• شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91023018293
  • خبرنگار : 71191

معاون ميراث فرهنگي: پيش از اين در مقابل خروج آثار از ثبت ملي مقاومت مي‌شد

معاون میراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: طرح توسعه‌ي ميدان مشق به‌طور قطع اجرایی مي‌شود؛ اما زمان‌بر است چون سازمان‌‌های مستقر در اين میدان باید فضاهایی را برای خود ایجاد کنند.

معاون میراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور گفت: طرح توسعه‌ي ميدان مشق به‌طور قطع اجرایی مي‌شود؛ اما زمان‌بر است چون سازمان‌‌های مستقر در اين میدان باید فضاهایی را برای خود ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسعود علويان‌صدر ظهر امروز در حاشيه‌ي همایش «موزه و جهان در حال تغییر» جمع خبرنگاران بيان كرد: اين ميدان حتما در آينده‌اي نزديک به‌عنوان يک مجموعه‌ي فرهنگي و تاريخي به ثبت مي‌رسد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي اعطاي تسهيلات به خانه‌هاي تاريخي، گفت: براساس معاهداتي که با بانک‌ها بسته‌ايم، از محل منابع اعتبارات داخلي سازمان و در قالب وجوه اداره‌شده، وام‌هاي قرض‌الحسنه به خانه‌هاي تاريخي اختصاص مي‌يابد. در اين زمينه به هر خانه‌ي تاريخي تا سقف 200ميليون ريال تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت مي‌شود.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا به برخي خانه‌هاي تاريخي در كاشان با وجود بستن قرارداد كمك نشد نيز اظهار كرد: هر پرونده‌اي که بررسي شده، در صورت صلاحيت از تسهيلات قرض‌الحسنه بهره‌مند شده و بودجه‌ي خود را از میراث فرهنگی گرفته است.

وی درباره‌ي مشکلاتی که برای مالکان خانه‌های تاریخی کاشان به‌دلیل امضای تفاهم‌نامه مرمت مشارکتی بسته شده است، گفت: پرونده‌های این خانه‌ها را بررسی کرده‌اند. برخی تفاهم‌نامه‌ها باید در استان هماهنگ و تأیید می‌شد. این افراد نیز این تأییدیه را نگرفته‌اند و شروع به کار کرده‌اند.

او درباره‌ي وجود برخي مشكلات در قوانين حوزه‌ي ميراث فرهنگي، بيان كرد: قوانین میراث فرهنگی جامعیت دارند، ولی برخی برخوردهای سلیقه‌يی سبب ایجاد مشکل در این حوزه و خروج آثار تاریخی از فهرست آثار ملي می‌شود. درست است که در یکی از ماده‌های قانونی آمده آثاری که تا قبل از دوره‌ي زندیه باشند، حق خروج از فهرست آثار ملی را ندارند، اما در جایی دیگری نیز بيان شده که همه‌ي بناهای تاریخی که بتوانند اصالت تاریخی یا دوره‌ي گذار فرهنگی تبیین کنند می‌توانند در فهرست آثار ملي ثبت شوند. چطور است که بنای ارگ آزادی را که در دوره‌ي معاصر ساخته شده است، می‌توان ثبت کرد بنابراین این موضوع مغایرتی با قانون ندارد.

وي اظهار كرد: اين همکاري و تعامل در استان‌هاي کشور نيز وضعيت بسيار مطلوبي دارد و احکام صادرشده در استان‌هاي آذربايجان شرقي، ايلام و کردستان نشان‌دهنده‌ي تعامل مثبت ميان قوه‌ي قضاييه و سازمان ميراث‌فرهنگي است.

او همچنين با اشاره به اهميت حفظ ميراث فرهنگي در توسعه‌ي شهري، گفت: توسعه‌ي شهري بايد با تضمين منافع عمومي و حفظ ميراث فرهنگي همراه باشد.

وی درباره‌ي این‌که آیا در جلسه‌ي خروج بناهای تاریخی در دیوان عدالت اداری از سوی سازمان میراث فرهنگی، کارشناس یا وکیلی حضور دارد یا خیر؟ بيان كرد: باید این موضوع را از اداره کل میراث فرهنگی استان‌ها پیگیری کنيد که آیا در این جلسه نماینده‌ای از ما حضور داشته است یا خیر.

علویان‌صدر ادامه داد: خروج بناهای تاریخی از ثبت، به زمان حال تعلق ندارد، از 30 سال پیش تا کنون وجود داشته، اما تا به حال به نحوی براي اجرای آن ایستادگی کرديم و اجرای آن را به تعویق انداخته بودیم. در همین زمينه، با چند نفر از فقهای شورای نگهبان صحبت شده است و به ريیس قوه‌ي قضايیه و ریاست جمهوری نامه زده‌ایم که این موضوع را حل کنند.

معاون میراث فرهنگی يادآوري كرد: ارتباط ما با قوه قضايیه در استان‌ها همراه با تعامل است، اما در برخی موارد با دیوان عدالت اداری مشکل داریم.

وی درباره‌ي اقدامات انجام‌شده براي تخريب قديمي‌ترين كبوترخانه‌ي ايران در اصفهان نیز گفت: دانشگاه اصفهان یک کار تحقیقاتی درباره‌ي کبوترخانه‌های این استان انجام داده است که به احیای آن‌ها به‌عنوان نشانه‌های شهری می‌پردازد. این کبوترخانه‌ها شاید در شهرهای دیگر پراکنده باشند، اما در اصفهان به‌صورت یک مجموعه درآمده‌اند که حتا در زمان ورود به شهر، نزدیک فرودگاه دیده می‌شوند. موضوع احياي کبوترخانه‌هاي اصفهان در حال پيگيري است.

معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور درباره‌ي وضعيت موزه‌ها در كشور نيز بيان كرد: فضاي موزه‌يي در کشور بايد به‌گونه‌اي ترسيم شود که در خانه‌ي هر ايراني بتوان يک موزه ايجاد کرد. اين آمادگي را داريم که به خانواده‌هاي ايراني براي ايجاد موزه در خانه‌هاي‌شان آموزش‌هاي لازم را ارائه كنيم.

وي با اشاره به اهميت موزه و جايگاه هنر موزه‌داري در کشور، گفت: موزه حتما نبايد در يک مکان خاص با تعداد بي‌شماري شيء باشد، بلکه در خانه‌ي هر ايراني مي‌توان يک موزه ايجاد کرد.

او با اشاره به نگاه جديد سازمان ميراث فرهنگي نسبت به توسعه و تقويت موزه‌هاي کشور، اضافه كرد: تلاش‌ها براي راه‌اندازي موزه‌ي نانوتکنولوژي و همچنين ايجاد موزه‌ي روستايي گيلان نشان‌دهنده‌ي نگاه جديد سازمان ميراث‌فرهنگي به موضوع موزه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha