• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 91030905881
  • منبع : نمایندگی کرمان

/سلامت غذا/ سرطان، ارمغان سموم کشاورزی

/سلامت غذا/ سرطان، ارمغان سموم کشاورزی

ایسنا/کرمان استفاده از خیار و گوجه‌فرنگی در سفره‌های ایرانی به عنوان مهمترین عنصر سفره آرایی مرسوم است، اما استفاده بیش ار حد از سموم خطرناک و غیر استاندارد در این محصولات سلامت جامعه را با چالش جدی مواجه کرده است.

استفاده از خیار و گوجه‌فرنگی در سفره‌های ایرانی به عنوان مهمترین عنصر سفره آرایی مرسوم است، اما استفاده بیش ار حد از سموم خطرناک و غیر استاندارد در این محصولات سلامت جامعه را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، از زمانی که استفاده از آفت‌کشها در کشاورزی رواج پیدا کرده، آلودگی مواد غذایی با سموم یا استفاده نابجا از آنها بارها و بارها گزارش شده است و کارشناسان درباره عوارض این آلودگی‌ها هشدارهای زیادی داده‌اند.

به گفته متخصصان اگر تلاش می‌کنیم مردم را به سمت مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و سالم سوق دهیم از سوی دیگر باید تلاش مضاعفی برای پاک كردن این محصولات از سموم دفع آفات نباتی و نظارت بر مراحل کشت و تولید آنها صورت بگیرد.

با توجه به وجود یک چهارم باغات کشور در استان کرمان باعث شده است که از کودها و سموم و آفت کشها استفاده بی‌رویه‌ای ‌شود و همین امر سبب شده که طبق آمار هم اکنون بیشترین موارد استفاده از سموم کشاورزی در استان کرمان روی دهد.

استان كرمان يكي از مهم‌ترين قطبهاي توليد محصولات كشاورزي كشور بشمار مي‌آيد و تنها جنوب اين استان در توليد 4 نوع محصول كشاورزي رتبه اول كشور را دارد كه بيشتر شامل محصولات جاليزي از جمله گوجه‌فرنگي، خيار، فلفل و هندوانه و ساير محصولات كشاورزي است كه متاسفانه طي سال‌هاي اخير استفاده سموم و كودهاي شيميايي مجاز و غيرمجاز در مزارع كشاورزي شهرستان‌هاي مختلف كرمان افزايش يافته است و علاوه بر خارج كردن كشاورزي كرمان از دايره محصولات ارگانيك منجر به كاهش كيفيت و همچنين آلوده شدن محيط زيست نيز شده است، به گونه‌اي كه برخي كارشناسان از اين مساله ابراز نگراني كرده‌اند.

استفاده بی‌رویه از سموم منسوخ شده و ارزان قیمت در یک سوم باغهای کشور و مزارع کشاورزی کرمان علاوه به خطر انداختن منابع طبیعی احتمال بروز سرطان معده را نیز افزایش داده است.

در کشور حدود 70 شرکت توليدکننده و فرمولاتور سموم شيميايي وجود دارد که تلاش مي‌کنند ميزان 20تا 25 ميليون ليتر مصرف سموم و علف‌کش‌هاي کشاورزي را تامين کنند.

استاندار كرمان:

با مصرف بي‌رويه سموم كشاورزي برخورد مي‌شود

استاندار كرمان در نسشت كارگروه سلامت، گفت: سلامت جامعه وظيفه اصلي مديران و دست‌اندركاران است و همه دستگاههاي ذيربط موظفند با مصرف بي‌رويه سموم كشاورزي برخورد كنند.

نجار افزود: كشاورزان سختكوش استان نقش بسزايي در تامين مواد غذايي كشور دارند، بنا براين با ارائه آموزشهاي لازم و هماهنگي دستگاههاي كشاورزي و بهداشتي در راستاي مصرف استاندارد سموم كشاورزي حركت كرده تا از ارزش و اهميت حاصل دست رنج آنها كاسته نشود.

رئيس كار گروه سلامت استان کرمان گفت: متوليان امر وظيفه دارند سلامت غذايي، اجتماعي و رواني جامعه را مد نظر قرار دهند و با تفكر جامعه‌نگر، برنامه‌هاي خود را به پيش ببرند.

استاندار کرمان بر همكاري صدا و سيما، خبرگزاري‌ها، رسانه‌هاي نوشتاري و ديداري و دستگاههاي فرهنگي و تبليغي در اين زمينه تاكيد كرد و گفت: سازمانهاي كشاورزي و دانشگاهي علوم پزشكي با تدوين برنامه‌هاي مشخص در راستاي ارائه الگوي مناسب كاشت- داشت و برداشت اقدام كنند.

سموم کشاورزی پرخطر از گردونه مصرف حذف می‌شوند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: طی سه سال گذشته در استان کرمان تلاش کردیم تا سموم پرخطر را از گردونه مصرف خارج کنیم و در این راستا پنج سم پرخطر حذف و سموم کم خطر جایگزین آنها شد.

محمدرضا پورخاتون اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال به "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" و بیانات مقام معظم رهبری، یکی از جاهایی که باید بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود، بخش کشاورزی است.

پورخاتون با اشاره به اینکه افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی از وظایف ماست، تصریح کرد: در دو دهه گذشته به دلیل افزایش جمعیت، استفاده بی رویه از سموم کشاورزی در دستور کار کشاورزان قرار گرفت.

وی بیان کرد: در بحث حفظ و حراست نباتات مبارزات مختلفی را در نظر می گیریم که آخرین راه، مبارزه شیمیایی و استفاده از سموم است که در سالهای گذشته به علت تعلق گرفتن یارانه در بخش سموم، کشاورزان به راحتی و در میزان بالا از سموم استفاده می‌کردند.

پورخاتون افزود: دولت نهم و دهم به این سمت رفت که یارانه سموم را کاهش داده و برای کنترل آفات بخش کشاورزی به روشهای دیگر از جمله مبارزه بیولوژیک و ... روی آورد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: طی سه سال گذشته در استان کرمان تلاش کردیم تا سموم پرخطر را از گردونه مصرف خارج کنیم و در این راستا پنج سم پرخطر حذف و سموم کم‌خطر جایگزین آنها شده و این حرکت ادامه دارد.

سموم غیرمجاز به سادگی جذب میوه می‌شوند

کارشناس گیاه پزشکی با بیان اینکه سموم غیر مجاز به سادگی وارد غذا می‌شوند، افزود: با این حال توصیه می‌شود مصرف کننده قبل از استفاده از این میوه‌ها آنها را به دقت با مایع‌های تمیز کننده شتشو دهد، اما نکته نگران کننده این است که این سموم به سادگی جذب پوست محصول به خصوص در خیار، توت فرنگی، گوجه و سبزی می‌شوند و حتی با شستن آنها سم در محصول همچنان وجود دارد.

آزادگان ادامه داد: بسیاری از کشاورزانی که در مزارع خود از سم‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند، خودشان به هیچ وجه حاضر به استفاده از این محصولات نیستند و معمولا در گوشه‌ای از مزرعه و یا گلخانه محصول خانگی خود را هم پرورش می‌دهند.

سرطان ارمغان سموم کشاورزی

مديركل حوزه اجتماعي استانداري كرمان با اشاره به اینکه نتیجه تحقیقات در استان کرمان بر تاثیر بسیار منفی و خطرناک سموم بر دستگاه گوارش تاکید دارد، گفت: استان کرمان یکی از استانهایی است که با رشد سرطان از نوع گوارشی در آن مواجه هستیم که در صورت بی‌توجهی شاهد افزایش این بیماری در استان خواهیم بود.

وی تصریح کرد: سرطانهای دستگاه گوارش در استان کرمان رو به افزایش دارد که بخش زیادی از آن می‌تواند به استفاده از سموم و آفت کشها در محصولات کشاورزی و باقیماندن سم در میوه در هنگام استفاده مصرف کننده ارتباط داشته باشد.

شمس‌الدینی اظهار کرد: هر چند که برداشتن یارانه از سموم کشاورزی موجب بالا رفتن قیمت سموم شده است و کشاورزان کمتر قادر به استفاده بیش از حد مجاز از سموم استاندارد هستند، اما ورود سمهای قاچاق به کشور موجب شده، بسیاری از کشاورزان از این سموم استفاده کنند.

علایم مسمومیت ناشی از سموم

دکتر صالحی درباره انواع مسمومیت ناشی از سموم چنین توضیح می‌دهد: در مسمومیت حاد علایم و نشانه‌هایی بعد از ۳۰ الی ۶۰ دقیقه به ترتیب ظاهر شده و در عرض ۲ الی ۸ ساعت به حداکثر شدت خود می‌رسد.

اين پزشك گفت: علایم خفیف عبارتند از بی‌اشتهایی، سردرد، خواب آلودگی، ضعف، هیجان، لرزش زبان و پلک و چشم‌ها، میوزیس و اختلال در قدرت بینایی.

وي گفت: علایم با شدت متوسط شامل تهوع، ازدیاد ترشح بزاق، اشک ریزش، استفراغ، عرق، نبض کند می‌شود و علایم شدید مسمومیت عبارتند از اسهال پدیدار گشته، کوچک شدن مردمک، اختلال در تنفس، ادم ریه، اختلال در کنترل تشنج، اغما و توقف قلب.

بی‌مناسبت نیست یادآوری کنیم که در بعضی موارد مسمومیت خفیف، علایمی مانند اسهالهای مقاوم مشاهده می‌شود که در صورت اطلاع نداشتن از سابقه تماس با سم، تشخیص آن مشکل است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha