاه اجتماعي و ارتباط با ديگران مي باشد.

وي ادامه داد: از ديگر ابعاد رضايتمندي از زندگي بعد خانوادگي آن است كه شامل رضايت فرد از همسر، فرزندان و والدين مي باشد بنابراين رضايتمندي ابعاد مختلفي دارد و نوع نگاه و طرز تلقي ما از زندگي مي تواند در شكل گيري اين احساس دروني موثر باشد.

دكتر چمني با اشاره به اينكه رضايتمندي از زندگي يك امر نسبي است، خاطرنشان كرد: اگر فرد از ابعاد زندگي خود راضي باشد باعث آرامش، نشاط، شادي و اعتماد به نفس وي مي شود و در صورت عدم رضايتمندي، اضطراب، خشم و افسردگي در فرد ايجاد مي شود.

وي مثبت انديشي را يكي از راه‌هاي افزايش رضايتمندي از زندگي دانست و تصريح كرد: حسن جويي و ديد مثبت در زندگي و خوش بيني باعث مي شود كه فرد، زندگي را با تمام مشكلات و سختي ها زيبا ببيند و احساس رضايتمندي در او شكل بگيرد.

اين روانپزشك دومين راه رضايت از زندگي را تعديل انتظارات و توقعات عنوان كرد و گفت: داشتن انتظارات غير واقعه بينانه و ايده آل گرايانه باعث مي شود كه فرد در هر شرايطي از وضع زندگي موجود خود ناراضي باشد و به دنبال شرايط ايده آل و بي عيب و نقص باشد بنابراين در هيچ لحظه احساس آرامش و آسايش نخواهد كرد كه لازم است انتظاراتش را از خود، ديگران و جهان پيرامونش واقع بينانه ارزيابي كند.

دكتر چمني مهمترين عامل در ايجاد رضايتمندي را رضايت از خويشتن دانست و خاطرنشان كرد: اگر فرد احساس كند انسان مفيد، ارزشمند و شايسته اي است كه قابليت ها و توانايي هاي زيادي دارد، اين امر در شكل گيري عزت نفس به او كمك كرده و احساس رضايت در خويشتن را افزايش مي دهد و فرد به يك خودباوري و اعتماد به نفس مي رسد كه در حقيقت رضايتمندي فرد در زندگي عزت نفس و رضايت دروني است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha