• شنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91021608681
  • منبع : نمایندگی ایلام

حفاظت از شهر تاريخي سيمره با حصاركشي

حفاظت از شهر تاريخي سيمره با حصاركشي

کارشناس مسؤول مرمت اداره‌ي میراث فرهنگی و گردشگری دره‌شهر گفت: برای حفظ بقایای شهر تاریخی سیمره، حصارکشی بايد انجام شود.

کارشناس مسؤول مرمت اداره‌ي میراث فرهنگی و گردشگری دره‌شهر گفت: برای حفظ بقایای شهر تاریخی سیمره، حصارکشی بايد انجام شود.

رؤیا امیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در ايلام، بيان كرد: در شرایط كنوني، از مجموع 230 هکتار مساحت جغرافیایی اولیه‌ي شهر سیمره 63 هکتار باقی مانده است که حفظ و نگهداری آن، دیوارکشی و تعیین محدوده‌ي آمد و شدها به داخل محوطه‌ي شهر بسیار اهمیت دارد.

او با بیان این‌که شهر تاریخی سیمره به دوران سلوکیان، اشکانیان، هخامنشی‌ها و مادها متعلق است، اظهار کرد: با فنس‌کشی این شهر تاریخی، ورود و خروج در چارچوب ضوابط میراث فرهنگی خواهد بود. با حصارکشی اطراف شهر تاریخی سیمره ضمن حفظ شرایط حال حاضر آن، ورود به داخل محوطه براساس شاخص میراث فرهنگی و در چارچوب ضوابط، ممکن خواهد شد.

این کارشناس مسؤول مرمت با اعلام این‌که نقاطی از شهر تاریخی سیمره از جمله بازارچه، مسجد و خانه‌ي ارباب در چند فصل کاوش شناسایی شده‌اند، گفت: در یک دهه‌ي اخیر، 10 فصل کاوش در نقاط مختلف شهر سیمره انجام شده است. تا مشخص شدن بخش‌های نهفته در دل خاک این شهر باستانی، به مطالعات و کاوش بیشتری نیاز است؛ اما این‌که گفته شود چند فصل دیگر می‌تواند به این پروسه پایان بخشد، نامشخص است.

در اين‌باره، يكي از دوست‌داران میراث فرهنگی در دره‌شهر به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه به‌دلیل نبودن حصارکشی، شهر باستانی سیمره به جولانگاه احشام شده است.

احمد مهدی‌پور ادامه داد: گاهی با کمال تعجب با تعدادی چهارپاها در داخل شهر سیمره روبه‌رو می شویم که اين موضوع، بسیار ناراحت‌کننده است.

زینب زینی‌وند نیز گفت: خوشبختانه به کمک سازمان میراث فرهنگی در دره‌شهر، مرمت داخل محوطه و الحاق زمین و خانه‌های ساخته‌شده توسط مردم به فضای کلی شهر، امیدهایی در راستاي مانایی این نقطه‌ي تاریخی بین دوست‌داران میراث فرهنگی استان زنده شده است.

براساس اعلام، سیمره در سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha