• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91030805326
  • خبرنگار : 71191

احمد مسجدجامعی:

يك‌سوم بناهاي ثبت‌شده در تهران آسيب ديد‌ه‌اند

احمد مسجدجامعی گفت: از 2400 بناي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي در تهران، 800 بنا يعني يك‌سوم آن‌ها آسيب ديده‌اند.

احمد مسجدجامعی گفت: از 2400 بناي ثبت‌شده در فهرست آثار ملي در تهران، 800 بنا يعني يك‌سوم آن‌ها آسيب ديده‌اند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين عضور شوراي شهر تهران كه چهارم خردادماه در دهمین کارگاه هم‌اندیشی فرهنگی – تاریخی با محوریت تهران‌شناسی و تحت عنوان «شهر‌ ـ موزه عودلاجان» سخن مي‌گفت، بيان كرد: در طرح تفصیلی تهران، دو بافت تاریخی «شاه طهماسبی» و «ناصری» برای مرمت پیش‌بینی شده است.

او درباره‌ي آغاز مرمت بازارچه‌ي عودلاجان و بافت آن با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، شهرداری منطقه‌ي 12 و اهالی محل، گفت: نوع مرمت بازارچه به شیوه‌ي راسته‌ي مروی نیست، بلکه هدف، احیا و مرمت فضای قدیمی و کهن محله است. مرمت این بازارچه آغازی براي احیاي شهر ـ موزه‌ي عودلاجان است.

وي درباره‌ي تاریخچه‌ي شهر تهران اظهار كرد: تهران در زمان آغامحمدخان به پایتخت تبدیل شد، در زمان فتحعلی‌شاه بسط و گسترش یافت و به‌دلیل داشتن فضای مفرح و وجود باغ‌های زیاد، اعیان‌نشین شد. عودلاجان نیز خود به محله‌هایی مانند سادات، عرب‌ها، حیات‌شاهی‌ها، شاه‌غلام‌ها و باغ امین تقسیم شد.

در این کارگاه، سيداحمد محیط‌ طباطبایی در تعریف شهر ـ موزه گفت: موزه بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی هر ملت است که آن را مورد حفاظت، شناخت و معرفی قرار می‌دهد. از این رو، فضای بسیاری از شهرهای دنیا مانند «صنعا» و «پاریس» به شکل موزه است.

او مهم‌ترین عامل تداوم يافتن مرمت بافت تاریخی را خود مردم دانست و نقش آن‌ها را بالاتر از شهرداری و دولت ارزيابي و اضافه كرد: سازمان یونسکو این دهه را دهه‌ي تنوع فرهنگی نامیده است. 21 ماه می روز جهانی تنوع فرهنگی است که عودلاجان نیز با توجه به داشتن تنوع فرهنگی بالا در گذشته و حال، مصداقی برای این موضوع است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha