• یکشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91041106621
  • خبرنگار : 71408

در پي اختلاف حوزه هنري و وزارت ارشاد در زمينه اكران،

عليرضا رييسيان: حوزه هنري ابتدا خودش را با ارزش‌هاي مورد ادعايش منطبق كند

عليرضا رييسيان: حوزه هنري ابتدا خودش را با ارزش‌هاي مورد ادعايش منطبق كند

عليرضا رئيسيان گفت: به مسئولان حوزه هنري برادرانه توصيه مي‌كنم كه ابتدا خودشان را در عملكرد‌، توليد فيلم‌ها‌، اصلاح سينماهاي زير مجموعه‌شان و ... با ارزش‌هاي مورد ادعاي‌شان منطبق كنند و سپس به دنبال اصلاح نهادهاي ديگر بر اساس ارزش‌ها باشند.

عليرضا رئيسيان گفت: به مسئولان حوزه هنري برادرانه توصيه مي‌كنم كه ابتدا خودشان را در عملكرد‌، توليد فيلم‌ها‌، اصلاح سينماهاي زير مجموعه‌شان و ... با ارزش‌هاي مورد ادعاي‌شان منطبق كنند و سپس به دنبال اصلاح نهادهاي ديگر بر اساس ارزش‌ها باشند.

اين تهيه‌كننده و كارگردان سينما در گفت‌وگويي با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي عملكرد اخير حوزه هنري در زمينه‌ي اكران و حواشي اخير، بيان كرد: به عنوان كسي كه كارش با سناريو و فيلمنامه است، وقتي مسائل را كنار هم مي‌گذارم متوجه مي‌شوم همان جرياني كه پشت تعطيلي خانه سينما بود و در زمان جشنواره فجر بحث‌هاي حاشيه‌اي را درباره فيلم‌‌ها به وجود آورد، اكنون به حوزه هنري نقل مكان كرده و اين اختلافات را دامن مي‌زند.

وي ادامه داد: متاسفانه به نظر مي‌رسد مديران حوزه هنري خيلي متوجه مسئوليتي كه در حوزه سينما دارند، نيستند و البته تجربه زيادي هم در اين بخش ندارند. اين دوستان در مدت مديريت‌‌شان بر حوزه هنري، فعاليت مناسبي نداشتند. حال در اين شرايط بايد به سينماگران حق داد كه نتوانند آن طور كه بايد حرف‌هاي مسئولين حوزه هنري را در حمايت از ارزش‌ها باور كنند.

رييسيان همچنين بخشي از اظهارنظرهاي مسئولان حوزه هنري را فرافكني براي ناديده گرفتن ضعف‌ها اين نهاد در دوره مديريت فعلي دانست و‌ گفت: در طول سه چهار سال گذشته كه مديران جديد در حوزه هنري مستقر شده‌اند، هيچ اثر شاخص يا فعاليت تاثيرگذاري را نمي‌توان در حوزه هنري يافت و يا اينكه سابقه حمايت از چند فيلم ارزشي را در اين دوره به ياد آورد. آنها در اين مدت حتي نتوانستند وضعيت سينماهاي زيرمجموعه خود را بهبود و يا پرداخت مطالبات اقتصادي تهيه‌كنندگان از سينماهاي‌شان را تسريع كنند. حال با اين وضعيت، احساس مي‌كنم كه اين همه شلوغ كاري براي اين است كه اين ضعف‌ها پنهان شود.

وي در بخش ديگري از گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي درباره عملكرد شوراي صنفي نمايش در اين اختلاف هم يادآور شد: از نظر من شوراي صنفي نمايش در اين مدت، هم بي‌تدبير عمل كرده و هم نتوانسته است معادلات را به نفع اكران هرچه بهتر فيلم‌ها پيش ببرد؛ اما اين ضعف، دليل نمي‌شود كه مسئولان حوزه هنري پاسخگوي عملكرد خود نباشند و ديگران را در ضعف‌هاي خود متهم كنند. اين دليل نمي‌شود كه اگر مديريت سينمايي ارشاد ضعيف است، حوزه هنري هم مشكلات خود را به گردن آنها بياندازد.

رييسيان در عين حال ابراز عقيده كرد: بنده معتقدم كه شوراي صنفي نمايش بايد حواله سينما «آزادي» را صادر مي‌كرد و كوچه باريك فعلي را تنگ‌تر و بن‌بست جلوه نمي‌داد.

كارگردان «چهل سالگي» در ادامه تصريح كرد: در كل، معتقدم كه اگر كسي فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي به مشكلات ايجاد شده نگاه كند، دست‌هاي پشت پرده تعطيلي خانه سينما را در اين اختلافات مشاهده خواهد كرد.

رئيسيان همچنين در بخشي از سخنانش،‌ درباره اينكه چه راه حلي براي از بين رفتن اختلافات فعلي وجود دارد؟، بيان كرد: راه حل اين نيست كه افراد و نهادهاي درگير در حوزه سينما، مدام براي هم شمشير تيز كنند. راه حل اين است كه براي بهبود سينما با منطق و با استناد به حرف‌هاي قابل باور سينما را به مسير درستي هدايت كنيم.

وي ادامه داد: اينكه حوزه هنري مرتب دم از ارزش‌ها بزند اما اكثر فعاليت‌ها يا آثاري كه توليد مي‌كند و يا رسيدگي به سينماهايي كه متعلق به بيت‌المال است با ارزش‌ها انطباق نداشته باشد، منطقي نيست.

عليرضا رييسيان در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: معتقدم حوزه هنري ابتدا بايد رفتارهاي خودش را اصلاح كند و سپس به اصلاح رفتار وزارت ارشاد يا شوراي صنفي نمايش بيانديشد. برادرانه به دوستانم در حوزه هنري توصيه مي‌كنم كه ابتدا خودشان را با ارزش‌هاي مورد ادعاي‌شان منطبق كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha