• چهارشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 91031006429
  • خبرنگار : 71157

انتشار «دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران»

انتشار «دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران»

«دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران» در دو جلد منتشر شده است.

«دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران» در دو جلد منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دايرةالمعارف كه با عنوان فرعي «به انضمام گفتاري درباره ارگونومي بيماري‌ها و عوارض حرفه‌‌يي دست‌اندركاران صنعت فرش در شرايط غيربهداشتي» همراه است، با پژوهش و نگارش دكتر حسين تجدد و با ويراستاري و مقدمه پروفسور سيدحسن امين به چاپ رسيده است.

برخي مطالب جلد نخست «دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران» از اين قرار است: معروف‌ترين فرش‌هاي جهان، نقش‌ها و نمادها‌، افسانه فرش و موسيقي، طرح‌ها و نقشه‌هاي فرش ايران،‌ سيري در تاريخ رنگرزي،‌ انواع فرش ايران از نظر سبك‌، تصاويري از انواع دارهاي جديد و قديم،‌ انواع فرش از نظر جنس،‌ كلياتي درباره اندازه‌هاي فرش‌، توصيه‌هايي درباره نگهداري فرش‌، تحولات تاريخي و پيشرفت‌هاي طب كار و...،‌ ارگونومي و آسان‌كاري‌، نوبت كاري و رابطه آن با ايمني و تندرستي، مسائل مهم صنعت فرش كدام‌ند‌؟ و بيماري‌هاي حرفه‌يي دست‌اندركاران فرش.

در جلد دوم اين دايرةالمعارف نيز به مسائلي همچون: سايه‌هاي بحران بر فرش ايران،‌ علل سقوط بهاي قالي در بازارهاي جهاني‌، مشكلات توليد و صادرات فرش‌، فرش در شهرهاي مختلف و آموزش علمي براي علاقه‌مندان به فرش پرداخته شده است.

حسن امين در مقدمه‌اي بر اين دايرةالمعارف مي‌نويسد:‌ «از ديرباز، جهان متمدن، ايران‌زمين را به دو چيز فاخر مي شناسد: شعر و فرش. به سخن ديگر، ذوق ايراني و ذائقه زيباشناختي ايرانيان از جهت مفهوم و معني در شعر و از جهت ماده و صورت در فرش تجلي مي‌كند. با اين همه، امتياز هنر فرش بر هنر شعر در آن است كه شعر يك هنر فردي است؛ در حالي‌كه فرش دستبافت يك هنر جمعي است.

كتاب ارزشمند و پرمحتواي «دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران» فرهنگ جامع فرش دستبافت ايران است و همه ابعاد هنر فرش‌بافي را با همه مسائل ديگري كه هر كدام به نوعي به هنر و تجارت و صنعت فرش مربوط هستند، دربر دارد.»

حسين تجدد نيز در پيش‌گفتار اين دايرةالمعارف مي‌نويسد: «در اين رساله وضع كلي و اسفناك كارگاه‌هاي قالي‌بافي با مشاهده‌هاي شخصي و آزمايش‌هاي گوناگون پزشكي و نمايش‌ عكس‌هايي كه خود و يا به ياري عكاس‌ها گرفته شده، شرح داده شده است. همچنين براي اولين‌بار بيماري‌ها و عوارض حرفه‌‌يي بافندگان قالي و ديگر عوامل اين صنعت به استناد مدارك علمي و پزشكي راديو گرافيك‌، آزمايشگاه و مشاهده‌ علايم باليني توجيه و تفسير شده است.»

«دايرةالمعارف فرش دستبافت ايران» كه با تصاوير و عكس‌هايي مربوط به فرش همراه است، جلد نخست 526 صفحه و جلد دوم 542 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و قيمت 55هزار تومان از سوي انتشارات دايرةالمعارف ايران‌شناسي به چاپ رسيده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha