• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 91032313517
  • خبرنگار : 90056

/ديروزنامه/

تغيير نام 20 شهر ايران...

«خبر تغییر نام برخی شهرهای ایران و نام‌های جدید آن‌ها، علت بازگشت آیت‌الله کاشانی به ایران، حکم اعدام عوامل ترور حسنعلی منصور، اعلام پادشاهی فهد در عربستان و طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور در مجلس، از جمله اخباری بود که در چنین روزهایی در سال‌هاي اول انقلاب، صفحات روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود.»

«خبر تغییر نام برخی شهرهای ایران و نام‌های جدید آن‌ها، علت بازگشت آیت‌الله کاشانی به ایران، حکم اعدام عوامل ترور حسنعلی منصور، اعلام پادشاهی فهد در عربستان و طرح عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور در مجلس، از جمله اخباری بود که در چنین روزهایی در سال‌هاي اول انقلاب، صفحات روزنامه‌ها را به خود اختصاص داده بود.»

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پايگاه اينترنتي عصر ايران در ادامه سلسله گزارش‌هاي روزانه‌اش تحت عنوان "ديروزنامه" آورده است:

«اعلام اسامی جدید شهرهای ایران؛ روزنامه اطلاعات 27 خرداد 1314

چنانچه خوانندگان اطلاع دارند، در عرض چند ساله اخیر اسامی بعضی از شهرها تغییر نمود و نام‌های مناسب‌تری به جای آن‌ها تعیین شد. چون بسیاری از خوانندگان غالبا به اسامی جدید شهرها احتیاج دارند، لذا ذیلا به ترتیب حروف هجی نام شهرها را که تغییر کرده است یکجا درج می‌کنیم:

اسم قدیم ---------------------------------------- اسم جدید

آق قلعه ---------------------------------------- پهلوی دژ

ارومیه ---------------------------------------- رضائیه

انزلی بندر ---------------------------------------- پهلوی

بارفروش-------------------------------------------- بابل

ترشیز --------------------------------------------- کاشمر

تون -------------------------------------------- فردوس

حسین‌آباد پشتکوه ------------------------------- عیلام

خرموج ---------------------------------------- ایرانشهر

دزداب ---------------------------------------- زاهدان

ده کرد ---------------------------------------- شهرکرد

ده نو ---------------------------------------------- نوشهر

سخت سر ---------------------------------------- رامسر

سلماس ---------------------------------------- شاهپور

سیستان و بلوچستان و کرمان --------------------- مکران

صحرای ترکمن------------------------------- دشت گرگان

علی آباد مازندران --------------------------- شاهی

قمشه -------------------------------------------- شهرضا

ناصری ------------------------------------------- اهواز

نصرت آباد ------------------------------------------- زابل

هارون آباد ---------------------------------------- شاه آباد غرب

اکنون در کلیه مراسلات رسمی و پستی و غیره، همیشه اسامی جدید شهرهای مزبور مورد استعمال می‌باشد و اسامی قدیمی کاملا متروک شده است.

ورود آیت الله کاشانی به تهران؛ روزنامه اطلاعات 20 خرداد 1329

ساعت چهار بعد از ظهر امروز آیت الله کاشانی پس از 16 ماه اقامت اجباری در خارج از ایران به تهران مراجعت نمودند. به طوری که خوانندگان عزیز اطلاع دارند، پس از واقعه سوء قصد 15 بهمن، آیت الله کاشانی چندی در برج فلک الافلاک خرم آباد به سر برده و سپس به صورت تبعید مجبور به ترک ایران شدند.

ایشان در حدود 16 ماه در کشورهای سوریه و لبنان به سر بردند و چون در انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی از طرف مردم تهران به نمایندگی مجلس انتخاب شدند، امروز به وسیله یک هواپیمای مصری وارد تهران شدند.

کلوپ نهضت آزادی ایران افتتاح شد؛ روزنامه اطلاعات 24 خرداد 1340

ساعت 6 بعد از ظهر ديروز مراسمی در کلوپ نهضت آزادی ایران به عمل آمد و طی این مراسم نهضت آزادی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را رسما اعلام نمود. در مراسم مزبور که عده‌ای از اعضای جبهه ملی و دانشجویان دانشگاه و طبقات مختلف شرکت داشتند، ابتدا یکی از دانشجویان دانشگاه پیرامون نهضت آزادی سخن گفت و آن‌گاه آقای طالقانی درباره تشکیلات جمعیت صحبت کرد. سپس آقای مظفری دانشجوی دانشگاه تهران درباره قانون اساسی اظهاراتی نمود. در پایان آقای نزیه یکی از اعضای نهضت آزادی ایران درباره همکاری جمعیت نهضت آزادی با جبهه ملی ایران مطالبی ایراد نمود.

صدور حکم اعدام برای عوامل ترور حسنعلی منصور؛ روزنامه اطلاعات 26 خرداد 1344

سه ماه و 18 روز پس از ترور حسنعلی منصور، نخست وزیر فقيد و دستگیری و بازپرسی ضارب و متهمان به شرکت در توطئه قتل وی، امروز رای دادگاه عادی شماره 3 نظامی صادر شد.

طبق رای صادره، چهار نفر از متهمان به نام‌های بخارایی، صفار هرندی، نیک نژاد و صادق امانی به اعدام و شش نفر به نام‌های ابراهیم عراقی، هاشم امانی، عباس مدرسی فر، ابوالفضل حیدری، محمد تقی کلافچی و حبیب‌الله عسگر اولادی محکوم به حبس ابد با اعمال شاقه شدند. حمید ایپکچی به پنج سال حبس در دارالتادیب، انواری به 15 سال حبس موقت و شاه بداغلو به پنچ سال حبس موقت با اعمال شاقه محکوم شدند. ضمنا پرونده درباره متهمان دیگر به اسامی سید علی اندرزگو و یزدی زاده و سایر کسانی که به نحوی از انحاء در توطئه دخالت داشته اند، مفتوح است.

120 نماینده خواستار طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور شدند؛ روزنامه اطلاعات 25 خرداد 1360

120 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن ماده واحده‌اي، طرح عدم کفایت سیاسی سید ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کردند. متن نامه نمایندگان مجلس و ماده واحده طرح مذکور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر، آقای هاشمی رفسنجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با توجه به تخلفات متعدد و مکرر آقای بنی‌صدر رئیس‌جمهوری از قانون اساسی و وظایف قانونی، به خصوص عملکرد چند ماهه اخیر ایشان و اقدامات تحریک آمیز که ایشان داشته‌اند و هم دفتر و هم روزنامه ایشان که توهین و تضعیف ارگان‌های رسمی کشور و درگیری‌ها و حتی تلفات جانی و خسارات مالی به وجود آورده است، درخواست طرح عدم کفایت سیاسی ایشان در مجلس شورای اسلامی به قید دو فوریت را داریم.

ماده واحده: مجلس شورای اسلامی رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور می‌دهد. رهبر طبق اصل 110 فرمان مقتضی را صادر خواهند فرمود.

امضاء – 120 تن از نمایندگان مجلس

فهد شاه عربستان شد؛ روزنامه اطلاعات 24 خرداد 1361

به گزارش خبرگزاری‌ها، شاه خالد دیروز در سن 69 سالگی بر اثر حمله قلبی در گذشت. دربار سعودی با انتشار بیانیه کوتاهی ضمن انتشار این خبر بدون هیچ توضیحی اعلام کرد که فهد بن عبدالعزیز جانشین شاه خالد شده است.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha