• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91022011710
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

گزارش كامل ايسنا از نوبت اول بررسي كليات لايحه بودجه 91 در صحن علني مجلس

گزارش كامل ايسنا از نوبت اول بررسي كليات لايحه بودجه 91 در صحن علني مجلس

بررسي كليات لايحه بودجه 91 از صبح روز چهارشنبه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.

بررسي كليات لايحه بودجه 91 از صبح روز چهارشنبه در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) 10 نفر نماينده مخالف و 10 نفر نماينده موافق به صورت يك در ميان به بيان اظهارات‌شان در مورد كليات لايحه مي‌پردازند بعد از آن نيز نماينده دولت و در آخر نيز سخنگوي كميسيون تلفيق مطالب خود را بيان مي‌كند.

حدودا 260 دقيقه زمان براي بررسي كليات لايحه بودجه احتياج است كه اگر نمايندگان مخالف يا موافق بيشتر از زمان خود صحبت كنند ممكن است مقداري به اين بازده زماني افزوده شود.

نمايندگان مخالف و موافق مي‌توانند وقت خود را با نمايندگان ديگر تقسيم كنند.

ابتدا محمد مهدي مفتح، سخنگوي كميسيون تلفيق گزارش خود را به نمايندگان ارائه كرد.

سقف درآمدها در تلفيق نهايي نشد/ 23 درصد از منابع نفتي به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود

به گزارش ايسنا سخنگوي كميسيون تلفيق با اشاره به محورهاي مدنظر كميسيون تلفيق در لايحه بودجه 91 گفت: در بررسي لايحه بودجه 91، اسناد بالادستي از جمله سند چشم‌انداز، برنامه پنجم توسعه و اصل 44 مدنظر كميسيون تلفيق قرار داشت.

محمدمهدي مفتح در جريان بررسي كليات لايحه بودجه 91، به تشريح جزئيات روند انجام شده در كميسيون متبوعش پرداخت و افزود: در 43 جلسه و با چندين هزار نفر ساعت كه با حضور بالاترين رده‌هاي سياسي وكارشناسي اجرايي و تقنيني كشور انجام گرفت، لايحه بودجه سال جاري در كميسيون‌هاي تخصصي به ويژه كميسيون تلفيق مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي افزود: البته بند يك ماده واحده هنوز كامل نيست و سقف درآمدها و هزينه‌هاي بودجه در كميسيون تلفيق نهايي نشده است.

نماينده مردم رزن افزود: جلسات كميسيون تلفيق در برخي موارد تا پاسي از نيمه شب نيز ادامه داشت.

سخنگوي كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد: گستره وسيعي از لايحه بودجه مورد توجه كميسيون تلفيق قرار گرفته است، البته نمي‌توان ادعا كرد تمام مسائل با جزئيات كامل در اين كميسيون به تصويب رسيده است و قطعا مخالفت نمايندگان به معناي مخالفت با همه مصوبات نيست و موافقت نمايندگان نيز موافقت با همه مصوبات كميسيون تلفيق نيست.

مفتح خاطرنشان كرد: توجه به اسناد بالادستي را در بررسي پيشنهادات نمايندگان و كميسيون‌هاي تخصصي مدنظر قرار داديم، در لايحه بودجه از قانون‌گذاري جديد جلوگيري شد و تنها آثار اجرايي ساير قوانين در لايحه مبنا قرار گرفت.

وي با اشاره به محورهاي مدنظر كميسيون تلفيق در بررسي كليات و جزئيات لايحه بودجه، گفت: تامين رشد اقتصادي مدنظر برنامه پنجم، بهبود رفاه اجتماعي،‌ تعديل ثروت و درآمد در كشور، توانمندسازي بخش‌هاي غيردولتي، حمايت از اقشار مستضعف، بهبود فضاي كسب و كار و كاهش وابستگي بودجه جاري به درآمدهاي نفت و گاز در بررسي‌هاي لايحه بودجه مدنظر كميسيون تلفيق بوده است.

مفتح تاكيدكرد: تلاش كرديم ارقام بودجه را واقعي لحاظ كنيم تا احتمال كسري بودجه به حداقل برسد.

نماينده مردم رزن توجه به شعار سال جاري را از ديگر موارد مدنظر كميسيون متبوعش عنوان كرد و افزود: كارگروهي در كميسيون تشكيل و با وزراي صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزي، كار،‌تعاون و رفاه اجتماعي، بانك مركزي و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي جلسه گذاشتيم و احكام خوبي را در لايحه گنجانديم.

وي شفافيت در تنظيم رابطه مالي دولت و نفت، تقويت صندوق توسعه ملي، سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي، تقويت بنيه‌ براي مقابله با حوادث غيرمترقبه از موارد مورد توجه كميسيون تلفيق اعلام كرد و افزود: گازرساني به شهرها و روستاها، واگذاري اموال دولتي، كوچك‌سازي دولت و اجراي اصل 44، توجه ويژه به ايثارگران،‌ توجه به زيرساخت‌هاي آموزش عالي،‌ تقويت ناوگان هواي و ريلي، معافيت حقوق تا سقف 550 هزار تومان از ماليات، توجه به فرهنگ عفاف، حجاب و قرآن و اختصاص 66 هزار ميليارد تومان براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها از مهم‌ترين مصوبات كميسيون تلفيق بوده است.

سخنگوي كميسيون تلفيق تاكيد كرد:‌ در تنظيم رابطه مالي دولت و نفت سعي كرديم شفافيت ايجاد شود، همچنين سرمايه‌گذاري در حوزه بالادستي و ميادين مشترك به صورت سهل و آسان انجام گيرد، 14/5 درصد از ارزش نفت خام و معاينات گازي به بخش نفت اختصاص يافت، همچنين چاپ 10 ميليارد دلار اوراق مشاركت به وزارت نفت سپرده شد.

وي خاطرنشان كرد: توجه به حركت صندوق توسعه ملي در راستاي منويات رهبري و برنامه پنجم توسعه انجام شد از اين رو 23 درصد از منابع نفتي را براي واريز به صندوق توسعه ملي اختصاص داديم. همچنين 10 درصد از منابع اين صندوق به صورت ريالي به بخش صنعت و معدن و 10 درصد ديگر نيز به بخش كشاورزي اختصاص يافت. علاوه بر آن 18 درصد از منابع اين صندوق به صورت ارزي به منابع نفت و گاز اختصاص داده شد.

مفتح افزود: پنج درصد از منابع صندوق براي پرداخت تسهيلات به شركت‌هاي هوايي جهت نوسازي ناوگان هوايي و دو ميليارد دلار براي توسعه ناوگان ريلي اختصاص يافت، همچنين اجازه استفاده از فاينانس‌هاي سال‌هاي قبل صادر شد و علاوه بر آن 30 ميليارد دلار فاينانس جديد به تصويب رسيد.

سخنگوي كميسيون تلفيق افزود: بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق بانك‌ها مكلف شدند بدهي‌هاي بخش توليد به نظام بانكي را مجددا تخصيص كرده و طي پنج سال دريافت نمايند و طي اين مدت جرايم واحدهاي توليدي بخشيده شود. همچنين وزارت اقتصاد و بانك مركزي مكلف به گشايش خط اعتباري 10 ميليارد دلاري براي اختصاص به تسهيلات به شركت‌هاي توليدي شدند.

وي افزود: ‌افزايش سرمايه بنگا‌ه‌هاي توليدي ناشي از توسعه اين بنگاه‌ها از ماليات معاف شدند، همچنين وزارت نفت مكلف شد سوخت مايع واحدهاي توليدي را تا اتصال اين واحدها به شبكه گاز سراسري تامين كند.

تذکر توکلی به چاپ الحاقیه جدید برای بودجه

به گزارش ايسنا سپس رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، نسبت به چاپ الحاقیه بودجه 91 انتقاد كرد و گفت: پس از بررسی لایحه بودجه چیزی به نام الحاقیه بودجه در آیین نامه داخلی مجلس نداریم.

احمد توكلي با استناد بند 11 ماده 23 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: در تاريخ هيجدهم ارديبهشت گزارش ذي‌ربط مجلس به نام يك شوري لايحه بودجه 1391 چاپ و در اختيار نمايندگان قرار گرفت و گفته شد الحاقيه بودجه است.

نماينده مردم تهران افزود: براساس اصول 65 تا 74 قانون اساسي الحاقيه معنا ندارد اگر چنين چيزي باب شود رسيدگي به طرح‌ها و لوايح مخدوش مي‌شود بنابراين اين گزارش را از ثبت دفتر خارج كنيد.

لاريجاني در پاسخ به تذكر رييس مركز پژوهش‌ها گفت: از نظر آيين‌نامه‌اي مي‌توان نزديك بررسي يك لايحه ، الحاقيه داد و اين موضوع قابل پذيرش نيست.

وي تاكيد كرد: نامه‌اي كه به دست ما رسيد صرفا جهت اطلاع به كميسيون تخصصي ارسال شد.

وي خاطرنشان كرد: بررسي نامه رسيده بايد طبق روال مجلس انجام شود و ما به اين نامه به چشم الحاقيه بودجه نمي‌نگريم.

جمشيد انصاري اخطار داد: سقف درآمد‌ها و هزينه‌هاي لايحه بودجه مشخص نيست

به گزارش ايسنا در جريان رسيدگي مجلس شوراي اسلامي به كليات لايحات بودجه سال جاري، نماينده مردم زنجان نسبت به نامشخص بودن سقف درآمد‌ها و هزينه‌هاي لايحه بودجه اخطار قانون اساسي داد.

جمشيد انصاري با استناد به اصل 52 قانون اساسي گفت: بند يك ماده واحده بايد مشتمل بر اعداد نهايي درآمدها و هزينه‌ها مي‌بود كه در گزارش كميسيون تلفيق نامشخص است.

نماينده مردم زنجان افزود: اينكه درآمد‌ها و بند يك لايحه راي‌گيري نمي شود به دليل نهايي شدن درآمدها است، از اين رو موافقت يا مخالفت با لايحه‌اي سقف رديف‌هاي درآمدي و هزينه‌اي آن كه نامشخص است ماهيتا درست نيست.

لاريجاني در پاسخ اين عضو كميسيون تلفيق بودجه 91 با تاييد سخنان وي گفت: هنوز سقف درآمدها و هزينه‌هاي لايحه به صحن علني نرسيده است ولي رقم مصوب در كميسيون تلفيق با پيشنهاد دولت نبايد تفاوت سنگيني كرده باشد.

وي افزود: اگر سقف درآمدها تا 2 هزار ميليارد‌ تومان تغيير كرده باشد، تفاوت سنگين در مصوبه كميسيون تلفيق و لايحه بودجه مي‌دانيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در عين حال خواستار ارائه اعداد نهايي لايحه بودجه از سوي كميسيون تلفيق شد.

مخالف كليات لايحه بودجه؛ توكلي: اقتصاد كشور در وضعيت ركودي است و بودجه بيماري هلندي را تشديد مي‌كند

احمد توكلي كه به عنوان مخالف لايحه بودجه در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت،‌ با تشكر از كماليان كه وقت خود را به او اختصاص داده بود اظهار كرد: متاسفانه در تهيه و تنظيم لايحه بودجه اصول قانون اساسي، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون هدفمندي يارانه‌ها، قانون برنامه بودجه، قانون محاسبات عمومي رعايت نشده است كه نتيجه چنين اقداماتي بي‌انضباطي مالي است.

به گزارش ايسنا احمد توكلي، رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس ادامه داد: آيين‌نامه داخلي مجلس در مورد زمان تقديم لايحه به مجلس رعايت نشده است و اين مساله باعث شد كه فرصت كافي براي رسيدگي مجلس به لايحه بودجه وجود نداشته باشد كه خود اين موجب بي انضباطي مالي است. قانون آيين‌نامه داخلي و همچنين قانون دسترسي آزاد به اطلاعات نقض شده و اطلاعات كافي به مجلس داده نشده است. نتيجه اين اقدام اين بود كه كار كارشناسي به آن صورت كه بايد ممكن نبود.

وي ادامه داد:‌ سماجت دولت بر خواسته‌هايش و تشديد عدم همكاري در صورت قبول نكردن كميسيون يك موضوع مهم ديگر در بررسي بودجه امسال بود و از همه مهمتر بي‌اعتنايي به تاثير بودجه بر شاخص‌هاي اقتصادي كلان به ويژه تورم و بيكاري بوده است كه نتيجه همه اين‌ها بودجه كه بايد ابزار توزيع قدرت و ثروت باشد در جهت رفع تبعيض‌ها عمل نمي‌كند و متاسفانه كار بدتر مي‌شود.

توكلي در تشريح برخي از موارد مهم اعتراض خودش به لايحه بودجه گفت: متاسفانه لايحه بودجه بيش از هر سال گذشته به هم ريخته بوده است و منابع زيادي از سرمايه‌هاي موجود را در معرض فروش قرار داده بود. حجم عظيمي از تعهدات را براي دولت بعدي فراهم مي‌كند، البته در كميسيون اصلاحاتي صورت گرفته است، ولي نتيجه آن قابل قبول نيست.

توكلي اظهار كرد: نكته بعدي در مورد بودجه اتكاي بيشتر آن به نفت است. در سال 90 اجازه داديم كه 434 هزار ميليارد ريال از منابع نفت مستقيما در بودجه استفاده شود، اين رقم در بودجه سال جاري به 672 ميليارد ريال افزايش يافته است كه اين به معناي 55 درصد رشد است.

وي ادامه داد: ميزان توليد و صادارت نفت هم غيرواقع‌بينانه در نظر گرفته شده است،‌ علاوه بر اين افزايش‌ها حجم بي‌سابقه‌اي از منابع نفتي تحت عناوين ديگر مورد استفاده قرار گرفته است؛ مانند اينكه 10/5 ميليارد دلار به صورت دلاري اجازه داده شده است كه خرج شود. در مجموع ارقام نفتي اين بودجه نزديك به 80 هزار ميليارد تومان است كه نسبت به رقم مشابه سال 90، 35 درصد افزايش داشته است.

توكلي در تشريح چند مورد از بي‌انضباطي‌هاي مالي كه به آن‌ها اعتراض داشت،‌ تصريح كرد: طبق اصول 52، 53 و 55 قانون اساسي تمام‌ درآمد‌ها و هزينه‌ها بايد در رديف‌هاي بودجه مشخص شود. اما بر خلاف اين اصول در مجموع در بودجه عمومي دولت 51 هزار و 300 ميليارد تومان يعني حدود يك سوم بودجه عمومي دولت در احكام آمده است؛ يعني علاوه بر عددي كه در سقف بودجه آمده است،‌ اين ارقام هم وجود دارد و اگر ارقام مربوط به شركت‌هاي دولتي را به آن اضافه كنيم رقمي در حدود 79 هزار ميليارد تومان خواهد بود.

اين مخالف لايحه بودجه اظهار كرد: ديوان محاسبات اعلام كرده است كه امكان اجراي قانوني را براي نظارت بر اين ارقام ندارد. مبلغ 10/5 ميليارد دلار به اعتبارات دستگاه‌ها اضافه شده است كه 5 ميليارد دلار آن مانند يك كيسه اشرفي در اختيار دولت قرار گرفته است كه هر كاري كه بخواهد با آن انجام دهد. براي اينكه معلوم شود كه دولتي كه قانون را رعايت نمي‌كند چه تصميمات عجيب و غريبي براي اين نوع پول‌ها مي‌گيرد يك مثال مي‌زنم. براساس تصميم مشابه‌اي كه پارسال گرفته شده است بخشي از اين پول بايد به وزارت بهداشت و درمان مي‌رسيد، اما دولت يك مصوبه گذراند كه وزارت بهداشت و درمان از محل اين پول به تمام كارمندان دولت در مناسبت‌هاي مختلف ملي و مذهبي صد هزار تومان پرداخت كند. نتيجه پولي كه بي‌حساب گذاشته مي‌شود چنين است و اين نوع گرفتاري‌ها را ايجاد مي‌كند.

توكلي در مورد هدفمندي يارانه‌ها در بودجه سال 91 اظهار كرد: دولت بر خلاف قانون كه بايد در پنج رديف درآمدي و هزينه‌اي ارقام را ارائه مي‌كرد،‌ اين كار را نكرده است، در كميسيون نماينده دولت شفاها اظهار كرد كه نظر ما 135 هزار ميليارد تومان كسب درآمد از طريق گران كردن حامل‌هاي انرژي و آب است و بعدا اين پيشنهاد را رسما ارائه كردند.

وي ادامه داد: تازه بعد از آن بود كه رييس‌جمهور اين مساله را اعلام كرد. معني 135 هزار ميليارد تومان درآمد اين است كه قيمت آب متر مكعبي 355 تومان باشد، قيمت‌هاي برق 145 تومان محاسبه شود و گاز 350 تومان. البته كميسيون با مخالفت‌هاي نمايندگان اقتصادي مجلس به اين پيشنهاد دولت راي نداد، دولت پيشنهاد يكصد هزار ميليارد تومان را مطرح كرد كه باز هم كميسيون به آن راي نداد تا به پيشنهاد چهار نفر از برادران كميسيون اقتصادي منهاي آقاي مصباحي مقدم، پيشنهاد 54 هزار ميليارد تومان مطرح شد كه راي آورد. اما سرانجام سه روز قبل رقم 66 هزار ميليارد تومان تصويب شد. به نظر من نحوه برخورد با اين موارد حسابدارانه بوده است، نه اقتصادي. چون اگر ما برخورد اقتصادي داشتيم يكباره از 135 هزار ميليارد تومان به 54 هزار ميليارد تومان نمي‌رسيديم؛ معني اين اقدام اين است كه چون ما پول نفت داريم هر كاري كه اراده كرديم انجام مي‌دهيم، در حالي كه تمام اين ارقام در عدم تعادل‌‌هاي مالي و اقتصادي تاثير مي‌گذارد.

توكلي تصريح كرد: وضعيت اقتصادي ما در حال حاضر ركودي است. اين نشان مي‌دهد كه اقتصاد ملي ما دچار مشكل است، تعداد چك‌هاي برگشتي از سال 86 تا امروز مدام افزايش پيدا كرده و معني آن اين است كه اقتصاد ما دچار مشكل است.

اين نماينده مخالف لايحه بودجه با نشان دادن اسلايد‌هايي به نمايندگان اظهار كرد: كارگران بيمه شده از سال 86 به بعد كاهش پيدا كرده‌اند. در سال گذشته تنها 209 هزار نفر به تعداد كارگران بيمه شده اضافه شده است، اين در حالي است كه دولت اعلام كرده بود قصد دارد 2/5 ميليون شغل جديد ايجاد كند. شدت شيب هدفمندي يارانه‌ها در شرايط ركودي مضر است و به ركود دامن مي‌زند. ضمن اينكه تقاضا را هم بالا مي‌برد و عدم تعادل را بيشتر مي‌كند.

توكلي ادامه داد: كميسيون متاسفانه تصميم گرفته است كه يارانه‌هاي نقدي را اضافه كند؛ نتيجه چنين اقدامي افزايش عدم تعادل و تشديد بيماري هلندي است كه آثار هدفمندي يارانه‌ها در فاز دوم را تشديد مي‌كند. به نظر من همان 54 هزار ميليارد هم كه مصوب شده بود زياد بوده است، اما كمتر از آن هيچ وقت در كميسيون راي نمي‌آورد.

توكلي تاكيد كرد: دولت بايد در اين مورد طبق قانون عمل كند و كميسيون نبايد اجازه دهد كه دولت در پرداخت يارانه نقدي از حدودي كه برايش تعيين شده است پيشتر برود.

اين نماينده مخالف لايحه ادامه داد: وقتي چنين حرفي درصحن علني مجلس مطرح مي‌شود عده‌اي مي‌گويند كه دولت تصميم گرفته است پول بيشتري به مردم پرداخت كند، اما مجلس اجازه نمي‌دهد، در حالي كه اين حرف درست نيست.

در اواسط صحبت توكلي به عنوان مخالف لايحه برق مجلس مجددا قطع شد و سخنان توكلي ناتمام ماند.

كواكبيان تذكر داد:ديوان محاسبات رسما اعلام كرده امكان نظارت بر بودجه را ندارد

يك عضو فراكسيون خط امام(ره) در مجلس، نسبت به قرار نگرفتن گزارش هيات تحقيق و تفحص شوراي عالي ايرانيان تذكر داد.

به گزارش ايسنا، مصطفي كواكبيان در صحن علني روز چهارشنبه گفت: در حالي كه گزارش مربوط به هيات تحقيق و تفحص از شوراي عالي ايرانيان به هيات رييسه ارائه شده است، اما اين گزارش در دستور كار قرار نگرفته و اكنون مجلس در حال بررسي لايحه بودجه است.

وي اضافه كرد: طرحي ديگر در مورد مراكز آموزش غيردولتي بود كه اين موضوع نيز در دستور كار مجلس قرار نگرفت، درست است كه مساله دانشگاه آزاد حل شد اما اكنون تبعيض حدود 250 مركز آموزش غيردولتي مشخص نيست و هيات رييسه نيز طرح مربوط به اين مراكز را در دستور كار قرار نداده است.

نماينده مردم سمنان در مجلس در ادامه با استناد به اصول 52، 53 و 54 قانون اساسي در اخطاري گفت: اگر قرار است بودجه امسال را سمبل كرده و تصويب كنيم بهتر است اين را به صورت واضح به نمايندگان بگوييد.

وي افزود: ظاهرا نماينده ديوان محاسبات در كميسيون تلفيق رسما به اعضا اعلام كرده كه با اين بودجه‌نويسي امكان نظارت براي ديوان وجود ندارد بر اين اساس ما نمايندگان كه بر اساس اصل 67 سوگند به پايبندي حقوق مردم را خورده‌ايم بايد به اين موارد توجه كنيم.

كواكبيان در ادامه گفت: چطور مي‌توان بودجه‌اي را تصويب كرد كه ديوان محاسبات نمي‌تواند به آن نظارت كند از اين رو بهتر است كه هيات رييسه پيشنهاد تصويب دو سوم بودجه را بپذيرد.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ با بيان اينكه اين اخطار را وارد نمي‌داند، گفت: معني اخطار قانون اساسي آن است كه هيات رييسه در اداره مجلس تخلفي انجام داده است ولي اخطار شما ربطي به هيات رييسه ندارد. دولت لايحه بودجه را به مجلس داده است و اكنون اين موضوع در دستور كار مجلس قرار دارد.

يك عضو فراكسيون خط امام در مجلس افزود: اينكه نماينده ديوان چيزي را در كميسيون تلفيق مطرح كرده مطمئنا براي آن بوده كه اعضاي كمييسيون به آن توجه بيشتري كنند. شما مي‌توانيد در اين رابطه به عنوان مخالف ثبت‌نام كرده و صحبت كنيد و وقت مجلس را با اين اخطارها نگيريد مثلا مي‌توانيد بگوييد كه لايحه دولت از نظر نظارت‌پذيري سست است.

لاريجاني در پاسخ به اخطار خباز:مشخص نشدن سقف لايحه بودجه از سوي كميسيون تلفيق يك نقص است

هم‌چنين يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس در استناد به اصل 52 قانون اساسي گفت: در حالي تاكنون دو مخالف و يك موافق كليات لايحه بودجه صحبت كرده‌اند كه هنوز مبلغ پيشنهادي كميسيون تلفيق براي بودجه سال 91 مشخص نشده و به مجلس ارائه نگرديده است.

به گزارش ايسنا، محمدرضا خباز در اخطاري در صحن علني روز چهارشنبه با طرح اين پرسش كه مجلس بايد به لايحه بودجه به چه مبلغي راي دهد؟ گفت: ما قرار است در حالي بر اساس اظهارات موافقان و مخالفان به كليات لايحه بودجه راي دهيم كه هنوز كميسيون تلفيق جمع‌بندي خود را در مورد ميزان نهايي بودجه اعلام نكرده است و ما هنوز نمي‌توانيم كه سقف بودجه چقدر است.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين اخطار گفت: شما براي راي دادن به كليات لايحه بودجه به تغييرات اعمال شده از سوي كميسيون در اين لايحه توجه كنيد كه مهمترين آن اختصاص درآمدي بالغ بر 66 هزار ميليارد تومان به دولت از محل اجراي قانون هدفمندي يارانه‌هاست.

وي افزود: يكي ديگر از تفاوت‌هاي عظيم ايجاد شده دربودجه، محاسبه مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتي با نرخ ارز در بازار به عنوان يك درآمد است. همچنين در لايحه بودجه پيش‌بيني شده است كه در صورت افزايش درآمد نفت اين ميزان به كارهاي بالادستي، امور مربوط به دفاعي و ... اختصاص يايد.

رييس قوه مقننه افزود: نمايندگان مي‌توانند بر اساس اين تغييرات عمده، راي خود را به كليات بدهند البته اينكه تاكنون كميسيون تلفيق ماده واحده و رقم سقف بودجه را به مجلس نداده است يك نقص است و بنده نيز آن را مي‌پذيرم ولي مطمئن باشيد كه آنها تا ظهر اين رقم را به شما خواهند رساند.

با در خواست بررسي دليل قطع شدن مذاكرات از راديو؛ توكلي اخطار داد: گزارش تلفيق از بودجه، قابل بررسي نيست

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس،‌ نسبت به قطع شدن بخشي از مذاكرات رسمي مجلس از طريق راديو، اخطار داد.

به گزارش ايسنا، احمد توكلي در صحن علني امروز (چهارشنبه) با استناد به اصل 69 قانون اساسي در مورد پخش شدن مذاكرات مجلس از طريق راديو رسمي كشور گفت: چند دقيقه بعد از اينكه بنده نطق خود را در مخالفت با كليات لايحه بودجه ايراد مي‌كردم مذاكرات از طريق راديو قطع شد و بعد از آن تا زمان ايراد نطق موافق وصل شد.

وي افزود:‌درست است كه اين موضوع به دليل بروز اشكال فني باشد نمي‌‌توانيم كسي را متهم كنيم ولي از هيات رييسه درخواست دارم كه موضوع رسيدگي كند و گزارشي ارائه نمايد.

اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز در تذكر ديگري با استناد به ماده 216 آيين‌نامه داخلي گفت: كميسيون تلفيق بعد از حداكثر يك ماه موظف است كه گزارش خود را به مجلس ارائه نمايد كه متاسفانه اكنون اين گزارش ناقص به مجلس ارائه شده است.

توكلي افزود: بنده اضطرار زماني را درك مي‌كنم و حتي ممكن است به همين دليل به كليات نيز راي بدهم اما نبايد اين به يك بدعت تبديل شود كه هر سال گزارش تلفيق ناقص‌تر از سال قبل به مجلس ارائه شود. از اين رو چون اين گزارش نهايي نيست آن را قابل بررسي در مجلس نمي‌دانم.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در پاسخ به تذكر توكلي در مورد قطع شدن مذاكرات از طريق راديو سراسري گفت: مطمئنا اين موضوع به دليل بروز اشكال فني بوده است ولي باز هم ما رسيدگي مي‌كنيم.

وي در مورد تذكر ديگر توكلي در مورد گزارش كميسيون تلفيق، ضمن وارد دانستن اين اشكال، گفت: با وجودي كه اشكالي در مورد ناقص بودن گزارش وارد است اما با توجه به شرايط باز هم نمايندگان مي‌توانند نظر خود را راجع به كليات بدهند.

/موافق كليات بودجه/ زماني: به كليات بودجه‌اي كه كارگزاران مخابراتي را بيمه مي‌‌كند، راي دهيم

يك نماينده مجلس نيز به عنوان موافق كليات لايحه بودجه 91 گفت: موافقت با كليات به معني بي‌اشكال بودن بودجه نيست اما زحمات زيادي براي تهيه همين لايحه بودجه كشيده شده است حالا اگر اين لايحه راي نياورد و به دولت برگردد قرار است چه اتفاقي بيفتد، آيا قرار است دولت سقف درآمدي بيشتري پيدا كند يا رديف‌ها را جابجا كند؟

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا جواد زماني ادامه داد: تا چند روز آينده مجلس نهم آغاز خواهد شد و تا نمايندگان جديد مستقر شوند شش ماه از سال گذشته است. هميشه قانون بد از بي‌قانون بهتر است، آيا نمايندگان ترجيح مي‌دهند كشور شش ماه بدون قانون باشد؟

زماني تصريح كرد: به چه اميدي نمايندگان مي‌خواهند تصويب بودجه را به نمايندگان جديد بسپارند آيا نمايندگان جديد قرار است بهتر از شما كه چهار سال تجربه كار داريد بودجه تصويب كنند؟ من مي‌گويم چنين چيزي امكان ندارد. اگر دوره آخر مجلس هشتم نبود، شايد مي‌شد به اين بودجه راي نداد اما خود مخالفان هم اعتقاد ندارند كه دولت مي‌تواند بودجه را تغيير دهد و مجلس بعدي مي‌تواند بودجه بهتري تصويب كند.

نماينده مردم كنگاور ادامه داد: من و آقاي ابطحي و 200 نفر ديگر از نمايندگان اين مجلس راي نياورديم. آقاي ابطحي مي‌گويند ما در شاخه نشسته‌‌ايم و بن مي‌بريم،‌ سوال من اين است كه آيا خود شما از همان مبلغي كه در آغاز مجلس هشتم براي رهن منزل دادند استفاده نكرده‌ايد، اگر استفاده نكرده‌ايد اعتراض شما راه به جايي خواهد برد. آقاي ابطحي مي‌گويند چهار سال است با لايحه بودجه مخالفت مي‌كنند. ايشان كه هميشه از نمايندگان طرفدار دولت بوده‌اند خوب نيست حالا كه راي نياورده‌اند اقدام به تخريب كنند.

اين موافق لايحه بودجه تاكيد كرد: يكي از نكات مثبت بودجه 91 اين است كه در راستاي قوانين بالادستي نوشته شده است، احكام اغلب مرتبط با برنامه پنجم هستند، از نقاط قوت ديگر اين است كه بودجه شفافيت دارد. منابع عمومي در آن قابل استحصال است و گردش اعتباري در خزانه كل دارد، دستگاه‌هاي مصرف كننده آن روشن شده است، همچنين اقدامات خوبي در آموزش، دفاع و امنيت صورت گرفته است. براي حضور فعال بخش غيردولتي در حوزه‌هاي توليدي پيش‌بيني‌هايي شده است و در كشاورزي يكسري اعتبارات خاص براي اولين بار ديده شده است كه اينها از نكات مثبت بودجه سال 91 است.

زماني با اشاره به اينكه در بودجه سال 91 قرار است فعاليت شركت‌هاي دولتي گروه سوم به سمت فعاليت‌هاي حاكميتي سوق داده شود، اظهار كرد: در بودجه مصارف هزينه‌اي كنترل شده و نسبت به سال گذشته تنها پنج درصد رشد داشته است. همچنين رشد سرمايه‌‌گذاري در شركت‌هاي دولتي بالاي 20 درصد است.

وي ادامه داد: اقدامات خوبي در جهت حذف بروكراسي‌هاي اداري و اقدامات اجرايي از دستگاه‌ها صورت گرفته تا دستگاه‌هاي دولتي مانند وزارت‌خانه‌ها بتوانند با فراغ بال بيشتري اقدام به فراهم كردن سياست‌هاي مديريتي كنند. يكي ديگر از اجتناب‌ها كه در اين بودجه ديده شده است، اجتناب از ايجاد رديف هزينه‌اي جديد است كه از بزرگتر شدن و افزايش هزينه دولت جلوگيري مي‌كند؛ بنابراين من فكر مي‌كنم كه مجلس بايد از اين بودجه حمايت كند.

اين نماينده موافق كليات لايحه بودجه با اشاره به مطالبات پيمانكاران از دولت گفت: براي پرداخت مطالبات پيمانكاران احكامي ديده شده است كه منجر به تسويه بسياري از بدهي‌هاي دولت مي‌شود. براي دستمزدهايي تا سقف 550 هزار تومان معافيت مالياتي ديده شده است. همچنين در مورد قانون بازنشستگي پيش از موعد، تقويت صندوق توسعه ملي، رسيدگي به امور ايثارگران و گازرساني موارد خوبي در اين بودجه ديده شده است. ضمن اينكه بودجه سال 91، صندوق تامين اجتماعي را موظف كرده است كه كارگزاران مخابراتي را بيمه كنند و همكاران محترم در جريان هستند كه اين مساله از ابتداي مجلس هشتم تا به حال همواره مورد تاكيد اين مجلس بوده است؛ بنابراين با توجه به شرايط از همكاران درخواست مي‌كنم كه با كليات بودجه موافقت كنند.

/مخالف كليات لايحه بودجه/ جمشيد انصاري: اتكاي بودجه 91 به نفت، بيشتر شده است

جمشيد انصاري نيز در مخالفت با كليات لايحه بودجه، تصميمات كميسيون تلفيق در رابطه با اين لايحه را غيركارشناسي و غيرمنضبط دانست و گفت: اين نوع تصميم‌گيري درباره‌ي بودجه، كشور را در آينده به‌ويژه در سال جاري با چالش‌هاي جدي روبه‌رو مي‌كند.

به گزارش ايسنا، اين عضو كميسيون تلفيق در مخالفت با كليات لايحه بودجه اظهار كرد: 80 تا 85 درصد لايحه بودجه مواردي است كه در بودجه درج شده است و تغييري در آن صورت نمي‌گيرد، هميشه آنچه كه يك لايحه بودجه را متفاوت از لوايح بودجه دولت‌هاي ديگر مي‌كند 10 الي 15 درصدي است كه معمولا دولت‌هاي وقت مبتني بر جهت‌گيري‌هاي خودشان در آن اعمال مي‌كنند و نيز تغييراتي است كه كميسيون تلفيق در آن 10 الي 15 درصد اعمال مي‌كند.

وي گفت: بودجه‌ي تقديمي دولت به مجلس از نظر اتكاء به نفت و تكاليف قانون برنامه با سياست‌هاي كلي نظام مغايرت جدي دارد، در حالي كه هر سال بايد وابستگي بودجه به نفت كم شود، به طوري كه در سال دهم چشم‌انداز وابستگي بودجه‌ي كشور به نفت صفر شود، اما مي‌بينيم كه اين روند شكل نمي‌گيرد.

انصاري ادامه داد: در لايحه تقديمي دولت حدود 51/5 ميليارد دلار از محل درآمدهاي نفتي جهت تامين منابع بودجه اختصاص پيدا كند كه معادل ريالي آن 630 هزار ميليارد ريال است.

اين عضو كميسيون تلفيق با اشاره به تصميمات و اقدامات كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد: در كميسيون تلفيق به رقم فوق حدود 10 ميليارد و 750 ميليون دلار از محل احتمالي افزايش درآمدهاي نفتي اضافه شده است.

وي با ايراد به اين اقدام كميسيون تلفيق، افزود: ما در شرايطي نيستيم كه روي افزايش درآمدهاي نفتي برنامه‌ريزي مطمئني انجام دهيم. كشور در شرايطي است كه به دليل تصميمي كه براي ايستادگي روي اصول گرفته شده است مورد هجمه و تحريم كشورهاي خارجي و شركت‌هاي بين‌المللي است و در نوك پيكان اين تحريم‌ها صنعت نفت كشور است و طبعا تحريم خريد نفت ايران اين امكان را فراهم نمي‌كند كه تمام پيش‌بيني‌هايمان درباره‌ي صادرات نفت محقق شود.

انصاري با بيان اين‌كه در اين شرايط احتمال اين‌كه با كاهش درآمدهاي نفتي در سال جاري مواجه باشيم بسيار بيشتر از آن است كه احتمال دهيم مازاد درآمدهاي نفتي داشته باشيم، گفت: در اين شرايط در كميسيون تلفيق حدود 10/5 ميليون دلار به اين درآمدها اضافه كرديم.

اين عضو كميسيون تلفيق در ايرادي ديگر، دو سقفي شدن بودجه را مورد نقد قرار داد و تصريح كرد: بودجه‌نويسي و قانون برنامه و بودجه ايجاب مي‌كند بودجه خود را با سقفي روشن ببنديم و اگر دولت در مرحله‌ي اجرا مشكل پيدا كرد مي‌تواند متمم بودجه ارايه كند، اما كميسيون تلفيق آمده است متمم بودجه را هم تصويب كرده است، يعني يك بودجه با سقف مشخصي نوشته‌اند و بودجه‌اي ديگر با حدود 12 هزار ميليارد تومان براي فعاليت‌هاي ديگر كشور به شرط تحقق درآمدهاي مازاد نوشته‌اند.

وي ادامه داد: دو سقفي شدن بودجه با اصول بودجه‌نويسي مدرن مغاير است و در هيچ كجاي دنيا اين‌گونه نيست، اشكال ديگر اين است كه در آن سقف مازاد، تكليف اعتبارات هزينه‌اي مشخص نشده است، يعني همان‌طور كه آقاي توكلي گفت يك پول زياد در كيسه تحويل دولت داده مي‌شود و دولت متناسب با سليقه‌ي خود آن را خرج مي‌كند.

انصاري افزود: در واقع با تصميم كميسيون تلفيق، اتكاي بودجه سال 91 به نفت بيشتر شده است و اين برخلاف آن چيزي است كه در سند چشم‌انداز پيش‌بيني شده است.

وي در مخالفت با كليات بودجه گفت: اختيارات موسعي در احكام بودجه براي دولت پيش‌بيني شده است كه با آن اختيارات، دولت امكان جابه‌جايي‌هاي زيادي را پيدا كرده است، چه در اعتبارات و تملكات دارايي‌هاي شهرداري و چه هزينه‌اي. اما مهم‌تر، تصميماتي است كه كميسيون تلفيق در اجزاي بودجه گرفته است.

اين عضو كميسيون تلفيق تصريح كرد: كميسيون تفيق در سه چهار روز آخر تصميماتي گرفته است كه به لحاظ محتوا و نوع اتخاذ آنها درخور توجه است و الگويي در بي‌انضباطي در تصميم‌گيري است، اين در حالي است كه ما بي‌انضباطي دولت را نقد مي‌كنيم؛ اما بايد ابتدا تصميم‌گيري‌هاي خود را منضبط سازيم.

انصاري گفت: روز گذشته در جلسه‌ي كميسيون تلفيق كه مخبر اين كميسيون گزارش آن را ارايه كرد اعلام شد كه تا ساعت 13 كار ادامه داشته است اما كسي نپرسيد در اين صورت بر اساس چه چيزي گزارش كميسيون ارايه شده است.

وي با ارايه‌ي جدولي دو صفحه‌اي كه كميسيون تلفيق در قالب آن تصميم‌گيري كرده است اظهار كرد: 2400 ميليارد تومان به بودجه‌ي دستگاه‌هاي مختلف ارايه شده است، نحوه‌ي تصميم‌گيري هم اين‌گونه بوده است كه موارد خوانده مي‌شده و بدون مخالف و موافق راي گرفته مي‌شده است و اين نوع تصميم‌گيري مصداق غيركارشناسي بودن كار است و مفاسدي را به دنبال دارد كه اگر دولت هم در اجراي بودجه به همين روش تأسي كند در دو سال آينده چيزي به نام لايحه بودجه در كشور باقي نخواهد ماند.

اين عضو كميسيون تلفيق خاطرنشان كرد: اساسا اين نوع تصميم‌گيري كه هيچ نوع مبناي كارشناسي ندارد كشور را در آينده با چالش‌هاي جدي روبه‌رو مي‌ كند، بر اساس تصميماتي كه در كميسيون تلفيق گرفته شده است حدود 4500 ميليارد به هزينه‌هاي كشور اضافه شده و جايگزين آن از نامطمئن‌ترين درآمدهايي است كه مي‌توان پيش‌بيني كرد.

انصاري تاكيد كرد: وضعيت بودجه با تصميماتي كه در كميسيون تلفيق درباره‌ي آن گرفته شده به حالت غير قابل دفاعي رسيده است و حتي معتقدم براي دولت هم امكان اجراي آن وجود ندارد و اميدوارم با راي منفي به كليات لايحه اين امكان فراهم شود تا مصوبه قبلي خود را براي دو ماه ديگر تمديد كنيم تا يك بودجه‌ي محكم‌تري را تنظيم كنيم.

دفاع عضو كميسيون تلفيق از عملكرد اين كميسيون يك عضو كميسيون تلفيق با استناد به ماده 23 داخلي در تذكري از عملكرد اعضاي اين كميسيون دفاع كرد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام موسي غضنفرآبادي در صحن علني امروز و در جريان بررسي كليات لايحه بودجه، ضمن دفاع از عملكرد كميسيون تلفيق، گفت: اعضاي كميسيون تلفيق با احساس مسئوليت و وظيفه‌شناسي، به بررسي لايحه بودجه پرداختند و حرف‌هايي كه در مورد اعضا مطرح مي‌شود درست نيست.

وي در عين حال با بيان اينكه ما اين اشكالات جزئي را قبول داريم گفت: هر كاري ممكن است اشكالات جزئي داشته باشد كه بر اين اساس ما ايرادات نمايندگان در مورد مشخص نشدن سقف درآمدها را قبول داريم.

لاريجاني در پاسخ به اخطاري: مشخص نبودن سقف درآمدها براي بررسي كليات مهم نيست

يك عضو فراكسيون خط امام با استناد به اصل 52 قانون اساسي، در اخطاري گفت:‌ از آنجا كه تاكنون كميسيون تلفيق سقف نهايي لايحه بودجه سال 91 را ارائه نكرده است نمي‌توان در مورد كليات آن بررسي و بحث را انجام داد.

به گزارش ايسنا، سعدالله نصيري در صحن علني امروز و در جريان بررسي كليات لايحه بودجه خطاب به لاريجاني گفت: آقاي لاريجاني ما در طول دوره مجلس هشتم به شما اعتماد كرده‌ايم ولي اكنون توضيحات‌تان را در مورد بررسي كليات لايحه بودجه بدون مشخص بودن سقف اين لايحه قانع‌كننده نمي‌دانيم.

وي افزود: اگر اكنون بحث در مورد جزئيات لايحه بود، مي‌توانستيم به مواردي همچون افزايش سقف بودجه نفت،‌ هدفمندي و موارد ديگر بحث كنيم اما اكنون موضوع كليات و سقف بودجه است و مطمئنا بدون وجود چنين رقمي نمي‌توان كليات را بررسي كرد.

نصيري همچنين تاكيد كرد كه مشخص بودن سقف لايحه بودجه 91 مهمتر از هر چيز ديگري است.

به گزارش ايسنا، مهدي سنايي نماينده نهاوند نيز با استناد به اصل 52 در اخطاري مشابه، گفت: هزينه‌هاي سالانه بودجه با منابع و هزينه‌ها قطعي نشده است و به همين دليل لايحه قابل ارائه به صحن نيست.

وي همچنين تاكيد كرد: مهمترين قانون سالانه كشور، قانون بودجه است كه با گزارش فعلي كميسيون تلفيق و بدون مشخص بودن سقف درآمدها در بودجه نمي‌توان نسبت به كليات بحث و بررسي را انجام داد.

سنايي همچنين پيشنهاد كرد كه بررسي لايحه بودجه يك يا ماه ديگر تمديد شود.

در ادامه علي لاريجاني با وارد ندانستن اين دو اخطار گفت: اكنون بحث مجلس در مورد كليات لايحه است و هيچ ارتباطي به سقف درآمدها ندارد و اينكه شما فكر مي‌كنيد اين موضوع بر همه بحث‌ها مقدم است درست نيست.

وي ادامه داد: سقف درآمدها و هزينه‌ها و آنچه در كميسيون تلفيق تصويب شده است تفاوت آنچناني با لايحه دولت ندارد،‌ تفاوت‌هاي بارز در مسائلي همچون هدفمندي و درآمدهاي حاصل از مابه‌التفاوت نرخ ارز مي‌باشد كه مي‌توان بر اساس آن كليات را به درستي بررسي كرد.

رييس قوه مقننه در عين حال با قبول كردن نقص ارائه نشدن سقف درآمدهاي بودجه از سوي كميسيون تلفيق به صحن گفت: با اين وجود باز هم اين موضوع آنقدر مهم نيست كه نتوان كليات را مورد بررسي قرار داد.

/موافق كليات لايحه بودجه/ ادياني‌راد: با اجراي بودجه 91، درمان در سال جاري نيمه رايگان مي‌شود

هم‌چنين نماينده مردم قائمشهر در موافقت با كليات لايحه بودجه 91،‌ از اختصاص 60 هزار ميليارد ريال درآمد براي بخش بهداشت و درمان سخن گفت و افزود:‌ با اجراي اين بند، درمان در سال 91 به صورت نيمه رايگان انجام خواهد شد.

به گزارش ايسنا، علي ادياني‌راد در موافقت با كليات لايحه بودجه 91 گفت: در لايحه بودجه درآمد مربوط به هدفمندسازي يارانه‌ها بر اساس پيشنهاد دولت 135 هزار ميليارد تومان بود كه با تدبير كميسيون تلفيق اين مبلغ به 66 هزار ميليارد تومان تقليل داده شد.

وي از تصويب 45 حكم و 85 رديف مربوط به برنامه پنجم توسعه در لايحه بودجه سال جاري سخن گفت و افزود: براي مقاوم‌سازي مدارس خارج از كشور 100 ميليارد تومان، براي هوشمندسازي مدارس نيز مبلغ اختصاص داده شد.

نماينده مردم قائمشهر افزود: توجه جدي به توليد ملي در لايحه بودجه مورد تاكيد دولت قرار داشت كه همين موضوع در مصوبات كميسيون تلفيق نيز مدنظر قرار گرفت.

اين عضو كميسيون انرژي گفت: تقويت زيربنايي در نفت و اختصاص 18 درصد از منابع توسعه ملي به اين بخش از مصوبات خوب كميسيون تلفيق است. همچنين 23 درصد از درآمدهاي نفتي به صندوق توسعه ملي اختصاص يافت كه اين مبلغ به وزارت نفت تخصيص داده شد.

وي منابع اختصاص يافته به بخش صنعت، معدن و كشاورزي را خوب توصيف كرد و افزود: 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي در اختيار بخش‌هاي صنعت و معدن و 10 درصد از اين منابع به بخش كشاورزي اختصاص داده شد. همچنين اسناد روستايي به عنوان وثيقه ملي قابل قبول براي بانك‌ها جهت پرداخت تسهيلات به كشاورزان قرار گرفت.

ادياني‌راد توجه جدي به تشكل‌هاي بخش كشاورزي از جمله سازمان نظام مهندسي و تعاون روستايي را از ديگر نقاط قوت لايحه بودجه سال جاري برشمرد و افزود: توجه به صندوق بيمه بيكاري و اختصاص 20 هزار ميليارد ريال به بيكاران از نكات برجسته مصوبه كميسيون تلفيق است. حمايت از كشاورزي و صنعت از طريق درآمدهاي هدفمندسازي يارانه‌ها و منابع صندوق توسعه ملي انجام گرفت لذا با تخصيص منابع درآمدي مربوط به هدفمندسازي يارانه‌ها، كمك خوبي به صنعت انجام خواهد شد.

/مخالف كليات لايحه بودجه/ نماينده تاكستان: اين بودجه نمي‌تواند گراني ها را مهار كند

امير طاهرخاني، نماينده مردم تاكستان به عنوان مخالف كليات بودجه گفت: متاسفانه بودجه دوباره و در ادامه روند چند ساله با تاخير به مجلس ارائه شده و هرچند كه در كميسيون تلفيق زحمت زيادي كشيده شده است اما ارقام باز هم روشن نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا،‌ طاهرخاني ادامه داد:‌ با توجه به اين كه امروز بايد كليات بودجه تصويب شود انتظار مي‌رود تنها در مورد كليات صحبت شود.

وي با اشاره به صحبت‌هاي سخنگوي كميسيون تلفيق كه مطرح كرده بود لايحه بودجه شفافيت دارد، اظهار كرد: هيچكدام از اعدادي كه بايد در بودجه وجود داشته باشد در بودجه نيامده است بنابراين انتظار مي‌رود نمايندگان محترم به كليات راي منفي بدهند.

طاهرخاني ادامه داد: ارائه نشدن بودجه در موعد مقرر باعث شده است كه مجبور به تصويب بودجه دو دوازدهم شويم اما بودجه‌اي كه هم ‌اكنون ارائه شده است دو هدف اصلي در بودجه نويسي را رعايت نكرده است.

نماينده مردم تاكستان با بيان اينكه هدف اول بودجه نويسي رفع مشكلات و تبعيض است كه بايد جهت‌گيري اصلي در بودجه باشد، گفت: رشد و توسعه و زمينه‌سازي براي تحقق اهداف دراز مدت و سند چشم‌انداز بايد در بودجه وجود داشته باشد، اما در بودجه‌اي كه در اختيار نمايندگان است اين موارد ديده نشده است.

طاهرخاني تصريح كرد: مشكل اصلي در حال حاضر مساله گراني و تورم است بنابراين بودجه بايد طوري تنظيم شود كه گراني را مهار كند اما بودجه فعلي نه تنها گراني را مهار نمي‌كند بلكه موجب افزايش آن هم مي‌شود.

نماينده مردم تاكستان ادامه داد: در بخش هدفمندي پيش‌بيني درآمد 66 هزار ميليارد توماني شده است كه اگر ده هزار ميليارد‌ تومان آن را به عنوان هزينه‌هاي دولت كسر كنيم در نهايت 56 هزار ميليارد تومان باقي خواهد ماند كه به معني افزايش 100 درصد قيمت‌هاست، اين در حالي است كه جامعه و مردم ديگر توان تحمل گراني نداشته و نخواهند داشت.

طاهرخاني مدعي شد: در حال حاضر گراني كه به مردم تحميل شده است، آن‌ها را تحت فشار قرار داده است و حجم سنگيني گراني كه اين بودجه به مردم تحميل مي‌كند، فشار‌ها را افزايش خواهد داد لذا من از نمايندگان خواهش مي‌كنم كه به كليات راي منفي بدهند.

نماينده مردم تاكستان با اشاره به اينكه كاهش وابستگي‌ها به درآمد نفتي بايد در بودجه ديده شود اظهار كرد: بودجه فعلي 55 درصد وابسته‌تر از بودجه قبل است، سوال اين است كه اين وابستگي تا كي ادامه پيدا خواهد كرد؟ بودجه بايد كاهش وابستگي به درآمد نفت داشته باشد اما نه نتها وابستگي در اين بودجه كاهش نيافته بلكه افزايش هم يافته است.

اين نماينده مخالف كليات لايحه بودجه اظهار داشت كه مساله اشتغال در حال حاضر در وضعيت بحراني قرار گرفته است، بودجه بايد اين مشكل را حل كند و زمينه اشتغال را فراهم كند اما اين بودجه چنين ويژگي را ندارد؛ دولت در دو سال گذشته وعده ايجاد چهار ميليون و 100 هزار شغل را داده بود، امسال برخي دولتمردان در مصاحبه‌‌هايشان اعلام كرده‌اند كه دولت ايجاد يك ميليون 600 هزار شغل را هدف‌گيري كرده است اين در حالي است كه اهداف قبلي دولت محقق نشده است و بودجه بايد رفع اين موارد را در دستور كار قرار دهد، در حالي كه اين مساله در بودجه ديده نشده است.

طاهرخاني تصريح كرد: در چند سال اخير هر سال شاهد كسر بودجه بوده‌ايم و امسال هم با اين بودجه تراز منفي و كسر بودجه وجود خواهد داشت، فاصله طبقاتي كه در جامعه وجود دارد با اين بودجه كاهش پيدا نخواهد كرد بلكه بيشتر هم خواهد شد، اين طور به نظر مي‌رسد كه همه پول در يك كيسه ريخته شده و در اختيار معاونت راهبردي قرار گرفته است تا به هر كس كه مي‌خواهد پرداخت كند.

وي با بيان اينكه بي‌انضباطي‌هاي مالي در طول سال‌هاي اخير وجود داشته است اظهار كرد: امسال هم شاهد بي‌انضباطي مالي در هزينه‌هاي دولت هستيم، انحراف در بودجه به وضوح ديده مي‌شود، اين احكام كه در بودجه امسال ديده شده است، در عمل بي‌انضباطي‌هاي مالي ديگري را به دنبال خواهد داشت، به نظر مي‌رسد كه اين بودجه نظارت مجلس را كاهش خواهد داد و باعث افزايش بي‌انضباطي‌ها خواهد شد.

طاهرخاني ادامه داد: در مورد سرمايه‌گذاري وسياست‌هاي اصل 44 توجهات لازم در بودجه صورت نگرفته است. همچنين در مورد بودجه تحقيقاتي، دانشگاه‌ها توجهات لازم وجود ندارد، رييس‌جمهور وعده رشد اقتصادي هشت درصدي را داده است، در حالي كه چنين رشدي هيچ وقت محقق نشده است، سوال اين است كه با اين تحريم‌ها و قيمت فعلي نفت چطور رشد هشت درصدي محقق خواهد شد؟ در حالي كه رشد سه درصدي هم امكان‌پذير نبوده است.

اين نماينده مخالف كليات لايحه بودجه ادامه داد: در مورد درآمد‌هاي دولت اوراق مشاركت و سهام مشخص است اما در مورد فروش اموال دولت در بودجه ابهام وجود دارد كه منجر به بي‌انضباطي مالي خواهد شد، درآمد‌هاي دولت در اين بخش مشخص نيست لذا من از نمايندگان خواهش مي‌كنم به كليات راي منفي بدهند تا بودجه در مجلس بعدي در فرصت‌ مناسب‌تري بررسي شود.

حيدرپور تذكر داد: نمايندگان در سخنانشان، به جايگاه مجلس و دولت توجه داشته باشند

در جريان رسيدگي مجلس شوراي سلامي به كليات لايحه بودجه 91، عوض حيدرپور نيز خواستار توجه نمايندگان به نوع سخنان‌شان در خصوص عملكرد اعضاي كميسيون تلفيق و نحوه رسيدگي به بودجه درصحن علني مجلس شد.

به گزارش ايسنا، نماينده مردم شهررضا با استناد به ماده 87 آيين‌نامه داخلي مجلس در تذكري گفت: نمايندگان در سخنان خود به گونه‌اي سخن نگويند كه گويي مجلس بدون توجه به وظايفش، لايحه بودجه را بررسي مي‌كند و يا كميسيون تلفيق در بررسي لايحه كاري انجام نداده است.

حيدرپور تاكيد كرد: اعضاي كميسيون تلفيق وقت خوبي گذاشتند، پس نمايندگان به ماده 87 آيين‌نامه توجه كنند و به گونه‌اي اظهارنظر نكنند كه زحمات دولت تحت‌الشعاع قرار بگيرد.

/موافق كليات لايحه بودجه/ اخوان‌بيطرف:در بخش هدفمندي لايحه بودجه، در تمام بخش ها تفكيك درآمدها را شاهديم

يك عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس نيز در موافقت با كليات لايحه بودجه سال 1391 اظهار كرد: در كليات لايحه بودجه توجه ويژه‌اي به بخش كشاورزي، امور ايثارگران و بخش فرهنگ شده است.

به گزارش ايسنا نيره اخوان بيطرف، در موافقت با كليات لايحه بودجه 91 گفت: در اين لايحه توجه خوبي به طرح‌هاي بالادستي از جمله نفت و گاز كه هم‌اكنون اهميت بالايي دارند شده است و مي‌توان توجه خاص به بنيان دفاعي و صنعت دفاعي را كه از مازاد درآمد نفت كه 3/5 ميليارد اختصاص داده شده در اين لايحه مشاهده كرد.

وي ادامه داد: در بحث هدفمندي يارانه‌ها در تمامي بخش‌ها با عدد و رقم مشخص مي‌توان تفكيك درآمدها را شاهد بود كه براي مبالغ دريافتي، تمامي اعداد مشخص شده است و دولت از اين‌كه مبالغ دريافتي را در جاي ديگري صرف كند منع شده است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان كرد: واگذاري سهام شركت‌ها در بند 8 براي مطالبات قانوني كاركنان دولت و ايثارگران تعيين تكليف شده است كه از فروش اين سهام براي مهار آب‌هاي مرزي، وزارت دفاع و وزارت نيرو و هم‌چنين براي صندوق‌هاي حمايت از كشاورزي از اين مبالغ تخصيص داده شده است.

اخوان بيطرف با تاكيد بر توجه ويژه به بحث كشاورزي، تصريح كرد: براي زه‌كشي و احداث آب‌بندها در بخش كشاورزي، سهم دولت 85 درصد و سهم كشاورز 15 درصد در نظر گرفته شده است كه كمك بلاعوض در دادن نهاده‌هاي كشاورزي نيز از جمله موارد مورد توجه به اين بخش است.

اين عضو فراكسيون زنان مجلس با اشاره به در نظر گرفتن امور مربوط به زنان و بحث خانواده در لايحه بودجه، اظهار كرد: توجه خوبي به زنان و موضوع خانواده در لايحه بودجه سال 91 شده كه از آن جمله وام خانواده ايثارگران و شهدا كه به 4 درصد رسيده است.

وي افزود: بحث بعدي مورد توجه بخش فرهنگ است كه نيم درصد از سهم هر نهاد و دستگاه دولتي به بخش فرهنگ، آموزش، مسائل ديني و عفاف و حجاب مي‌پردازد، هم‌چنين توجه به ورزش همگاني نيز از جمله مسائل مورد توجه در اين لايحه است.

اين عضو كميسيون قضايي و حقوقي با اشاره به رسيدگي به امور فرهنگي، كتابخانه‌ها، كميته امداد و حوزه‌هاي علميه در لايحه بودجه گفت: از جمله مسائل مورد توجه، تاكيد بر بيمه به‌خصوص بيمه كشاورزان است، هم‌چنين بيمه‌اي براي آقايان 60 ساله با 10 سال پرداخت است كه مي‌توانند بازنشسته شوند و در مورد مشابه، خانم‌ها با 55 سال و با 10 سال پرداخت اجازه بازنشستته شدن پيدا خواهند كرد.

اخوان بيطرف، حذف جريمه‌هاي بيمه‌هاي صنعتي و صنفي را از جمله موارد مناسب مورد توجه دانست و اظهار داشت: توجه به امور پژوهشي كه نيم تا 3 درصد اعتبار دستگاه‌ها را براي اين امور اختصاص داده از جمله موارد مورد توجه در اين لايحه است.

وي در پايان يادآور شد: توجه به مساجد و حسينيه‌ها و دارالقرآن‌ها از جمله مباحث مورد توجه است كه آنها را از هزينه‌هاي مصرفي معاف كرده است، بنابراين تقاضا مي‌شود با توجه به نكات مثبت در اين لايحه، نمايندگان راي خود را در جهت مثبت به اين لايحه تعلق دهند.

/مخالف كليات لايحه بودجه/ قاضي‌پور: اين بودجه ضد توليد ملي است

يك عضو كميسيون صنايع و معادن نيز در مخالفت با كليات لايحه بودجه 91، آن را ضد توليد ملي دانست و اظهار عقيده كرد كه اين بودجه براي قفل زدن بر روي قفل‌هاي اشتغال تدوين شده است.

به گزارش ايسنا نادر قاضي‌پور در نطق خود در مخالفت با تصويب كليات لايحه بودجه 91، با تبريك فرا رسيدن ولادت حضرت فاطمه (س) و با بيان اينكه اين لايحه بايد در زمستان 90 به تصويب مي‌رسيد،‌ گفت: در كليات اين بودجه اتكا به نفت افزايش پيدا كرده كه اين موضوع تورم‌زاست و تورم را بالا مي‌برد.

وي ادامه داد: برداشت از صندوق توسعه ملي نيز از جمله موارد اين لايحه است كه خلاف برنامه پنجم توسعه است.

قاضي‌پور، نحوه توزيع يارانه‌ها را در اين لايحه تورم‌زا دانست و اظهار كرد: بايد روشي به كار گرفته مي‌شد كه تورم كاهش پيدا مي‌كرد، اما نحوه توزيع يارانه‌ها طوري است كه تورم را بالا مي‌برد، بايد كاري كرد كه مردم خود به سرمايه‌گذاري يارانه‌ها بخصوص در ميادين مشترك نفتي با كشورهاي همسايه كوچولو تشويق شوند چرا كه اين كار نتايج و سود خوبي در بر خواهد داشت.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس، بندهايي از اصل سوم قانون اساسي در لايحه بودجه 91 را خلاف اساس قانون اساسي دانست و خاطر‌نشان كرد: چطور مي‌توان پولي در حدود 758 ميليارد تومان را به اشخاص حقوقي و حقيقي اهدا كرد؟ اين هديه بي‌حساب و كتاب است و اين كار براي ما نمايندگان نامشخص كه البته براي تعدادي خاص معنادار خواهد بود.

نماينده مردم اروميه افزود: عملكرد اين نحوه پرداختي در سال‌هاي قبل نيز مبهم است و آيا بهتر نبود اين بودجه را براي نجات درياچه اروميه اختصاص مي‌دادند تا اهداي هدايا به افراد نامشخص.

وي با اشاره به فروش اموال دولتي در تدوين بودجه سال 91، تصريح كرد: آيا خريداران اين اموال قشر آسيب‌پذير جامعه هستند يا افرادي چون آرياها؟ چرا مي‌خواهيد تمام اموال مردم را به تاراج بگذاريد و براي كاركنان، كارگران و قشر پايين تورم ايجاد كنيد؟ چرا بايد بودجه سال 91 را با اموال مردم بست.

قاضي‌پور با انتقاد از وضعيت تورمي،‌ گفت: آيا نياز است افراد بيگانه همانند بانك جهاني به ما بگويند چه كارهايي تورم‌زاست، چرا كه بسياري موارد اقتصادي را هر فرد ساده‌اي خوب مي‌داند.

نماينده مردم اروميه با تاكيد بر اختصاص بودجه براي قشر روحاني خاطرنشان كرد: ما فقط روحانيون را در مسجد در برابر مردم قرار داده و از آنها انتظار داريم اما بودجه‌اي براي آنها اختصاص داده نشده است.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن با تاكيد بر سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، بيان كرد: چرا فكري براي توليد ملي در جهت‌گيري بودجه قرار داده نشده است؟‌ حتي به نفت هم رحم نكرديم و واردات فرآورده‌هاي نفتي را در آن آزاد كرديم.

وي با بيان اينكه اين بودجه ضد توليد ملي است گفت: آيا صدها كارخانه كه به جهت واردات بي‌رويه تعطيل و يا در حال تعطيل شدن مي‌باشند، سرمايه ملي نيستند؟ بودجه‌ريزي بايد به صورت صحيح انجام گيرد تا از حقوق كارگران و و از كار و اشتغال دفاع و حمايت شود اما اين بودجه تنها براي قفل زدن بر روي قفل‌هاي اشتغال تدوين شده و كميسيون تلفيق نيز بر آن قفلي ديگر زده است.

قاضي‌پور در پايان يادآور شد: در سياست‌هاي دولت در بحث هدفمندي يارانه‌ها كار توليد محدود و اشتغال سخت و تنگ شده است و مردم به شدت در برابر گراني قرار دارند و اين بودجه تنها به نفع ثروتمندان است.

باهنر در پاسخ تذكري: نمايندگان در اظهاراتشان عدل و انصاف را رعايت كنند

هم‌چنين يك عضو كميسيون تلفيق با انتقاد از برخي اظهارنظرهاي مخالفان كليات لايحه بودجه نسبت به اعضاي كميسيون تلفيق، گفت: چرا آبروي مجلس را با اين اظهارات خود مي‌بريد؟ مجلس به اندازه كافي كساني را دارد كه مي‌خواهند آن را به توپ ببندند.

به گزارش ايسنا، محمدقسيم عثماني در صحن علني روز چهارشنبه و در جريان بررسي كليات لايحه بودجه 91، با اشاره به اظهارات ابطحي به عنوان مخالف اين كليات، گفت: چرا با اين اظهارات آبروي مجلس را مي‌بريد. ايشان اظهارات خود را بر مبناي ليستي كه در آن پيشنهاداتي مطرح شده بود و در كميسيون نيز به تصويب نرسيد عنوان كردند. چرا با اينگونه مطالب آبروي مجلسي را مي‌بريد كه به ا ندازه كافي كساني را دارد كه مي‌خواهند آن را به توپ ببندند.

وي با تاكيد بر اينكه حرف‌هاي ابطحي در مورد مصوبات تلفيق درست نيست،‌ گفت: اعضاي كميسيون تلفيق تا 12 و حتي يك بعد از نيمه شب در جلسات حاضر بودند و هيچ چيزي براي حوزه انتخابيه خود نخواسته‌اند و همه براي كشور دلسوزي كرده‌اند پس بهتر است در اظهارات خود يك ذره انصاف داشته باشيد.

اين عضو كميسيون تلفيق گفت: آقاي عبداللهي در اين جلسه نيست كه از خودش دفاع كند، ايشان حتي تا يك و دو نصف شب در مجلس بود و از آن طرف ساعت شش صبح جلسات تلفيق را اداره مي‌كرد، آيا اينگونه اظهارنظرها پشت سر ايشان درست است؟

عثماني در عين حال گفت: مواردي كه به عنوان رديف‌هاي بودجه براي برخي حوزه‌هاي انتخابيه در بودجه آمده است، چيزي است كه دولت به تشخيص خود در لايحه اضافه كرده و هيچ ربطي به مصوبات كميسيون ندارد.

به گزارش ايسنا، محمدرضا باهنر در كسوت رياست جلسه در پاسخ به اين تذكر، به پيشنهاد برخي از نمايندگان در مجلس دوم اشاره و اظهار كرد: در آن دوره تعدادي از نمايندگان پيشنهاد حقوق مادام‌العمر براي نمايندگان را مطرح كردند كه در همان دوره مجلس با اكثريت قاطع با اين پيشنهاد مخالف كرد و اين طرح رد شد اما اكنون بعد از گذشت حدود 20 سال مردم در هر جايي از ما مي‌پرسند كه حقوق مادام‌العمر نمايندگان چقدر است؟

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه مخالفان و موافقان كليات با استناد به مصوبات سال جاري كميسيون تلفيق اظهارات خود را بيان كنند، گفت: در مجلس هفتم برخي نمايندگان پيشنهادي را مطرح كردند كه بر اساس آن، هر نماينده بتواند با در اختيار داشتن اعتباري بالغ بر يك ميليارد تومان، آن را براي بودجه عمراني حوزه انتخابيه‌اش استفاده كند كه در آن زمان نيز مجلس با قاطعيت اين موضوع را رد كرد اما اكنون باز هم مردم در شهرستان‌ها و روستاها از ما مي‌پرسند كه بحث بودجه يك ميلياردي‌شان چه شد.

نايب رييس مجلس در ادامه خطاب به نمايندگان گفت: مسائلي كه شما از پشت اين تريبون عنوان مي‌كنيد يك توك به ذهن مردم مي‌زند و در طول ساليان آينده در مورد آن سوالاتي در ذهن‌شان به وجود مي‌آيد پس خواهش بنده آن است كه مراقب صحبت‌هايتان كه از پشت اين تريبون پخش مي‌شود باشيد و عدل و انصاف را رعايت كنيد.

/موافق كليات لايحه بودجه/ نماينده بوكان: تا جاييكه ممكن بود اتكا به نفت را در بودجه كاهش داديم

نماينده مردم بوكان به عنوان موافق لايحه بودجه اظهار كرد: موافقت با كليات لايحه بودجه به معني مخالفت با روش‌هاي موجود در بودجه‌نويسي نيست، هر چند كه ما موافق كليات بودجه هستيم.

به گزارش ايسنا، محمدقسيم عثماني ادامه داد: كميسيون در رسيدگي خود كه خالي از اشكال هم نبوده است بر اساس يكسري اصول اقدام كرده است كه توافقي بوده‌اند، براي مثال هر جا احكام، ماده واحده، پيوست‌ها،‌ پيشنهادها و ساير موارد مغاير ماده 216 آيين‌نامه داخلي مجلس بوده است، كنار گذاشته شده است، هر جا مغاير برنامه پنجم توسعه بوده است طبق ماده 215 آيين‌نامه اصلاح شده است، هر جا مغايرتي با قوانين داخلي كشور مانند اصل 44 و قانون مديريت خدمات كشوري يا قانون محاسبات عمومي و قانون برنامه و بودجه وجود داشته است اصلاح شده است.

وي ادامه داد: قانونگذاري جديدي را پيگيري كرده‌ايم، قوانين دائمي اصلاح نشده است، احكام ماده واحده با رعايت آيين‌نامه بايد ماهيت بودجه‌اي مي‌داشت اما آنهايي كه اينطور نبود را جلوگيري كرده‌ايم، همچنين مواردي كه آثار نقطه‌اي و منطقه‌اي داشته‌اند را در بررسي طرح نكرده‌ايم، نظرات كارشناسان در تمام بررسي‌ها مورد توجه قرار گرفته است، ضمن اينكه تاكيد مي‌كنم ديوان محاسبات هيچ وقت نگفته است كه بودجه قابل نظارت نيست، بلكه در برخي موضوعات نگراني‌هايي بوده است كه آنها را هم لحاظ كرده‌ايم.

قسيم عثماني اظهار كرد: هر چند لايحه اشكالات جدي داشته است اما گزارش كميسيون تلفيق خلاءها را پوشش داده است، لايحه در سال قبل و قبل از نامگذاري سال داده شده است اما كميسيون تلاش كرده است كه توجه مضاعف به توليد را در لايحه وارد كند.

نماينده مردم بوكان اظهار كرد: ناچاريم به بودجه‌اي انبساطي روي بياوريم، در عين حال ابزارهاي كنترل تورم و نقدينگي هم ديده شده است. در مورد هدفمندي دولت موظف بوده است در پنج رديف درآمدي و هزينه‌اي خواسته‌هاي خودش را مشخص كند اما اين كار را نكرده بود و كميسيون خودش رديف‌هاي درآمدي و هزينه‌اي را اضافه كرده است.

اين نماينده موافق لايحه بودجه اظهار كرد: دولت درآمدهاي ناشي از هدفمندي يارانه‌ها را 135 هزار ميليارد تومان درخواست كرده بود اما ما 66 هزار ميليارد تومان را تصويب كرديم يعني آن را به نصف كاهش داديم و تاكيد شده است كه حمايت از توليد صورت بگيرد، از اين 66 هزار ميليارد تومان، شش هزار ميليارد تومان آن صرف هزينه‌هاي بيمارستاني خواهد شد كه بخش بهداشت و درمان را متحول خواهد كرد.

وي ادامه داد: 25 هزار ميليارد تومان از محل فروش اوراق مشاركت، درآمد براي دولت در نظر گرفته شده است كه مي‌تواند نقدينگي و تورم را مهار كند، همچنين در تصويب بودجه، شفاف شدن رابطه دولت و وزارت نفت در نظر گرفته شده است تا وزارت نفت بتواند سرمايه‌گذاري‌ها را تسريع كند.

عثماني با اشاره به يكسان‌سازي نرخ ارز در بودجه سال 91، گفت: نرخ ارز در تمام موارد در بودجه سال جاري هزار و 226 تومان در نظر گرفته شده است و قرار است از چند نرخي شدن بودجه جلوگيري شود، ضمن اينكه براي مابه‌التفاوت فروش ارز هم رديف ديده شده است.

نماينده مردم بوكان ادامه داد: قرار است از محل مابه‌التفاوت دو هزار ميليارد تومان به صندوق توسعه ملي پرداخت شود، ضمن اينكه كسري بودجه پنهان از بين رفته است و اتكا به نفت تا جايي كه ممكن بوده كاهش يافته است.

عثماني خاطر نشان كرد: اتكاي كمتر به نفت به معني ماليات و عوارض بيشتر است كه فشار را به مردم افزايش مي‌دهد اما اين انعطاف‌پذيري براي دولت ديده شده است، تا بانك مركزي بتواند تحريم‌ها را دور بزند.

اين نماينده موافق لايحه بودجه اظهار كرد: رديف‌هاي متفرقه در اين بودجه كاهش پيدا كرده است و در مجموع من از نمايندگان خواهش مي‌كنم به كليات لايحه راي بدهند، چرا كه راي ندادن به كليات به شوخي بيشتر نزديك است، مجلس بعدي در دو ماه اول فقط بايد كميسيون‌ها را مشخص كند،‌ اينكه بودجه را به مجلس بعدي بسپاريم قابل قبول نيست.

/مخالف كليات لايحه بودجه/ ابطحي: كار بودجه‌نويسي فعلي بر كدام محور انجام مي‌شود؟

يك نماينده مخالف با كليات لايحه بودجه 91 نيز با بيان اين‌كه اين لايحه بر اساس قوانين و تعريف بودجه‌نويسي نگاشته و بررسي نشده است، گفت: لوايح قانوني يك شناسنامه و هويت دارد و مجلس مي‌تواند لايحه‌اي را بپذيرد يا نه اما نمي‌تواند اصلاحاتي غيرمرتبط از موضوع مصوبه هيات وزيران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا محمدجواد ابطحي، در مخالفت با كليات لايحه بودجه سال 91 با نقد حقوقي به اين كليات اظهار كرد: پرداختن به ايرادات شكلي و ماهوي متن مصوبات مجلس از نظر مغايرت نداشتن با اصول قانون و شرع مقدس قطعا فرع بر فرآيند تهيه و تصويب قانون است كه الزاما و بدون كمترين اغماض بايد در چارچوب قانون اساسي و آيين‌نامه داخلي مجلس صورت گيرد.

وي ادامه داد: هم‌چنين تصميم عادلانه درباره‌ي مسائل مختلف ترازوي مخصوص خود را دارد و براي حركت يك ملت به سمت عدالت، مسوولان بايد ترازوي بزرگ قانون اساسي را برپا كنند.

ابطحي با اشاره به موارد و اصول قانون اساسي مبني بر رعايت حقوق مساوي ميان مردم و تبعيض قائل نشدن ميان آنها تاكيد كرد: چهار سال است به عنوان مخالف صحبت كرده‌ام چون نديدم مجلس به اين نكات حقوقي و ايرادات ما توجهي كند اما بازهم اين سخنان را براي ثبت در تاريخ بيان مي‌كنم.

وي با اشاره به نقض اصل 52 قانون اساسي مبني بر اين‌كه بودجه سالانه كل كشور به ترتيبي كه در قانون مقرر مي‌شود بايد از طرف دولت تهيه و به مجلس ارايه شود، خطاب به حقوق‌دانان مجلس اظهار كرد: كليات لايحه بودجه ارايه شده بر اساس كدام قانون نوشته شده است؟ شوراي محترم نگهبان، لايحه بودجه بر اساس كدام قانون نوشته شده و بررسي شده است؟ بودجه تقديمي بايد طبق قانون برنامه و بودجه مصوب سال 51 باشد، آيا قانون 51 قانون است يا منسوخ است. اگر قانون است، بودجه‌نويسي فعلي بر كدام محور صورت گرفته است؟ و يا بر اساس كدام قانون محاسبات عمومي تنظيم شده است؟

اين نماينده‌ مخالف كليات بودجه، تصريح كرد: بيش از 33 سال است كه اين لايحه تنظيم مي‌شود اما بر اساس كدام قانون؟ ما خودمان را بازي داده‌ايم؟ بودجه بايد بر اساس قانون تنظيم شود. ماده 11 و 20 برنامه و بودجه مصوب فروردين 51 و يا بند 1 قانون محاسبات عمومي، تعريف بودجه و سند مالي دولت را مشخص كرده است. اما در اين زمينه كدام يك از اين موارد رعايت شده است؟

ابطحي گفت: در گزارش كميسيون تلفيق نوشته شده است در تاريخ 18 ارديبهشت 91 لايحه بررسي و نهايي شده است. اگر نهايي شده، چرا هنوز در جلسات كميسيون تلفيق جلسه برگزار مي‌شود؟ يا دروغ نوشته شده است يا اگر نهايي نشده است ما را بازي داده‌ايد.

وي با اشاره به اصل 74 مبني بر اين‌كه لوايح قانوني كه دولت تهيه مي‌كند و به مجلس مي‌فرستد بايد يك شناسنامه و هويت داشته باشد و مجلس مي‌تواند آن را بپذيرد يا خير، گفت: اما مجلس نمي‌تواند با اصلاحات و تغييرات غيرمرتبط و خارج از موضوع، مصوبه هيات وزيران را دگرگون كند. اين نكته‌ي مهمي است كه مقام معظم رهبري در ديدار با نمايندگان مجلس هشتم بر آن تاكيد كرده‌اند.

اين نماينده‌ مخالف كليات بودجه ادامه داد: كميسيون تلفيق 28 بند لايحه دولت را حذف و حدود 48 الحاق به لايحه دولت زده است.

ابطحي اظهار كرد: شب گذشته مقرر شده است براي طرح توسعه مجلس 195 ميليارد تومان، رهن و اجاره دفاتر نمايندگان 150 ميليارد تومان، هزينه اسكان نمايندگان جديد 43/5 ميليارد تومان، اعتبارات هزينه‌اي مجلس 15 ميليارد تومان، طرح توسعه امكانات موتوري 7/5 ميليارد تومان، استقرار موقت نمايندگان جديد يك ميليارد تومان، افزايش بودجه عمراني مجلس 50 ميليارد تومان و اينها ديروز اضافه شده است اما اجازه دهيد بگويم سرنخ آن كجاست. سرنخ، جدول شماره 12 است.

وي تصريح كرد: در اين جدول كمك به مصلاي ايجرود ماهنشان يك ميليارد تومان، كمك به توسعه مسجد وليعصر ماهنشان 500 ميليون تومان، كمك به كانون نويسندگان قم 400 ميليون تومان؛ آيا اصفهان كانون نويسندگان ندارد؟ آقايان اين وضع بودجه‌نويسي نيست.

اين نماينده‌ مخالف كليات بودجه، با خواندن اين شعر كه يكي بر سر شاخ بن مي‌بريد، خداوند سبحان نظر كرد و ديد، بگفتا اگر اين مرد بد مي‌كند، نه با من كه با نفس خود مي‌كند، به سخنان خود پايان داد.

نجيب حسيني تذكر داد:براي جلوگيري از شائبات توافق شد درتلفيق هيچ پروژه منطقه‌اي مطرح نشود

هم‌چنين نماينده مردم مينودشت گفت: در جريان رسيدگي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق، توافق شد تا حتي يك پروژه منطقه‌اي مطرح نشود تا شائبه‌اي به وجود نيايد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، سيدنجيب حسيني با استناد به ماده 77 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: از روزي كه كميسيون تلفيق تشكيل شد، بنده در 99 درصد جلساتش حضور داشتم، از نزديك شاهد تلاش اعضاي كميسيون براي بررسي و تصويب احكام و رديف‌هاي لايحه بودم، در اين كميسيون توافق شد تا حتي يك پروژه منطقه‌اي مطرح نشود تا شائبه‌اي به وجود نيايد.

وي افزود: آيا اين درست است عده‌اي بي‌آنكه تلاش‌هاي اعضاي كميسيون و نگراني‌هايشان را مورد توجه دهند، يك طرفه به تخطئه اين كميسيون بپردازند؟ چرا به دست خودمان بر عليه خودمان سخن مي‌گوييم؟

نماينده مردم مينودشت افزود: آيا كمك دو هزار ميليارد توماني به بيمه بيكاري و كمك به خانواده شهدا و جانبازان اقدامي منطقه‌اي است؟

وي افزود: جهت اطلاع نمايندگان مقرر شد صندوقي در مجلس تشكيل شود تا كمك نمايندگان به مردم از طريق اين صندوق انجام شده و پس از رفع مشكل، مبالغ از سوي مردم به اين صندوق بازپرداخت شود.

عليرضا محجوب نيز با استناد به ماده 216 آيين‌نامه داخلي گفت: در هيچ يك از سخنان موافقان و مخالفان و اظهارات رييس مجلس و سخنگوي كميسيون تلفيق به تاخيري كه دولت در ارائه لايحه به مجلس مرتكب شد، اشاره نشد.

نماينده مردم تهران افزود: دولت مكلف بود تا 16 آذر سال گذشته لايحه را به مجلس بياورد ولي اين كار را با تاخير طولاني انجام داد، اين موضوع باعث به وجود آمدن مشكلات بعدي در مجلس شد.

محجوب خطاب به باهنر، تاكيد كرد: به عنوان تكليف قانوني بر عدم پايبندي به ماده 216 آيين‌نامه پافشاري كنيد.

/موافق كليات لايحه بودجه/ هدايت‌خواه: ادعاي بي‌انضباطي در بودجه، ادعايي بي‌مبناست

هم‌چنين يك عضو كميسيون تلفيق، كليات بودجه سال 91 را مجموعه‌اي منسجم دانست و اظهار كرد: ادعاي بي‌انضباطي در بودجه، ادعايي بي‌مبناست.

به گزارش ايسنا، ستار هدايت‌خواه در نطق خود در صحن علني امروز مجلس در موافقت با كليات لايحه بودجه 91، در خصوص برخي از انعطاف‌پذيري‌هاي آن گفت: اين بودجه از لحاظ شرايط كشور و موقعيتي كه در آن قرار گرفته‌ايم، مناسب است و تعيين شاخص‌هاي كلان با دقت و وسواسي كه شرايط فعلي مي‌طلبد تدوين و تنظيم شده است كه از جمله آن، نرخ ارز، قيمت نفت، فروش نفت و درآمدهاي نفتي است كه همه آنها با دقت فراوان دولت و اعضاي كميسيون تلفيق به تصويب رسيده است.

وي با اشاره به توجه اين لايحه به بخش فرهنگ، اظهار داشت: فرهنگ ديني، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، فرهنگ قرآني، كمك به مساجد، پوشش شبكه صداوسيما و توجه به بسيج، كتابخانه‌ها و حوزه‌هاي علميه همگي از مسائلي است كه در بخش فرهنگ به آن توجه ويژه‌اي شده است.

نماينده مردم بويراحمد ادامه داد: توجه به ايثارگران و استفاده بهينه از ظرفيت صندوق توسعه ملي از امتيازات بالاي اين لايحه بودجه براي توسعه كشور است، در توجه به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي بالاي نفتي پيش‌بيني خوبي صورت گرفته است كه مي‌توان با كشورهاي همسايه با سرمايه‌گذاري تعامل برقرار كرد.

هدايت‌خواه در ادامه در پاسخ به برخي اظهارات مخالفان گفت: بعضي دوستان گفتند كه گزارش بودجه با تعجيل ارائه شده كه بايد گفت اين ادعا بي‌مبناست، چرا كه قبل از عيد و سال 1390 بررسي بودجه در كميسيون تلفيق آغاز شد و تا شب گذشته مجموعه جلسات آنها ادامه داشت و تقريبا از همه فرصتي كه در آيين‌نامه پيش‌بيني شده بود با حوصله تمام توسط اعضا استفاده شد.

وي افزود: برخي از دوستان خود مشكل ضيق وقت داشتند و بايد خطاب به آقاي توكلي گفت كه ايشان فقط چند ساعت در اين كميسيون حضور پيدا كردند كه مبناي قانوني آن مشخص نيست.

اين عضو كميسيون تلفيق در ادامه خاطر نشان كرد: عده‌اي نيز مدعي هستند و خود را اقتصاددان مي‌دانند كه بايد پيشنهادات خود را ارائه دهند، اگر پيشنهاد حذف درآمدهاي نفتي توسط كسي مطرح مي‌شود بايد پيشنهادات افزايش درآمدهاي ديگر را ارائه كند چرا كه نمي‌توان در يك خلاء تصميم‌گيري كرد.

هدايت‌خواه با انتقاد از نگاه صرفا سلبي برخي از نمايندگان، گفت: هر كس انتقادي دارد بايد پيشنهادي عملي نيز ارائه كند،‌ هميشه بهترين راه، ساده‌ترين راه نيست، به طور مثال در موضوع هدفمندي يارانه‌ها دولت نظر ديگري داشت اما چيزي كه الان در كميسيون تلفيق به تصويب رسيده، پيشنهاد برخي از همين دوستان منتقد است.

وي افزود:‌ آقاي انصاري كه خود از عوامل اصلي مطرح شدن بسياري از مصوبات در كميسيون تلفيق هستند، اكنون مصوبات آن را زير سوال مي‌برند در حالي كه در بسياري از موارد نظر ايشان مورد توجه قرار گرفته، پس اگر چيزي است دست‌پخت خودشان بوده است.

اين عضو كميسيون تلفيق درباره ادعاي بي‌انضباطي در لايحه بودجه 91، اظهار داشت: چنين ادعايي كاملا بي‌مبناست، نمي‌توان كل بودجه بي‌انضباطي ايجاد مي‌كند چرا كه در خود آنها بندهايي وجود دارد كه انضباط را در اين لايحه برقرار مي‌سازد.

هدايت‌خواه با تاكيد بر وجود نگاه عادلانه و منصفانه در كليات لايحه بودجه 91، تصريح كرد: اين لايحه توجه كارگران و اقشار محروم و پايين را مورد نظر قرار داده و مي‌توان آن را مجموعه‌اي منسجم دانست كه انشاءالله مورد تاييد نمايندگان قرار بگيرد.

/مخالف كليات لايحه بودجه/ فولادگر: ساختار بودجه‌نويسي را براي آينده اصلاح كنيم

هم‌چنين رييس كميسيون اصل 44 مجلس شوراي اسلامي از نمايندگان مجلس نهم خواست تا با همكاري دولت، ساختار بوجه را براي آينده اصلاح كنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا حميدرضا فولادگر كه در جلسه‌ علني صبح روز، چهارشنبه در مخالفت با كليات لايحه بودجه سخن مي‌گفت، اظهار كرد: به اعتقاد من بودجه اشكالات شكلي و قانوني و هم‌چنين اشكالات محتوايي دارد. البته من از زحمات معاونت راهبردي، دستگاه‌هاي اجرايي و همكاران كميسيون تلفيق صميمانه تشكر مي‌كنم و اين نقدها منكر زحمات دوستان در مجلس و دولت نيست.

وي عدم رعايت ماده 216 آيين‌نامه و هم‌چنين اصل 52 قانون اساسي را در لايحه بودجه يادآور شد و افزود: محتواي اصلي بودجه در جمله اول ماده واحده آمده كه درآمدها و هزينه‌ها و هم‌چنين جداول را مشخص مي‌كند؛ در حالي كه ما بدون اين راجع به احكام صحبت مي‌كنيم كه مهم‌ترين ايراد شكلي در بودجه‌نويسي است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ما هر سال با اين اشكال مواجه هستيم كه هم در ساختار ايراد وجود دارد و هم در بررسي‌هاي كميسيون‌هاي تخصصي و تلفيق اشكال هست. البته ما زحمات شبانه‌روزي را مي‌بينيم اما آيا واقعا جلسات كميسيون تلفيق، تلفيق پيشنهادات كميسيون‌هاي تخصصي است يا لابي برخي افراد؟

فولادگر با اشاره به لزوم رعايت احكام بالادستي از جمله برنامه پنج ساله‌ي توسعه و هم‌چنين سند چشم‌انداز در بودجه‌نويسي گفت: البته كه بسياري از احكام برنامه پنجم در بودجه آمده اما از خيلي از اين احكام هم اثري در بودجه نيست. متاسفانه ما در بودجه‌نويسي برنامه محور نيستيم و مقطعي حركت مي‌كنيم؛ در حالي كه سياست‌هاي كلي مثل اصل 44، اشتغال و سرمايه‌گذاري داريم كه در بودجه چندان در جهت اجراي اين سياست‌ها جلو نمي‌رويم.

رييس كميسيون اصل 44 مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه بودجه عملياتي نيست و علاوه بر مغايرت با قانون سياست‌ها و برنامه در آن قانون‌گذاري جديد صورت گرفته، اظهار كرد: بودجه‌نويسي ما ثابت است؛ در حالي كه در دنيا روش متداول بودجه‌ي متغير است؛ به اين معنا كه برخي هزينه‌ها موكول به برخي درآمدها مي‌شود.

وي افزود: در بحث درآمدها با اين‌كه اقدام خوبي در تخصيص صندوق توسعه و كاهش وابستگي به نفت انجام شده اما اين موضوع كافي نيست.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر لزوم رعايت قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در بودجه تصريح كرد: بر اساس اين قانون، 30 درصد درآمد ناشي از هدفمندي يارانه‌ها بايد به توليد داده شود و اين يعني رقمي معادل 19 هزار ميليارد؛ در حالي كه ما در بودجه 10 هزار ميليارد را به توليد اختصاص داديم. هم‌چنين 80 درصد درآمد را به اقتصاد خانوار اختصاص داديم و 20 درصدرا به توليد داده‌ايم. ضمن اين‌كه گزارش دقيقي نداديم كه چقدر سهم توليد در سال 90 پرداخت شده و بخشي از تورم هم به خاطر عدم حمايت از توليد داخلي است.

فولادگر در پايان با انتقاد از عدم رعايت سياست‌هاي كلي اصل 44 در بودجه‌ي 91 گفت: در بودجه 33 هزار و 500 ميليارد تومان منبع براي بدهي دولت تعيين شده و در مقابل، ماده 29 قانون اصل 44 كه بر اساس سياست‌هاي رهبري است موقوف‌الاجرا شده، اين به معناي انحراف اين قانون و تبديل آن به منبعي براي بدهي‌هاي دولت است.

/موافق كليات بودجه/ كريمي فيروزجايي: توجه به بودجه بخش آموزش و پژوهش از نكات مثبت بودجه امسال است

هم‌چنين نماينده مردم بابل در مجلس در موافقت با كليات لايحه بودجه گفت‌: همه ما مي‌دانيم كه مجلس نهم در ابتدا يك تا دو ماه طول مي‌كشد تا شكل بگيرد و بر همين اساس عملا كشور بدون بودجه خواهد ماند لذا اگر منتظر مجلس نهم بمانيم تا بودجه را به سرانجام برساند كشور تا دو ماه بدون بودجه باقي خواهد ماند و منطقا هم اين مسئله عملي نيست.

به گزارش ايسنا، علي كريمي فيروزجايي، با بيان اينكه موافقت من به دليل جهت‌گيري‌هاي بودجه سال جاري است، افزود: اشكالاتي در لايحه پيشنهادي دولت و كميسيون تلفيق وجود دارد كه بايد اشكلات آن در صحن علني بيان شده و حل شود.

اين نماينده مجلس در ادامه اظهاراتش اضافه كرد: يكي از بند‌هاي اصلي كليات بودجه بند الحاقي 27 است كه با توجه به نامگذاري سال 1391 به عنوان سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني خيلي دقيق توسط كميسيون تلفيق در بخش‌هاي مختلف كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت مورد توجه قرار گرفته است و در قالب چند بند فرصت پنج ساله‌اي به سرمايه‌گذران بخش صنعت، توليد و كشاورزي داده شده و بانك‌ها نيز به آن‌ها فرصت داده‌اند.

وي ادامه داد: همچنين وزارت نفت موظف است تا زمان گازرساني به آن‌ها سوخت لازم را ارائه دهد و نهاد‌هاي كشاورزي موادي مانند كود و سم را با قيمت غير يارانه‌ايي در اختيار كشاوزران قرار دهد و حمايت‌هاي لازم از آن‌ها انجام دهد و يارانه‌هاي نهادي به آن‌ها داده شود.

كريمي فيروز جايي افزود: در همين راستا سازمان صداوسيما را مكلف كرديم كه از محل منابع داخلي خود براي فرهنگ‌سازي كالاهاي داخلي اقداماتي را انجام دهد و به طور كلي مجموعه گزارشات كميسيون تلفيق ما را رهنمون خواهد كرد كه منويات رهبر عزيز انقلاب در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني را تحقق بخشيم.

وي گفت: در سال 91 اتفاقات گسترده‌اي در مقايسه با سال‌هاي گذشته در زمينه توجه به علم، فناوري و تحقيقات انجام شده است، براي اولين بار سرفصلي براي مقاوم‌سازي دانشگاه‌هاي كشور گنجانده شده كه 600 ميليارد تومان كميسيون تلفيق پيشنهاد داده كه براي مقاوم سازي ساختمان دانشگاه‌ها ارائه شود كه در همين راستا خود مخالفين نيز تاكيد داشتند كه به هر حال توسعه كشور از راه دانشگاه‌ها است.

اين نماينده مجلس در ادامه اظهاراتش اضافه كرد: در همين راستا تجهيز آزمايشگاه‌ها و كارگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و كمك دانشگاه‌هاي محروم نيز مد نظر قرار گرفته است. همانطور كه مي‌دانيد در سال 90 رقمي براي مقاوم‌سازي دانشگاه‌هاي ممتاز در نظر گرفته شده و امسال در وزارت آموزش و پرورش با وجود رقم در نظر گرفته شده براي مقاوم سازي دانشگاه‌ها بودجه‌اي براي هوشمند‌سازي مدارس و هنرستان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

كريمي فيروزجايي ادامه داد: همچنين صندوق رفاه دانشجويان نيز مورد توجه قرار گرفته و مبلغي مبني بر 170 ميليارد تومان به اين صندوق داده مي‌شود و همان بندي كه در سال 90 در آن گنجانده شده بود امسال نيز در كليات بودجه قرار گرفته است.

وي افزود: همچنين كمك‌ به پژوهش‌هاي بنيادين به خصوص در سلول‌هاي بنيادين،‌ كمك به دانشگاه پيام نور و فني‌حرفه‌اي كشور در نظر گرفته شده و از طرف ديگر در كليات بودجه اختصاص رقمي براي معافيت ايثارگران از پرداخت شهريه كه در سال گذشته اشكالاتي بر آن وارد بود، مورد توجه قرار گرفته كه اميدواريم امسال آن اشكالات وجود نداشته باشد.

اين نماينده مجلس با اشاره به مكلف كردن دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر اختصاص دادن نيم درصد از بودجه خود به مسائل پژوهشي گفت: در يكي از بند‌هاي دولت پيشنهاد داده و كميسيون تلفيق بر آن تاكيد كرده و آن گازرساني به روستا و شهرهاست. سال قبل رقمي را پيشنهاد داده بوديم كه از طريق بانك‌ها در قالب تسهيلات به شركت ملي گاز كمك شود كه خوشبختانه اين موضوع در لايحه گنجانده شده و اميدواريم كه همه مناطق محروم از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

كريمي فيروزجايي اضافه كرد: در حوزه روستايي و كشاورزي پيشنهاد شده است كه براي تسريع در احداث آب‌بندان‌ها و توسعه شبكه آبياري باز هم 85 درصد از هزينه آن به عنوان اعتبارات دولت به شكل كمك‌هاي بلاعوض در نظر گرفته شود كه يكي از اقدامات خوب در اين بودجه است همچنين براي بازنشستگان در جهت دريافت به موقع عيدي‌ها و عايله‌مندي‌ها ساماندهي و نظارت جدي انجام شود.

اين نماينده مجلس در ادامه نطق خود اضافه كرد: در كليات بودجه توجهي به كميته امداد، بهزيستي صورت گرفته و تغيير و تحولاتي درباره افراد تحت پوشش و افراد جديدي كه در ليست انتظار قرار گرفته‌اند، شده است.

وي ادامه داد: همچنين در ماده الحاقي 17 در حوزه فرهنگ و ورزش پيشنهاد شده است كه نيم درصد از بودجه دستگاه‌هاي اجرايي به فعاليت‌هاي قرآني، فرهنگ عفاف و حجاب اختصاص داده شود. همچنين يكي از نكاتي مورد توجه قرار گرفته در مورد ايثارگران در ماده الحاقي 27 است كه رزمندگاني كه در دفاع مقدس دچار سانحه شده اما مدركي مبني بر اثبات اين موضوع وجود ندارد راه‌هايي را باز گذاشته‌ايم تا با معرفي دستگاه‌هاي اجرايي مانند ارتش و سپاه جانبازي آن‌ها مورد تاييد قرار گرفته و بتوانند از امكانات آن استفاده كنند.

انصاري در پاسخ به هدايت‌خواه تذكر داد: عضو كميته رفع اشكالات تلفيقي نبودم

يك عضو كميسيون تلفيق بودجه 91 نيز عضويتش در كميته رفع اشكالات تلفيقي بودجه را تكذيب كرد و خطاب به هدايت‌خواه گفت: تصور مي‌كردم با تحقيق اظهارنظر مي‌كنيد ولي گويا اين‌طور نيست.

به گزارش ايسنا، جمشيد انصاري در واكنش به سخنان ستار هدايت‌خواه گفت: بنده جزو نمايندگاني كه جدول رديف بودجه‌اي حوزه انتخابيه را امضا كرده است نبودم و عضويت در هيچ كارگروهي در كميسيون تلفيق نداشته‌ام.

نماينده مردم زنجان خاطرنشان كرد: با ايجاد اشكالات تلفيقي بودجه، قرار شد با نظر رييس كميسيون براي رفع اشكالات تلفيقي بودجه كميته‌اي تشكيل شود كه اين كميته متشكل از عزيزي معاون نظارت برنامه‌ريزي رييس‌جمهور، اميدوار رضايي، بنده و نماينده‌اي از ديوان محاسبات تشكيل شود ولي به دليل تهيه گزارشي از سوي اين كميته بنده به دليل قبول نداشتن شيوه‌ي تهيه‌ي گزارش از عضويت در اين كميسيون انصراف دادم.

وي با تاكيد بر اين‌كه به دليل ايرادات تلفيقي از اين كميته انصراف دادم، خاطرنشان كرد: بنده جدولي را كه امروز صبح توزيع شد را نديده بودم و آن را هم امضا نكردم، بنده خود نيز اين جدول را امروز صبح ديده‌ام، ولي يكي از اعضاي كميته اسم بنده را ذيل اين جدول نوشته و موافقت بنده با آن را اعلام كرده است؛ در حالي كه بنده اگر مي‌خواستم اين جدول را امضا مي‌كردم.

انصاري ادامه داد: بنده تصور مي‌كردم هدايت‌خواه با تحقيق اظهارنظر مي‌كند ولي گويا اين‌طور نيست.

مصطفي كواكبيان نيز در تذكري يادآور شد: قول داده شد كه سقف نهايي بودجه تا ظهر به مجلس اعلام شود ولي اكنون كه نزديك نماز ظهر هستيم هنوز اين اتفاق نيفتاده است.

وي درخواست كرد: حداقل قواعد شكلي رسيدگي به بودجه را اعلام كنيد.

با پايان جلسه صبح مجلس در رسيدگي به كليات لايحه بودجه

باهنر: در صورت موافقت نمايندگان،‌ در شيفت سوم هم بودجه را بررسي مي‌كنيم

جلسه نوبت صبح مجلس شوراي اسلامي براي بررسي كليات لايحه بودجه سال جاري دقايقي پيش به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا محمدرضا باهنر در سخناني گفت: جلسه‌ي نوبت بعدازظهر مجلس ساعت 15 آغاز خواهد شد كه تا ساعت 19 ادامه خواهد يافت.

وي گفت: براي برگزاري جلسه‌ي نوبت سوم راي‌گيري خواهيم كرد كه در صورت موافقت نمايندگان، امروز جلسه‌ي شيفت شب نيز برگزار خواهد شد.

ادامه اين گزارش را در گزارش بعدي بخوانيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha