• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 91033118050
  • منبع : نمایندگی سمنان

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب دریای‌خزر:

براي انتقال ساليانه آب خزر به سمنان 400 مگاوات برق نیاز است

ایسنا/سمنان مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و فلات مرکزی گفت: براي انتقال ساليانه آب خزر به سمنان 400 مگاوات برق نیاز است.

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان و فلات مرکزی گفت: براي انتقال ساليانه آب خزر به سمنان 400 مگاوات برق نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه سمنان، بهرام ملكي امروز چهارشنبه 31 خردادماه در جلسه بررسی طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي و استان سمنان که در سالن يادگار امام(ره) استانداری سمنان برگزار شد، انتقال آب به استان را 200 ميليون متر مكعب و اهداف اوليه مصرف آن را در بخشهای شرب و صنعت عنوان کرد و افزود: اين ميزان آب با 13 ايستگاه پمپاژ و از طریق 184 كيلومتر لوله‌هاي فولادي 1400 بصورت جفت كه يكي براي آب شيرين و ديگري برای انتقال آب خام براي صنايع تعبیه شده، وارد استان مي‌شود.

ملكي گفت: براي انتقال اين مقدار آب ساليانه 400 مگاوات برق با هزينه 1900میلیارد ریال مورد نیاز است و هزینه تمام شده هر مترمکعب آب منتقل شده 2500 تومان است.

مدیر پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب دریای خزر، نیازسنجی میزان آب مصرفی استان را ضروری دانست و گفت: توجيه مستدل ميزان مصرف مورد نياز آب استان سمنان تا كنون محقق نشده و اطلاعات داده شده تا كنون متناقض است.

ملكي تأكيد كرد: برنامه‌ريزي براي مصرف آب بايد قبل از رسيدن آب به استان صورت گيرد و باید پيش بيني آن و ميزان كمبود آب استان بطور مشخص و هدفمند برنامه‌ريزي و اعلام شود.

وی همچنین اعتبار اولیه اجرای طرح انتقال آب دریای خزر را حدود 20 هزار میلیارد ریال عنوان كرد.

ملكي افزود: توجيه سرمايه گذاري در طرح هاي آبرساني وزارت نيرو 25 تا 30 سال است و اگر اثبات شود كه 200 ميليون متر مكعب تا 25 سال ديگر نياز است، اين طرح توجيه پيدا مي‌كند.

استاندار سمنان نيز در اين جلسه از مديران استان خواست تا در تعيين مقدار نياز آب استان، صنايع آب بر، ميزان آب شرب براي يك ميليون جمعيت كه طبق گفته رئيس جمهور جمعيت استان بايد به اين تعداد برسد، آب مورد نياز جهت احداث گردشگاه‌ها و تفريحگاه‌هاي مختلف و جذب مسافران زائر امام رضا(ع) و همچنين صنايعي كه به خاطر كم كردن هزينه‌هاي اياب و ذهاب پایتخت در استان سمنان مستقر مي‌شوند را نيز در نظر داشته باشند.

رهي گفت: بزرگترين مشكل در ارائه آمار متقاض از ميزان نياز و كمبود آب در استان اين است كه مديران در اين زمينه مطالعات كافي نداشته‌اند.

همچنین استاندار سمنان گفت: مدیران استان باید تا 20 تير ماه نياز آب استان براي مصرف شرب و صنعت و خدمات را بطور دقیق و علمی مشخص و به مشاور طرح ارائه دهند.

براساس اين گزارش، در اين جلسه مديران شركت شهركهاي صنعتي استان، مديركل صنعت و معدن و تجارت و مديركل آب منطقه‌اي سمنان، آماري از ميزان فعلی آب مورد نياز استان و میزان آن در 10 سال آينده را اعلام کردند.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha