• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 91032715613
  • منبع : نمایندگی لرستان

با انتقاد از برخي پيامكها كه لرها را ساده‌لوح معرفي مي‌كنند؛

در نخستین کنگره منطقه‌ای بالاگریوه در پلدختر تاكيد شد؛ باید عظمت قوم لر را به مردم شناساند

در نخستین کنگره منطقه‌ای بالاگریوه در پلدختر تاكيد شد؛ باید عظمت قوم لر را به مردم شناساند

ایسنا/لرستان نخستین کنگره منطقه‌ای بالا گریوه روزهای پنج شنبه و جمعه با حضورمدیران کل ارشاد، سیاسی انتخاباتی، اداری و مالی استانداری، امام جمعه، فرماندارپلدختر، پروفسور سکندرامان‌الهی بهاروند، جمعی از مسوولان و مردم و شاعران در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری فجر ارشاد پلدختر برگزار شد.

نخستین کنگره منطقه‌ای بالا گریوه روزهای پنج شنبه و جمعه با حضورمدیران کل ارشاد، سیاسی انتخاباتی، اداری و مالی استانداری، امام جمعه، فرماندارپلدختر، پروفسور سکندرامان‌الهی بهاروند، جمعی از مسوولان و مردم و شاعران در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری فجر ارشاد پلدختر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه لرستان، رییس اداره فرهنگ و ارشاد پلدختر در حاشيه اين كنگره با بيان اينكه 100 نفر محقق، پژوهشگر و نویسنده و صاحب نظرازاستان‌های خوزستان، ایلام و لرستان در این کنگره شرکت داشتند، به خبرنگار ايسنا، گفت: هدف از برگزاری این کنگره تلاش برای بازیابی بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی قوم لر با موضوعات آداب شناسی، آداب و رسوم، آواها و نواهاي منطقه بالاگریوه بود.

"غلامرضا محمودی" افزود:امروزه فرهنگ بومی محلی ما در مرحله نیستی و فراموشی قرار گرفته و به جای آن فرهنگ وارداتی گسترش یافته است بر لزوم اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری با محوریت بومی در شهرستان‌ها ومیان اقوام مختلف تاکید کرد.

وی گفت: شهرستان پلدختر به عنوان مرکز منطقه وایل بالاگریوه امروزه دارای ظرفیت‌های خوبی از لحاظ فیزیکی شامل سالن و امکانات بسیار پیشرفته و همچنین دارای استعدادهای هنری خوبی است که این امر در گسترش و نهادینه شدن فرهنگ بومی بالاگریوه تاثیر بیشتری خواهد داشت.

او افزود: سال گذشته بنای این کنگره با عنوان همایش پژوهشی فرهنگ و هنر بالاگریوه گذاشته شد که طی ارسال فراخوان و اطلاع‌رسانی گسترده در دو مرحله آثار زیادی چه از لحاظ شعر و مقاله‌های علمی و چه از نظر موسیقی محلی به دستمان رسید به طوری که مجبور شدیم با توجه به این استقبال زمان آنرا که اردیبهشت ماه بود یک ماه به تعویق بیندازیم .

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر یکی از مهمترین اهداف این کنگره را تجلیل از مفاخر دیار بالاگریوه دانست و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم همین برنامه را برای بار دوم و ... برگزار کرده و دبیرخانه آنرا دایمی کنیم .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، گفت: نخبگان فرهنگی در ارتقا فرهنگ یک منطقه مسوولیت سنگینی دارند.

حجت الاسلام "علی اسماعیلیان" نقش فرهنگ را در شکوفایی استعدادهای هر منطقه را بسیار مهم دانست و افزود: اسلام لایه‌های اجتماعی بشری را به رسمیت شناخته وخداوند انسان‌ها را قبیله قبیله، گروه گروه و گونه گونه آفریده تا نسبت به یکدیگر گفت‌و گو و آشنایی پیدا کنند ولی ملاک برتری هر قوم، قبیله، ایل و طایفه‌ای تقوا است.

وی گفت: به نظر می‌رسد جامعه غربی که برمبنای جامعه شهروندی است این نگاه را نمی پسندند و جامعه اسلامی بر مبنای برادری خوانده و قوانین جامعه و مجهولات آن باید بر مبنای برادری در جامعه باشد.

اسماعیلیان عناصر و اجزا تشکیل دهنده فرهنگ لری را دارای خصایص و نکات و ارزش‌های والای انسانی، بشری و منطبق بر فطرت بشری دانست و تصریح کرد: این صفات که مورد تایید اسلام واقع شده و دشمن می‌خواهد این هویت را از بشریت و به ویژه اقوام را از این فضیلت‌ها جدا کند تا نسلی ابتراز گذشته خود داشته باشد.

وی تقویت جبهه فرهنگی را در جامعه اسلامی ضرورتی مهم خواند و افزود: دشمنان در گذشته از طریق سلاح سخت، جوامع را مورد هجمه قرار می‎دادند ولی اکنون تحمیل فرهنگ غرب در بطن جامعه رسوخ پیدا کرده است که نباید از این مسئله غافل شویم.

حجت الاسلام اسماعیلیان، تصریح کرد: امروزه تلاش‌های غرب برای سوق جوامع بشری به سمت بی‌حیایی و زدودن اخلاق از این جوامع متمرکز شده است و فعالیت ماهواره‌ها در سطح وسیعی همراه با بکارگیری تمام توان اینترنتی و رسانه‌ای تنها برای ترویج فرهنگ بی‌دینی و بی‌عفتی در جوامع مختلف دنیا بوده وهست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، گفت: آنچه که فرهنگ غربی در نظر دارد اباحی گری، فساد و بی‌هویتی را در انسانها نهادینه کند و برگزاری این‌گونه همایش‌ها تقویت فرهنگی اسلامی است تا بتوان شاخص‌های مفید فرهنگی خود را تقویت کنیم.

فرماندار پلدختر گفت: قوم لر و به ویژه مردم "بالاگریوه" از نظر فرهنگی و اجتماعی الگوی با ارزشی در منطقه غرب و جنوب غربی کشور هستند.

"فریدون رشیدی" افزود: کشور ایران به لحاظ جغرافیایی و تنوع زیست محیطی به عنوان یک کشور چهار فصل از آن نام برده می‌شود که تنوع قبایل و طوایف برای وحدت و برادری است.

وی گفت: قوم لر در شجاعت و صداقت سرآمد هستند که این فضایل و شجاعت و شهامت لرها مثال زدنی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند كه رزم لرها قبل از این که شنیدنی باشد دیدنی است.

او افزود: قوم بالاگریوه از نظر جغرافیایی بر نقاط وسیعی از لرستان و بخشی از استان‌های خوزستان و ایلام پراکنده شده اند ولی با تقسیمات کشوری، وحدت و احساس مسوولیت و تلاش برای توسعه فرهنگی و اقتصادی محدود نشد.

رشیدی تصریح کرد: در استانی زندگی می‌کنیم که با هدف وحدت، ماها من ومن‌ها ما شویم و درعین کثرت وحدت داشته باشیم و دست نیاز به سوی کسانی دراز می‌کنیم که از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی در جهت توسعه شهرستان ما را یاری کنند.

فرماندار پلدختر گفت: قطعا توسعه فرهنگی، توسعه اقتصادی و سپس توسعه سیاسی را به دنبال دارد و وجود نیروهای کارآمد می‌تواند در ابعاد مختلف شهرستان تحول ایجاد کند.

امام جمعه پلدختر گفت: قوم لر در طول تاریخ با سلاطین زورگو مبارزه کرده‌اند و هیچگاه در برابر ظلم و زور و ستم تسلیم نشده و مقاومت و مبارزه کردند.

حجت الاسلام "علی محمد لروند" با بیان این‌که قوم‌گرایی و قبیله مزیت برتری نیست بلکه باید عظمت قوم لر را به مردم شناساند، افزود: ترویج قوم‌گرایی و دامن زدن به تعصبات قومی و قبیله‌ای از آفات و تهدیدات جدی جامعه است و مانع رشد و بالندگی منطقه در زمینه‌های مختلف می‌شود.

وی گفت:قبیله برای شناسایی است و این همایش‌ها برای معرفی قوم پرآوازه و میهمان نواز و استکبار ستیز و با شهامت لر ضروری است.

لروند گفت: براساس آیه قرآن کریم که اشاره به قبایل و طوایف در آن شده است ملاک از آنها را با کلمه "لتعارفو" بیان می کند یعنی ما شما را قبیله قبیله کردیم برای این‌که یکدیدگر را بشناسید و ملاک از آن امتیاز و برتری نیست بلکه بهترین مردم نزد خدا باتقواترین هستند.

وی افزود: ما باید از طریق صدا و سیما و برگزاری چنین همایش‌هایی قوم بزرگ لر را به دیگران بشناسانیم من عقیده دارم عدم شناخت از قوم لر و به ویژه عشایر شجاع بالاگریوه، باعث شده برخی در پیامک‌ها با گفتن لطیفه‌ها گاها مردم لر را ساده لوح بدانند.

امام جمعه پلدختر، گفت: منظور از بالاگریوه تنها پلدختر نیست بلکه عشایر در آبدانان، دره شهر، اندیمشک و خرم‌آباد نیز زندگی می‌کنند و نقطه اوج عشایر بالاگریوه در سال 1304 هجری شمسی است.

حجت الاسلام لروند، افزود: این عشایر به خاطر خوی استکبار ستیزی مقابل رضاخان ایستادند و رضا خان با ترویج این نکته که لرستان ناامن است و به بهانه‌ی کشیدن جاده و صنعت در استان لرستان حملاتی را به این عشایرانجام داد و گروه‌های بسياري از این عشایر را به شهرهای مختلف همچون خراسان، قزوین، منجیل، لوشان، ورامین و قم تبعید كرد.

امام جمعه پلدختر گفت: آوازه شهامت این قوم شجاع همواره در اذهان باقی مانده و ما وظیفه داریم که عظمت ثبت شده در تاریخ را ترویج دهیم.

پروفسورامان‌الهی بهاروند، محقق برجسته کشور نیز گفت: لرستان 800 سال پیش حکومت محلی تشکیل داد و دارای دربار، خزانه و ارتش بوده و سلطه حکومت آن از چند کیلومتری بغداد تا رود دز را شامل می‌شد.

وی با بیان این‌که عظمت لرستان به خاطر هرج و مرج حاصل از سوي حکومت ستمشاهی از بین رفت، افزود:ادبیات بالاگریوه بسیار گیرایی دارد به طوری که ادبیات شفاهی بالا گریوه در دانشگاه هاروارد تحت عنوان کتاب اساطیر وافسانه های لرستان تبلیغ می‌شود.

پروفسورامان‌الهی، گفت: کلمه بالاگریوه از کوهی واقع در منطقه "پاپی" و "بختیاری" گرفته شده و فرهنگ و ادب بالاگریوه سابقه درخشان 40 هزار ساله دارد، ردپایی برای نخستین بار تولید غذا، اهلی شدن حیوانات، کشاورزی و دامداری وجود داشته است و حدود 10 هزار سال پیش اگر اتفاقاتی رخ نمی‌داد تمدن نداشتیم و انقلاب صنعتی پیدا نمی‌شد.

وی افزود: به خاطرحکومت قاجار و پهلوی کشور دچارهرج و مرج شد زیرا دولت مرکزی توان آمدن به خرم‌آباد را نداشت و حدود 80 درصد مردم لرستان دامدار و عشایر و روستایی بودند و 99 درصد مردم بی‌سواد بودند وعظمت لرستان در آن دوران به خاطر این هرج‌ و مرج از بین رفت.

پروفسور "سکندر امان الهی بهاروند" افزود: لرستان در زمان صفویه و قاجار تجزیه شد و به بخش‌های مختلفی تقسیم شد که ایلام به عنوان قسمت پشت‌کوه یا حسین‌آباد قسمتی از آن بوده است.

وی گفت: امروزه ترکیب فرهنگ لرستانی تغییر یافته و به فرهنگ اسلامی، ایرانی بعلاوه لرستانی تبدیل شده و سطح دانش و آگاهی مردم افزایش یافته است و اکثر مردم با سواد نوین و علوم جدید آشنا هستند.

این محقق افزود: امروزه دانشگاه‌های بسياري تاسیس و تعداد دانشجویان فوق‌العاده افزایش یافته و این امر موجب تحول اجتماعی شده است.

پروفسور "سکندر امان الهی بهاروند" افزود: در جامعه لرستانی نقش خویشاوندی از نظر ساختار اجتماعی کاهش یافته است و دلیل آن این است که افراد برای امرار معاش وابسته به منافع خویشاوندان نیستند و تحرک اجتماعی فوق‌العاده زیاد شده است.

این محقق برجسته کشور، گفت: جامعه ما به جامعه بین‌المللی پیوسته است و این فرهنگ جدید مسایل و مشکلات خاص خود را دارد که افزایش جمعیت، بیکاری، اعتیاد، استرس، دلهره و خودکشی زنان از آن جمله هستند.

در ادامه همایش از کتاب پنج جلدی دیار بالاگریوه نوشته "میرزا حسین پاپی بالاگریوه" رونمایی شد.

گزارش از "اسماء محمودوند" خبرنگار ايسناي لرستان

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha