• یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91041106527
  • خبرنگار : 71410

ميرعلايي: مديران نبايد خودشان را از هنرمندان جدا بكنند

پيكر حميد حمزه به قطعه هنرمندان تشييع شد

پيكر حميد حمزه به قطعه هنرمندان تشييع شد

پيكر حميد حمزه ـ هنرمند عرصه‌ي سينما، تئاتر و راديو ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

پيكر حميد حمزه ـ هنرمند عرصه‌ي سينما، تئاتر و راديو ـ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پيكر اين هنرمند كه دو روز قبل از دنيا رفت، با حضور دوستان و همكارانش از مقابل تالار وحدت تشييع شد.

در مراسم بدرقه اين هنرمند كه 11 تير ماه برگزار شد، اصغر همت بازيگر سينما و تئاتر گفت: افتخار داشتم كه سال‌ها از طريق انجمن چهره‌پردازان با حميد حمزه آشنا شوم.

وي يادآور شد: در سال 1354 حميد حمزه وارد دانشكده تئاتر، دانشگاه هنرهاي زيبا شد. او جواني لاغر اندام بود كه خيلي زود استعدادهاي خود را بروز داد و شوق شعر و قصه و موسيقي هم در او ديده مي‌شد.

همت افزود: او از جوانان و فعالان كانون پرورش فكري كودك و نوجوان بود‌ و با يك اتوبوس متحرك براي بچه‌ها نمايش اجرا مي‌كرد، همچنين در مقطع انقلاب اسلامي، يكي از شعرهاي او در زبان مردم افتاده بود و ارتباط نزديكش باحسين عليزاده سرود تكان‌دهنده يك نمايش را رقم زد.

او درباره ورود حميد حمزه در عرصه گريم توضيح داد: سال 60 در يك عكاسي به او پيشنهاد دادم كه به عنوان گريمور به تلويزيون بيايد. او ابتدا اين پيشنهاد را نپذيرفت اما بعدها به اين نتيجه رسيد كه گريمور شبكه دو شود و تا پايان عمر در آنجا باقي بماند.

همت همچنين گفت: صبح يك پنجشنبه حمزه به من زنگ زد، اما حال خوبي نداشت تا اينكه امروز براي تشييع پيكر او دور هم جمع شديم. بايد بگويم كه متاسفم حميد آن طور كه بايد در دوران زندگي‌اش شناخته نشد و استعدادهايش شكوفا نشد.

در ادامه اين مراسم نيز مجيد حمزه برادر اين هنرمند شعري از حميد حمزه را براي حاضران قرائت كرد و افزود: شايد حميد هم خودش فكر نمي‌كرد، اين اتفاق برايش بيفتد اگر مي‌دانست قطعا دست‌مايه‌هاي بيشتري برايمان باقي مي‌گذاشت.

احمد ميرعلايي ـ مدير عامل بنياد سينمايي فارابي ـ نيز در اين مراسم حضور داشت و در سخناني گفت: شايد چند روزي نگذرد كه مرحوم كسمايي را در همين تالار وحدت تشييع كردند. اين يعني، هيچ چيز براي ما متصور نيست و نمي‌دانيم خودمان چه زماني از دنيا مي‌رويم، مرحوم حمزه از هنرمندان خوب اين مملكت بود.

او ادامه داد: اين بدان معنا است كه همه ما روزي اين مسير را طي مي‌كنيم و يادمان باشد كه در دنيا به يكديگر عشق بورزيم و مديران هم خودشان نبايد از هنرمندان را جدا كنند و بايد در اين مراسم‌ها حضور داشته باشند.

در بخش ديگري از اين مراسم موسي ـ مدير توليد شبكه دو ـ در باب آشنايي‌اش با حميد حمزه گفت: بنده از سال 74 كه در شبكه دو مشغول به كار شدم با دوستان برنامه ساز از جمله مرحوم حمزه آشنا شدم و بايد بگويم صدها نفر از همكاران ما در كل كشور و در حوزه گريم شاگرد حمزه بودند، چرا كه آثار اين هنرمند زبان زد خاص و عام بود.

او خاطر نشان كرد: اگرچه حمزه در حوزه حرفه گريم، فعاليت‌هاي مستمر نداشت اما شاگردان زيادي را تربيت كرد.

حميد حمزه ـ نويسنده، بازيگر، كارگردان تئاتر و چهره‌پرداز ـ در سن 59 سالگي درگذشت.

اين هنرمند كه متولد 1333 بود، فعاليت هنري خود را در سينما از سال 1364 با چهره پردازي فيلم «سامان» به كارگرداني احمد نيك‌آذر آغاز كرد.

همچنين او در زمينه بازيگري و كارگرداني تئاتر فعاليت‌هايي داشته و به عنوان دستيار اول كارگردان‌، مشاور كارگردان و همچنين طراح گريم در سينما و تلويزيون فعاليت كرده است.

او طراحي چهره‌پردازي فيلم‌هايي چون « مهره»، «عبور از تله»، «ایلیا، نقاش جوان»، «رنو تهران‌- ۲۹ » و چهره‌پرداز «یکی بود، یکی نبود»، «سمفونی تهران» «سایه‌های هجوم»، «شبح كژدم» و... را برعهده داشته است.

حميد حمزه در عرصه‌ي ادبيات هم فعاليت مي‌كرد. كتاب «سرسلامتی» از جمله آثار اين هنرمند است كه داستان «آبجی خانم» از این مجموعهٔ داستان در سومین دورهٔ جایزهٔ هوشنگ گلشیری به عنوان داستان برگزیده توسط داوران انتخاب شد و در مجموعهٔ نقش ۸۱ منتشر شد.

به گزارش ايسنا، مراسم ختم زنده‌ياد حميد حمزه روز چهارشنبه 14 تيرماه از ساعت 18 و 45 دقيقه الي 20 و 15 دقيقه در مسجد الرضا واقع در ميدان نيلوفر برگزار مي‌شود.

مراسم تشييع حميد حمزه

مراسم تشييع حميد حمزه

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha