• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91020301145
  • خبرنگار : 71219

پس از 64 سال

باستان‌شناسان به دنبال معبد «لائوديسه» مي‌گردند

باستان‌شناسان به دنبال معبد «لائوديسه» مي‌گردند

دومين فصل كاوش باستان‌شناسي در تپه‌ي لائوديسه در استان همدان آغاز شد.

دومين فصل كاوش باستان‌شناسي در تپه‌ي لائوديسه در استان همدان آغاز شد.

مهدي رهبر – سرپرست اين هيأت كاوش - در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: فصل دوم كاوش باستان‌شناسي، با هدف پيدا كردن معبد لائوديسه انجام مي‌شود هرچند اين معبد با وجود پيدا نشدن در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

او در اين‌باره گفت: سال 1322 زماني كه كتيبه‌اي در اين محل پيدا شد و از معبد لائوديسه در آن اسم برده شده بود، تصور مي‌شد همان‌جا محل معبد نيز باشد. به همين دليل، آن را در فهرست آثار ملي ثبت كردند؛ ولي در سال 1327 كه گريشمن براي پيدا كردن معبد اقدام كرد به‌دليل پوشانده شدن تمام محوطه با خانه‌هاي مردم و خاك‌برداري‌هايي كه انجام شده بود‌، از انجام اين كار نااميد شد.

وي اضافه كرد: اكنون گمانه‌زني‌هايي را انجام مي‌دهيم تا محوطه آزاد و وضعيت مردم نيز مشخص شود. البته تخريب آن‌قدر زياد است كه امكان يافتن نشانه‌هايي از معبد كم است.

محل معبد لائوديسه در شهرستان نهاوند استان همدان است و چند سال پيش نيز كاوش‌هايي در آن انجام شده بود. براساس كتيبه‌اي كه در سال 1322 در شهرستان نهاوند پيدا شد، مشخص بود كه نهاوند در واقع، شهري با نام لائوديسه بوده كه يك معبد يوناني داشته است. همچنين كتيبه در زمان «آنتيخوس سوم» يعني حدود سال 193 پيش از ميلاد نوشته و در آن دستور داده شده كه نيايش ملكه لائوديسه، همسر آنتيخوس، همگاني شود و احترام لازم به‌جا آورده شود، زيرا او به مقام كاهنه‌ي بزرگ ارتقا پيدا كرده است.

محوطه‌ي لائوديسه در منطقه‌ي «دو خواهران» نهاوند در استان همدان واقع شده است و در سال 1320 هنگام خاك‌برداري، كتيبه و ظرف‌هاي مفرغي در اين محوطه پيدا شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha