• یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91041106590
  • خبرنگار : 71342

گزارش ايسنا همزمان با جشنواره‌ي تئاتر عروسكي،

رونمايي عروسك‌هاي همسر صبا و دختر عموي نيما يوشيج پس از سال‌ها

 رونمايي عروسك‌هاي همسر صبا و دختر عموي نيما يوشيج پس از سال‌ها

موزه استاد ابوالحسن صبا ميزبان هنرمنداني خارجي بود كه براي تماشاي عروسك‌هاي همسر استاد به اين موزه آمده بودند.

موزه استاد ابوالحسن صبا ميزبان هنرمنداني خارجي بود كه براي تماشاي عروسك‌هاي همسر استاد به اين موزه آمده بودند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موزه استاد صبا همان گونه كه نمايشگر همه سازها،‌دست‌نوشته‌ها، گرامافون و صفحه‌هاي قديمي استاد موسيقي ايران است، خانه 92 عروسكي است كه با دستان هنرمند و ناشناخته بانو «منتخب اسفندياري كوه نور» ساخته شده‌اند.

برگزاركنندگان چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران مبارك تصميم گرفتند اين عروسك‌ها را كه تا به حال ناشناخته ماندند را رونمايي كنند. آن‌ها صبح ـ 11 تيرماه ـ ميهمانان خارجي و خبرنگاران را در موزه استاد صبا گرد هم آوردند و 92 عروسك دست‌ساز «بانو منتخب اسفندياري كوه نور» را به نمايش گذاشتند.

اردشير صالح‌پور ـ دبير چهاردهمين جشنواره تئاتر عروسكي تهران مبارك ـ در اين بازديد به معرفي اين عروسك‌ها پرداخت.

صالح‌پور گفت: خانه استاد صبا، استاد موسيقي ايران علاوه بر اينكه ارزش موسيقايي و تاريخي دارد نمونه يك تيپ خانه سنتي ايراني است. يك خانه جمع و جور سنتي با مهمانخانه، حياط، حوض، زيرزمين و ...

او تاكيد كرد: شهرت بي‌نظير استاد صبا در عرصه موسيقي نبايد باعث شود، حضور هنرمندانه همسر ايشان بانو «منتخب اسفنديار كوه نور» مورد بي‌توجهي قرار بگيرد.

دبير جشنواره تئاتر عروسكي با اشاره به جمله‌ي معروف «پشت سر هر مرد موفق، يك زن موفق ايستاده است»، گفت: اين بانوي بزرگوار در 16 سالگي با استاد صبا ازدواج مي‌كند، آن‌ها زندگي هنرمندانه‌اي به لحاظ موسيقي ،‌خياطي،‌عروسك سازي و ... داشته‌اند.

صالح‌پور با اشاره به ويژگي‌هاي عروسك‌هاي «بانو منتخب» افزود: اين عروسك‌ها گلچيني از فرهنگ فولكلور ايراني هستند و هر يك از آن‌ها با لباس‌ها و پيرايه‌هايشان جلوه‌اي از تنوع فرهنگ ايراني را نشان مي‌دهند، چرا كه اينجا سرزميني چندمليتي است و در ساخت اين عروسك‌ها ريزترين تفاوت‌ها ايجاد شده است.

به گفته‌ي دبير جشنواره‌ي تئاتر عروسكي؛ شيوه ساخت اين عروسك‌ها مومي است و خانم صبا علاوه بر عروسك‌سازي، گلچيني از كتاب‌ها را نوشته كه يكي از آن‌ها به چاپ سي و نهم رسيده است.

صالح‌پور با اظهار تاسف از ناشناخته ماندن همسر استاد صبا متذكر شد: مجموعه كتاب‌هاي ايشان از همسرشان بيشتر است. چرا كه عوامل اجتماعي باعث شده اين بانوي بزرگوار را كمتر بشناسيم، اما باعث افتخار جشنواره تئاتر عروسكي است كه اين هنرمند بزرگ را با عروسك‌هايش معرفي مي‌كند.

دبير جشنواره تئاتر عروسكي افزود: نجابت، مهرباني و متانت قوم ايراني در تمام اين عروسك‌ها مشهود است و اين عروسك‌ها مجموعه‌ي بي‌نظيري از عروسك ايراني را شامل مي‌شوند كه به لحاظ مردم‌شناسي بسيار جالب توجه هستند.

صالح‌پور در پايان صحبتش درباره بقاي اين عروسك‌ها در موزه استاد صبا توضيح داد: تصميم داريم در صورت امكان عروسك‌ها را تعميم بدهيم. پيش از اين عروسك‌ها در اختيار ميراث فرهنگي بوده‌اند اما در حال حاضر در اختيار معاونت هنري وزارت ارشاد هستند.

به گزارش ايسنا، چندين گلدان، حياطي كوچك با تمام درختچه‌ها و گل‌هايش و حوضي آبي كه در ميان اين حياط است، محل زندگي بانويي است كه در كنار شوهرش ابوالحسن صبا استاد تار و ويولن ايراني عروسك‌هايي ساخته كه نمونه‌هايي است از زنان و مردان ايراني. نمونه‌هايي كه از دل تاريخ هم مي‌گذرد و تصاويري از زنان ساساني، اشكاني،‌هخامنشي تا صفويه و پس از آن را ارائه مي‌دهد. اين عروسك‌ها را بانويي ساخته كه علاوه بر همسري ابوالحسن صبا، دخترعموي نيمايوشيج هم بوده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha