• سه‌شنبه / ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 91040603279

استان‌هاي پرتصادف كشور اعلام شدند

فرمانده پليس راه خبرداد:‌ اجراي طرح‌هاي استاني برخورد باتخلفات براساس فراواني حوادث ازفردا

فرمانده پليس راه خبرداد:‌ اجراي طرح‌هاي استاني برخورد باتخلفات براساس فراواني حوادث ازفردا

فرمانده پليس راه كشور از اجراي طرح‌هاي استاني برخورد با تخلفات به تناسب بيشترين فراواني رخداد حوادث و تخلفات رانندگي از فردا چهارشنبه در سراسر كشور خبر داد.

فرمانده پليس راه كشور از اجراي طرح‌هاي استاني برخورد با تخلفات به تناسب بيشترين فراواني رخداد حوادث و تخلفات رانندگي از فردا چهارشنبه در سراسر كشور خبر داد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به آغاز سفرهاي تابستاني گفت: بر اين اساس حدود 10 هزار نفر نيروي عملياتي پليس راه در قالب 2500 تيم در جاده‌هاي كشور نسبت به كنترل ترافيك و برخورد با تخلفات رانندگي اقدام مي‌كنند.

وي از برخورد با هفت تخلف عمده در جاده‌هاي كشور برابر اعلام قبلي خبر داد و گفت: بر اين اساس برخورد با سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز و تجاوز به چپ و راست، عدم استفاده از كمربند و كلاه ايمني، حركات مارپيچ، حركت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها و استفدذه از تلفن همراه در حين رانندگي به طور ويژه مورد برخورد قرار مي‌گيرد.

وي به جدول جرايم رانندگي اشاره كرد و گفت: بر اين اساس جريمه سرعت غيرمجاز با توجه به ميزان سرعت از 40 تا 100 هزار تومان و ده نمره منفي براي رانندگان شخصي، سبقت غيرمجاز و تجاوز به چپ 100 هزار تومان با پنج نمره منفي، حركت با دنده عقب در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها 100 هزار تومان با پنج نمره منفي، انجام حركات مارپيچ 100 هزار تومان با سه نمره منفي، صحبت با تلفن همراه در سرعت‌هاي بيش از 60 كيلومتر در ساعت 50 هزار تومان با سه نمره منفي و عدم استفاده از كمربند ايمني براي تمامي سرنشينان و يا كلاه ايمني براي راكب و ترك نشين آن در جاده‌هاي كشور 30 هزار تومان جريمه به همراه دارد.

مهماندار از تجزيه و تحليل تصادفات در كشور خبر داد و گفت: بر اين اساس باتوجه به فراواني و نوع تصادفات، طرح‌هاي ويژه‌اي به صورت هفتگي در جاده‌هاي كشور به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود از سوي ديگر با توجه به نوع تخلف در استان‌ها نيز طرح‌هاي ويژه پليس راه به صورت استاني تشديد خواهد شد.

به گفته وي از ابتداي هفته جاري طرح تشديد برخورد با تخلفات ناوگان حمل بار و مسافر به مرحله اجرا گذاشته شده است كه بر اين اساس كنترل نمره منفي اين رانندگان، انجام تست مواد مخدر، الكل و روان گردان‌ها، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، كنترل دقيق ساعات مجاز رانندگي و كنترل استفاده از كمربند ايمني براي راننده و تمامي مسافران اين ناوگان انجام مي‌شود.

فرمانده پليس راه كشور به بيشترين تصادفات اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها در سه ماهه نخست امسال در جاده‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: بر اين اساس به ترتيب استان‌هاي البرز ، شرق استان تهران، زنجان، لرستان و قزوين بيشترين تصادفات اين ناوگان را به خود اختصاص داده‌اند. از سوي ديگر بيشترين درصد تصادفات فوتي و جرحي در سه ماهه اول امسال براي موتورسيكلت‌ها در استان‌هاي گلستان با 56 درصد، گيلان 50 درصد، بوشهر 43 درصد، خراسان رضوي 40 درصد و خراسان شمالي 36 درصد رخ داده است.

وي به تصادفات فوتي و جرحي ناوگان حمل بار اشاره كرد و گفت: بيش‌ترين تصادفات فوتي و جرحي كاميون‌ها، تريلرها و كاميونت‌ها در سه ماهه نخست امسال به ترتيب در شرق استان تهران، غرب استان تهران، يزد، هرمزگان و خوزستان رخ داده است.

مهماندار با اشاره به اينكه استان‌هاي سمنان، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، يزد و ايلام داراي بيشترين تصادفات از شكل واژگوني بوده‌اند گفت: بيشترين علت واژگوني خستگي و خواب آلودگي و عدم توجه به جلو است كه بر اين اساس آمارها نشان مي‌دهد حدود 30 درصد تصادفات فوتي و جرحي در كشور از نوع واژگوني است لذا پليس راه كشور براي اين استان‌ها طرح‌هاي ويژه‌اي را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

فرمانده پليس راه كشور يكي از عوامل اصلي تصادفات فوتي و جرحي در كشور را انحراف و تجاوز به چپ عنوان كرد و گفت: آمارها نشان مي دهد در سه ماهه نخست سال جاري استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد، كردستان، خوزستان، ايلام و مازندران بيشترين تصادفات ناشي از انحراف و تجاوز به چپ را به خود اختصاص داده‌اند. از سوي ديگر بيشترين تصادفات فوتي و جرحي نيز در راه‌هاي روستايي استان‌هاي خراسان جنوبي، كرمان، آذربايجان غربي و اصفهان به وقوع پيوسته است.

وي به تصادفات عابران پياده اشاره كرد و گفت: متاسفانه آمارها نشان مي‌دهد استان‌هاي گيلان، گلستان، آذربايجان غربي، مازندران و آذربايجان شرقي در سه ماهه نخنست امسال بيشترين تصادفات عابران پياده را در راه‌هاي خود داشتند كه بر اين اساس پليس راه كشور تدابير ويژه‌اي را براي اين استان‌ها اتخاذ كرده است.

مهماندار حداقل فاصله مجاز براي رانندگي در جاده‌ها را حدود 100 متر عنوان كرد و گفت: در عين حال به رانندگان توصيه مي‌كنيم حتما ضمن رعايت اين فاصله در هنگام رانندگي به جلو توجه كامل داشته باشند.

وي از برخورد با رانندگان ناوگان مسافربري كه تخلفات حادثه ساز داشته، از موسيقي غير مجاز استفاده كرده و براي فريضه نماز خودرو را متوقف نمي‌كنند در طرح تابستانه خبر داد و گفت:‌بر اين اساس مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه مي‌توانند ضمن اعلام به اولين پاسگاه پليس راه مسير با شماره تلفن 88255555 نيز تماس بگيرند.

فرمانده پليس راه كشور در خصوص مدارك مورد نياز براي تردد در جاده‌هاي كشور گفت: همراه داشتن بيمه نامه شخص ثالث، برگه معاينه فني، كارت وسيله نقليه و گواهينامه معتبر نيز چهار مدرك مورد نياز براي رانندگان است و قطعا پليس برابر وظايف قانوني خود در صورتي كه خودرو فاقد بيمه نامه شخص ثالث يا برگه معاينه فني معتبر باشد خودرو را تا اخذ اين دو مدرك متوقف مي‌كند.

مهماندار در پايان اظهار اميدواري كرد با همكاري خوب رانندگان تابستان امسال، تابستان كم خطري براي شهروندان باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha