• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۸:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91022012221
  • منبع : مطبوعات

بررسي جزييات لايحه بودجه؛

تخصيص 14/5 درصد از ارزش نفت صادراتي به وزارت نفت

تخصيص 14/5 درصد از ارزش نفت صادراتي به وزارت نفت

به منظور مصارف سرمايه‌اي و بازپرداخت قراردادهاي بيع متقابل 14/5 درصد از ارزش نفت صادراتي به وزارت نفت اختصاص يافت.

به منظور مصارف سرمايه‌اي و بازپرداخت قراردادهاي بيع متقابل 14/5 درصد از ارزش نفت صادراتي به وزارت نفت اختصاص يافت.

نمايندگان مجلس پس از تكميل كليات لايحه بودجه (كه در لينك‌هاي اين گزارش قابل مشاهده است) وارد بررسي جزييات اين لايحه شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نمايندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علني روز چهارشنبه، بررسي جزييات لايحه بودجه را برگزار كردند.

محمدرضا باهنر در كسوت رياست جلسه، در هنگام شروع جزييات گفت كه مجلس تا يك ساعت و نيم ديگر جلسه خود را ادامه مي‌دهد و پس از آن جلسه علني به اتمام مي‌رسد.

وي همچنين تاكيد كرد: شيفت سوم مجلس براي بررسي بودجه برگزار نمي‌شود.

با تصويب مجلس صورت گرفت؛ تخصيص 14/5 درصد از ارزش نفت صادراتي به وزارت نفت

با مصوبه مجلس، به منظور مصارف سرمايه‌اي و بازپرداخت قراردادهاي بيع متقابل 14/5 درصد از ارزش نفت صادراتي به وزارت نفت اختصاص يافت.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نمايندگان مجلس در نوبت عصر جلسه علني امروز چهارشنبه، در بررسي جزييات لايحه بودجه در بخش درآمدي، بند الف ماده يك را تصويب كردند.

براين اساس به منظور اجراي احكام قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي، رابطه مالي و نحوه تسويه‌حساب بين دولت (خزانه‌داري كل) و وزارت نفت از طريق شركت‌هاي تابعه ذي‌ربط به ميزان 5/14 درصد (شامل 10 درصد منظور در ماده 229 قانون برنامه پنجم توسعه) از ارزش نفت (نفت خام و ميعانات گازي) صادراتي و مبالغ واريزي نقدي بابت خوراك پالايشگاه‌هاي داخلي و ميعانات گازي تحويلي به مشتره‌هاي پتروشيمي و ساير شركت‌ها براساس قيمت فرآورده‌هاي نفتي در نيمه اول سال 89 به عنوان سهم آن شركت به منظور مصارف سرمايه‌اي و بازپرداخت قراردادهاي بيع متقابل شركت پس از كسب هزينه‌ها، معاف از ماليات و تقسيم سود سهام تعيين مي‌شود.

وزارت نفت از طريق شركت‌هاي دولتي تابعه ذي‌ربط موكلف شده است معادل 5/85 درصد بقيه ارزش مواد مذكور را به حساب بستانكار دولت (خزانه‌داري كل كشور) منظور و به شرح مقررات اين بند با دولت (خزانه‌داري كل كشور) تسويه‌حساب نمايد.

در صورت وصول درآمد حاصل از درآمد نفت خام و ميعانات گازي بيش از احكام و ارقام مصوب در اين قانون 25 درصد از مازاد حاصله به سهم شركت ملي نفت ايران مذكور در فوق افزوده و به عنوان منابع سرمايه‌اي صرفا جهت اجراي طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز در ميادين مشترك به مصرف مي‌رسد.

شركت ذي ربط تابعه وزارت نفت مي‌تواند از محل سهم خود، قراردادهاي لازم را با شركت‌هاي عملياتي توليد نفت و گاز براساس قيمت تمام شده و در چارچوب بودجه عملياتي منعقد نمايد.

همچنين قيمت نفت صادراتي از مبادي اوليه يا عرضه شده در بورس به ترتيب قيمت‌هاي معاملاتي يك بشكه نفت صادراتي، از مبادي اوليه در هر محموله يا متوسط قيمت صادراتي در يك ماه شمسي از مبادي اوليه و همچنين براي نفت تحميلي به پالايشگاه‌هاي داخلي و مجتمع‌هاي پتروشيمي و ساير شركت‌ها، اعم از دولتي و خصوصي، 95 درصد متوسط بهاي محموله‌هاي صادراتي نفت مشابه در هر ماه شمسي است.

مجلس سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملي، از صادرات نفت را تعيين كرد

نمايندگان مجلس بانك مركزي را مكلف كردند تا از وجوه حاصله از صادرات نفت خام و ميعانات گازي مبالغي را به عنوان سهم وزارت نفت، سهم صندوق توسعه ملي و سهم درآمد عمومي دولت، اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني امروز چهارشنبه در نوبت عصر، به بررسي جزييات حاصله بودجه در بخش درآمدي بند ب ماده يك اين لايحه را تصويب كردند.

براساس اين مصوبه، وزارت نفت، از طريق شركت‌هاي دولتي تابعه ذي ربط موكلف شد كليه دريافت‌هاي حاصل از صادرات نفت خام و ميعانات گازي اعم از سال جاري و سال‌هاي قبل را به هر صورت بعد از كسر بازپرداخت‌هاي بيع متقابل به عنوان الحساب پرداخت‌هاي موضوع اين بند و بند متناظر سال قبل بلافاصله از طريق حساب‌هاي موردنظر بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به حساب‌هاي مربوط در خزانه‌داري كل كشور واريز نمايد.

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران همچنين موكلف شده است سهم شركت ذي ربط تابعه وزارت نفت را به حساب‌هاي آن شركت مورد تاييد خزانه‌داري كل كشور در داخل و مورد تاييد آن بانك در خارج از كشور براي پرداخت پيمانكاران و سازندگان و عرضه‌كنندگان مواد و تجهيزات مربوط طرف قرارداد واريز و يا براي قراردادهاي تسهيلات مالي خارجي توثيق مي‌نمايد.

خزانه‌داري كل كشور پس از تاييد وزير امور اقتصادي و دارايي با وزارت نفت، از طريق شركت‌هاي دولتي تابعه ذي‌ربط تسويه‌حساب مي‌كند. همچنين بانك مركزي جمهوري اسلامي موكلف شده است از وجوه حاصله هرماه با اعلام خزانه‌داري كل، 14/5 درصد سهم وزارت نفت از طريق شركت‌هاي تابعه ذي‌ربط (با احتساب بازپرداخت‌هاي بيع متقابل) 23 درصد سهم صندوق توسعه ملي و سهم درآمد عمومي دولت با فروش مبالغ ارزي به نرخ ارز فروخته شده را به حساب‌هاي مربوطه واريز كنند. مازاد ارز حاصله نيز بايد به خزانه‌داري كل كشور پس از پايان شهريورماه تا پايان سال واريز گردد.

همچنين طبق يكي از تبصره‌هاي اين بند، در راستاي اجراي جز يك بند ه قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه بانك مركزي موظف است 23 درصد گاز صادرات طبيعي پس از كسر ارزش گاز خام طبيعي با 23 درصد صادرات فرآورده‌هاي نفتي، در پالايشگاه‌هايي كه از قيمت خوراك استفاده مي‌كنند را به حساب صندوق توسعه ملي واريز كنند. مبلغ واريزي مربوط به گاز طبيعي از ماه يازدهم سال محاسبه و تسويه مي‌شود.

مجلس تكليف وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو براي واريز درآمدهاي خود به خزانه‌داري كل را تعيين كرد

مجلس، شركت‌هاي دولتي تابع وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران را موظف كرد كه درآمدهاي خود را به خزانه‌داري كل كشور واريز كنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني امروز (چهارشنبه) در نوبت عصر و در جريان رسيدگي به جزييات لايحه بودجه در بخش درآمدي بند ه ماده يك اين لايحه را تصويب كردند.

براين اساس شركت دولت‌هاي تابعه وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو مكلف شدند كليه درآمدهاي ريالي و ارزي خود را به حساب‌هاي متمركز وجوه ريالي و ارزي كه از طريق خزانه‌داري كل كشور به نام آنهاست، با تاييد بانك مركزي جمهوري اسلامي افتتاح مي‌شود واريز كنند.

شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، موظف است از درآمدهاي مربوط به پالايشگاه‌هاي خصوصي معادل ارزش نقدي خوراك و نيز ساير تعهداتي كه برعهده بر شركت ملي پالايش و پخش است، كسر و طبق مفاد اين بند، به خزانه‌داري كل كشور واريز كند.

تكليف مجلس به وزارت نفت؛واريز درآمد خريد خوراك پالايشگاه‌ها در هر ماه به خزانه‌داري

مجلس، وزارت نفت را موظف كرد كه بخش نقدي خريد خوراك پالايشگاه‌هاي داخلي‌اش را هر ماهه متناسب با خوراك دريافتي به خزانه‌داري كل كشور واريز كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايندگان مجلس در ادامه جلسه علني امروز (چهارشنبه) در نوبت عصر و در جريان رسيدگي به جزييات لايحه بودجه در بخش درآمدي بند پ ماده يك اين لايحه را تصويب كردند.

براين اساس وزارت نفت از طرف شركت تابعه ذي‌ربط موظف شد بخش نقدي خريد خوراك پالايشگاه‌هاي داخلي را هرماه متناسب با خوراك دريافتي به خزانه‌داري كل كشور واريز كند. خزانه‌داري كل كشور نيز در اجراي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها مواد 16 و 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده و جزء الف اين بند مربوط به سهم شركت ملي نفت ايران مكلف است نسبت به پرداخت سهم طرف‌هاي ذي‌ربط اقدام كند.

همچنين طبق تبصره اين ماده سود خالص شركت‌هاي دولتي تابع وزارت نفت پس از كسر كليه پرداخت‌هاي قانوني حسب مورد به حساب‌هاي اندوخته‌ قانوني و افزايش سرمايه دولت در آن شركت‌ها منظور مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مواد 16 و 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده، در مورد تعيين نرخ 5/1 درصدي ماليات ارزش افزوده و همچنين نرخ عوارض شهرداري‌ها و دهياري‌ها و كالا و خدمات است.

باهنر پس از پايان جلسه علني امروز اعلام كرد: مجلس فردا بررسي لايحه بودجه را ادامه مي‌دهد

محمدرضا باهنر در پايان جلسه علني امروز، اعلام كرد كه جلسه بعدي مجلس فردا ساعت 8 صبح با منظور اعلام لايحه بودجه بررسي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، نايب رييس مجلس در پايان جلسه علني با اعلام اتمام نوبت عصر جلسه علني مجلس، گفت: اگر نمايندگان صبح اول وقت حاضر شوند، فردا بعدازظهر جلسه زودتر به اتمام مي‌رسد.

براساس اين گزارش، نمايندگان از ابتداي صبح امروز بررسي كليات لايحه بودجه را بررسي كردند و در نهايت ساعت 15:30 اين كليات پس از اظهارات موافقان، مخالفان، نماينده دولت و سخنگوي كميسيون تلفيق به تصويب رسيد.

پس از آن نيز نمايندگان وارد بررسي بخش درآمدي لايحه بودجه شدند و برخي بندهاي مربوط ماده يك اين قانون را بررسي كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha